Hyvä viikko parannella nilkan rasitusvammaa saikulla...
Printable View
Hyvä viikko parannella nilkan rasitusvammaa saikulla...
Varmasti juu, mutta muistakaapa että tilastollisesti helmikuu on kylmin ja lumisin kuukautemme. Ja se on vasta alussa...
Sent from my iPad using Tapatalk
Itsehän olen ollut flunssassa tämän viikon ja tehnyt kotoa töitä... Tammikuussa kun kiskoi 640km työmatkoja niin voi ehkä hyvällä omallatunnolla tämän viikon vetää happea. Eikä sitä kipeänä pystyisikään ajamaan vaikka haluaisi. Parempi nyt kuin joskus paremmilla keleillä.
Samaa minäkin kaupassa aattelin, ja tullessani töihin ...tosin taannoin yksi asiakas oli erittäin vaikuttunut nähdessään mun raahautuvan töihin fillarini kanssa, hän oli vakuuttunut että olen tosi pätevä kun olen niin kovakuntoinenkin :D
Tänään "illemmalla" vielä työmatkaa ja sitten taukoa, en kyllä piruvie tonne vapaaehtoisesti mene - luvassa nimittäin lisää suojalunta loppuviikosta ¤%#
Day 3. Ei aurausta. Ajoin ajoradalla ja välillä tunkkasin. Tulis jo meteoriitti ja pyyhkisi kaiken pois.
Kehottaisin ottamaan yhteyttä joihinkin pieniin uskonnollisiin yhteisöihin. Heillä voisi olla toteuttamiskelpoisia visioita.
Totta puhuen, taidan olla onnellisten joukossa tullessani (jälleen kerran) pääradan itäpuolta töihin. Auraus oli hoidettu ihan kohtuullisesti, mitä nyt vanha kunnon Puistola ei pettänyt tälläkään kertaa. Laitoinkin jälleen palautetta kaupungille.
Elämme mielenkiintoisia aikoja(*):
https://pic.useful.fi/LkRt2-j8H.png
(*) Pääkaupunkiseudulla ja ennusteisiin kuuluvalla todennäköisyydellä.
Kiitos. Tuli mieleen, että niska limassa tässä teemme parhaamme ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. (Tosin jos en kulkisi pyörällä, en kulkisi autolla, vaan junalla.)
Växlanda molnighet eiku vaihtelevan kuntoisia olivat taas pyörätiet. Jotkut pätkät oli ajettu aamulla melko äskettäin, joitain ei koko yönä. Kuten Kehä I:n pyörätie välillä Tuusulanväylä-Pakilantie. Ja joitain pätkiä ajoin ajoradan puolella.
Eilen kotiin palatessa oli mahtavaa painella Vanhan Tuusulantien pyörätietä myötätuulessa. Sillä oli lunta jonkun verran, mutta se oli neitseellistä, vain yksi pyörä oli siitä ajanut. Läski kulki iloisesti, mikä minun tapauksessani tarkoittaa, että nopeusmittarissa oli kakkosella alkava luku.
Edit: korjattu typo: "ilmanmuutoksen" -> "ilmastonmuutoksen"
Jep. You ain't seen nothing yet!
Kohta alkavat nuo huonosti auratut tiet olla vasta todellinen ongelma, jos lämpötila nimittäin nousee ennusteen mukaisesti. Kun väylää on nyt höylätty kevyellä kalustolla, jää useimpien senttien enemmän tai vähemmän kova lumipatja sinne väylälle. Mentäessä plussan puolelle, alkaa tuo patja vähitellen sulaa. Pahimmassa tapauksessa sinne tulee kunnon lumimössä, ja tätä ei tietenkään aurata - etenkään jos uutta lunta ei tule. Ja kun sitten joskus pakkasherra taas tulee vierailemaan, niin onpa mukava jäätynyt alusta täynnä jalkailijoiden ja pyöräilijöiden jälkiä.
Nimimerkillä "pessimisti vai realisti ja oliko muita vaihtoehtoja"
Mulla myös oli Prismassa eilen poikkeuksellisesti sellainen tunne, että monet kanssa-asiakkaat loi pitkiä katseita... en jaksanut riisua huomioliiviä ja silmälasitkin oli ihan sadepisaroissa (läpi näki kuitenkin riittävästi). Tein vielä kaikessa rauhassa ostoksia, että sai huilata valoisassa ja lämpimässä kaupassa :). Vaikka mulla onkin alle 10 km matka, niin ankeahko keli oli.
^Tässäkin on kyllä runkolukittavat paikat, mutta ulkosalla, piti satulasta pyyhkiä lumia palatessa. Idän Cittarissa sen sijaan on sisätelineistö kahdessakin paikassa.
Onkohan se loppupeleissä kovinkaan paljon ilmastonmuutoksen vastaista hommaa, jos muutaman vannoutuneen talvifillaristin takia kaupunkien kelvi-verkostoja jyrää polttomoottorikäyttöisen aurauskaluston jatkuva virta? Pyörällä ajettua kilometriä kohti laskien aurauskaluston aiheuttamat CO2-päästöt saattavat lopulta muodostua melkoisiksikin? Onkohan tästä kukaan koskaan tehnyt rohkeita laskelmia?
Itsekin ajan työmatkoja usein fillarilla, mutta silti.
Kyllä kai ne kelvit aurataan silti vaikka kaikki talvipyöräilijät siirtyisi saastuttamaan autoilla.
Onhan tuo toki laskettavissa. En usko, että on kovin merkittävä saastuttaja. Ehkä enemmän kuskin elintavat (ajaa autolla auralle, syö lihapitoisen lounaan jne. jne).
Eilen taisi olla hitain työmatkani tänä vuonna tähän asti. Pyöräilyaika yhteensä 2 tuntia 42 minuuttia. Tuohon kun laskee vaatteiden vaihdot ja pesulla käynnit (vaikka vain työpaikalla), niin se on yhteensä kolme tuntia. Niin en tiedä, mitä järkeä ja kenen mielestä tässä on, kun junalla (jos kulkevat) työmatka on kotiovelta työpisteeseen 50 minuuttia suuntaansa. Mutta saahan tästä ainakin hullun maineen ja voi sanoa olevansa periaatteen mies. ;P
Tätä ketjua kun lukee niin huomaan olevani jossain määrin etuoikeutetussa asemassa, kun asun Länsi-Helsingissä sellaisella suunnalla, mistä jopa tämä talvena on päässyt lähes joka päivä kahta joko melkolailla hyväkuntoista tai suorastaan erinomaisessa kunnossa olevaa ulkoilutiereittiä pitkin kaupunkiin. Vasta Auroransillalta keskustaan päin tullessa muistaa todellisuuden. Muutoin commuter life on ollut lähinnä talvikeleistä nautiskelua ja vauhdikasta cx-tycittelyä :)
(Ja nyt, kun menin sanomaan tän ääneen, niin huomennahan tilanne voikin sitten olla ihan joku muu...)
^^ Samoin täällä Keravan hoodeilla, nostan pipoa kunnossapidolle. Tänäänkin aamukuuden jälkeen oli väylät putsattu pyryn jäljiltä, bravo!
Jos ajoteiltä ei aurattaisi lumia kevleille niin auraamattoman kevlin polulla olisi siedettävää jos vaan tallojia riittää
Vähän epäilen toimivuutta jos ei aurattaisi enää mitään.
Aurataan jatkossa vain puolet kelveistä, se jalankulkijoiden puoli. Talvipyöräilyn vosi oikeastaan laittaa verolle. Sehän ei edistä kansanterveyttä, eikä kannusta liikunnalliseen elämäntapaan. Kyllä maailma pelastuu.
Koska ilmastonmuutos.
Niin siis näin pyöräilijänä mun mielestä niitä kevyen liikenteen väyliä olisi hyvä harjata vaikka puolen tunnin välein jos ja kun lunta sataa kunnolla. Ja kesälläkin (ja keväällä!) olisi myös mukavaa ajaa puhtailla väylillä. Siinä olisi yhteiskunnalle oikeasti järkevä tapa työllistää ihmisiä, hä?
Mutta mä siis epäilen, että kuinka hyvä juttu se loppupeleissä on sen _ilmaston_ kannalta. Jotenkin vaan tuntuu vähän kornilta se, että äärimmillään ja kärjistettynä ikäänkuin melkein haluttaisiin auran ja harjan kulkevan jokaisen pyöräilijän edellä olipa se liikkeellä mihin aikaan ja missä tahansa ja sitten tämä pyöräilijä vielä perustelisi kulkutapavalintojaan ilmastonmuutoksen ehkäisyllä. Mutta enhän mä tiä, ehkä se silti pelastaa tän pallon ilman ja elämän, ehkä öljyn pumppaus maan uumenista oikeasti vähenee pyöräilemällä. Jollakin mystisellä tavalla Aasian ihmismassat eivät poltakaan sitä mun säästämää bensalitraa (jonka ostivat mikroskooppisen halvemmalla, koska öljyn kysyntä oli vähentynyt täällä lännessä).
Totta. Hyvä pointti. Autojen kohdalla ei tarvitse perusteluja. TVssä kun haastatellaan autoilijoita (jollainen minäkin toisinaan olen) kaikki sanovat aina bensatankilla, että tarvitsevat aivan ehdottomasti autoa. Yksikään ei ole vielä sanonut, että on laiska p-a ja mukavuudenhaluinen individuaali, jonka mielestä muille ei kuulu millä hän ajaa.
Minun omat kokemukseni talviaurauksesta ovat Stenun tavoin sieltä positiivisimmasta päästä. Toisaalta omistan sangen monipuolisen snow-how-kaluston ja sinnikkään talvisota-asenteen. Mutta aika vaikeaa näillä säillä ja aurauksen kokonaiskuvalla on saada houkuteltua uusia pyöräilijöitä. Sohjossa menee kaltaisiani extreme-ihmisiä plus niitä naisia, joiden mies on vienyt sen Corollan eikä ole varaa ostaa kuukausikorttia.
Sent from my iPad using Tapatalk
Minähän se menen ulos sitä innokkaammin mitä p*skempi ilma ja uhallakin "väärällä" kalustolla. Tänään juoksulenkkikin metsässä umpeen sataneella polulla, auratun tien sijaan. En siis ole kovin ihmeissäni olosuhteista ja tottunut hyväksymään mitä eteen tulee.
Mutta kyllä tämä lumi kuitenkin vaikuttaa ihan kaikkeen, ei vain pyörällä ajoon. Itse sanoisin että helpompi nyt on pyörällä on liikkua kuin autolla. Samaa sössöä tiet ja parkkipaikat lumikasojen alla. Pyörällä on jo perillä ennen kun saa autosta lumet putsattua.
Juostenkin on niin sutivaa... Olisko se sitten potkukelkka paras ja järkyt piikit kenkiin.