Alkujaan tämän lähetti
HMK
Tänään pääsin flunssan ja sitä seuranneen sitkeän yskän helpotettua parin viikon tauon jälkeen taas pyörän päälle. Oikein mainio keli oli ajella, väylät pääosin hyvässä kunnossa muutamia kohtia lukuun ottamatta, ja maasturin rengas kyllä nielee täristykset, missä niitä oli.
Täällä näyttää yleinen mielipide kääntyneen tänä talvena pitämään cyclocrossia parhaana talvipyöränä. Itse olen kyllä menossa toiseen suuntaan. Perinteisesti olen ollut käyräsarvien mies, ja kyllähän se tanko pitkään ajoon ilman muuta paras on. Se vaan on tuo maasturin rengastus talveen niin paljon parempi, että sen saadakseen kelpuuttaa vaikka suoran tangon. Gravdaleja en ole kokeillut, mutta muutamilla muilla erilaisilla nastakumeilla crossarilla ajelleena joutuu vaan toteamaan, että kapea rengas ei pärjää mukavuudessa talvisen täristävillä pinnoilla. Jos tie ei ole ihan vasta höylätty, niin siellä on aina vähintään kengänjälkeä, renkaanjälkeä ja muuta uraa ja usein isompaakin pattia. Maanteiden polanteetkin on koloisiksi hakkautuneita. Vaikka olenkin käyttänyt melko matalia paineita, niin kyllä se jatkuva täristys muuttuu rasittavaksi vähänkin pidemmillä lenkeillä. Välillä koko talviajo pääsi hiipumaan muutamaksi vuodeksi aivan liian vähiin. Nyt kun on pitkästä aikaa ollut käytössä maastopyörä, niin ihan eri tavalla on löytynyt intoa lähteä lumisille ja jäisille teille. Vaikka pyörä onkin muuten malliltaan vanha, huono ja jousittamaton, niin rengaskoko pehmentää ajon mukavaksi, ISPe rullaa mainiosti ja pitää niin, että niihin voi luottaa lähes 100 prosenttisesti. Se varmuuden tuntu on mukavuutta myös. Ensi talvena viimeistään minulta löytyy jo parempikin maastopyörä. En taida viitsiä enää ollenkaan rimpuilla kapeilla kumeilla talvioloissa.