^ se ei auta päivällä, eikä auta mitään jos koira kuljettaa omistajaansa eikä toisinpäin.
nahkiasenpurema vaan kaikille...."käytä sitä kelloa"-urputtajille, prkl.
^ se ei auta päivällä, eikä auta mitään jos koira kuljettaa omistajaansa eikä toisinpäin.
nahkiasenpurema vaan kaikille...."käytä sitä kelloa"-urputtajille, prkl.
Sikäli, kun kello aiheuttaa närkästystä; "honk".
https://thumbs.dreamstime.com/z/silv...e-30923794.jpg
Kuljetan koiraa pitkällä flexillä fillarilla. Tämä on vissiin kaikista suurin virhe. Täällä maalla ei niin tarkkaa ole sen kanssa. Se vaan haluaa tehdä asiansa metsään ja siellähän sitä on 8m flexin päässä. Koira on aina hallinnassa, vaikka se määrääkin reitin ja lenkin pituuden :D Koira pidetään myös aina pyörän vierellä, ellei hän ilmoita asiaa olevan metsään
Ajoin marketin parkkipaikan läpi, (niitä teitä pitkin). Mustakaapu seiso pyöränsä vieressä odottamassa vuoroaan mennä tien yli. Sysimustat vaatteet ja tummansävynen pyörä sysipimeessä eikä tuikkuja tai heijastimia.
Tulin samaan kohtaan stvzo valoineni ja tie aukes ettei tarvinnu edes hiljentää vauhtia.
Ongelmakoiranomistajat on lähinnä se ongelma... Siskolla oli "ongelmakoira" jätti sen mulle hoitoon pariks päiväks ku lähti ite reissuun... Mitä sä oot tehny tolle koiralle... Olisko riittävästi lenkkiä mitään ja mun koira seurana. Vika on aina ja joka kerta remmin toisessa päässä. (Mä en oo ikinä erityisemmin pitäny koirista. Tuo yks, joka tuli vaimokkeen mukana on vaan saanu mut tykkäämään itsestään... Mä oon kissaihminen) Yhtään lemmikkiä ei olis jos ei olis ankkuria, jota naiseksi kutsutaan ;D
Kevyen liikenteen väyläongelmat laajentuu nyt kerrostalon rappukäytävään, piruvie.
Ensin oltiin kyllä kysymässä neuvoa....ja sitten kun vanhempi naishenkilö, taksari, ja "nuorempi" ( siis nuorempi tätä vanhempaa..) naishenkilö olivat poistumassa, niin jäivät tukkimaan rappukäytävän hissiä odottaessaan, ja olin siinä sitten pyöräni kanssa siten että toisella kädellä pitelin ( aika raskasta) vastaanoton ovea ja odottelin....odottelin...josko tämä "nuorempi" naishenkilö vaikka vähän väistyisi.
Hiljaa sitten tuumailin että...voisihan sitä vähän väistää...niin siihen tämä "nuorempi" heti kiivaasti, minä kuuluin mitä sinä kuiskasit olipa ilkeetä.
...no just ollaan sitten tasoissa... minä olen ilkee ja itsekäs, ja sitähän ne ovat kaikki muutkin.
Tuntuu että olis enempi vanhoilla vihreillä menijöitä kuin ennen, ollu yks tai kaks mutta tänään ytimessä viisikin autoa meni nenän edestä kun oli itselle jo vihreät. Yhdessä paikassa pikku urheilu-mersu jäi Keskisen Vesan näköisen kuskin kanssa vähän jumiinkin kun kevlin liikenne alkoi. Tapiolasta Otaniemeen Kehä 1 alittava tunneli on taas katkaistu, olikohan 28.11. asti. Uudehko punainen GTI Golffi tuli pihakadulta hissuksiin eteen, katoin että jääkö ennen kolmioo vai meneekö tien puoleiseen tilaan niin jäi keskelle kelviä, ohitin sen takaa kiertämällä ja käänsin päätä että minkänäköinen kuski vähän kysyvä ilme naamalla niin sieltä tuli keskisormea, sitten kun pääsi kadulle avas vielä ikkunan, näytti keskaria ja oli huutamassa jotain mutta pelkääjän paikalla ollut tyttöystävä tms laittoi käden sen suun eteen :D
Täytyy myöntää, että ihan sama kokemus itellä. Melkein päivittäin työmatkoilla autot vetää hämmentävän röyhkeästi - ei vanhoilla vihreillä vaan jo ihan reilusti punaisilla. Eilen kotiin tullessa Vanhan Turuntien ja Lähderannantien liittymässä minulle vaihtui vihreät ja lähdin ylittämään risteystä. Turuntieltä kääntyi vielä punaista nuolta vastaan vasemmalle (minun suuntaani) auto, jonka blokkasin. Jäi keskelle risteystä kun meitä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita oli enemmänkin. Mutta ei siinä kaikki. Tuon puinaista vastaan ajaneen perässä oli vielä kaksi muuta! Nuo sitten jäivät tukkimaan koko risteystä. Täytyy myöntää, että tuo torvien konsertti hymyilytti hieman kun blokkasivat koko risteyksen.
Tuo Lähderannantien ja vanhan turtsan risteys on oman työmatkareittini selvästi pahin kohta. Torstaina viimeksi tein ihan saman eli lähdin taluttamaan pyörää sinne väliin, jolloin Viherin suunnasta tullut ja vasemmalle Lähderannantien suuntaan kääntynyt eniten punaisia päin ajanut autoilija joutui pysähtymään. Tälle tööttäsi jo ensin aitoilijakin, joka ei päässyt lähtemään vihreillään liikkeelle tämän punaisia päin ajaneen kurvatessa vielä edessä.
Mun mielestä punaisia päin ajaminen on lisääntynyt selvästi viime vuosina. Ja koskaan en ole nähnyt ratsiaa pidettävän aiheesta. Lähes aina kun autoillessa tulee itselle mieleen, että olishan tuohon voinut jo pysähtyäkin kun keltaiset vaihtuvat, tulee perässäni pari -kolme autoa joista vikat niin punaisia päin kuin vain voi.
edit. Sen sijaan punaisia päin kävelyä ratsaavan tilanteen olen kokenut omakohtaisesti. Joskus aivan 90 luvun lopussa eli ollessani noin parikymppinen oli poliisit sakottamassa Kauniaisten keskustassa ns. K-kaupan valoissa punaisia päin käveleviä. 20 markan rapsun sain minäkin. Jonoa oli poliisiauton kummallakin ovella odottamassa jatkuvalla syötöllä. Kyseisissä valoissa kävelee kaikki punaisia päin, koska valot eivät vaihtuneet jalankulkijoille vihreäksi ennen kuin autovirtaan tuli molempiin suuntiin kunnon tauko. Siitä sitten oli enemmän tai vähemmän pakko mennä puoleenväliin keskikorokkeelle yli ensin ja siitä sitten eteenpäin puolestaan toiseen suuntaan tauon tullessa. Poliisitkin vähän pahoittelivat virkaintoisuuttaan mutta kaupunki oli heidät kuulemma siihen tilanneet.
Eniten tai lähinnä pelkästään kismitti kuitenkin se, että yksi suomenruotsalainen tantta ei poliisin kehoituksesta huolimatta tullut sakotettavaksi vaan käveli pois. Oli kävellyt vain ekan puoliskon valoista punaisilla ja sitten huomasi kytät ja odotti vihreää. Huuteli vain poliiseille kävelleensä vihreillä ja lähti pois. Koin suurta vääryyttä, kun poliisi ei hakenut rouvaa jonon jatkoksi lappua odottamaan.
Pimeällä eli valaisemattomalla ulkoilutiellä edessäni ajaa pyöräilijä ilman etuvaloa, takana vilkkuva punainen tuikku. Tai niin ainakin luulen, kunnes olen ajaa päin tien laidassa seisovaa koiranulkoiluttajaa, jonka hahmo on jäänyt oman valoni katveeseen loivan sisäkaarteen puolelle. Siihen hetkeen saakka luulin valon olevan edelleen huomattavasti kauempana, vilkkumoodi aiheutti sen että erehdyin niin pahoin etäisyyden arvionnissa.
Mitähän sitä TAAS teki "väärin"?? Koiranulkoiluttaja ( nainen +2 isoa koiraa) ja valtasivat kelvin koko leveydeltä, nainen toisella puolella ja koirien hihnat sen kelvin ylitte. Jo vähän kauempaa rimpautin kelloa pari kertaa ihan nätisti, nainen kyllä väisti - mutta jotain piti mulle jälkeenpäin huudella ( ei ollut että kiitos kun ilmoitit tulostasi..). En ymmärrä, mikään ei kelpaa - ei jos puikahtaa välistä - mikä oli tässä tapauksessa mahdotonta - ja jos pienet äänimerkit antaa, niin ei näköjään sekään ole hyvä.
Paineilmatorvella annetuista äänimerkeistä (max 120db) tietää, mistä muut mussuttaa - elämä on helppoa oikeilla valinnoilla.
^ Ehkä kyseessä oli ns. koiraihminen eli ihminen jolla voi olla vaikeuksia kaikissa tilanteissa kaikkien ihmisten kanssa. Mutta noin muuten kannattaa aina - jos vain aika antaa periksi - pysähtyä ja vaikka kääntyä takaisin kuuntelemaan mitä huutelijalla mahdollisesti oli sydämellään. Kun itse pysyy rauhallisena, keskustelu harvoin eskaloituu sen kummemmin (vaikka joskus saammekin lukea esimerkiksi autoilijoista jotka nousevat kotteroistaan lyödäkseen pyöräilijää nyrkillä kasvoihin).
Vaikea arvata mitä teit väärin koiranulkoiluttajan mielestä. Ajoitko emännän vai koirien puolelta? Kiihdytitkö tai jarrutitko vinkuen kohdalla? Roiskutitko lätäköstä kuraa? Näytitkö mistä aiot ohittaa vai muutitko suuntaa koiranulkoiluttajan mielestä yllättävästi? Mutta ehkä riitti että olit pyörällä liikkeellä ja kaikki pyöräilijäthän ovat samanlaisia hurjastelijoita jne.
Näissä ulkoiluttaja toisella laidalla ja koira/koirat toisella -tilanteissahan on hauskinta se että yhdeksässä tapauksessa kymmenestä ulkoiluttaja rupeaa vetämään vastentahtoisia ja kouluttamattomia koiriaan tien poikki, vaikka olisi paljon nopeampaa ja turvallisempaa että isäntä tai (useimmiten) emäntä itse ottaisi muutaman ripeän askelen tien poikki
Joskus käy myös niin että koira näyttää olevan tien laidassa isäntänsä sivulla täydessä hallinnassa ja tiukassa hihnassa, mutta juuri kun olet kohdalla se pääsee silti säntämään sen puolitoista-kaksi metriä tielle päin. No, tähän voi yrittää varautua ohittamalla aina mahdollisimman suurella turvavälillä.
Omista koirista toinen reagoi jollain sumealla logiikalla toisiin pyöriin, toisiin ei. Jopa samalla tiellä. Vuosia yrittänyt hyvällä (ja vähän pahemmallakin) karsia tuota random-käytöstä mutta ei tuohon voi luottaa. Kyseisen veijarin opettamana kyllä itse aina koiraa taluttavaa takaa lähestyvänä ilmoitan tulostani kellolla JA ohitan mahdollisimman kaukaa.
...nyt, ja yleensäkin, kyse sen omistajan reagoinnista...
Omistajat/kävelyttäjät saattaa oppia vaan hitaammin kuin koirat ja vaatia yli 1000 toistokertaa.;)
Hassu tapaus on yksi vanha täti joka jämähtää keskelle kelviä pyörimään paikoillaan, kun taas sen kävelyttämä koira oppi väistymään jo kolmannella kerralla.
Koirista puheenollen; olin koiran kanssa aamukävelyllä ja kapealla jalkakäytävällä vastaan tuli toinen henkilö koiransa kanssa. Tunnistin hänet näkövammaiseksi ja koska tiesin että emme mahdu hänen ohitseen jalkakäytävällä niin pysähdyin oman koirani kanssa jalkakäytävän reunaan, itse asiassa kohdalla olleen taloyhtiön parkkipaikan puolelle. Opaskoiran tullessa kohdalle kävi juuri se mitä yritin välttää eli opaskoira tuli nuuskimaan omaa koiraani. Tästä närkästyneenä koiran omistaja kehotti minua "jatkamaan matkaa nopeasti etten aiheuta enää enempää häiriötä".
Hölmistyneenä ja huvittuneena lähdin eteenpäin, mutta jäin miettimään että mikähän tässä taas meni vikaan. Toisaalta ymmärrän kyllä näkövammaisen turhautumisen siihen kun hänen koiransa veti hieman sivulle, mutta hänen reaktiotaan siihen en ymmärrä. No, ensi kerralla kierrän hänet kaukaa.
Hei vaan sinä Audi-kuski, joka tänään aamulla tervehdit iloisesti keskisormella ja torvensoitolla. Kertauksena liikennesäännöt kyseistä tilanteesta:
1. Liikenneympyrästä poistuessasi olet väistämisvelvollinen suojatiellä/pyörätien jatkeella kulkeviin nähden, riippumatta siitä onko kyseessä pyörä ja vai jalkahenkilö
2. Kännykän käyttö autolla ajaessa on edelleenkin kiellettyä
3. Tilannenopeutesi liikenneympyrässä oli vähintäänkin kyseenalainen - lähellä olevien koulujen takia tuonkin liikenneympyrän tienoilla liikkuu aamuisin paljon lapsia
^ Eikö tuonkaltaisille kommenteille ole olemassa erikseen niille sopiva ketju?
Noissa tilanteissa ei kenenkään tarvitse varsinaisesti väistää ketään vaan ainoastaan ohittaa vastaantuleva sillä etäisyydellä jolla sen tekisi muutenkin - ellei olisi sitä valkoista viivaa. Ja se mikä minuakin ärsyttää (ilman että se "panee ihan vihaksi") on se että sangen usein en voi itse "väistää" (koska siinä suunnassa on heti ajorata tai oja) eikä edes vauhtia hidastamalla voi lisätä etäisyyttä ohittajaan eikä juurikaan tehdä tilanteesta vähemmän vaarallista.
Toki - kun jalankulkijoiden puolella kerran on tilaa - voisin minäkin tehdä todellisen väistökoukauksen, mutta vaikka se olisikin mahdollista (kun leikkaisi vastaantulijan ajolinjan poikki lähes mielenosoituksellisen ennakoivasti) se tuntuisi minusta samalta kuin kiertäisi autolla vastaantulevan auton tämän pientareen puolelta...
Törmääminen on siis väärin suoritettu ohitus...?:cool:
Asiasta kukkaruukkuun - herra Pohjola näköjään reagoi palautteeseen jo noin neljässä viikossa. Yksi heidän ammattikuljettajistaan liki tappoi mut kuukausi sitten varikolle kääntyessään. Paikkana Veturitien ja sen varikon risteys.
Kun suoraan menevälle liikenteelle on vihreä valo niin liikennesääntöjen mukaan oikealle kääntyvä bussi väistää oikealla puolellaaan olevaa suoraan etenevää fillaristia. Jos miulla on huomioväriset (keltainen/oranssi) vaatteet ja 900 mitattua luumenia tangossa ja kun ohitan bussin 10 sek ennen risteystä niin mä voisin kohtuullisesti olettaa että mut on nähty.
Väärin.
Varokaa siis busseja.
Voi se olla että ne on nähny mutta olettaa ettei fillari uskalla ajaa alle tai ei tiedä väistämissääntöjä. Viimeks eilen meni alamäessä paku ohi ja kääntyi eteen, mulla sähkönsininen takki ja reppu ja kirkas päivänvalo. Ehkä se unohti mut heti kun oli ajanut ohitse, huomasi kyllä sitten siinä risteyksessä kun olin kylkeen tulossa.
Jotkut vain rakentavat mielessään sanoille sellaiset ikiomat merkitysrajoitukset. Voi se vanhuudestakin johtua mutta yleensä sellaisesta kielitajuttomuudesta jonka takia on vaikea hyväksyä sitä että elävässä kielessä sanoilla voi olla epäloogisia, ristiriitaisia ja monitulkintaisia merkityksiä.
Mutta olisihan se hauska esimerkiksi olla noudattamatta sitä (kohtaavien ajoneuvojen) ohituskieltomerkkiä ja sitten yrittää selittää poliisille tai alimmassa oikeusasteessa ettei mitään ohittanut koska vain samaan suuntaan menevän voi ohittaa:)
Tulin muuten otsikon tarkoittamalla tavalla ohitetuksi torstai-iltaisen lenkin siirtymäpätkällä. Kelvin alamäessä oli pieni iloisesti seurustelevien nuorten ihmisten joukko, joten oli syytä hidastaa, ilmaista pyörän lähestyvän ja suorittaa ohitus vasemmalta riittävältä sivuetäisyydeltä. Ohituksen jälkeen tarkoitukseni oli tehdä tiukka käännös oikealle, mutta ennen kuin ehdin näyttää suuntamerkkiä, ylempää mäestä hyvän vauhdin saanut valoton pyöräilijä suhahtaa ohitseni *oikealta puoleltani*.
Jos en olisi ollut aikeissa kääntyä, olisin tietysti ollut palaamassa kelvin oikeaan laitaan taakseni katsomatta ja suuntamerkkiä näyttämättä. Tämä oman elämänsä sankari tuli kuitenkin sellaisella nopeuserolla että hän olisi ohittanut minut - tai siis olisi ellei olisi törmännyt ja yhteentörmäykseltä olisi voitu välttyä vain jos hän olisi kyennyt ja ymmärtänyt väistää kelviltä pusikkoon.
PS Lisätään varmuuden vuoksi ettei kohdalla eikä välittömässä läheisyydessäkään ollut vasemmalle kääntyvää kelvinhaaraa tai edes oikopolkua, joten hänellä ei ollut pienintäkään syytä olettaa että olisin ollut kääntymässä vasemmalle.
^Minkälainen merkki tämä on? Itsellä ei nyt yhtään välähdä, mistä on kyse...Lainaus:
(kohtaavien ajoneuvojen) ohituskieltomerkki
Eihän sellaista olekaan, siis kohtaavien ajoneuvojen ohituskieltomerkkia erikseen. Ilmaisin asian vietävän huonosti ja harhaanjohtavasti kun kirjoitin "(kohtaavien ajoneuvojen) ohituskieltomerkki". Tarkoitin sillä siis tilannetta jossa tällä tyystin tavanomaisella ohituskieltomerkillä (351)
https://upload.wikimedia.org/wikiped...gn_351.svg.png
halutaan kieltää ja kielletäänkin nimenomaan kohtaavien ajoneuvojen ohittaminen merkin vaikutusalueella.
PS Sillan, tienkavennuksen tms paikan toisella puolellahan on samanlainen merkki jossa autojen värit ovat toisinpäin. Vai muistanko väärin tai kuvittelenko että niin on ja että siten määrätään järjestys kummasta suunnasta tuleva on väistämisvelvollinen.
PPS Fillaristina joutuu tosin tottumaan siihen että näytti merkki mitä näytti, autoilijoista yhdeksän kymmenestä katsoo että fillaristi on aina se joka väistää. Ja kaksi tai kolme niistä yhdeksästä katsoo asialliseksi vielä varmistaa tämän kiihdyttämällä kohti kavennusta.
Väistämisvelvollisuus kohdattaessa (222).
https://upload.wikimedia.org/wikiped...gn_222.svg.png
Joo. Nyt ön taas mennyt meikäläiseltä merkit ja tilanteet sekaisin. (Mutta luulen silti ajaneeni kaikissa tilanteissa oikein...)
Onhan se hyvä ja tarpeenkin että ohittaminen ja kohtaaminen ovat liikennemerkeissä, autokoulussa ja lakitekstissä yksiselitteisiä asioita - mutta eihän se muuta sitä että yleiskielessä ohitetaan niin samaan suuntaan liikkuvia kuin vastaantuleviakin (ja laivat ja lentokoneet - onneksi - ohittavat toisiaan vaikka niiden kurssit leikkaisivatkin).
Toisella puolella on sinivalkoinen merkki, jossa on punainen ja valkoinen nuoli (221: Merkillä osoitetaan kapea tienkohta, jossa vastakkaisesta suunnasta tuleville ajoneuvoille on määrätty väistämisvelvollisuus merkillä 222.).
Psykologisen etuajo-oikeuden merkitys tosiaan korostuu autoilijan ja pyöräilijän tapauksessa. Silloin joko kannattaa suosiolla antaa periksi tai sitten ottaa korostuneen selvästi oma tilansa ja viestittää autoilijalle pelin henki. Välimuodot johtaa vain hankaluuksiin. Klv:llä en kyllä noita merkkejä ole nähnyt. Toistaiseksi TLL 3§ on riittänyt ajojärjestyksen määrittelyyn.
https://cdn1.sareskoski.com/loadimag...h=600&c=1&wm=1
Joo. Taas joudun ihmettelemään omaa muistiani ja muistamattomuuttani. Näen jomman kumman tai parhaassa tapauksessa molemmat (221 ja 222) miltei joka toisen maantielenkin siirtymäpätkillä, mutta silti ne eivät merkkeinä olleet kristallinkirkkaina mielessä (vaikka edelleen väitän osaavani niitä oikein noudattaa).
Lainaus:
Psykologisen etuajo-oikeuden merkitys tosiaan korostuu autoilijan ja pyöräilijän tapauksessa. Silloin joko kannattaa suosiolla antaa periksi tai sitten ottaa korostuneen selvästi oma tilansa ja viestittää autoilijalle pelin henki. Välimuodot johtaa vain hankaluuksiin. Klv:llä en kyllä noita merkkejä ole nähnyt. Toistaiseksi TLL 3§ on riittänyt ajojärjestyksen määrittelyyn.
On totta että ei pidä omalla ajotavallaan millään lailla antaa autoilijalle sitä vaikutelmaa että aikoo luopua etuajo-oikeudestaan. Mutta joitakin autoilijoita se että vastaantuleva pyöräilijä ottaa kaistan haltuun (eli ajaa ikään kuin omistaisi koko kaistan) eikä siirry nöyrästi sivummalle tai jarruta vain yllyttää entistä rajumpaan kiihdytykseen. Näiden autoilijoiden mielessä ei taida päällimmäisenä olla ajatus siitä mihin ratkaisuun poliisi, syyttäja ja oikeus todennäköisesti päätyisivät...
Kelveillä näitä merkkejä ei tietenkään ole. Ne tulivat esille tässä ketjussa vain siksi että toin sen ensimmäisen esille mielestäni huomoristisena esimerkkinä siitä mihin ahdas ja vääränlainen takertuminen siihen mitä sana ohittaminen tarkoittaa voisi johtaa - mutta sehän oli aivan h-tin huono esimerkki koska nämä oikeat merkit ovat, kuten minulle on nyt selvinnyt, "kohtaamismerkkejä".
Nyt tuntuu foorumilla menevän kokolailla kaikki sekaisin tässä asiassa. Nuolimerkit 221 ja 222 kuuluvat yhteen. Toinen kertoo etuajo-oikeudesta kohdattessa, toinen väistämisvelvollisuudesta (kohdattessa). En jaksa ruveta kuuklettelemaan, joten; punainen ja musta auto rinnakkain ei liity mitenkään kohtaamistilantteeseen, vaan määrää nelipyöräisen samaan suuntaan liikkuvan) ajoneuvon ohittamiskiellosta. Ammovaarin aikaan vitsailtiin, ettei punainen auto saa ohittaa mustaa autoa. Aatelkaas ny; jos olisi kohtaavan ajoneuvon ohituskielto edes olemassa, niin sitenhän pitäis autojen pysähtyä kohdatessaan niille sijoilleen. Tuolla kun aiemmin puhuttiin että on ohitus, sivuuttaa sitten samaan suuntaan, tai vastaan ajavan ajoneuvon.
Englanniksi on aivan mainio sanonta kuolleen hevosen piiskaamisesta. Ensinnäkään täällä ei ollut kukaan muu sekaisin kuin minä, joten ei ole mitään syytä aloittaa mahtipontisesti "Nyt tuntuu foorumilla menevän kokolailla kaikki sekaisin täsä asiassa." Toiseksi merkkien kuuluminen yhteen ja niiden merkitys on jo tullut erinomaisen selvitetetyksi.
PS Kyllähän päättymätön toisto ja samojen asioiden jauhaminen aina uudelleen ja uudelleen kuuluu ihan olennaisesti tällaisenkin foorumin luonteeseen eikä siinä ole mitään vikaa - vaikka olisi kiva jos joskus käytettäisiin hakua ja vielä googlea siihen varmistukseksi eikä aloitettaisi uutta ikiomaa ketjua - mutta tämä menee jo naurettavaksi! (Mulla on kanttia sanoa tämä koska mä olen juuri se joka on viimeksi tehnyt itsensä tässä ketjussa naurettavaksi.)
Vanha, mutta oletteko jo käsitelleet nämä mahdollisesti uudet merkit?
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tes...rkki-24341830/
Toi 5 on paha, selvästi aikovat kieltää nastarenkaat Läskipyörissä?
Ei mun läskissä ole muuta moottoria kuin läskiä polttava...