Zwiftissä kun säätää vielä oman painon sopivan kevyeksi niin maisemat suorastaan vilisee silmissä. Mutta ei kai nyt kukaan noin huijaa [emoji849]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Printable View
Zwiftissä kun säätää vielä oman painon sopivan kevyeksi niin maisemat suorastaan vilisee silmissä. Mutta ei kai nyt kukaan noin huijaa [emoji849]
Zwift doping tuntuu olevan ihan oma taiteenlajinsa. Itse en juuri kisailusta välitä, nöösi kun olen, mutta välillä pitää käydä kokeilemassa, crit city kisassa kun jannu vetää 128kmh lasissa alusta loppuun niin eipä jaksa edes harmittaa, zwiftpower kyllä pelastaa paljon ja moni huijari tippuu lopullisista listoista tuota kautta. Kertoo jo paljon kuskista jos profiili on salainen, maata ei valittu eikä rekisteröitynyt zwiftpoweriin. Meidän porukassa (FZR) ainakin kovia kuskeja eivätkä ole millään salanimellä ja tuntuu noita kovia suomalaisia olevan muissakin porukoissa mitä on vastaan tullut.
Mitä tuo FZR mahtaa tarkoittaa?
Sauna-ajot ollut ihan hauskoja. Pari edellistä perjantaita menty ihan kevyesti mitä nyt sprintit otettu aina välillä. Menee minusta tunti paljon mukavammin, kun välillä on pieni temmon vaihtelu.
Itse en ole vielä zwiftin kisoihin saakka mennyt. Lontoon kiersin, mutta senkin otin treenikuormana, ajelin hyvinkin sweetspot painotteisesti paitsi ne muutamat mäet mitä reitille sattu. Mutta olenko nyt ymmärtänyt oikein, että kisoissa alku mennään about täysiä, jonka jälkeen vähän vauhti tasaantuu, kunnes taas lopussa mennään se mitä on jaloissa mennä?
Zwift on vielä pitkälti allekirjoittaneelle tuntematon maailma, mutta hyvin addiktoiva sellainen. On jopa pari salikertaa jäänyt käymättä, kun onkin innostunut ajamaan trainerilla. Tunti menee kuin siivillä.
Seuraava tavoite olisikin jaksaa se toinen tunti perään, koska tosimiehethän ajavat vähintään sen 50-60km kerralla. Itse asiassa kyllähän sitä jaksaisi vaikka mitä, jos malttaisi jättää edellä menevän selän etenemään omalla tahdillaan ja ajaisi oman harjoitussuunnitelman mukaan, mutta aina se teho vain tuntuu kasvavan innon mukana ja yleensä jalat ovat hapoilla jo 25-30km:n jälkeen ja ajovaatteet yltä päältä hien kastelemat. Mutta touhu on silti pirun addiktoivaa siitä huolimatta, että jotkut paahtavat Zwiftissä aivan hervotonta kyytiä. Sopivaa ajoseuraa löytyy silti aina.
Leikkivätkö ihmiset mykkäkoulua, vai mistä johtuu se, ettei kukaan koskaan vastaa esim. tervehdyksiin?
By the way, eilen oli M. Ohisalo ajamassa New York central looppia :-) Ei ollut ministerillä jalkaa entiseen malliin :-)
Minulla on näppäimistö aavistuksen liian kaukana, että voisi kirjoitella samalla kuin polkee. Enkä edes tunnista, jos sattuisi minulle jotain kirjoittamaan.
Eilen kokeilin 3x15min treeniä, yhteensä 1.5 tuntia. Oli aika rankkaa, kun kone laitti lisää vastusta jos pyöritys alkoi hiipumaan.
Jos tykkää kirjoitella Zwiftissä niin paras tapa taitaa olla Zwiftin Companion sovelus. Itselläni on kännykkä tankotelineessä kiinni. Ei varsinaisesti kirjoittelun takia vaan lähinnä sen takia että siitä on kätevä valita risteyksissä suunta.
Mulla oli kanssa pieniä epäuskon hetkiä kun menin pari viikkoa takaperin ekaan ns. kuntoajoon Zwiftissä, eli juurikin mainittu Tour of London. Aika mielenkiintoinen on kilpailutilanne kun on 1500 ajajaa viivalla ja keulille pääsee yksinkertaisesti polkemalla kovaa. Oikeassa elämässä on vähän vaikeampaa ja monimutkaisempaa peliä.
Ajoin ekat viisi minuttia omaa kovaa 4 W/kg ja olin sen tuloksena noin sijalla 300. En tiedä paljonko pitää puristaa ekat viisi minuuttia jos haluaa löytää itsensä vaikka top-kympistä, mutta veikkaan että noin 7 W/kg.
Olisi jollain tapaa realistisempi tapa kilpailla Zwiftissä jos se alun lead-in ajettaisiin vaikkapa sen virtuaalisen punaisen muurin takana neutraalina esim. 30km/h ja kun varsinainen reitti alkaa niin muuri pois ja vapaa vauhti. Mielestäni tuo lead-in on jollain tapaa turha. Tuo punainen muurihan on käytössä tällähetkellä ainoastaan ryhmäajoissa jossa yritetään pitää porukka kasassa lähellä ajon johtajaa. Pitäisi ilmeisesti ajoissa siirtyä lähtökarsinaan jos aikoo päästä mahdollisimman hyvin lähtemään porukan kärjessä.
Oman 2 kuukauden Zwift kokemuksen mukaan noissa kisoissa polkeminen pitää aloittaa muutamaa sekunttie ennen starttia niin, että taulussa on 400w kun kisa alkaa. Muuten tippuu kärkiryhmästä samantein kun muilla on jo vauhti päällä kun itse vasta lähtee liikkeelle. Tour Of Londonin 5 etapilla riitti alle 5w/kg ekalle 3min, että pysyi 30hengen kärkiporukassa 1500 ajajasta. Tuon jälkeen vauhti tasaantuu ja n. 4w/kg pysyi tasaseilla reitillä mukavasti peesissä. Loppumäessä sitten taas 12min @ 4,7w/kg ei riittänyt estämään sitä, että kevyemmät kuskit karkasi horisonttiin.
Hyvä myös muistaa että Tour of Lontoon kaltaiset tapahtumat eivät ole kilpailuja joten mitä sitä suotta hoppuilemaan [emoji11]
Hei vinkkejä trainerin käyttöönottoon kaipaisin, sain perheeni uskomaan trainerin tarpeellisuudesta:)
Heittelen nyt kysymyksiä ennakkoon kun keskiviikkona tai loppuviikosta pääsen asentelemaan.
Wahoo kickr core tuli hommattua koska anturit ja sykemittarit löytyy jo maantiekäytössä. Meiltä löytyy kolme käyttäjää trainerille, vaimo haluaa koittaa koska polvi ei tahdo kestää juoksemisen aiheuttamaa tärinää, poika 10v jolla kaksi kesää maantiepyöräilyä takana, poika veti velotourin lyhyen matkan 25km/h keskarilla ja hänelle varmasti zwiftistä löytyy lisämotivaatiota harjoitteluun. Itsehän haluan vain pitää huolen ettei poika vielä pariin vuoteen tule ohi:)
-appletv on myös mutta taitaa olla jotain 5vuotta vanha malli, toimiiko nämä vanhat mallit zwiftin kanssa vai täytyykö ostaa uusi versio?
-Zwiftillä varmaan kannattaa mennä harjoitusohjelmana, mutta miten toimia kun olisi kolme käyttäjää? Täytyykö kaikkien kolmen maksaa vai saako siihen liitettyä eri käyttäjiä?
macbook ja appletv on vaimon appleid:hen sidottu sit puhelimet löytyy kaikilta omat ja omat apple id:t, en ole vielä siis hommannut zwiftiä.
-mielipiteitä myös mikä on järkevin kombinaatio kun käytössä on macbook, appletv, joku vanha iPad ja kaikilla omat puhelimet toki tv löytyy myös, olisi myös videotykki mutta ei oikein ole sopivaa tilaa/seinää tämän käyttöön.
-muita vinkkejä treenimatto/pyyhe nyt varmaan on tarpeellinen, onko esim puhelin stemmissä tarpeellinen ja tarvitseeko puhelinta tai läppäriä jos käyttää appletv:n kautta?
-mitkä ketjut on hyvät sisätraineriin 11sp shimano? onko tällä väliä en tiedä mutta en ainakaan halua ottaa mitään riskiä että vaimo löytää mitään jäämiä öljystä tai muusta ketjuista peräisin olevasta tauhkasta meiltä sisältä:) se voi vaikuttaa vaimon motivaatioon.
Tässä nyt muutama heti alkuun
Zwiftista ei minulla ole kokemusta, mutta ihan näin alkuun yksi yleinen kommentti: jos perheessä on käytössä Applen laitteita, kannattaa ehdottomasti luoda Family, johon kaikkien appleid:t sitten liitetään. Familyn jäsenet voivat jakaa kaikki tehdyt ostokset: sovellukset, elokuvat, jne. eli kaikkien ei tarvitse ostaa erikseen. Jotkut sovellukset ovat tosin rajanneet palveluita familyn ulkopuolelle eli muistaakseni esim.eurosport playeria ei voi jakaa perheenjäsenten kesken. Zwiftissäkin näyttäisi jotain rajoituksia olevan, mutta en valitettavasti osaa niistä kertoa: ehkä joku Zwift-käyttäjä osaa tästä jatkaa.
kiitos kommentista, vähän tässä videoita katselin ja ilmeisesti se uusi 4k appletv olisi hyvä olla käytössä.
Hommaa myos tuuletin. Jotkut eivät ilmeisesti hikoile, mutta mä en voisi ajaa ilman tuuletinta kuin ihan hissua PK:ta lyhyissä pätkissä. Esimerkiksi kuvan tyyppinen tuuletin on hyvä. Mulla on tommonen versio 50cm kokoisena ja muistaakseni 200 watin moottorilla ja sillä pitää hien ihan ok kurissa.
Lisäksi mulla on Apple TV 4k ja se toimii loistavasti.
Ja, aikuisen Zwift tiliin saat liitettyä lapsen tilin ilman lisämaksua.
https://www.bauhaus.fi/media/catalog...1/61255764.jpg
No toihan ratkaisi paljon jos vaimon ja mun pyöräilyt on samalla tilillä ja poika saa oman siihen kylkeen, tuulettimia löytyy kaksi kappaletta ja koitan pärjätä niillä alkuun.
Kiitos näistä vinkeistä.
Zwiftissä on tälle päivälle Le Col ajot johon oon ilmottautunu my zwift sivulla. Ajon pitäs alkaa 18.30 joten miten kuuluu toimia? Meenkö normaalisti zwift sovellukseen hiukan ennen kyseistä aikaa ja reitti löytyy sit sieltä vai kuinka?
Menet sopivan ajoissa Zwiftiin ajelemaan niin sovellus kysyy haluatko liittyä tapahtumaan vai haluatko tehdä jotain omaa lämmittelyä. Näet samalla kuinka paljon on lähtöön aikaan ettet myöhästy. Ohjelma kysyy tasaisin väliajoin haluatko siirtyä tapahtumaan jos et heti halua siirtyä "lämmittelykarsinaan".
Kiitos. Ensimmäinen ”porukkalenkki” ja jos pikku flunssassa jaksas ajaa sen lyhimmän 25 mailia.
Oli ihan mukava kokemus. Tuli ajettua aika paljon kovempaa kuin olin odottanu. Itsellä meni aikaa lähes 1h09min. Osallistujia oli tuossa erässä hiukan yli 1900.
No nyt on kickr core ja appletv 4k tulilla, "puhdas" pyörä tuli laitettua eilen jo kiinni coreen ja koska uusi takapakka niin otin myös uudet "sisäketjut" käyttöön, lopputulos oli se että "puhtaankin pyörän" takavaihtajasta ja pikkurissoista ropisee aikapaljon tavaraa lattialle. No oli paperia alla ettei mitään fataalia tapahtunut.
appletv asentui kivasti vanhan tilalle ja zwift myös, tähän läppärille kun saa vielä zwiftin niin pääsee ehkä asentamaan pojalle käyttäjää.
Hyvä tapa on rätillä pyyhkiä ylimääräiset rasvat rätillä. Sisäpyöräilyssä joutuu muutenkin aika usein ketjut uudelleen voitelemaan. Itse käytän Squirtin vahapohjaista voiteluainetta joka pitää ketjut varsin puhtaina mutta uudelleen käsittelyn joutuu aika usein tekemään, onneksi squirt on notkeaa ja riittoisaa.
Aamulla oli joku hurjastellut Innsbruckissa. Reilu 20km lenkki, melkein 500m nousua ja aika vähän päälle vartin.
Mikähän idea näissäkin on.
Taitaa joka paikkaan riittää joku urpo. Tänään brittien 2h ajo jossa ohjearvona 2-2,5 W/kg, itse ajoin 2,4 niin kärki tuli kierroksella ohi eli ajoivat jotain 20-30% pidemmän matkan. Isoja ukkoja varmaan ;). Oli kyllä miellyttävä kokemus ajaa tuo pari tuntia tappotasaista muutamien äijien kanssa. Tuntuu että alkaa jo vähän kestävyyspuolikin kehittyä ja ensi kesänä voisi jaksaa kisoja mennä loppuun asti noin suunnilleen samaa vauhtia.
En tiedä sopiiko aikavyöhykkeisiin, mutta mä olen ajanut 3R 100km lenkkejä nyt peräkkäisinä viikonloppuina. Ne ovat olleet aika hyviä. Viikko sitten 2,5 w/kg ryhmässä mulla oli 2,8 w/kg keskiteho, mutta toi sisälsi jonkun reilun 10 minuutin takaa-ajon vessatauon jälkeen. Eilen ajoin 3 w/kg ryhmässä 1,5 tuntia kunnes piti käydä vessassa ja siihen mennessä mun keskiteho oli kutakuinkin 3,1 w/kg. Ei tuntunut jaloissa olevan takaa-ajotehoa eilisellä lenkillä.
Mites noi asetukset on syytä laittaa?
Power display?
Trainer difficulty?
appletv 4k ja kickr core käytössä, lisäksi wahoo cadence ja tickr.
Muita vinkkejä noobille käyttäjälle kiitos?
Siis vaimo ja poika on vasta aloitellut käyttöä ja minä olen yrittänyt olla operaattorina, vaimo veti eilen jonkun jen`s quick treenin ja pääsi loppuakohden kiinni kadenssin ja wattien eroon, meinas olla melkoista grindaamista.
Varmaan jonkun viikon voisi totutella ympäristöön ennenkuin puskee jotain porras ja ftp-testejä, ei siis olla mitään pro-pyöräilijöitä vaan parikesää pojan kanssa pyöräilty, poika 10v ja velotour 75km meni 25keskarilla itsellä menis varmaan 26 jos puskis:)
Itselläni olisi ajatuksena saada ajoasentoa hierottua hieman paremmaksi ja pojalle kanssa (kotona helpompaa hieroa stemmiä ja penkkiä pailkalleen).
Kadenssiin varmaan myös helpompi keskittyä sisällä kuin liikenteessä, huomannut että ulkona kadenssi helposti tippuu kun juttelee tai keskittyy liikenteeseen/reittiin.
vinkkejä vielä mihin vaan saa heittää kiitos
- Itselläni power display on 3s avg, tuo jättää oletettavasti tehopiikit pois.
- Trainer difficulty on asetus jolla voi määrittää kuinka realistiselta ylämäet tuntuu. Jos liukusäädin on oletus asetuksella eli 50% niin 6% nousu tuntuu reisissä 3% nousulta. 50% asetuksella ei tarvitse myöskään vaihtaa vaihteita niin usein ylämäessä kuin 100% asetuksella jolloin mäet tuntuu niin jyrkiltä kuin ne on tarkoitettukin ja pahimmillaa vaihteet saattaa loppua kesken. Trainer difficulty asetus ei vaikuta siihen kuinka nopeasti kiipeät jonkun mäen vaan saman määrän tehoa joudut käyttämään. Itse vaihtelen tuota asetusta sen mukaan kuinka haastava reitti on. Tasaisemmat menee 100% kun taas pahimmat virtuaali mäet tulee ajettua 50% asetuksella. Kokeilemalla selviää.
- Itse käytän Zwiftin Companion app mobiilisovellusta myös, sillä on näppärä valita suunta risteyksissä jos haluaa itse päättää mihin päin haluaa jatkaa matkaa, muutenhan ohjelma pitää sinut automaattisesti valitulla reitillä.
Tuli testattua ekan kerran tuota siinä Tour Of London etapissa, jossa oli ne muutamat hapokkaat mäet. Asetus rohkeasti vaan 100% ja sitten ekassa nousussa, että jaa tää vaikuttikin näin :D. Tuli sit jurnutettua kevyimmällä (39-28) vaihteella mäet ja jalat pyöri sen 60-70rpm. Nyt olen pitänyt mäkisillä pätkillä 50-60%.
Ok ehkä toi asetus on hyvä pitää 50% nyt alkuun ainakin:)
Trainer Difficulty -säädin noin kohdassa 70-75 % tuntuisi itselle varsin luontevalta, eli lyhyihin mäkiin joutuu käyttämään sopivasti joko vaihteita tai voimaa. Immersio on parempi kuin oletusasetuksella säädin puolivälissä. Ihan täysille säädettynä ylämäet tuntuu joka kerta yllättävän, varmaan siksi kun ei ne mäet ruudulla näytä oikein miltään.
Mutta on tuo varmasti isoilta osin vain makuasia. Ja lisäksi tosiaan säädin alempana menee jyrkät pätkät paljon kivemmin. Alpe de Zwiftissä varsinkin on pitkiä pätkiä 10 % tai yli, eikä suomalaisista varmaan kovin monelta löydy pyörästä riittävän kevyitä välityksiä.
Kyllä harmittavan usein koettelee hermoja zwift.
Onko muilla samaa ongelmaa että kyseinen ohjelma kaatuu kun koittaa itse luoda omaa treeniä?
Omalla kohdalla vähintään kerran kaatuu tuo peli aina tuolloin, poikkeuksetta. Erittäin mieltä ylentävää kun säädät lämmittelyt, vedot aikoineen ja tehoineen ja aina tuo ohjelma sammuu itsestään ennen kuin kerkeää tallentamaan treeniä ja taas tuo rumba alusta, toivoen että nyt ei kaatuisi. Tänäkin aamuna tilttas kolmen kertaan kesken treenin luomisen minkä jälkeen tilttasi omat hermot ja lähdin juoksulenkille, jäi zwiftailut siltä erää siihen.
Mulla on muutama oma treeni luotuna ja ne toimivat ihan jees. En ole luonut omia treenejä pitkään aikaan vaan olen ajellut eri ohjelmia/treenejä mitä Zwiftistä loytyy. Onko sun Zwift appi päivitetty?
Kyllähän tuo vissiin tota päivittelee aina itsestään kun päivityksiä on tullut. Kyllä mullakin ne itse treenit toimii hyvin, mutta siinä luomisvaiheessa se kaatuu.
En muista, että olisi Zwift kaatunut, mutta sensorien parituksen suhteen on suuria vaikeuksia Apple TV 4k:lla. Näitä setvitään Zwiftin bugipalstalla, mutta eivät ole innokkaita korjaamaan ongelmia. Esimerkiksi tämä sensorien automaattinen paritus, joka saa softan tilttiin, kun yrittää poistaa parituksen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZD4was-75Wk