Mikähän siinä muuten on, että Shimanon pitää laittaa noita mustia teräspultteja jarruihinsa? Asensin XT:n jarrut pyörään ja oli pakko käyttää Sramin pultteja kun ne Shimanon pultit näyttää samalta mitä jossain satasen markettipyörässä on kiinni.
Printable View
Kiinnitin huomion kohtaan "kuulakehän hapertuneen...". Onko laakeri tämän näköinen: Ohjainlaakerin kuulakehä - Moposport - powerfactory vai tämän näköinen: Cane Creek 1 1/8" Headset Bearing, ZS44, 45 x 36 deg, 41 x 30mm , 6.5mm height, Steel - 40 series (bearing in KP058,upper bearing in KP454), BAA1130 Jos on ensimmäinen, niin noita kyllä löytyy vaikka siitä linkkaamastani liikkeestä.
Noniin, vanha 105:n oikea kahva (5700) ei tykkää vaihtaa pienemmälle rattaalle. Isomman rattaan suuntaan vaihtoi nätisti mutta nyt ollaan siellä suurimmalla rattaalla jumissa. Pienempi kahva naksuu kyllä mutta mitään ei tapahdu. Isompi kahva on ihan tapissa, eli ei enää liiku/naksu.
Justiinsa aloin säätämään vaihteita kohdilleen. Ihan pienimpiä rattaita se kelas eestaas ihan hyvin mutta kun napsuttelin suurimmalle, niin sinne jäi.
Onko mulla vaan säädöt pielessä, kahva huollon tarpeessa vaiko kahva ihan mäsä?
Kuoret ja vaijerit uunituoreet. Vaijerin oletan olevan pujotettu kahvaan oikein, kun siinä oli vaijerin pään paikka hollilla. Ja vaihtoihan se ihan ok joillain rattailla.
^ Nää Shimanon kahvat ovat mulle hiukka vieraita, joten en osaa sanoa onko vikaa vaiko vaan likaa. Mutta jos ton kahvan suihkii rasvanpoistajalla ja laittaa uudet ohuet öljyt niin kait se sillä selviää?
Ei siinä ainakaan mitään häviä, itsellä siis oli murtunut pala metallia siitä räikkämekanismista. Ja nimenomaan noita oikeita kahvoja Ei tietenkään ole saatavilla kun senpuolista käytetään moninkertaisesti.
Ei sen kahvan purkaminen kovin hankalaa ole jos haluaa varmistua ettei ole jotain roskaa tai vaijerinsäiettä jumittamassa.
Nyt ei ole kyllä helppoa. Kahvan testiputsaus sai odottaa, kun aattelin vaihtaa rasvat Formulan irtokuula-etunapaan. Mutta voiko olla tietoista, että toisella puolella (ei-levyjarru) on 9 kuulaa ja toisella 10? Ei käy mun järkeen. En löydä räjäytyskuvaa netistä.
Ei ole yksinkertaista vanhan pyörän kasaaminen...
Edit: vissiin malli on DC-20 ja 20 kuulaa joku varaosapalvelu näyttää. Se on sit taas paikalliseen hakemaan osia...
En ole koskaan törmännyt, vaikka joskus olen samaa asiaa epäillyt :) Kyllä se yksi kuula jossain piilossa on. Tutki nyt hyvin tarkkaan ensin se navan onkalo, onko sinne piiloutunut. Jos ei löydy sieltä, niin sitten kuula on karannut lattialle tms. Jos ei löydy, niin vanha kuula malliksi ja kuulakaupasta hakemaan uusi.
^Eipä se nyt vaan ollut onkalossa, eikä se lattiallekaan ehtinyt... Otin kuulasta halkaisijan ja menen huomenna paikalliseen korjaamoon. Taas.
Kyseessä lienee etunapa? Noissa vanhemmissa irtokuula kartio etunavoissa on 2x10 kpl 3/16" kuulaa, joissain Shimanoissa 2x11 kpl. Tämä sillä varauksella, että en ole itse muihin variaatioihin törmännyt. Itse olen tuolta irtokuulia hakenut. Myydään Powerfactory brändillä, mutta pusseissa teksti: Spinup Made in Taiwan.
Laakerikuula 3/16 (1pss=144kpl) - Moposport - powerfactory näitä taas menee vanhempiin napoihin taakse Laakerikuula 1/4 (1pss=144kpl) - Moposport - powerfactory tai sitten noita samoja 3/16" kuulia. Itselläni on molempia läjä varastossa ja aika herkästi menee huollossa vaihtoon, kun eivät maksa tuolla per kpl. juuri mitään.
Edit. Kerran oli yhdessä Heavy duty no name kiekossa edessä 2x9 kpl 1/4" kuulat, mutta se oli muutenkin erikoinen poikkeus vapaarattaasta lähtien.
Yhden kuulan voisi tietenkin hakea 20 sentin hintaan Malmilta: Helkama Irtokuula 3/16" / 4,76mm | Runko- ja napalaakerit | BAS-Shop Oy
Joo etunapa on. 3/16 kuulia noi on tönärillä mitattuna. Päivän kulkureitin varrella on eräs pyöräkorjaamo, poikkean siinä.
Pitäisi vanhaan sotaratsuun saada vähän kevyempää välitystä - ei riitä jaloissa paukut polkea mäkiä ylös penkissä. Eteen oon vaihtanu One-by conversion yhteydessä AB:n 38 hampaisen ja takana on vakio 32-11 105 takapakka. Ajattelin että vaihdan taakse nyt 34-11 takapakan jotta välitystä saisi vähän kevyemmäksi. Silmiin osui myös tollanen Shimano XT M8000 takapakka joka olisi 40-11. Takavaihtaja on R7000 GS eli tuon tuo 34 hampainen pitäisi olla tuettu, mutta sopisiko sinne sittenkin myös tuollainen 40 piikkinen ?
Vai olisiko fiksumpaa jättää takapakka rauhaan ja vaihtaa eteen pienempää ratasta? Takaata tuota 11 piikkistä tulee käytettyä vain alamäissä - tasasellakin ketju harvoin käy 17 piikkistä pienemmällä. Jos eteen vaihtaisi pienempää niin takapakastakin saisi irti "paremman käytettävän rangen". Eturattaat näyttäis myös olevan halvempia kuin takapakat ja tollasessa "one by" setupissa niiden vaihtaminen olis myös nopeampaa - voisi ottaa 32, 34 ja 36 piikkiset ja testailla mikä olisi paras omaan käyttöön.
Mutta - käykös tohon "mikä vaan" NW kampiin sopiva eturatas ? Jotenkin Shimanolla on niiiiiiiiin jäätävästi noita eri tuotelinjoja että menee pää ihan sekasin ?? Larusta näytti ainakin löytyvän seuraava:
Shimano Eturatas Cues 32T FC-U6000-1 32T
Mutta nuo on ilmeisesti 96 PCD:llä kun toi 105 R7000 on 110PCD ? Kannattaisiko / voiko suoraan vaihtaa tuollaiset CUES cammet (170mm crank, 32tooth) jotka olis settinä ~60€ vai mitäs tässä nyt ois fiksuinta tehdä? ??
EDIT:
Näytti tuosta naapurista motonetistä löytyvän hyllystä Deore FC-M5100-1 10/11-v 30T kampisarja sopuhintaan jonka pitäisi olla yhteensopiva. Ketjulinja siirtyy vähän niin näillä näkymin käyn poistamassa tuon. Tuohon deoren kampeen näyttäisi olevan myös paremmin noita vaihtorattaita tarjolla kun tuohon 105 kampeen.
Mulla on gravelissa 34t edessä ja 11-36t takana. Pääsee mäet ylös, sekä riittävän lujaa ja joka lenkillä on käytännössä kaikki vaihteet jossain vaiheessa käytössä.
Joo - nappasin mukaan ton Deore kampisetin ja tossa äsken sain sen asenneltua. Muistin väärin - tuo vanha eturatas oli 40 piikkinen joten välityksestä tuli nyt 25% kevyempi kokonaisuudessan. Pitää käydä illalla heittämässä testilenkki että miltäs nuo mäet nyt tuntuvat.
Jos tuntuu liian köykäseltä niin onneksi noita BCD 96 NW eturattaita on reilusti saatavilla - hierotaan sitten lisää ??
Kyllä mulla on tullut vastaan formulan/quandon/joytech yms.. napoja joista puuttuu yksi kuula. Sitä en tiedä onko edellinen huoltaja hävittänyt tai tehtaalta jäänyt mutta kuitenkin on puuttunut.
Just tässä yhtä tutun kona rovea huolsin jossa on formulan läpiakselinapa irtokuulilla. Pyörään on tehty ensihuolto "hyvämaineisessa" liikkeessä pk-seudulla ja etunavan kiereyteen ei ole puututtu siellä. Tiedän kokemuksesta että nämä navat on tehtaalta ihan liian tiukalla ja syö kartiot nopeasti pilalle eikä rullaa mihinkään. Pinnakireydet ovat sentään saaneet katsottua kun oli suht tasaiset mutta 500-1000km niin tuo napa on pilalla jos ei säädä heti kireyttä kohdilleen. Sit jengi haukkuu että orkkis kiekot on ihan kuraa kun huolto ei kiireessä tai muuten vaan tee maksettua duunia.
Mites rissapyörien yhteensopivuus? Jos vaikka kymppivaihteiseen Shimanon vaihtajaan vaihtaa rissoja, ei vissiin riitä, että rissat on tarkoitettu kymppivaihteiseen Shimanoon vaan mallilla on väliä? Tästä on vähän ristiriitaisia tietoja intterwebsissä. Shimanon mukaanhan pitää olla mallikohtaista mutta mites todellisuus?
Eiköhän ne kaikki käy keskenään. Näin olen ainakin itse toiminut.
Siis samaa r8000 rissaa jokaiseen shimanoon, riippumatta edes vaihdemäärästä.
Cittarista lähtiessä havaitsin ketjun hakevan ja hyppivän takarattailla. Epäilin voimansiirron tulleen matkansa päähän. Päätin syöttää isolta etuselta, vaikka repussa olikin painoa. Hautausmaan kohdalla alkoi sataa, häkin rokkikappale riehaantui ja ketju meni vaihtaessa pakan ja pinnojen väliin jumiin hautakivien puolelle. Olin sutannut märkyyden takia ketjuun öljyä ja sateenuhan takia olin pukenut keltaisen pyhägoren, joten tilanne oli vaativa. Otin ketjusta kaksin hanskakäsin kiinni ja tempaisin kunnolla. Matka jatkui havaitsematon kivi häkissä. Kotona muistin ottaa hanskat pois ennen takin riisumista, joten gore pysyi puhtaana. Naamassa oli mustaa, mutta sen sai pestyä helposti pois. Kivi putosi myöhemmin häkistä huollon yhteydessä.
Muistaako joku vielä Rivalin 10-vaihteisen lyhythäkkisen takavaihtajan säätämisestä? Takapakka on 12-28, joten tuohan pitäisi passata vaihtajalle. Mutku, b-tensionilla ei saa vaihtajaa tarpeeksi irti 2 suurimmasta (26, 28) rattaasta, tilaa jää 3-4mm, kun pitäis olla 6mm. Joten nuo rattaat rohisee. Onko mulla joku asentovirhe vaihtajassa vai joku muu pielessä?
Edit: löysäsin ja kiristin kiinnityspultin. Parani rattaan verran. Mutta edelleen tarttis 1-2 milliä lisää, jotta ei rutisisi isoimmalla rattaalla. Voihan sinne jotain väliin laittaa lisää mutta ei viittis omia patentteja...
Edit2: korvake on suora (mitattu) ja etäisyys mitattu ilman ketjua. Onkohan vaan nyt 14 vuotiaasta joku jousi lerpsahtanut?
Jatketaan seuraavilla kysymyksillä. Tulipa mieleen 1x konversio nykyisiin 2x-kampiin molemmissa projektipyörissä. Sram ja FSA, molemmat 5-pulttisia BCD 110. Isompi ratas tulee puolien ulkopuolelle. Eikös tällöin ketjulinja jää vähän turhan ulos/vinoon? Onko keinoa siirtää sitä vähän sisäänpäin? Onko sellaisia nw-rattaita, jotka siirtävät ketjulinjaa sisäänpäin?
Edit: muuttaako esim. tällainen ketjulinjaa sisään:
https://www.bike24.com/p2156669.html
Oman kokemukseni mukaan, voi rattaissa ehkä jotain yhden 1/2 - 1 millin eroja olla, riippuen valmistajasta. Onko nelikanttikeskiö? Jos on, niin uusi nelikantti lyhyemmällä akselilla olisi helpoin ja maksaakin vain muutaman kympin.
Ei ole nelikanttia kummassakaan.
Sellainen pieni kysymys, ihan varmistuksena vain, ennen kuin painaa tilausnappulaa nettikaupassa, että eikös Shimanon jarruissa kahvat ja jarrusatulat pääosin toimi ristiin keskenään? Tilanne on siis se, että pyörässäni on Deore BR-M6120 4-mäntäiset jarrut, ja kahvoissa on nyt pahaa vuotoa, varsinkin takajarrussa. Kun ilmasin jarrut, niin kyllä ne toimii, mutta kokoajan hiljalleen tihkuu sieltä kahvan männän jostain raosta öljyä ulos ja aikanaan alkaa jarrutuntuma pehmetä. Johtunee omasta töhöilystä jarrupalojen vaihdossa, kun en tajunnut ruuvata ilmauskuppia kahvan päähän ennen kuin painoin jarrumäntiä sisään, joten öljyt pullahtivat kahvan päästä ulos ja nyt ne vuotaa kokoajan, tiivisteet kai siinä sitten menivät. En tiedä onko korjattavissa, mutta ei nuo pelkät kahvat niin kalliita ole, niin vaihdetaan uudet kahvat tilalle. Näin sitä kotimekaanikko kantapään kautta oppii ja se joskus vähän maksaa.
Nyt siis katseltu nettikauppoja ja meinasin, että jos laittaisi sitten SLX BL-M7100 kahvat tilalle, kun hintaeroa noihin alkuperäisen mallisiin ei olisi kuin kymppi pari. Niin kysymys siis oli, että eihän tuossa ole mitään ongelmaa yhteensopivuudessa? Mitä olen yrittänyt etsiä tietoa, niin pitäisi toimia ihan ristiin rastiin ongelmitta, mutta varmistetaan vielä täältäkin, jos joku osaa sanoa, kiitos!
Mulle tuli kiekko, jossa on 135mm leveä fh-t3000 napa (shimano acera). Voisikohan tuon muokata 130milliseksi? Pikalinkku on kumminkin saman mittainen kuin 130mm napaisessa kiekossa.
https://productinfo.shimano.com/en/product/FH-T3000
^Tuo kun ei ole levarinapa ja akselilla on lukkomutterin alla joku pusla ei-vetopuolella, niin näyttäisi mahdolliselta. Vanteen uudelleen keskitys lienee tarpeen jos kaventaa toispuoleisesti.
Millä nimikkeellä löytyy sopiva letku mikä sopii Shimanon jarrusatuloiden nippaan? Ihan sopivaa letkua ei löytynyt metritavarana ja olis mukavaa jos tulevaisuudessa olis sopiva...
Motonetissa ja puuilossa on ainakin metrikamana muoviletkua eri halkaisijoilla.
Puuilon ohut silikoniletku toimii ihan ok, muoviletkut liian paksuja, siis seinämä paksuus
Miten se seinämän vahvuus vaikuttaa tuossa käyttötarkoituksessa?
Jossain satuloissa se nippa on semmosessa poterossa, jonne ei mahdu liian paksulla seinämällä oleva letku.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...aa92861eca.jpg
Ko. jarruissa nippa eikä tuollainen "potero" joten letkun ulkomitalla ei mitään merkitystä.
Itsellä on kyllä letkua minkä saa "venyttämällä" toimimaan mutta joskus oikeita tarkoitukseen tehtyjä nähnyt myytävän, valitettavasti en muista missä ja millä nimikkeellä...