Alkujaan tämän lähetti
kuovipolku
Kiertoliittymät ovat perseestä. Koska (1) läheskään kaikki autoilijat eivät tunne väistämisvelvollisuuksiaan, (2) jos tuntevat, eivät välitä niistä tai kuvittelevat "ihan hyvin ehtivänsä", (3) ne ovat usein rakenteellisesti sellaisia että autoilija voi inhimillisesti erehtyä luulemaan ettei pyöräilijä ylitä ajorataa ja (4) autojen liikkeestä ei pysty luotettavasti päättelemään (a) aikooko kuski noudattaa väistämisvelvollisuuttaan eikä (b) onko kuski edes huomannut pyöräilijää vai onko hän vain väistämässä toista autoa tms.
4b lienee tosiaan noista ilkein ja yllättävin. Nyt saattoi käydä myös niin että kun heilautit kättäsi kiitokseksi, autoilija tulkitsi sen haluamallaan tavalla eli pyöräilijän pysähdysmerkkinä. Ehkä epätodennäköistä, mutta luulen että mulle on kerran käynyt niin - ja siksi kiitänkin vasta jälkeenpäin ja selvällä käsi lippaan -eleellä. Sen sijaan näytän terävällä viittauksella ajosuuntaani että tästä menen ensiksi minä.
Kaikkein ikävintä ja hankalinta on kääntyminen ajoradan oikealta puolelta vasemmalle puolelle kiertoliittymän sisääntulon kohdalla. Autoilija joka kiivaasti haluaa päästä kiertoliittymän sisälle näkee vain kiertoliittymässä jo olevat ja sinne tulossa olevat autot eikä halua "menettää vuoroaan" pysähtymällä jonkin fillaristin takia joka kaiken lisäksi "kääntyy yllättäen" "näyttämättä suuntamerkkiä".