Tuskinpa sentään. Sen varsin heikon jousen on vain tarkoitus pitää jarrupalat irti levystä helisemästä. Eikö se ole alipaine systeemissä mikä palauttaa männät.
Printable View
Alipaine vetää mäntiä ja jousi on mukana, mutta männän tiivisteen joustoilla ei ole osuutta männän liikuttamisessa.
Ei sillä jousella ole mäntien palautumisessa mitään merkitystä, vaikka kuinka jankkaa.
Magura on asiasta eri mieltä: https://magura.com/en/EUR/how-does-a-disc-brake-work
"With each movement of the slave piston, these quad rings are deformed in a defined groove that determines the retraction of the pistons. The quad ring returns to its original shape and position as soon as the brake pressure is released, retracting the piston."
Kyllä minäkin siinä uskossa olen ollut, että se satulan tiiviste ne männät palauttaa. Kun tuonne männän taakse tulee paine, niin tiiviste puristuu mäntään kiinni ja tietysti venyy liikkeen verran. Paineen vapautuksen jälkeen se haluaa palata lähtöasentoon.
Sillä jousella tuskin on mitään tekemistä palutuksen kanssa. Eihän tuossa ole minkään näköistä puristusvoimaa. Estää vaan palojen helinän.
Tuota tiivisteen muodonmuutosta tukee myös se asia että Shimanolla tahtoo vapaaliike kovalla pakkasella ensimmäisen jarrutuksen jälkeen mennä olemattomaksi. Kuitenkin vapaaliike palautuu pyörän lämmitessä. Eli mäntä ei pysyvästi siirry lähemmäksi palaa. Oletettavasti tiiviste ei kylmänä jaksa palautua, vaan jää osittain "epämuodostuneeksi". Olematon vapaaliike pakkasilla on muutenkin mineraaliöljyjarrujen ominaisuus, liekö tiivisteen materiaalin ominaisuus, kaikki omat Shimanon jarrut on < -20°C lämpötiloilla alkaneet laahaamaan. DOT-jarruilla näin ei (kuulemma) käy.
Näin se varmaan on. Itsellä alkaa olla jo aikaa kovin kylmässä pyöräilystä. Mutta ainakin Shimanon jarruissa laahausta alkaa esiintyä.
Edit: jossain on ollut juttua että DOT-nestettä sietävät tiivisteet eivät jäykistyisi samalla tavalla, varmaan joku Lennard Zinnin artikkeli.
Varmasti sekä että. Oma huomio on, että Deoret, joissa oli alumiinimännät jäykistyi huomattavasti nopeammin pakkasessa kuin SLX tai XT:t joissa keraamiset männät.
Mä olen luullut että se Shimanojen jumiutuminen pakkasella johtuu kahvasta. Sieltähän se vapaaliikekin häviää, eli liittyisikö paisuntasäiliöön jotenkin? Vaihdoin tuosta syystä (ja jatkuvasti vuotavien satuloiden takia) Srameihin, eikä ole pakkasella ongelmia ollut.
Mulla vaan takajarru oireilee pakkasilla selvemmin, mutta toimii aina hyvin muutaman jarrutuksen jälkeen. Eli eka jarrutus normaalisti, seuraavalla ottaa kiinni melkein heti, sitten taas normaalisti. Oon järkeillyt että jarrutuksen lämpö "sulattaa" satulan ja toimii normaalisti sen jälkeen. Järjestelmään pääsevä vesi myös kertyy pikkuhiljaa tuonne satulaan, joka varmaan vaikuttaa tuohon satulan jäykistymiseen pakkasella. Ja jos tuonne ylipäätään vettä pääsee niin varmaan sieltä tiivisteiden välistä kun jarrut liikkuu :rolleyes:
Mulla on tosin jarrunesteenä ohuempaa redlinen likewateria ja mielestäni huomasin ekan talven pakkasten jälkeen että olis toiminut paremmin -10 ja siitä alas. En nyt voi varmaksi sanoa, mutta internetistä aikoinaan luin että jotkut olivat sitä käyttäneet pakkasolosuhteissa mielestään hyvin tuloksin. Ja vaikka on synteettistä ja ohuempaa kuin shimanon mineraali niin hyvin on pelittänyt :)
Oikeestiko? Redlinen likewateria (keulaöljy) on käytetty ja suositeltu joustokeulan vaimentimeen! Eikai sentään jarruihin???
Shimanon jarruihin tulee laittaa shimanon mineraaliöljyä tai vastaavaa jonkun autonvalmistajan vaihteisto-mineraaliöljyä. Jälkimmäisestä löytyy vinkkejä täältä palstalta.
Shimanoihin kannattaa käyttää Shimanon öljyä. Se toimii parhaiten. Öljyä kuluu niin mitättömän vähän niin se ei voi olla kustannuskysymys…
voiko jarrupalat olla jo loppu kun on pitäny kiristää jarruvaijeria muutamaan kertaan ja taas menee vipu tuppiin asti, joku tuolla facebookissa oli sitä mieltä että pitäs vaa putsata jarrut tms
pyöränä fitnord sähköpyörä jossa mekaaniset levyjarrut, mittarissa joku 800km, aika kuluttavaa ajoa ku enimmäkseen kaupunkikikkailua ja välillä maastossa
Aivan varmasti voivat olla, mutta eikö mekaanisten levyjarrujen tapauksessa voi olla kyse myös siitä että jarruja eli jarrupalojen etäisyyttä toisistaan pitää niiden normaalin kulumisen myötä säätää?
Vai onko tuo "vivun meno tuppiin asti" jo melko selvä osoitus siitä että palat ovat jo loppu eikä normaalilla eli ajoittain tarvittavalla säädöllä selvitä?
Joskus vuosia sitten googlailin asiaa ja moni oli tuota käyttänyt varsinkin kylmissä olosuhteissa. Tuolla on huomattavasti pienempi viskositeetti, etenkin kylmässä, korkeampi kiehumispiste ja on yhteensopiva kumitiivisteiden kanssa. Sattui vielä motonetistä poistohintainen pullo niin päätin kokeilla :rolleyes: Ei oo vuotanut eikä ollut ongelmia. Muistaakseni toiminta kylmässä parani, silti ekan jarrutuksen jälkeen tiivisteet ei palaudu mutta toisen jarrutuksen jälkeen taas toimii normaalisti.
Shimanon oma öljy on mineraaliöljypohjaista hydrauliikkaöljyä, internetin foorumien mukaan 7ct vahvuudeltaan. lhm+ on ilmeisesti hyvin hyvin lähellä samaa speksiä.
Menipä tämäkin vaikeaksi.
Elättelen ajatusta Genesiksen CdF-rungon pohjalta ja omasta varastosta löytyvistä osista kasatusta ns. pitkänmatkanpyörästä. Runko on jokusen vuoden vanha, on pikalinkut ja levyjarrupaikat ovat mallia IS/postmount. Tähän kuvittelin yhdistäväni Shimanon R7000/105 hydraulisen maantieosasarjan.
Osasarjan jarrusatulat ovat eri maata rungon kanssa eli mallia flatmount. Ebaysta haalimani adapterin kanssa takajarrusatula tuntui sopivan paikoilleen nätisti, mutta edessä ei olekaan näin simppeliä. Nopealla vilkaisulla sivusta katsoen istuu hyvin kohdalleen, mutta ihan niin helppoa tämä ei ollut. Jarrupalat juuri ja juuri yltävät levyn reunaan. Siispä kysymys on, miten tästä eteenpäin?
- Joku kikka, jota en vain tajua?
- Isompi levy eteen?
- Haarukan vaihto malliin flatmount?
- Jarrusatulan (tai molempien) vaihto yhteensopivaan, mihin?
- Rungon vaihto? (Saa tarjota uudempaa XL-kokoista Croix de Feriä)
Kuvat kertonevat paljon.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...c529ca26b6.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...10cbdd60b4.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...f6401509ec.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...28d19ab9a4.jpg
^Vaihda satulat maastosatuloiksi eli PM. Vaikka joku tuollainen: https://www.bike24.com/p2372356.html. Vaihtaisin molemmat itse, olisi sitten samat palat yms.
Taisi noissa IS kiinnikkeissä mennä siten, että taka 160mm adapteri on edessä 180mm. Eli eteen 180mm levy, tai etu 160mm adapteri jos sellaista on saatavilla.
^ Eikös tuollaisella mene 160mm levy eteen: https://pyoravarikko.fi/products/shi...dard-postmount
^^noin, IS -kiinnikkeissä perusmitta eteen/taakse on 160/140mm, siitä sitten +20 adapterilla 180/160mm.
Jos molemmat levyt ovat 160mm, tarvitaan eteen +0 adapteri.
Aika vekkulin näköiset adapterit casanova löytänyt.
Joo eteen vaatii 180mm levyn. 10e maksoi pari kun itse tilasin Kiinasta ja tuli huomattua sama asia. Satulat vaihtoon siis. itse laitoin käytetyt halppis shimanot kun sellaiset oli ylimääräisenä.
Itse valitsisin ehdottomasti 180mm levyn noista vaihtoehdoista. Toimii edessä isoilla kiekoilla selvästi paremmin. Jokatapauksessa uudetkin satulat vaativa oikeanlaiset adapterit.
Mä tarkastaisin ensin nieleekö haarukka 180mm levyä vai ei. Kyseessä ei kuitenkaan ole maastopyörä.
^ Kyllä Croix de Feriin 180millinen pitäisi mennä, suurempaa turha asentaa.
Heipä hei!
Ongelma on seuraava: polkupyörässäni takalinkku ei tunnu kiristyvän kunnolla (tai kiristyy se kireäksi), mutta silti takarengas vispaa ajettaessa. En ole varma, onko vika takalinkussa vai voisiko kyseessä olla jokin muu ongelma. Onko kenelläkään kokemusta vastaavista ongelmista? Miten saisin linkun kiristymään oikein, tai voisiko rengas vispaamisella olla jokin muu syy? Kiitos jo etukäteen vinkeistä!
Feltin maastopyörä.
Pinna tai kaks poikki, rengas ei ole vanteella oikein?
^^ Vanne suora, laakereissa klappia tai rengas kunnolla vanteella...?
Pinnoja ei ole poikki ja mielestäni rengas on vanteella oikein.
Jos video toimii niin tollain pääsee sivusuunnassa lonksumaan.
Vanne ei ihan täysin suora, mutta ei vaikutusta mun ajeluihin. Tämä lonksuminen/ vispaaminen tuli yhtäkkiä.
https://vimeo.com/1063442399/6d0f519783?ts=0&share=copy
Vaikuttas että navan laakerit on kiristämisen/uusimisen tarpeessa. Ota takapyörä irti ja heiluttele akselia ja tunnustele onko välystä mihinkään suuntaan?
Eikös näistä Pirkkanavoista katkeile akselit navan sisältä ihan yleisesti.
Napa paskana...
Miksi Shimanon bleed blockit eivät ole symmetriset? Toisella puolella on kupumaiset kohoumat mäntien kohdalla, toinen puoli on tasainen rei'itetty. Miten päin laitetaan satulaan? Tämä kysymys on askarruttanut pitkään;) Shimpan manuaaleissakaan ei taida olla mitään viittausta tähän.
https://www.bike-discount.de/media/i...800x800@2x.jpghttps://www.bike-components.de/asset...79623ca8d.avif
^Vahva veikkaus että jokin tuotantotekninen seikka pelkästään, en missään ohjeessa esim. nähnyt että pitäisi asettaa jotenkin tiettyyn asentoon.