Sundo on hienosti kerännyt yhteen tuon videon tapahtumat. Olen oikeastaan kaikesta samaa mieltä.
Tuon toimittajan asenteella ei kyllä pyöräillä kannattaisi. Vaarantaa itsensä ja muut. Onko juttu aiheutanut tuossa lehdessä muuta kommentointia?
Sundo on hienosti kerännyt yhteen tuon videon tapahtumat. Olen oikeastaan kaikesta samaa mieltä.
Tuon toimittajan asenteella ei kyllä pyöräillä kannattaisi. Vaarantaa itsensä ja muut. Onko juttu aiheutanut tuossa lehdessä muuta kommentointia?
Kun nyt kuitenkin liikenteestä löytyy ihmisiä moneen junaan, niin mitäs mieltä raati on: jos meillä olisi Suomessakin liikennesuunnittelu samalla tasolla kuin Hollannissa tai Tanskassa/Kööpenhaminassa, niin voisiko tuollaisilla taidoilla ja asenteilla silloin pyöräillä? Ja nyt kun ei ole, niin onko parempi, että tuollaisilla taidoilla ja asenteilla sitten ainoastaan autoillaan?
Lisäksi videon alussa oli bussipysäkillä odottelija(täysin aiheeton mihinkään videon "tilanteeseen"), joka asiallisesti seisoi pois klv:n liikenteen tieltä ja kiitokseksi näytti ajavan aivan turhaan suht lähteltä tätä.
Täällä on aika vahvasti tyrmätty tuon videon kuvaajan toiminta ja pitkälti ihan syystäkin. Siitä en kuitenkaan ole samaa mieltä, että muutaman videolle päässeen autoilijan väistämisvelvollisuuden laiminlyönti ei olisi törkeää ja pyöräilijän reagointi ilman sitä yhtä keskisormea oikeastaan aika asiallista. On ihan oikein, että sellaisille pelleille ilmaisee käsiä levittelemällä, että kaikki ei mennyt ihan putkeen. Käsien levittely on mielestäni aika neutraali merkki ja osa autoilijoista ei tasan tajua virhettään, jos ei sitä joku kerro.
Kamerasta johtuen vauhti näyttää tuossa selvästi todellista kovemmalta ja etäisyyksien arviointi on videon perusteella aika hankalaa. Mutta jos pyöräilijä ei nimenomaan olisi ollut hereillä noissa tilanteissa, olisi useammassa kohdassa ainakin ollut hyvin lähellä kolahtaa. Kuunnelkaa ääni ja päätelkää, milloin pyöräilijä alkaa himmata, kun arvaa tumpeloautoilijan lähestyvän.
Noiden muutaman päälle yrittävän autoilijan ja sen yhden yhtäkkiä sivuliikkeitä ottavan jalankulkijaneidon lisäksi tilanteissa voi aika pitkälti katsoa kyllä peiliin. Vähimmällä pääsee, kun noihin selkeisiin muiden virheisiinkin varautuu ennakkoon. Niin teen itsekin, mutta silti tuollainen ajokortillisten malmikasaohjusten kuskien välinpitämättömyys on niin rasittavaa, että heille ei ymmärrystä löydy yhtään. Paljon autoilevana tiedän itse, että pitäisi osata paremmin. Yleensä se on vaan asenteesta kiinni, mutta toki joukkoon mahtuu jokunen kortin arpajaisissa voittanutkin.
Piti vielä lisätä, että etenkin siinä yhdessä jyräävän rekan tilanteessa tuo toimittaja himmaili todella aikaisin. Ehkä ajaakin sikäli aina vähän väärin. Itse jos olen haluamassa risteyksen yli omalla ajovuorollani, en kyllä ulospäin näytä minkäänlaista signaalia himmaamisesta ja olen kuin en päälle syöksyvää olisi edes huomannut. Vasta viime tipassa reagoin, jos on pakko. Aika usein ne sitten väistääkin ja kiroavat varmaan kahvipöydässä, kun ei ne pyöräilijät yhtään katso ympärilleen...
^ mä teen samaa jos mulla on etuajo-oikeus. Tosin pari kertaa olen mennyt luottamaan, että ei tietyssä tilanteessa mitenkään voi enää ajaa päälle, mutta toisin on käynyt. Sitten on päästy harjoittelemaan miten hätämanuaali toimii tositilanteessa.
^^ +2 Jos noille antaa siimaa, niin taatusti päädyt väistämään. Eli mennään oletuksella, että muut väistää silloin kun kuuluu ja jos toisin käy niin on valmius himmata.
Kuten yllä: Etuajo-oikeutettuna näytän käyttäväni etuajo-oikeuttani. Pidän huolen etten jää alle, jos isompi ajoneuvo ei väistä.
Nyt se on sit vissiin +4. Tuleeko lisää?
Ei multa ainakaan. Kyll se pitää ns 'silmäpelillä' varmistaa, ett autolla kulkeva on huomioinut pyöräilijän. Näin oon menetellyt ratin ja tangon takana liikkuessani. Samoin myös muuten tossuilla vuorotahtia mennessäni
Itsekin teen samaa, mutta en päästä tilannetta siihen pisteeseen, että joudutaan äkkijarrutuksiin. Tilanne pitää olla hanskassa ja kun olettamuksena on väistää, jos vastapuoli ei väistäkään (TLL 15§), ei vaaratilanteesta voi mielestäni puhua. Yleensä kyse on vain siitä, että toisen sääntöjen vastainen käytös harmittaa. Harvoin vaaratilanteesta tai edes sujuvuuden heikentymisestä. Ja edelleenkään tämä ei ole minkäänlainen puolustus autoilijoita kohtaan.
+5.5 monet varmaankin paljon autoilevat kovaa ajavat näyttävät väistävän vasta aivan viime tingassa jos näyttää niille ettei tosiaan meinaa himmailla ja eivät kerkeä ensin tilannetta vaarantamatta.
Mitä sä Nasse yrität sanoa? Liekitykseenkin vaaditaan, että lukijat ymmärtävät edes puolet kirjoituksesta...
Avaatko noita taloudellisia, ilmastollisia ja liikenteellisiä tosiasioita? Mikä on sekamelska, johon viittaat? Miten se akviisisesti pyörällä liikkuvien liikkuminen on muuttunut tehtyjen päätösten vuoksi hankalaksi? Mihin peruutetaan sillä vaihteella kun ei edes kunnolla ole päästy liikkeelle kunnollisen pyöräilyverkoston suhteen? Joo - ei tartte vastata.
Voi vain kuvitella, kuinka paljon ruumiita kaduilla tulisi, jos kaikki autoilijatkin ajaisivat samalla asenteella kuin TS:n toimittaja pyörällään. Videon viimeinen episodi summaa kaiken hienosti. Toimittaja näkee jo pitkään matkaan, ettei vanhempi leidi huomannut häntä. Toimittajan kova tilannenopeus näyttelee suurta numeroa tässä huomaamattomuudessa . Vaikka toimittaja näkee kaukaa tuon mahdollisen vaaratilanteen, niin silti on vain tungettava täysillä päin, säikäytettävä leidi viime tingassa kelloa soittamalla ja hypättävä ohi jälkakäytävän puolelta. Yksi esimerkki lukuisten muiden joukossa on tuo nurkan taakse kääntyminen aivan liian kovalla nopeudella. Toivon vain, että ajotyyli oli työnantajan käskyttämää roskalehdistön tyylistä sensaatiohakuisuutta, mutta jos toimittaja ajaa normaalistikin noin, niin on kyllä pieni ihme, ettei ole jo kuollut tai halvaantunut.
Oli kiva yllätys kelvillä kun laskettelin alamäkeen 40km/h. Sauvakävelijä keskellä kelviä, jonka sauvojen porkat siinä pään korkeudella uhkaavasti heiluen. Sääti ilmeisesti hihnojen kanssa. Onneksi aina on ajolasit.
Nassetäti ei ole ilmeisesti huomannut, että kaupasta saa varusteita, joilla pärjää oikein mukavasti ympäri vuoden.
https://yle.fi/uutiset/3-9758559
^^ Sitä tässä odotellaan, että saa polkea töihin kaikessa rauhassa jäisiä kelvejä pitkin.
^ ei ku suolalla sohjoksi sulatettuja (toivottavasti ei enää tänä talvena) tai tappajasepelillä päällystettyjä kelvejä pitkin. Ei ole enää ainakaan epävarmuuden tuomaa elämänvaikeutta kelveillä. Ensimmäisessä tapauksessa korroosion raiskaus ja jälkimmäisessä rengasrikko on yhtä vääjäämättöntä kuin kuolema.
Nii ja toi Turkulainen toimittaja on asennevammainen puusilmä, joka onneksi a) asuu Turussa ja b) ei varmaan talvella aiheuta pelkoa ja inhoa kelveillä. Olen kahdesti ottanut kontaktia auton kanssa kelvillä ja useasti kokenut kauhunhetkiä, mutta kontaktia välttäen (paitsi muutaman eläimen), jalankulkijoiden, mopoilijoiden, rullaluistelijoiden ja -hiihtäjien, eläinten (koirat, peurat, isommat linnut jne.) ja pyöräilijöiden kanssa. Kontakteista ensimmäinen johtui siitä, että luotin autoilijan pysähtymisen viittaavan väistämisvelvollisuuden noudattamiseen. Toinen taas tuli niin nopeasti, ettei ehtinyt kissaa sanoa (kääntyi yllättäen pihatielle kelvin yli). Jos näen vanhuksen lapsen, mopon, koiranulkoiluttajan, rullamenijän tai muun pyöräiljän kelvillä, pidän niitä kaikkia potentiaalisina vaaran aiheuttajina ja vähennän nopeutta. Pidän yllä lähes paranoidiseen ajatteluun yltäävää epäluuloa autoilijoita kohtaan, koska olen joskus itse autolla ajaessa yllättynyt ilmiintyvistä pyöräiljöistä. Työmatka-ajossa keskaria pidän yli 10 km/h alempana kuin esim. 150 km maantielenkillä.
Ja silti vaaratilanteita syntyy. Pusikon takaa ilmiintyy eteen peura, polkua pitkin kulkeva nuori katse kännykässä jne. Kerran lähti varis lentoon edellä, mutta päätyi pinnojen väliin silpoutumaan ja onnpa kerran lepakko iskeytynyt kypäräänkin Jorvin sairaalan kohdalla. Tai sitten se oli liito-orava suorittamassa epäonnistumiseen tuomittua loikkaa. Mopoa on tullut edestä, takaa ja sivuilta. Miksi ihmeessä vielä omalla ajokäyttäytymisellä siis lisätä onnettomuuden riskiä? Ja mitä parempi infra, sen vähemmän nämä muut pystyvät aiheuttamaan väistämättömiä onnettomuuksia.
Onko Ikeassa kävijät jotenkin tyhmää sakkia? Espoon Ikean liittymä Turun motarilta on jo legenda, josta avautumista jo aiemmin. Siinä autoilevat ei kaikki kuitenkaan mene Ikeaan. Mutta oudon usein ongelmia on Ikean alueelle Espoontieltä oikealle kääntyvien autoilijoiden kanssa. Näkyvyys tuossa on ihan loistava, mutta silti tulee tilanteita paljon useammin, kuin nykyään yleensä muualla. Nyt meni kuppi nurin, kun tytär kertoi saaneensa koulumatkalla pientä kontaktiakin kiihdyttäneeltä autolta. Tuossa on todella paljon juuri koulumatkaliikennettä.
Mutta tyhmille on koululaisten henkeä tärkeämpää päästä äkkiä hamstraamaan kiinalaista lastulevykuraa, ettei joku muu vaan ehdi ensin. Pääsee sitten murjuaan tusinasisustamaan tai muuta no lifea.
Tuo liittymä on tuttu.. Vain pari kertaa kulkenut mutta silti yritetty kolata. Nuo moottoritien rampit aiheuttaa jotain pakkoa kaasuttaa tai ajaa liian kovaa. Työmatkalla vaarallisimmat paikat ovat juuri nuo rampit
Tälleen Espoossa rakennetaan infraa. Taka-alalla melkein uudenkarhea ehjä asvaltti rouhittu kadulta auki sieltä täältä, rakennettu hienot kavennukset upeilla kanttikivillä että autot ajais hitaammin. Etualalla kevliä.
https://i.imgur.com/muTOYqP.jpg
Lähestyin pyörätien jatketta, pari metrin tai pari edelläni meni vanhempi herrasmies taittopyörällään. Kaarsimme molemmat loivasti vasemmalle juuri ennen kadun ylitystä, missä olin valmistautunut menemään hänen ohitseen vasemmalta. Tilaa oli enemmän kuin tarpeeksi, kunnes kaveri leikkasi tarkoituksellisesti ajolinjalleni ja huusi 'älä tuu niin lähelle!'. Joku vähemmän porukkalenkkejä ajanut olisi saattanut säikähtää pahasti, kun äkkinäisen sivuttaisliikkeen takia renkaat kävivät alle 20 sentin päässä toisistaan. Oma reaktioni oli himmata vauhtia ja alkaa nauramaan. Ajoin kaverin rinnalle kun pääsimme kadun yli ja huikkasin nauraen ja tapahtuneesta hölmistyneenä 'hauska setä' (tyyppi oli niin setämiehen oloinen). Vastauksena tuli 'ha-hauska tyyppi' tms. mutta yllättäen setämiehellä ei ollutkaan enää muuta asiaa. Nostin vauhdin marssinopeuteen ja poistuin paikalta. Työmatkaruuhkissa näkee välillä kaikenlaista, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun joku pahoittaa mielensä jostain niin että yrittää ajaa kylkeen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Toi Redin työmaa!! Taas onnistui yllättämään. Aamulla menin pohjoisen puolelta viikkojen tauon jälkeen ja jouduin mielestäni kiertämään aika kaukaa, joten töissä tsekkasin kartasta, että on suorempikin reitti ollut jo syyskuun alusta alkaen Tilastokeskuksen takaa. Paluumatkalla oli vähän kiirettä, joten etsin tätä suoraa väylää. Ensin jouduin aitojen takia väärään suuntaan ja sieltä selvittyäni ajoin kohti pyörätien sinistä kilpeä, mutta ei sinnekään olisi saanut mennä, työmiehet huhuili perään ja taas kiertotielle. "En ma tieda, ehkä aukeaa illalla, ehkä ei, tama tyomaa-alue".
No kävi kyllä autollakin elokuussa niin, että piti päästä suoraan kohti Pasilaa, mutta yhtäkkiä sata metriä ennen mua vedettiin megakokoinen kaistanvaihtonuoli eteen...
Viimeisimmässä Tekniikan Maailmassa oli juttua suoraan pyöräilevän ja kääntyvän auton törmäysriskistä. Juttu oli "autolehden" jutuksi ihan ok, mutta alun provo pilasi valistusaspektin aika pahasti. Ja aiheutti ensin huutonaurua, sitten harmitusta. Suora lainaus noista tilanteista: "Ne johtuvat ennen muuta ajoneuvojen suuresta nopeuserosta. Kun kääntyvän auton nopeus on tyypillisesti 5-10 km/h, pyörän voi olla 20-30 km/h, joskus enemmänkin."
Hohhoijaa. Kyllä ne vaan lähes järjestäen johtuu siitä, että autoilija ei katso, tai ei viitsi katsoa kunnolla. Noin alhaisia nopeuksia kääntyvillä autoilla näkee aniharvoin. Yleensä ne on tuota väitettyä pyörien luokkaa, pahimmissa risteyksissä jopa 50:n molemmin puolin ihan normisettiä. Pyörät harvemmin yli 20 ajelee risteysalueilla. Mutta jos se pyörä aina tulee itselle yllätyksenä, niin ehkä tuo on vajavaisen havaitsijan itsekäs päätelmä nopeuksista. Mitään totuuden perää siinä ei kyllä ole.
Kun syksy sää, vähenee kanssapyöräilijöiden määrä kevyen liikenteen väylillä ja sikäli avautumisen tarvetta aiheuttavia tilanteita pitäisi syntyä vähemmän, mutta...
Mikä helkkari siinä on että yllättävän monella sellaisellakin joka on hankkinut pyöräänsä jonkinlaisen etuvalon ei ole minkäänlaista takavaloa!
Ja ne saakelin vilkkuvalot! Turha yrittää tulla sanomaan ettei niihin suinkaan tarvitse tuijottaa!
Mutta omalla tavallaan yliveto oli näkemäni kypärävalo (joka ei ollut mikään yksittäisen ja ehkä vähän originellin hybridiretkityömatkaelämäntapapyöräilijän tee-se-itse-keksintö vaan ilmeisesti kypärävalmistajan tuotekehittelyosaston innovaatio): useista pienistä ledvaloista muodostuva varoituskolmio joka oli jatkuvalla (ei siis kiertävällä tai osittaisella) vilkulla!
Hätkähdytti yksi ilta jarruttamaan joutunut pyöräilijä, jonka eteen käännyin. En havainnut himmeitä etuledejä, tai oikeastaan punaisen etuvalon takia tiedostanut lähestyväksi muun liikenteen joukosta..
Punaisista etuvaloista saa huutaa. Luulevat näkyvänsä, joka on vielä vaarallisempaa kuin se että tietää olevansa näkymätön.
Alpinalla (esim. Alpina Panoma City) on tällaisia kypäriä, joissa on se "valokolmio" kypärän takareunassa. Sen toki saa palamaan jatkuvastikin, eikä vain vilkulla. Kiinteä punainen valo kypärässä parempi kuin ei punaista valoa pyörässä ollenkaan, vilkut voisi toki jättää pois.
En ole ollenkaan varma oliko se tämä https://roubaixcycling.cc/2016/11/09...ycling-helmet/ mutta varoituskolmio oli suunnilleen samanlainen ja yhtä päällekäyvän rasittava - vaikka liikuttiin vasta alkavassa hämärässä!
Linkatulla sivulla on parikin YouTube-videota, mutta en missään nimessä halua edes laittaa niitä suoraan tähän.
^ Tuollainen suuntavilkkusysteemi voisi olla toimivakin, tosin kypärässä se on ehkä melkoisen korkealla. Ja noilla valoilla tuosta tulee helposti häiritsevä. Ennen kaikkea vilkkuvana - mikä siinä on, että niitä vilkkutoiintoja pitää edes olla?
Asiaan: tänään aamulla hölmistyi valkoisen Passatin kuski, kun kevyen liikenteen väylää tuleekin joku sateen keskeltä. Ja vielä valot päällä. Mikä siinä on, että se auto pitää pysäyttää keskelle väylää, kun tuossa Orionintien - Koivu-Mankkaantien risteyksessä näkee hyvin ennen suojatietä ja henkilöauto mahtuisi hyvin myös suojatien jälkeen ennen pääväylälle ajoa. Normisetti tuossa on linjan 107 bussi blokkaamassa väylän niin, että kiertämään ei mahdu mistään.
Voihan perse nyt taasen. Eivät noi grinderissa alla olevat sorakunkut enää kovin häävillä kuviolla varustetut ole mutta nyt tuli tehtyä ihan kunnon flat spotit. Lisäksi vasen räpylä hieman kipuilee; tälläsin hetken huumassa törmäyksen niukasti vältettyäni nyrkkini pyörätien jatkeella möllöttäneen paikallisliikenteen edustajan kylkeen.
Ajelin tänään Ruoholahdessa Itämerenkatua kohti hesalan keskustaa. Näen hyvissä ajoin, että edessä vasemmalta tulee kaksi jalankulkijaa suojatietä pitkin kadun yli. Alan himmaan vauhtia hyvissä ajoin, koska muutoin törmäyskurssi sen ekan jalankulkijan kanssa. No, se eka tietenkin kerkee hyvissä ajoin pois alta. Koska se jälkimmäinen kulkija on suht lähellä sitä ekaa niin aattelin, että tosta välistä en aja. Vauhti on tippunu jo lähes nollaan ja olen parin metrin päässä suojatiestä. Tämä jälkimmäinen jalankulkija tulee metrin päähän minun ajolinjasta ja pysähtyy. Pyydän häntä menemään, ettei vauhti nyt kokonaan stoppaisi. Mitä tekee hän? Kääntyy 90 astetta oikealle ja lähtee kävelemään minun vasemman kyljen kautta ohi ja lopullisesti takakautta ohi. Tässä kohtaa minulta pääsi ruma sana, koska tämä oli jo toinen kerta lähiaikoina kun on käynyt näin. Mikä uittu ihmisiä vaivaa..
Voisi ajatella että päivittäin Itämerenkatua ylittävällä jalankulkijalla on useampi kuin yksi kokemus siitä kuinka pyöräilijä ei ole antanut tietä eikä ole väistänyt vaikka olisi ensin hidastanut tai jos juuri niin ei ole käynyt niin jokin ikävä melkein päälleajetuksi tulon kokemus hänellä varmasti on.
Koska hän on luokitellut mielessään kaikki pyöräilijät samanlaisiksi tai ei mielestään kykene erottamaan tietä antavaa pyöräilijää päälle ajavasta hän on yksinkertaisesti päättänyt pitää turvallisuutensa omissa käsissään eikä lähde kävelemään pyöräilijän mahdollisen ajolinjan poikki vaikka pyöräilijä seisoisi päällään ja rukoilisi häntä jatkamaan etenemistään.
Mun eilinen "Mikä uittu ihmisiä vaivaa..." -tilanne oli Vuosaaren sillalla, jolla edessäni ajoi valoton tummiin pukeutunut tyyppi jonka korvilta onneksi erottui semmoiset megakokoiset kuulokkeet sillä hän vaihtoi ajolinjaa vasemmalta oikealle tai päinvastoin aivan ilman näkyvää syytä eikä olisi kuullut vaikka olisin huikannut ohittavani jommalta kummalta puolelta.
Sitä en tiedä osasiko hän lukea "Perkeleen nuija!" -sanoja jotka käännyin lausumaan ohitettuani.
^ Vuosaarensiltaan liittyen. Kaipaan aitoja takaisin; niitä , jotka olivat siinä jonkin aikaa. Kyllähän ne tilaa veijät, mutta ei tarvinnut ajoradalle putoamista / horjatamista pelätä.
Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin. Kelvinpätkältä oli revitty asfaltti parinsadan metrin matkalta pois ja jätetty pehmeälle irtosoralle. (Ehkä siihen ei tarvitse nyt kylvää tappajasepeliä) Päätin siirtyä ajoradalle, sillä ajoin kadun oikealla puolen. Noh, eikös sieltä tietysti fillaroinut joku mestari keskellä kaistaa vastavirtaan. Hieman vihjaisin oikeaan reunaan siirtymisestä, mutta arvaahan tuon vaikutuksen... On se nyt taas melkoista puljaamista ajella suht vilkkaasti liikennöityä katua vastaantulijan kaistalla "kun minä nyt vaan nopeasti tästä menen, ei tämä mitään haittaa jne." Ja pyöräilyn "maine" kasvaa.
Joskus Itämerenkatua säännöllisesti jalan ylittäneenä sanoisin, että se lienee juurikin noin. Muutamankin kerran edellä kävelleelle pyöräilijä soitti hullun lailla kelloa ja ajoi mielenosoituksellisen läheltä, kun tämä jalankulkija ylitti myös pyörätielle merkittyä suojatietä pitkin tuota surullisenkuuluisaa Itämerenkatua. Nuo räikeimmän kohtelun saaneet jalankulkijat olivat muuten aina naisia. Välillä ikävän päivän päätteeksi oikein odotin, että sattuisi omalle kohdalle, niin voisin potkaista sen pyöräilijöiden maineenpilaajan kumoon. Jostain syystä omalle kohdalle tuollaista räikeää tapausta ei vaan kertaakaan osunut. Kertoo aika paljon noista vässyköistä.
Eipä silti, aika outoa, jos ei jalankulkija osaa erotella päälleajajaa kohteliaasti väistävästä. Mutta joillekin nämä asiat ovat vaan vaikeampia kuin toisille. Toki voihan olla, että tuossa Tassun tilanteessa ajatuksissaan ollut jalankulkija kuvitteli vain olevansa kohtelias, kun kerrankin kohtasi Itämerenkadulla kohteliaan pyöräilijän.
Jalankulkijan liikakohteliaisuus ja tilanteenhahmottamiskyvyttömyys molemminpuolisen sujuvuuden ja turvallisuudenkin kannalta lienevät tosiaan ne kaksi todennäköisintä syytä.
Tassulle vastatessani olin hiukan poleeminen ja kärjistävä, mutta pohjalla olivat kyllä omat kokemukset sekä Itämerenkatua ylittävänä jalankulkijana että sen kelvillä ajavana pyöräilijänä.
PS Viimeksi kun olin pyöräilijän ominaisuudessa liikkeellä, totesin että mun stressihormonitasoni kohoavat sen tyyppisessä liikenteessä niin nopeasti niin korkealle ettei pisinkään kiertotie voi olla liian pitkä jos sen ansiosta ei tarvitse ajaa ainuttakaan korttelinväliä Itämerenkatua.