On muuten tavattoman hieno Rove! Oli pitkään spekuissa minullakin.
Tuntuuko, että noi crank bootsit on tarpeen? Itse ajattelin kokeilla jos pärjäisi ilman.
Printable View
On muuten tavattoman hieno Rove! Oli pitkään spekuissa minullakin.
Tuntuuko, että noi crank bootsit on tarpeen? Itse ajattelin kokeilla jos pärjäisi ilman.
Kiitti,
en mä oikein tiedä noista... oon aika neuroottinen eli otin siksi ainakin alkuun käyttöön kunnes kolhut ei enää harmita. Kerran iskin kammen jo kiveen eli sikäli hyvä että oli.
http://ridinggravel.com/wp-content/u...1/PB130001.jpg
Hi5bikesissa jo listoilla, tosin ei hyllyssä:
http://www.hi5bikes.fi/~CNArx0000001...4=M-TB96268000
^^Toimivat lisäksi mukavasti väripisteinä. Hieno pyörä kaikkinensa.
Vähän erilainen viritys titskukaunottarien jatkoks :). Meidän vanha KONkAri muuttu tällaseksi rospuuttogrinderiksi. Eilisiltaisen testilenkin perusteella tuota ei pysäytä tappajasepeli eikä syysmyrsky. Yllättävän tasapainoinen ajettavakin. Tanko tuli tolla varastosta löytyneellä stemmillä vähän liian ylös, pitää keksiä jostain lyhyt 6-asteinen tilalle. Kakskutonen kiekko toimii tällaisessa käytössä yllätävänkin hyvin; ei tartte ylipitkää chainstaytä eikä ole toe overlapin kanssa ongelmia, vaikka 2,25-tuumainen rengas ja lokari. Alpencross Smart Samit rullaa paljon paremmin kuin umpikumipistosuojatut krossarirenkaat ja on mukavampi ajaa. Jos ydintalvi iskee, niin varastossa odottaa 2,1-tuumaiset ISP:t. Runko vois olla kaksi senttiä lyhyempi (ei olis siltikään toe overlappia) ja vähän vähemmän slouppaava, niin toi näyttäiskin ihan järkevältä...
Olennaiset:
Kona Kilauea '98, Reiska 631
Dt Hugi/Revo/Dt XR 4.1
Gevenalle/Shimano 2x9 (32/44 ja 11-28)
Curana C-lite
Nitto M18
https://c2.staticflickr.com/6/5761/2...6cd565e1_b.jpg
Takajarrun hangeri pitää vielä virittää toisin, koska toi böijaa liikaa ja etutartsin kiinnikkeen vois yrittää virittää toimimaan hangerina, niis sais tarakan takapään ylemmäs.
Varsin viehko näyttö Stenulta kaiken tingan ohessa . Oiskoon lokarit pikkasen liika lähellä renkaita ajatellen loskakelejä? Toki sydäntäni lämmittävä kulkuväline. Muutamakin iloinen hymiö!
Rampler-kumeista odotan testiraportteja ensi kevääksi. Hienoa harmaata kyl ylläolevissa kuvissa. Tosin ovatpa turhan puhtaita makuuni.
Iltaa!
Kesästä asti on speksauslistalla ollut kategoriaan sopiva pyörä, maastopyöräilijän "maantielenkkien" lisäksi palvelisi myös kommuutterina. Olin jo tilaamassa uutta Rovea, mutta paikallisen toimitus menee helmikuulle... Evansilta löytyi houkutteleva tarjous http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec072576 Mitäs mieltä raati on? Vinkkejä kaipaisin myös koon (56 vai 58) valintaan, usein kun mitoillani tuntuu osuvan kahden koon väliin. Kokemusta käyräsarvisista ei ole kuin Konan Major Onesta (vm.-10). Bikefitin Comfort road mittaus antoi seuraavat suositukset: stack 586, reach 408, ett 582 ja seat tube c-t 577. Norcossa siis koossa 58 stack 604 ja reach 393, 56:ssa taas stack 585 ja reach 384.
Kaipaisin vinkkejä gg-fillarista pienikokoiselle kuskille. Olen tähän mennessä yrittänyt etsiä cx-pyörien joukosta jotain ao. mittoja vastaavaa, mutta huonolla menestyksellä. Ehkä gg-pyöristä löytyisi jotain tähän suuntaan:
stack +520mm
reach noin 350mm
(e)TT noin 495-500mm
istuinputki noin 500mm (sloupattu)
Kuulemma tammikuun lopussa tulee Hi5Bikesiin lähetys Maxxikselta, mutta epäselvää vielä, että tuleeko Ramblereita.
Mutta mikä jännintä, niin myivät Hi5Bikesista yllättäen Santa Cruz Stigmata -runkosetin mukaan. Nyt sitten pienessä epätietoisuudessa mietin, että onko se tarpeeksi gravel vai pitääkö heittää roskikseen? ;) Santa Cruz itse kirjoittaa: a 'cross, gravel, just go ride bike. Kun vertaa vanhaa 56cm Warbirdiä tuohon 56cm Stigmataan, niin jälkimmäisessä on millin korkeampi keskiö ja puol astetta jyrkempi ohjainkulma. Ei siis hirveetä eroa ainakaan paperilla. Mutta sen verran kevyt tuo Stigmata on, että pyörän paino taitaa heilahtaa alle 8.0kg vanhoilla palikoilla. Suurin osa niistä siirtyy heittämällä kun keskiökin on sama PF30, mutta vanhat Novatecin X-Light Disc -navat pitää vaihtaa 142x12 ja 15x100 -versioihin. Toivottavasti laipat on samat, että voi käyttää vanhoja pinnoja? 40+mm renkaatkin pitäis mahtua heittämällä ja ne tuo varmaan hiekkateille sekä huonokuntoisille alustoille kaivattua mukavuutta ja pehmeyttä ajotuntumaan.
Konan Jaken 48 on myös melko pieni:
Stack 543
Reach 370
ST 470
TT 515
Ja Rove on suunnilleen samoissa mitoissa. Jos vannejarrut kelpaavat, saa Surly Cross-Checkiä pienessä koossa. Levyjarrullista Straggleria taas saa pienempänä 650b-renkailla. Noiden reach on hieman suurempi, mutta ovat ilmeisesti niin matalia, että yleensä käytetään jonkin verran spacereita, mikä tuo tietysti ohjaamoa myös lähemmäs.
Miten paljon tuollaisessa GG pyörässä on lyhentämisvaraa stemmissä? Edelleen kaivelee tuo cyklon puuttuminen ja tuo GT Graden väri miellyttäisi erittäin paljon: http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-claris-2015/ Pyörän kanssa olenkin pyytänyt jo kokeneemmilta apua, mutta kaivelee tuo koko valinta kun M kokoa olisi saatavilla ja olen 174cm/80cm. Se osuu alareunalle ja S olisi varmasti järkevämpi valinta, mutta kun se on loppu. Stemmi on 110mm M koossa niin onko sitä mahdollista lyhentää esim 20-30mm ilman että ohjaus menee ihan kuralle ? Vai onko vain järkevämpää unohtaa koko pyörä kun S koko on loppu.
Makuasioita tietenkin, mutta musta lyhyempi on itseasiassa parempi ainakin jos on yhtään loivempi ohjauskulma ja periaatteessa vaikka ei olisikaan siinä tapauksessa, että pyörää ajaa yhtään maastoisemmilla alustoilla. Oikeastaan ihmetyttää, että vieläkin speksataan muaallakin kuin asfaltilla ajettavien käyrätankoisten pyörien rungoista niin lyhyitä ja stemmeistä pitkiä. Luulisi, että maastureiden vanavedessä tullee muoti tämänkin asian suhteen muuttumaan heti, kun aika on kypsä sille, että slämmätty ylipitkä stemmi ei olekaan cool.
Mulla on Crosshairsissa 0-asteinen 90 mm stemmi, koska musta se on ajettavuuden kannalta paras niin. Ajoasennon kannalta voisi 100-millinen olla jopa vähän parempi, mutta ei tule sellaista.
Bikeradar on listannut mielestään päheimmät GG-fillarit tulevalle kaudelle:
https://www.youtube.com/watch?v=ErrYBHaZE0M
Tein syssyllä levyjarrullisen crossariprojektin ja harmillisesti siinä on juuri tuo stenun kuvailema ongelma. Loiva kulma ja 130 mm pitkä stemmi. Ja kun kulma on loiva niin etuhaarukan yläpääkin tulee n. 2 cm taakepäin verrattuna maantiepyörään jossa saman mittainen vaakaputki. Ja tuloksena on aika huono ajettavuus: sekä kiikkerä putkelta ajettaessa että junamaisen kankea kun tulee mutkaan. 90 mm stemmillä on parempi mutta stonga tulee mulla liian lähelle. Hitto, olisi pitänyt ottaa pykälää isompi runko. Taitaa mennä setti myyntiin keväällä, ja talviajo jatkuu hitaalla mutta vakaan turvallisella täpärillä. Täytyy miettiä ostaako isomman samanlaisen rungon (näitä nude carbon cc runkoja joita on eBay pullollaan) vaiko joku On-One Kaffenback tyyppinen maantie/retki tyyppinen runko levarikiinnikkeillä.
Lepposan maantiepyörän etsintä päätyi nyt sitten uuden Warbird:in kasaamiseen. Osia alkaa pikkuhiljaa rantautumaan kotosuomeen ja setuppi nyt näyttää muodostuvan seuraavanlaiseksi:
- SRAM 1x11 Hydro Rival kahvat ja GX vaihtaja, Rival 1 kammet 42t rattaalla
- 29er kiekot Superstarilta
- Schwalbe S-One renkaat alkuun tubelessina
Osien painoilla leikitty Excelissä ja näyttää ihan lupaavalta, mutta katsotaan kun projekti etenee.
Genesis Croix 30 tai GT Grade 105? Genesis varmasti mukavampi jokapäivän pyörä ja GT vähän vauhdikkaampi mutta vähän jäykempi?
Miten noi koot näiden pyörien kanssa? Ymmärsin että Genesis on vähän pieni kooltaan kun taas GT on iso. Itse 188/91, onkohan Genesis 58(XL) ja GT 56 oikeat koot minulle? Onkohan nämä pyörät nähtävissä pyörämessuilla?
Velobiassa on Genesistä, mutta eivät ole messuilla kun ihan omat bileet https://www.velobia.fi/prospercart/
Minä astetta isompi, joten minulla 58 eli XL Grade GT. Et maininnut olitko kiinnostunut alumiinista vai kuidusta, mutta jälkimmäinen on jäykkä niin halutessani ja joustaa silloin kun pitää. Minun käyttööni pyörä on täydellinen ratkaisu kun etsin kerran nopeaa mutta samalla myös mukavaa vehjestä.
Messuamisesta ja näytekappaleista en tiedä, mutta tällä hetkellä GTtä saa rahalla Velosportista. Luulin aikanaan että myyvät vain alumiinia, mutta myös kuitua löytyy rahaa vastaan. Nyt kun oikein tarkkaan mietin, niin taisi olla messujen aikaan jotain happeningiä uudessa liikkeessä.
Kuidusta (ja teräksestä = Genesis) olen kiinostunut, en alumiinista.
Oletko kuinka paljon isompi kuin minä? Onko tuo 56 edes vaihtoehto minulle siis? Täytyy päästä viikonloppuna tuonne Velosporttiin. Itse tulen maastopyöräilystä ja mitä nyt olen lukenut niin tämä GT olisi oiva pyörä minulle :-)
Pituutta 193 cm, inseamia en nyt tähän hätään muista. Kyselepä vielä GT Graden omasta ketjusta tällä samaisella palstalla, josko sieltä löytyisi kokokysymykseesi parempaa osviittaa. Voisin täältä käsin kuitenkin kuvitella, että tuo 56 olisi sinulle passeli.
Tuo carbon 105 on järkevämmin hinnoiteltu kuin Ultegra. Eroa kun on noin tuhat euroa. Löysin omani Saksasta Thebikeshopista ylivuotisena. Toinen Euroopan myyjä on Evanscycles, mutta kummassakaan ei ole enää tarjolla viimevuotista satoa, mikä on tässä vaiheessa vuotta aika luonnollista.
^Kävin aamulla hakemassa ja laitoin heti alle, sisureilla tosin ja kapealle vanteelle. Ensivaikutelmat:
+Profiili on mukavan pyöreä. Ei itseohjaa samalla tapaa kuin Clement X'plor.
+ tai - (riippuu tarpeesta ja rungosta) Rambler on vähän 40-millistä X'ploria kapeampi ehkä myös vähän matalampi. X'plor tekee mulla vähän tiukkaa Gunnarin chainstayhin, Ramblerissa on tilaa sen verran, että voisi mahtua pyörimään leveämmän vanteen kanssa ja tubeleksenakin.
+ tai - Asettui helposti vanteelle sisureilla eli reunanauha ei ole mitenkään erityisen tiukka.
+Profiilin pyöreydestä johtuen reunanappulat pysyy irti tiestä kovemmilla paineilla, joten rullaa asfaltilla aika kivasti
-Profiilin pyöreydestä johtuen reunanappuloilla ei ole paljon virkaa muutoin kuin tosi pienillä paineilla ajaessa.
-Aika jämynoloinen ja paksut kyljet. Ei mitenkään erityisen smooth ajotuntuma ainakaan uutena, mutta voi muuttua, kunhan runkorakenne saa vähän eloa.
Kyllä noi varmaan loppuun jaksaa ajaa, mutta jos runko ei ajossa muutu joustavamman oloiseksi, niin en osta toiste. Palaan asiaan, kun on kilsoja alla ja kokeiltu myös tubeleksena.
Kokonaisuudessaan rullaa ihan ok eli suunnilleen samoin kuin X'plor ja WTB Cross Boss 35 mm, joka on mun suosikki ja referenssirengas tällä hetkellä. Cross Bossissa on kunnon kuvio, joten pitoa on enemmän kuin noissa varsinaissa gravel-renkaissa, mutta kuitenkin se rullaa yhtä hyvin, jopa asfaltilla, ja se on erittäin mukava rengas ajaa. Cross Boss on nimellismittaansa isompi. Profiili saattaa olla vähän korkeampi kuin Ramblerissa, mutta ehkä aavistuksen kapeampi. Cross Boss istuu vanteelle niin tiukasti, että sisureiden kanssa se on melkolailla mahdoton ja tubeleksenakin saa venytellä, että nousee vanteelle. Mutta sen ansiosta se on eka krossitubeless mulla, jota en ole saanut blurppaamaan missään tilanteessa.
Posti toi eilen myös Challengen Gravel Grinderit (38 mm 120tpi), mutta Evansilta olivat toimittaneet toisen renkaan 60tpi-versiona, vaikka molempien piti siis olla noita kevyempiä, joten jätin ne vielä pakettiin. Vaikuttivat tosi pieniltä nimellismittaansa nähden. Linttaan taiteltuna renkaan leveys on suunnilleen samaa luokkaa kuin Conti CX Speed 35 mm, joka ei ole todellisuudessa kuin noin 33 mm leveä. Itseasiassa asentamaton Gravel Grinder on yhtä leveä tai kapea kuin 33-millinen tanwall Grifo, jolla on ajettu jonkin verran eli runko on saattanut vähän venyä. 120tpi Gravel Grindereissa oli ohuemmat kyljet kuin 120tpi X'plorissa tai 120tpi Ramblerissa.
.[/QUOTE] Posti toi eilen myös Challengen Gravel Grinderit (38 mm 120tpi), mutta Evansilta olivat toimittaneet toisen renkaan 60tpi-versiona, vaikka molempien piti siis olla noita kevyempiä, joten jätin ne vielä pakettiin. Vaikuttivat tosi pieniltä nimellismittaansa nähden. Linttaan taiteltuna renkaan leveys on suunnilleen samaa luokkaa kuin Conti CX Speed 35 mm, joka ei ole todellisuudessa kuin noin 33 mm leveä. Itseasiassa asentamaton Gravel Grinder on yhtä leveä tai kapea kuin 33-millinen tanwall Grifo, jolla on ajettu jonkin verran eli runko on saattanut vähän venyä. 120tpi Gravel Grindereissa oli ohuemmat kyljet kuin 120tpi X'plorissa tai 120tpi Ramblerissa.[/QUOTE]
Challange GG sekä Conti Cx Speed oli itsellä kärkivaihtoehtoina seuraaviksi kumeiksi cycloon. Harmi, ettei nimellisleveydet toteudu, mielellään ottaisin 35-40mm. Nykyiset Sammy Slickit ovat oikeesti 35mm (vanne 17mm), joten ehkä pitäydyn niissä. Schwalbeilla ajettu 3000 ja pari tuhatta vielä jäljellä.
19mm vanteella näyttäisi Gravel Grinder olevan 37mm. Ne ovat menossa pian 17mm vanteelle, täytyy mitata sillä uudestaan. Kovemmalla paineella keskikuvio rullaa hyvin, ja matalammalla taas reunanappulat tuovat pitoa. Olen ollut kyllä noihin tyytyväinen, mutta alkoi tehdä mieli testata hieman ronskimpaa sekä tubeless-yhteensopivaa rengasta niin tilasin nanot. Muistaakseni ne venyivät samalla vanteella 40mm tienoille heti alkuunsa, käyttökokemuksia ei vielä ole kun tubelessviritys on jäänyt tekemättä.
Omat kokemukset Ramblerista on, että aluksi tuntui rullaavan tosi tahmeasti, kun verrokkina oli Spessun 33mm Trigger Prot. Näillä jälkimmäisillä tuli esim. poljettua Giro d'Espoo 35km/h keskarilla, Ramblereilla tuli taas 100 metrin jälkeen mieleen, että ei todellakaan haluis näillä lähteä pidemmälle asfalttilenkille. Toisaalta eihän niitä sinne ookkaan tarkoitettu. Mutta kun on jaksanut pitää Ramblerit pyörässä niin tuntuu, että alkutahmeus on kadonnut ja nyt ne rullaa ihan hyvin. Mutta mikä tärkeämpää, niin kyllähän toi kuvio ja iso ilmatila on aika jees hiekkateillä ja röykkyisemmässä menossa. Kun laskee paineita jonnekin 2.75bar paikkeille (75kg kuski) niin tulee sellaista pehmeyttä ja mukavuutta, mitä ei cx-renkailla ole mahdollista saada. Itseasiassa mietin, että josko kokeilis Korso MTB:tä Ramblereiden kanssa.
Tuli uutta näkökulmaa soranjauhantaan, kun hankin kevättalvella 29” jäykkäperän (Trek Procaliber). Alkuperäisenä tarkoituksena oli ajaa sillä talven lenkit ja nautiskella kesällä polkuajosta. Maaston sulamista ja kuivumista odotellessani ajoin maasturilla maalis-huhtikuussa aika paljon sora- ja hiekkateillä. Nyt kun routa on sulanut ja maasto pääosin kuivaa, huomaan ajavani maasturilla edelleen pääosin soratierallia. Tai oikeastaan lenkit koostuvat sorateistä, helpoista kangaspoluista, latu- ja metsäkoneurista. En jaksa innostua kivikossa, mudassa tai juurakossa ajamisesta.
Aikaisemmin olen ajanut soratierallia laadukkaalla hiilikuitukrossarilla (Trek Boone). Tänä keväänä pyörä on saanut seistä varastossa, kun 29” jäykkis tuntuu käyttötarkoitukseen huomattavasti mukavammalta. Joustohaarukka ja leveät renkaat tekevät ajosta huoletonta ja pehmeää, kun vastassa on kiuaskiven kokoista sepeliä, nimismiehen kiharaa, routakuoppia, sadeveden syömiä uria jne. Pehmeässä hiekassa leveä rengas etenee vaivattomasta ja suoralla tangolla ohjaa varmoin ottein. Vauhdikkaat ja mutkaiset laskut voi päästää rennosti alas epätasaisuuksista huolimatta ja jyrkät vastamäet kiipeää loistavan pidon ja kevyiden välitysten ansiosta vaivattomasti.
Krossari / grinderi on hyväpintaisella soratiellä maasturia nopeampi, mutta sillä ei tee mieli poiketa polulle tai ajaa vaellus-, kone- tai latu-uria. Monipuolisuutensa ansiosta jäykkis vaikuttaa loistavalta pyörältä sekalaiseen seikkailuun päällystämättömillä teillä ja urilla. Vaikka grinderit, allroadit ja endurance-pyörät ovatkin nyt muodissa, suosittelen kokeilemaan perinteistä jäykkäperää soranjauhantaan.