Jalkkis, rungon speksit saa selville kun ottaa mittanauhan käteen...
Printable View
Jalkkis, rungon speksit saa selville kun ottaa mittanauhan käteen...
^^ Stack on hyvin epätieteellisesti mitattuna 570-580 välissä. Koitan mitata reachin vatupassin ja luotinarun avulla myöhemmin tänään. Pelkällä mittanauhalla sohittuna vaikuttaa pitkähköltä.
^^^ Tiputin satulaa about sentin alle suosituksen. Testasin parin kymmenen kilsan lenkin ja se meni ok. Täytyy viikonloppuna ajaa pidempi siivu,
Ei se mittanauha kädessä auta mitään. Pitää osata/pystyä pystyä mittaamaan tarkasti. Nyt koitin jo mitata reachia pelkällä mittanauhalla. Silmämääräisesti keskiön keskilinjasta mittanauha vaaterissa head tuben keskelle tulee 4xx mm lukema. Toi mitta ei kerro mitään jos se heittää +- 20mm... Mitataan myöhemmin tänään luotinarun ja vatupassin kanssa uusiksi.
Ja nyt stack-luku perustuu mittauksiin maasta, ei itse rungosta. Rungon asento / keulan pituus jää huomioimatta.
Nykyisen ajoasennon mitat/lähtökohdan saat mittaamalla pyörän ollessa suoralla lattialla ja takarengas suoraa seinää vasten.
- penkin etäisyys keskiöstä
- drop tangolle ja hoodsien kärkeen
- drop alaotteelle
- penkin kärjestä hoodseille
-istuimen korkeus
numerot ylös ja sitten muuttelemaan kun tarvis
Uutta pyörää ostaessa (jos oletuksena että nykyinen drop/tarvitsemasi drop) on oikea rennon ja hyvän ajoasennon suhteen, niin tuo mitattu stack 570-580 on minusta riittävä.
Eli jos ostat tuolla stackilla olevan pyörän, niin ohjaamon spacerit ja stemmi on n. sama kuin nykyisessä jos haluat saman dropin. Jos haluat droppia vähemmän niin spacereita enemmän ja/tai stemmin kulmaa suuremmaksi.
Toinen vaihtoehto on ostaa pyörä jossa stack suurempi, joka sitten vähentää noita spacereita tai pienentää stemmin kulmaa.
Tuossa on paljon tuntemattomia muuttujia, mutta saa tuosta todennäköisesti selville kannattaako etsiä 570 vai 610 stackilla olevaa pyörää
Noita voi mittailla, mutta riittää kun mittaat emäputken päältä satulaputkeen - keskeltä keskelle - satulaputken kulma olis hyvä tietää myös, tässä lienee 73 tai 74 astetta. Vielä rungon emäpuken pituus olis mukava tieto?
Näillä voisi peilailla nykyisen rungon sopivuutta, nuo s/r mitat turhankin hienojakoisia minun simmpelliin näppikseen.
Tule vaan mieleen miten ennen hankittiin pyörät kun moisia mittoja ei ollut käytössä... Itse runkoja hankkiessa tyytynyt perusmittoihin ja oikein hyvin mennyt. En tosiaan tiedä mitkä nykyisten pyörien S/R ovat mutta olen aivan hyvin ilman sitäkin tietoa tullut toimeen.
Tuossa vielä bikeradarin ohjeet mittailuunhttps://images.immediate.co.uk/produ...size=960%2C540
https://www.bikeradar.com/features/y...is-irrelevant/
Mittaamiseen menee pari minuuttia. Kun nuo omat kontaktipisteet/ajoasentogeometrian on selvittänyt, niin on aika helppoa katsoa minkä kokoinen ja millä edellytyksillä pyörä sopii itselle. Tämä koskee ennen kaikkea maantiepyöriä, joissa kulmat eri pyörissä aika samoja. Samalla ajoasennon muutoksia on turvallisempaa tehdä, kun tietää mitä muuttaa ja kuinka paljon. Muutoksesta voi tulla uusi perustaso tai jos se ei tunnu hyvältä voi palata takaisin entiseen.
Aika sopeutuvainenhan ihminen noihin ajoasentoihin on; miettikääpä vaikka olkapään ja kyynärvarren kulmien pientä muutosta ja kuinka paljon se vaikuttaa käsien paikkaan tangolla.
Jos on pitkät jalat ja/tai lyhyt yläkroppa ja haluaa pienen dropin, niin se voi olla monesti haastavaa
^^ Tää oli hyvä, eipä tullut itselle mieleen. Tällä tavalla mitattuna reach 120-79,5 = 40,5cm. Jos mittasin oikein (piti mitata puuaitaa vasten), nykyrunko olisi turhan pitkä. Stemmi on 90mm, siitä vois tietty ottaa pari senttiä pois mutta meneekö jo kiikkeräksi?
Kysymys: Milloin runko on esimerkiksi liian pitkä? Toinen ajaa lyhyellä selkä suorana kuin mummopyörällä ja toinen haluaa matalan menevän asennon, siis kumpi runko on "oikea"?
Kaikki periaatteessa hyvin persoonallista ja yksilöityä, siis Italiasta tai Fetskalta tilaamaan mittatilausrunkoa niin löytyy juuri sellainen kuin haluaa...
Itselläni saattaa aiheuttaa ongelmia satulaputken kulma vaikka löytyisi muuten sopiva runko koko. Itselleni sopiva runko koko on 54. Jos satulaputken kulma on vaikkapa 73° niin voi olla että joudun arpomaan 0mm ja 25mm setback tolpan kanssa kun satulan fore/aft säädön kanssa voi joutua kraapimaan päätä, tuli huomattua Cervelo S3:n kanssa. 74° satulaputken kulma on minulle se optimaalinen. Aikaisemmin ainoastaan ajattelin että runko sopii jos se vastaa kokoa 54 ja mutta myöhemmin olen huomannut että pitää muihinkin mittoihin kiinnittää huomiota.
Pelkällä kokonumerolla ei pääse edes hehtaarille oikeaan kokoon, nuo ovat niin standartisoimattomia numeromittoja. Vaakaputken mitta, satulakulma, emäputken korkeus, keskiön korkeus normaalin kaltaisessa rungossa ovat niitä, joilla pääsee lähelle ja loppu hienosäätö putkiosien avulla. Nuo kun hallitsee omaan kroppaa, omaa ajoa tyydyttävästi lähestytään kelpoajettavuutta.
Vielä liikutaan ihan mukavuusajon harrastelijapyörissä.
Uuden pyörän speksaaminen jatkuu. Nyt "ikuisuusaihe" hiilikuitu vs. alumiini. Esim. Canyonin Enduracessa AL malli on CF SL -mallia 800e halvempi vaikka kokoonpano on muutoin sama. Onko hiilikuitu esim. tässä tapauksessa hintansa arvoinen? Painoeroa tulee 0,4kg, mikä on aika vähän. Ja sitten on, intterwebsin mukaan, alurunkoisia maantiepyöriä, jotka ovat hiilikuitua etevämpiä (takavuosilta ainakin CAAD12 tuli vastaan).
Jos ajattelee, että vaikka Canyonin Endurace AL 7 Disc olisi "hinnat alkaen" -vaihtoehto ja hiilikuituiset ovat alkaen +700e tuohon päälle, niin onko hiilikuitu eron arvoinen?
Nykyinen alurunko + hiilikuitukeula ei ole koskaan tuntunut liian kovalta omassa ajossa. Renkaat ovat olleet 32mm, sisureilla.
Kanjonissa on myös hinnat alkaen kuitufillarissa suhteellisen painavaa peruspalikkaa kiinni. Yleensä myös kiekot. Erot jäävät siten pieneksi ” paperilla”.
Tässä on v. 2018 vertailu, jossa alumiininen ja hiilikuituinen versio Enduracesta keskinäisessä vertailussa. En osaa sanoa, onko enää relevantti kun on ehtinyt mallisukupolvet jo muutaman kerran vaihtua, mutta en usko että pahemmin on nämä näkemykset ehtineet vanhentua tällä välin, koska mielestäni tässä mallisarjassa viime vuosien muutokset ovat olleet enemmänkin osissa kuin rungoissa.
https://granfondo-cycling.com/carbon-or-aluminium/
^ Enpä kyllä itse speksailisi jos M on sopiva koko. Tuo kutosmalli on normaalihintaisenakin mielestäni edullinen eikä siinä seiskaan verrattuna kärsi kuin yhden takarattaan vähemmän, hieman lisää painoa ja hiilikuituista satulatolppaa ei tule mukana. Kuitutolpan hyödyistä en osaa edes sanoa mitään koska olen niin painava, että olen ihan siinä ja siinä päivästä riippuen, mahtuisinko sen painorajoihin joten alumiinitolppaa olen tyytynyt käyttämään siitä kärsimättä.
^^ No eipä ole enää :)
Eikä siis tullut mulle. Onhan tuo kutonen ihan järkevän hintainen mutta se on Tiagralla. Jahtaan seiskamallia 105:lla. Jos outlettiin tulee sellainen, joko AL tai mahdollisesti CF:kin, niin kiinnostaa.
EDIT: kun katsoin 10 minuuttia sitten, siellä oli 3 naisten Enduracea. Ei ole enää. Aika nopsaan liikkuu :)
Ei Tiagra suinkaan huono ole, eikä nykyisin edes pelkästään halpojen pyörien osasarja minkä Cannondale on meille opettanut. Mutta ymmärrän hyvin että jää odottamaan sellaista, joka on just sitä mitä on etsimässä.
^ En vielä, viime viikolla (oliko to) oli muutama Endurace AL 7 tarjolla mutta kuppasin itse sen verran, että viimeinen painallus maksukortti yms tietojen syöttämisen jälkeen epäonnistui... Eli sieltä kyllä tulee silloin tällöin myytävää mutta menevät käytännössä heti.
Nyt on Canyonilla jonkun verran tullut uusia pyöriä. Kumman ottaisitte, alkaen kuiturungolla mutta vannejarruilla vai alurungolla mutta levyjarruilla?
Molemmissa 105:n osat ja sama hinta.
Jälkimmäistä ei vielä saa mutta ekaa sais heti.
Itsellä kans maantiepyörässä vannejarrut, eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa siinä käytössä. Cycloon / graveliin en otaisi, mutta maantiellä ei muta kiusaa, hyvin harvoin vesikään. Tehoakin piisaa vähintään tarpeeksi.
Vanteet ei kulu nimeksikään, ja jarrupalatkin tuntuu kesävän melkein kymppitonnin osapuilleen säätämättä.
Ottaisin kuituisen.