Sähköavusteisella sain eilen n. 29km duunimatkakurvailuihin keskarin 19+.
En nähnyt muita pyöräilijöitä. Enkä auramiestä.....
Printable View
Sähköavusteisella sain eilen n. 29km duunimatkakurvailuihin keskarin 19+.
En nähnyt muita pyöräilijöitä. Enkä auramiestä.....
Tänään kun lähti ennen klo 16 oli kohtuullisen mukava ajaa. Viimeiset 3 km Vihdintietä Kalajärvelle ajoin ajorataa pitkin kun en viitsinyt väsyttää itseäni pöperössä syystä, että tiesin joutuvani auttamaan tuota 6-vuotiasta oman fillarinsa kanssa. Pari kertaa otti poika lipat kun alkoi 18" eturengas vipattaa, mutta hymy oli aika herkässä.
Eilen ja tänään olen taittanut työmatkani vaimon läskipyörällä. Kalasataman hyvinvointikeskuksen ympäristö on "mielenkiintoista" ajettavaa.
Oli sysi-munasta. Nyt saunaan
Eilen poljin (ja tunkkasin), tänään jätin väliin. Ne pätkät mitä autosta näin omaa normireittiä vakuutti päätöksen olleen oikea.
Ai hitto kun tuntuu hyvältä tuo "lääkärin määräämä" ajokielto :) Ei olisi voinut parempaan rakoon sattua...
Täsmennyksenä edelliseen lausuntoon kuva Espoonlahdesta klo 18:30 aikaan, kun takana 20km ja 1h20min veivausta. Loivaan ylämäkeen ei vaan yksinkertaisesti jaksanut enää polkea, kun pöperö söi miehen. Tunkkasin, kusin (oli pakko kun matka vaan kesti ja kesti) ja tunkkasin. Huomenna sitten lisää.
https://i.ibb.co/5cmvB9q/2-FBAD6-FC-...-A83836-B2.jpg
Nyt on kyllä viikon sisällä sattunut niin monta ”mukavan haasteellista” keliä, että taidan mennä huomenna julkisilla. Tänään meni 41 km edestakaisella työmatkalla 2156 kcal. Tämä siis sykevyön kanssa. Kyllä pitää kesällä ajaa h-n lujaa tai kauas, että saa saman verran kulumaan.
Jaksan silloin tällöin ajella läskillä työmatkat ihan vaihtelumielessä, mutta nyt tuli raja vastaan. Josko torstaina pääsisi jollain kapeampi kumisella kulkupelillä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mut on tässä winter bicycle commuter lifessä se hyvä puoli, että ei tartte perheen yhteistä vapaa-aikaa uhrata enää sitten lenkkeilylle. Työmatka riittää oikein hyvin, vaikka olisi vähän lyhyempikin kuin 20 kilsaa suuntaansa.. :)
Niin ja vielä sekin, että laskiaspullia voi ahmia aika huoletta..
Hiton mukavia pyöräilykelejä ollut nyt pk-seudulla. Eilen ja tänään oli yhtä hymyä varsinkin kotiinpäin tultaessa, mukavasti pyrytti lunta ja pehmeää lunta joka puolella, kyllä kelpaa. Ja hyvin etenee sähköläskillä, toki mutkissa hieman varoen ettei perä lähde alta, mutta hiton hauskaa on. Saisi jatkua samanlaiset kelit vaikka monta viikkoa mun puolesta :) Ja toivottavasti auramiehet ei liikaa rehki ja turhaan auraa pyöräteitä / kelvejä, tasaista kelviä on tylsempi kulkea.
Innolla odotan huomista 30km työmatkaa. Kesällä tuo matka on paljon tylsempää kelvejä pitkin :D
Aika monta cycloa näkyi kaupungilla ja kulki kovempaa kuin bongattu läski. Nostan hattua, itse suoritin kaupunkipörräyksen jalan kun on vielä flunssaa vaikkakin lähes 10 km lumipöperössä taaperrusta ehkä jo melkein suoritteesta käy.
Esboo on hoitanut mun reitin aamulla ihan hienosti. Illalla töiden jälkeen on ollut toinen juttu. Paksupyörä olisi kyllä ollut eilen ja tänään oikea valinta. En vain jaksanut ottaa sitä takapihan varastosta. Siitä itselle virhepisteet.
Riippuu siitä, mitä tarkoitetaan a) vääränlaisella kalustolla ja mitä b) arktisilla oloilla. A)-kohdan osalta totean että omistan kaksi pyörää ja jos tällä hetkellä ylipäänsä haluan pyöräillä, niin kalusto on oikea tai ainakin oikeampi kuin täysjoustomaasturi, joka on remontissa ja näin ollen palasina pyörähuoneen lattialla. B)-kohdan osalta jos tarkoitetaan auraamatonta hiekkatietä, joka kuvassa näkyy, tai vastaavia osuuksia niin melko vääränlaista kalustoa siinä mielessä, että esim. läski olisi parempi. Voi olla ettei silläkään olisi tänään päässyt esim. Merituulentien kelviä jolla oli metri lunta, kun sinne oli aurattu ajoradan lumet. Voi cyclollakin ajaa aika pahassa paikassa jos jalkaa riittää. Vastaavasti jos puhutaan auratuista osuuksista, tai esim. toiminnasta alhaisessa lämpötilassa niin kalusto ei ole melko tai ollenkaan vääränlaista vaan erinomaista. Tänään yksi läski meni sohjossa kovempaa, mutta vastaavasti tuli selkä edellä vastaan kun aurattu osuus alkoi. Kaiken kaikkiaan ei paljon kuskeja tuolla ollut ja työpaikan suihkussa oli rauhallista :)
Olipahan ainakin todellista talvipyöräilyä tänään. Polkaisin ensin aamuyhdeksän tietämillä Pohjois-Helsingin ja Itä-Espoon välillä ja iltaseitsemän jälkeen takaisin. Aamun reittivalinta Keskuspuiston, Haagan ja Pikku Huopalahden kautta saarten läpi villiin länteen ei ollut erityisen talvikunnossapidetty. 14,1 km keskinopeudella 13,4 km/h kertoo Strava. Paluumatkalla pyrin vaihteeksi toiveikkaana Ruskeasuolta Keskuspuistoon ja sieltä pohjoiseen, mutta reitillä olisi tarvinnut sukset tai hevosen. Tunkkasin sitten Pasilan kautta pohjoisbaanalle ja koin matkan huippunopeuden (26,6 km/h). Stravaan tallentui 12,5 km keskarilla 12,4 km/h. Huusin sukuelintä ainoan kerran kotikadulla, kun hyvän pohjatyön tehtyäni jouduin kuitenkin taluttamaan pyörää pari sataa metriä ennen maalia.
Hauskaahan tuo oli. Oikeastaan muuttui vai hauskemmaksi, kun keli paheni iltaa myöten. Yleensä mitä älyttömämpi keli, sen leveämpi hymy nousee naamalle pyörän selkään noustessa. Cyclolla minäkin olin liikkeellä, joten muutama työmatkatempotappio tuli pahimmissa paikoissa kärsittyä. Enemmän häiritsi se, että oikein teknisillä osuuksilla varpaat tökkäsivät etulokariin kiinni vähän väliä. Ehkä minä joku päivä hankin sen läskin talvi-iloitteluun.
EDIT: Homman hauskuus piilee luonnollisesti siinä, että ei ole pakko. Paljon enemmän olisi harmittanut kaivaa auto tuolta kadun varresta esiin, tunkea täpötäyteen junaan ja metroon tai istuskella kolme varttia bussissa. Olisikohan huomennakin pyöräpäivä?
Ei paljoa naurattanut kahden edellisen päivän ajokelit, kumpanakin päivänä työmatkat metrolla ja hyvä niin. Maanantainai-iltana aioin lähteä tunnin-parin lenkille ja käännyin taloyhtiön pihassa 40 metrin jälkeen takaisin kun talkkari ei ollut (onneksi) vielä aurannut pihaa ja ardent-nobbynic -kombo luikerteli aewan liikaa.
Tänä iltana uutta yritystä ja kiroiluksi meinasi mennä heti auratun pihan ja parhaaseen A-ryhmään rankatun kotikadun jälkeen, ajoin siis vain kauppareissun, liian kauas senkin. Kaikki 7,38km matkaa ja avg"vauhti" 10,64, lumenpöpperöiseltä tuntui, kuulosti ja näytti. On se "nastaa" kun on lunta ja lisäksi jakelupeltinautoja niillä pöpperöisillä kevytväylillä
Huomennakin julkisilla..
Mitäköhän tmän päivän työmatkat tuo mukanaan, lunta tai tänäänkin tulossa lisää... 🤔
Ei ollut eilen iltapäivälläkään aurattu mitään välillä Haaga - Ylästö, Pitkäkosken kohdalla joutui jopa taluttamaan sen pahimman kohdan.
Onko kukaan taivaltanut plussarenkailla tuollaisessa kelissä? Toisikohan ne minkä verran helpotusta 29" ISP:n verrattuna? Vai pitääkö ensi talvelle alkaa jo läskiä speksaamaan... 😁
Minulla on nuo kaikki tallissa, mutta kyllä viime päivien etelän myräköissä olen tukeutunut läskiin. Ihan varmuuden vuoksi. Eilen olisi kyllä pärjännyt 29plussilla työstä paluureissulla, ja aamuisella menoisella työmatkalla vaikka cyklolla. Minulla plussakoko siis ilman nastoja, mikä ratkaisu onnistuu nyt siis hyvin - jos vain lumi ei ole esteenä. 29" ISPit löytyvät jäykkäperästä, mutta se odottaa sitä päivää kun alkaa ihan oikeasti olla liukasta. ISPit ovat kertakaikkisen surkeat pöperössä, mutta jäällä täyttä rautaa. Ja kaikissa näissä vaihtoehdoissa muistakaa ilmanpaineiden merkitys. Sillä on todella merkittävä rooli etenemisessä.
Olen tässä pohtinut, että kun omalla reitilläni on tapahtunut auraamisen suhteen merkittävä muutos kymmenessä vuodessa, että mihin pitää ihmisen tyytyä? Lähes poikkeuksetta lumet poistetaan saman päivän aikana omilla reiteilläni, kun ennen saattoi mennä useampikin päivä, joskus viikkokin. Että kiitollinen kyllä olen, mutta sitten kun katsoo viereistä ajorataa ja huomaa, että siellähän mennään autoilla ihan normivauhtia synkkyys valtaa mieleeni: ei näin pyöräilyä kyllä edistetä. Vähän on nyt sekavat fiilikset...
Juu, onhan tuo ihan hyvä, että edes kerran vuorokaudessa auraavat pääväylät. Tuo on kyllä totta, että ISP:t ovat todella kehnot tuommoisessa pöperössä, vaikka kuinka yrittää paineet optimoida. Toisilla kiekoilla olis Onzan Sveltit (29x2.25''), mutta niiden kiekkojen vapaarattaan rasvat ei oikein tykkää pakkasesta, pitäis puhdistaa ja rasvata uudestaan...
Itsellä talvikulkineena tällä hetkellä täysjäykkä (Longitude), johon saisi 27.5+ kumitkin, mutta ei ole tullut vielä hommattua. Toisaalta, tuskin tuleekaan, koska just on valmistumassa maastopeliksi Santa Cruzin Hightower ja olisi mukavaa, jos talvipyörässä olisi samat akselikoot, niin voisi käyttää kiekkoja ristiin. Eli luultavasti Longitude menee kesällä myyntiin ja tilalle joku kiva 27.5+ etujousitettu, johon talveksi jäykkä hiilarikeula.
Löytyyhän varastosta myös gravel grinder (Farilight Secan), mutta sitä en viitsi talvella ulkona rasittaa/liata ja se onkin saanut toimittaa tämän talven traineripyörän virkaa.
Taitaa olla minulla menossa kuudes työmatkapyöräilytalvi. Tällä viikolla käyttämäni reitti on Vantaalla ollut aamuisin aurattu parhaiten ikinä. Tänään oli Kuriiritie-Kirkkotie -osuuskin taas aurattu vain vähän aikaisemmin kuin tulin paikalle. Eilisaamun sijaan Helsingin puolella ei ollut tänä aamuna niin hyvin aurattu. Joitain osuuksia piti ajaa ajoradan puolella.
Pieni episodi Länsi-Pakilassa: Kehä I:ltä lähdin Pakilantietä etelää kohti. Jalkakäytävä-pyöräteitä ei ollut aurattu kummallakaan puolella katua, ne eivät olleet ajettavassa kunnossa. Päätin ajaa ajoradalla. Huomasin sitten, että vasemmalla puolella tulee jalkakäytävällä aurat vastaan. Pysähdyin liikenteenjakajaan odottamaan kadun ylitystä. Vastaan tulevan auton ikkuna alkoi aueta ja mietin, että mitähän sieltä tulee. "Opettele liikennesäännöt ensin!" Tarkoitti kai ajoradalla ajamistani. Mitähän tuostakin pitäisi ajatella.
Varmaan noissa pehmeissä paikoissa pääsisin läskilläni helpommin pienemmillä rengaspaineilla, mutta mulla setuppi on enemmän rullaavuuteen panostava. Jotenkin näinä lumisina aikoina mielli asettuu siihen moodiin, että ajelen läskillä, vaikka tietenkin talven aikana on monena päivänä kelejä, jolloin pääsisi cyclocrossilla ihan hyvin, ja nopeammin. Mutta mihinpä minulle kiire olisi, joutaahan sitä ajella. Iltapäivien haastavammista keleistä johtuen tällä viikolla ma-ti keskinopeus 36-37 km päivittäisellä matkallani on ollut 14,7. Tammikuun kaikki ajot 16,3.
Plussalla olen tässä nyt muutaman päivän työmatkaa taittanut Hesan keskustassa ja sen liepeillä. Oivallinen peli näille keleille, ilman nastoja olen ajellut vaikka sellaiset olisivat kellarissa odottelemassa. Henkisesti olen kuitenkin romahduspisteessa ja mietin TMT-ranteenavausta, suolatuilla osuuksilla cyclojen vauhti on liikaa.
Pyöräilijän tulee käyttää ensisikaisesti KVLiä. Jos se ei ole mahdollista (mm. auraamattomuuden vuoksi) on pyöräilijä oikeutettu käyttämään viereistä ajorataa.
Ajelen kesäisimmillä keleillä usein myös siellä ajoradalla nopeimmilla pyörilläni - vaikka vieressä menee joskus KVL. Tässä kohdin myönnän rikkovani liikennesääntöä. Poliiseja on tullut vastaan ja ohittanut ajoradalla, mutta ovat olleet ilmeisesti matkalla ratkomaan itärikollisuuden tuottamia ongelmia kun eivät ole pysähtyneet ojentamaan.
Samaa. Taisi olla noin 2012-13 ne pari tukevampaa lumitalvea, jolloin Hgin kaupunki yllätettiin housut nilkoissa aurauksen suhteen. Baanaa pseudo-aurattiin kevyillä kiinteistöhuoltotraktoreilla jne. Nuo talvet mielessä pitäen päätin että turha rutista aurauksesta, hyvin on monta talvea mennytkin. Nyt on ensimmästä kertaa pitkästä aikaa näkyvissä selkeä nitkahdus aurauksen laadussa. Pseudo-auraus (jätetään pohjalle 15 cm möyhy) on palannut myös Hgin priorisoiduille pyöräväylille. Tänä aamuna Suvilahden kaasukellon kohdalla tuli vanhat hyvä ajat mieleen, kelvillä kolmen autokaista suolalumet ja siitä kahlannut auratraktori etulevy ylhäällä. Ilmeisesti tuo pätkä ei kuulunut kuskin vastuualueeseen.