Näinhän se on. Autoilija kyllä näkee heikomminkin valaistun fillaristin jos heitä keskittyy tarkkailemaan. Reaalimaailmassa tilanne on valitettavasti toisin. Autoilija keskittyy ensisijaisesti muiden autojen tarkkailuun, kännykän näpräilyyn, asioiden mietiskelyyn jne. Varmaan me jokainen voidaan myöntää se, että auton ratissa ollessamme ei meillä keskittyminen ajamiseen ole koko ajan 100%. Itse ainakin olen muutamia kertoja meinannut fillaristin tai jalankulkijan nitistää kun en ole vaan huomannut kun huomio on kiinnittynyt muualle.
Kahdesti olen kolaroinut fillarilla auton kanssa. Molemmilla kerroilla oli ihan samanlainen tilanne, eli autoilija pysäytti suojatien eteen minuun päin katsellen ja sitten kaasutti päälle minun ajaessani suojatielle. Eivät vaan nähneet minua. Ihmisen aivot tekee varsin hatarasti havaintoja ympäristöstä ja paljon jää näkemättä.
Reippaat vilkkuvalot + tarvittaessa sytytettävä otsalamppu on minun kohdallani muuttanut tilannetta merkittävästi. Niissä paikoissa missä ennen oli henkeään kaupalla niin autot pysähtyy nyt antamaan tietä. Ja ne antavat tietä siksi, että näkevät minut ja huomio kiinnittyy minuun. Itsekin autoilijana toivoisin pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden valaisevan itsensä mahdollisimman kirkkaasti.
Jos kaiken muun liikenteen valojen kirkkauden keskellä joku fillarin huomioledin tuikinta kovin silmiin ottaa niin aika ihme homma.
Ajoympäristöjä tietenkin on erilaisia. Se mikä sopii vaikkapa pimeälle metsäpolulle on huono ratkaisu hyvin valaistulle kelville ja mikä toimii hyvin valaistulla kelvillä ei ole hyvä ajoradalla liikkumiseen.
On ihan turha kiukutella sitä, mitä muitten tielläliikkujen pitäisi tehdä, olla ja toimia. Eivät he miksikään muutu ja ainoa johon voi vaikuttaa on oma itse. Minun on turha ärsyyntyä siitä, että joku autoilija keskittyy muuhun kuin minun huomaamiseen kun en minä hänen toimintaansa voi vaikuttaa. Sen voin kyllä tehdä, että näyn autoilijan silmään ja mahdollistan autoilijalle minun väistämisen jos tilanne niin vaatii.
Jokainen tietysti tekee niin kuin itse oikeaksi näkee. Joku luottaa heijastimeen, joku toinen vilkkuvaan valoon, kolmas menee täysin pimeänä. Meitä on moneen junaan ja hyvä niin.