Mitä opin tänään? Minulla oli useammassa vaiheessa työmatkalla kylmä, eteneminen oli hidasta ja jäi huono fiilis. Menin julkisilla. Huomenna menen pyörällä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Printable View
Mitä opin tänään? Minulla oli useammassa vaiheessa työmatkalla kylmä, eteneminen oli hidasta ja jäi huono fiilis. Menin julkisilla. Huomenna menen pyörällä.
Se nyt ei omalta osaltani suurta arvostusta ansaitse kun katsoo lämpömittaria, toteaa sen näyttävän - 24 ja lähtee polkemaan töihin, koska ei jumalauta ole varaa autoon ja köyhät käy tietenkin niin aikaisin huonoissa töissään ettei linja-autotkaan kulje
Tänään työmatkalla kaikki alle nelituumaiset voitiin luokitella nakkirenkaiksi. Ihme kiemurtelua ja jalkautumisia kanssapyöräilijöillä. Dillinger vitosilla sai pitää jalat polkimilla, silloin matka etenee.
-20 ja kylmemmässä ei pyöräilystä taida olla mitään hyötyä, paitsi ehkä matkakulujen säästö jos sitäkään.
Voihan sen noinkin ajatella, itselleni kyllä varsin mukavaa tekemistä ja hyvää mieltä tuottavaa ja vieläpä ihan vapaa-ajalla vapaapäivänä eli ihan hyödyllistä [emoji3]
Kyllä toi +/-20C pakkasta on oikeasti aika ongelmallinen ympäristö. Paleltumien riski on todellinen, hikoilua joutuu välttelemään jo ihan tosissaan. Eli mummoilet töihin. Vaikka kohtuullisen vannoutunut TMT-entusiasisti olenkin, niin tuolainen -25C kyllä jää ajamatta (näillä Kehä-IIIn) leveysasteilla). Onneksi lääkäri säästi tuolta pohdinnalta :D tai muuten huonolta omalta tunnolta kun valitsin oman (lämpimän) auton.
En oo kyllä paleltumista ollu vielä huolissani kertaakaan näiden reilun 20 talven aikana, kun työmatkani olen polkenut ja hikoilua en ole vältellyt.
Latumanin kanssa vähän sama tilanne. Mä vaan asun niin landella, että julkiset tarkoittaa lähinnä taksia.
Nuo eiliset pakkaset aiheutti omaan työmatkaan (n15km suunta) ainoastaan sen muutoksen, että ei viitsinyt pyöräillä yli 35km/h, joten oli hieman hitaampi työmatka mitä yleensä. Ja tuo koska naama ja kädet alkoivat jäätyä ajoviimasta (toki naamalla oli suojaa ja lasit päässä, mutta siltikin. Ja kädessä hyvät hanskat + kahvanlämmittimet pyörässä, mutta silti viima siellä yli 40km/h nopeuksissa oli liikaa -25c pakkasessa)
Ja alla siis sähköläski ei luomuna, joten ei tarvitse hikoilla, vaan pitää laittaa vähän enemmän päälle, että ei tule vilu.
-33 nyt aamulla, naama kovilla jos lähden pyörällä töihin
Melekosta sontaa nuo Shimanon levyjarrut näillä pitkään jatkuvilla pakkasilla. Mulla on pyörässä 8000:et XT:t niillä "aivan jumalaisilla" Shimanon rypsiöljyillä. Kylläpä jähmettyy kahvat ja liikkumavara pienenee mitättömäksi. Jarrut sinällään toimii kyllä, mutta ei tuo noiden käyttämä litku oikein sovellu näihin -30 lämpötiloihin. Toisessa pyörässä on Avidit DOTeilla ja toiminta on samanlaista kuin kesällä.
^Ai se johtuu öljyistä... joskus kyselinkin, kummat jarrut kannattaa laittaa läskipyörään, laitoin sitten Shimanot. Sram Force pelaa toisessa pyörässä loistavasti 20 pakkasessakin.
Joo, ei liene mineraaliöljyt aivan parhaimmillaan näissä keleissä. Kolmannessa pyörässä on Formulan pysäyttimet, joissa myös dottia. Ne toimii ihmeellisen hyvin pakkaskeleillä.
Omissa filareissa noi Shimpan hydrauli/mineraaliöljyjarrut toimii kyllä moitteetta.
Rispektiä ja kypärännosto kaikille jotka ovat fillaroineet tänään ulkona! Itse mieluiten liikun fillarilla tai juosten työmatkatkin, mutta kun samalla pitää viedä kärryillä 3-vuotias päiväkotiin 2,3 km, auto tuntui tänään houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Mutta ei se autoilukaan mukavaa tuossa kelissä ollut. En muista moista talvimyrskyä nähneenikään, lunta pyrytti taivaan täydeltä 14 ms, eikä sille loppua näy vieläkään... huomiseksi ei taida olla luvassa parempaa.
Fillari kulki aamulla -27°c lämpötilassa varsin mukavasti. Scania sitävastoin oli vahvasti etäpäivän kannalla.
Ei kauheasti ole auto houkutellut kun ei ole semmoiseen varaa. Hymyssä suin kelillä kuin kelillä duuniin, kunhan ensin raahaa tyttären päiväkotiin.
Aamulla meni 9km matka töihin ihan kivasti, mutta nyt illalla kotimatkaan meni 1h20min. Aivan helvetinmoista kiemurtelua, ja välillä joutui tunkkaamaan Finnoontien ylämäkiä, ei vaan ollut pitoa. Tämä lienee niitä vuoden harvoja päiviä, jolloin mietti tosissaan että olisko se läskipyörä sittenkin kiva....
Kyllä oli tänään haastavin keli tälle talvelle ainakin etelässä. Dyynejä, pakkaantunutta lunta ja vaakasuoraa skeidaa naamalle paluureissulla töistä. No, läskistä paineet niin alas kun vain voi ja menoksi. En nähnyt ensimmäistäkään auraa. Aamulla uudestaan. Ihminen ei opi.
Aivan sysi-revasta oli auraus iltapäivällä... 21,5km reitistä oli auraamatta tasan 21,5km :rolleyes: Ei oltu tehty mitään, ei Espoossa eikä Helvatassa
Oli kyllä pk-seudulla mielenkiintoinen ajokeli iltapäivällä, ei ole oikein ISP:t parhaimmillaan tuosa kelissä.
Aloin itsekin kaipaamaan läskipyörää ensimmäistä kertaa tänä talvena. Nautintoa lisäsi vielä vajaan 10 kg:n tavaramäärä repussa/pyörässä... 😂
Eilen oli kotimatka tosiaan melkoinen. Aurattua väylää ei ollut yhtään. Tuomarinkylän suoralla (Vanha Tuusulantie) sai tunkata 300-400 metriä, kun tuuli oli työntänyt tien täyteen lunta.
Tämä aamuhan oli ihan normikauraa. Minun työmatkareittini oli melkein kokonaan aurattu. Aina jännittävällä Pyhän Laurin kirkon tienoolla oli ajoradalta paskat jalkakäytävä-pyörätiellä, mutta juuri kun olin Kirkkotien ja Ylästöntien risteyksessä tunkkaamassa, niin kuuntelin mitä kolinaa alkaa kuulua takaa. Aura! Että sattui tuo ajoitus melko nappiin.
Nyt oli kyllä sysi-munasta oleva työmatka. Keskinopeus 14,2km/h eli vielä vähemmän kuin eilen, ja meni 1,5h ja 950kcal. Paikoitellen oli pakko ajaa ajoradan puolella mm. Espoossa Merituulentiellä ja Helsingissä Teollisuuskadulla (?!)... Länsiväylän kelvit oli auraamatta. Ei oltu tehty mitään. Muna, muna ja vielä kerran ä-muna.
Yllätys oli suuri kun aamulla saavuin Dickursbystä stadiin huomatakseni että lukuun ottamatta omaa pihaani oli kaikkialla reitilläni aura käynyt. Onneksi näyttää siltä, että paluureissulla 0,25 barin paineille läskissä on todellista käyttöä. Onneksi söin (kanan)munan aamulla...
No ei tuo vielä mitään. Meikällä oli Kalasatamasta Pohjois-Tapiolaan keskari 9.7km/h ja matka-aika 1h20min 12km matkalla. Viimeinen 500m piti taluttaa, koska romahdin täysin penkkaan juuttumisen jälkeen. Ajopelinä Tunturi Kayapo vm "2000 jotain", jäykkänä ja varustettuna 1.9" nastarenkailla. Kyllähän tuollaisen työmatkan kerran talvessa vetää. Loput reissut sitten julkisilla jos tulee pöpperökeli.
Lähden kohta ajamaan ja olen valmistanut huutamaan mielessäni... En sano mitä