Säädöt pielessä. Vaijerin kiereyttä pitää varmaan säätä kliksu tai pari jompaan kumpaan suuntaan. Tai sitten ne tietyt 3 ratasta on kulu käytössä enemmän ku muut koska niitä on käytetty eniten.
Printable View
Säädöt pielessä. Vaijerin kiereyttä pitää varmaan säätä kliksu tai pari jompaan kumpaan suuntaan. Tai sitten ne tietyt 3 ratasta on kulu käytössä enemmän ku muut koska niitä on käytetty eniten.
Ja ketju myös mahdollisesti venynyt ellei ihan uudesta pyörästä ole kyse. Joskus myös vääntynyt vaihtajankorvake aiheuttaa tuollaista ja jännästi se saattaa ilmetä vain muutamilla vaihteilla. Ja vielä yksi asia minkä voi helposti tarkistaa on se onko takavaihtaja pysynyt kiinni korvakkeessa eli onko vaihtajan kiinnityspultti vähän löystynyt. Mun pyörien sram vaihtajissa tyyppivika tuo vaikka olisin laittanut keskivahvaa ruuvilukitetta ja kiristänyt ilmoitettuun momenttiin.
Shimano Deore M4100, 11-46, 10 speedHei!
Heti vähän nolottaa kun joutuu aloittamaan kysmyksellä, mutta...
Minun TREK Powerfly 4 syö hyvällä tahdilla pienimpiä takarattaita. Huollossa koko pakan sijaan he vaihtoivat vain pienimmät rattaat. Nyt heillä on yli kk jono, joten yritän tilata itse parit varastoon ja tiedän paikan joka saa kyllä asennettua paikalleen. (itsellä ei osaamista, työkaluja, hyvää paikkaa).
Ongelma on se, että en tiedä mikä osa sopii mihin. Rataspakka on ilmeisesti "Shimano Deore M4100, 11-46, 10 speed" (https://www.trekbikes.com/us/en_US/b...gen-3/p/32844/)
Eli käykö siihen mikä vain Shimanon 10 vaihteisen rataspakka?
Onko esimerkiksi tämä yhteensopiva? https://www.bikester.fi/shimano-hamm...xoCL0oQAvD_BwE
Kiitos jos etukäteen!
P
En varmuudella tiedä miten nuo irtorattaat sopii ristiin. Tuo linkkaamasi on 11spd XT M8000 pakkaan. Ainoa 10spd mitä pikaisella googlauksella löytyi on HG50 pakkaan. Tuonne pyörävarikkoon voit soittaa ja kysyä miten nuo ristiin käyvät.
https://pyoravarikko.fi/products/irt...hoCn98QAvD_BwE
Jatkossa kannattaa myös opetella ajamaan hieman korkeammalla pyöritysnopeudella eli keveämmillä vaihteilla ja hyödyntää siten laajemmin pakkaa. Josko ne kestääkin paremmin kun ketju kulkee useamman hampaan kautta eli kosketuspinta paljon pidemmällä matkalla. Sähköpyöräilijät ajavat silmämääräisesti tosi raskailla välityksillä (jalat pyörii hitaasti vauhtiin nähden).
Tässä myös yksi linkki 10 vee irtorattaisiin https://www.rosebikes.fi/py%C3%B6r%C...sort=price_asc
Kiitos, käyn paikan päällä kysymässä!
Kiitos vastauksista! Hain Pyörävarikolta ketjut ja rattaat Bennyn vinkin mukaisesti. Laitatan ehkä myöhemmin eteen isomman rattaan jos vaikka saisi vähän pienemmillä vaihteilla myös ajettua. :) Ketjuiksi tuli KMC e10 EPT. Rattaiden merkiä en tiedä...
Jos pyörä on tämä: Trek Powerfly 4 Gen 4 625Wh – Pyörävarikko (pyoravarikko.fi) niin en suosittele isompaan eturattaaseen vaihtamaan. Ainakin kuvan perusteella tuon pyörän eturatas on vain hiukan ylempänä kuin moottorisuojan alareuna. Eli moottorisuoja osuus maahan ensimmäisenä, eikä ratas. Jos ratas on isompi voi olla päin vastoin ja vääntö todennäköisesti kohdistuu rattaan välityksellä moottorin akseliin ja sen laakeriin. Voi olla että se ei sitä kestä, eikä takuukaan sitä korvaisi.
@zykkel Terävä huomio!
Mitä hel.... takapäästä alkoi kuulua kolinaa ja rutinaa. Irrotin kiekon ja pyörittelin sitä käsin. Kallistinkin sitä ja silloinhan tippui koko rataspakka sisuksineen maahan yhtenä pakettina. Näkyvillä oli vapaarattaan kynsisysteemi ja kiekossa kynsien ratas. Puuttuuko tuosta ny jotain? Ei kai se pelkällä läpiakselin puristuksella tuo paketti oo kasassa? en oo siis ite räplänny tuota millään tavalla. Viime syksynä tonitonit vaihto siihen rataspakan ja ketjun
^
Riippuu mikä napa. Mulla ollut Zippiä ja DT Swissiä missä irtoaa ilman työkaluja. Toisissa sitten on joku erillinen kiristettävä kiinnitys.
Ok, Zipp 303S kiekot.
Entisissä Maviceissa ei ilman työkalua tuota saanut irti
Mutta jos sieltä kuului kolinaa ja rutinaa, on joku kohta varmaan rikki.
No aika yksinkertaisia kamppeitahan nuo on. Laakerit, kiekon ja vaparin. Vapaarattaan kynnet ja sen vastepinnat. Jokin noista on rikki jos ääni tulee sieltä.
Vaparin kynnet voi myös jumia, mutta tuon nyt huomaa painelemalla.
Vaparin kynsistä kaksi tippui maahan siinä söhlätessä kun rataspakka/vapari irtosi omia aikojaan kiekkoa käsissä pyöritellessä. Ne meni ihan nätisti kyllä paikoilleen. Vapari rallattaa ihan iloisesti.
Tää rutina kuuluu vain polkiessa. Funtsin että vaihtajan säädöt on jotenkin väärin ja ketju hankaa rattaisiin. Oon sitä nyt yrittänyt naksutella ohjeiden mukaan ja ties miten mutta rutina jatkuu. Eipähän noita sähkövaihteita ylipäätään tarvi juuri säätää. No, ihmettely jatkuu huomenna...
Jos pakka tippui ulos ja oli dt swiss napa niin löysithän myös jouset jotka kuuluu olla vastakappaleiden takana? Tosin ei se napa varmaan ilman niitä rallattaisi..
Joo, ne jouset jäi paikoilleen. Vain kaksi kynttä tippui.En nyt ite keksinyt mitään niin kiikutin fillarin Vuokatin skiservice pyörähuoltoon (reissussa Sotkamossa just nyt). Ketjun ne keksi vaihtaa ja tuntuu siltä, että ronklotus on loppunut.
Nyt sataa niin viitti lähtee nyt varsinaiseen testiajoon.... kiitoksia vastauksista.
Kannattaa ostaa ketjunvenymätulkki. Venymisen seuraaminen on oikeasti suht tärkeää ja rahallisesti tosi viisasta.
Mun white 290xc pyöräs on vissiin scram nx eagle ketjut ja onko tosiaan niin että niiden lukkolaite on kertakäytöinen. Vissiin niitä myydään erikseen sitten?
Olen minä ainakin availlut eri valmistajien pikalukkoja useampaan kertaan, eikä se siitä ole pettänyt. Ketjukohtainen se kyllä on, eli uuteen ketjuun uusi pikalukko.
No kyllä vaan! Takaratas on nyt äänetön, ronklotus hävisi ketjunvaihdolla. Siellä Vuokatin skicenterissä oli joku lähes seitenkymppinen asentaja, joka sanoi ettei osaa sähkövaihteita säätää. Sanoin ettei haittaa. On selvästi kuitenkin muu mekaniikka hallussa. Vielä plussana se, että sain fillarin käyttöön kahden tunnin kuluttua.
Larmatin, irtonaisina saa ja aina kannattaa varalla pitää.
Sama srammilainen pikalukko ollut käytössä neljättä vuotta ja monessa eri ketjussa.
MissingLink toimii kaikkien ketjujen kanssa eikä ole kertakäyttöinen.
Onko kukaan kokeillut Connex ketjuliitintä? Pitäisi olla rajattomasti uudelleenkäytettävä kun Missing linkille suositellaan noin 5 kertaa.