Pyöriihän takavaihtajan rissat herkästi?
Printable View
Pyöriihän takavaihtajan rissat herkästi?
Pyörii. Kuten sanoin, korjauspukissa kaikki toimii moitteettomasti. Täysin äänetön ja vaihteet napsuvat herkästi. Putsasin vielä kaikki samalla kun vaihdoin ketjun, eli vaihtajan risat käytin irti ja putsasin.
Ettei olis ihan perus ongelma eli käytetyimmillä rattailla ei uusi ketju pelitä? Jos edessä kovin pieni ratas ja ajaa paljon pikkurattailla takana
voi käydä näinkin tosin vanhalla ketjulla ei pitäis sitä tehdä. Mikä ketju? jotkut ketjut (esim. Campa) on ronkelimpia vanhalle pakalle kuin toiset.
Korjauspukissa kyllä pelittää mut voimaa kun laittaa niin hyppii yli. Paljonko kilometrejä pakalla? onko se jo loppu?
En oo ehtiny vielä talliin asti, mutta 9-10 vaihdetta ei oikeastaan tule käytettyä kuin tosi hyvissä tuulissa, kovaa ajaessa, yms. XT ketju, XT:tä on myös muut voimansiirto osat. Se ei hypi yli rattaiden, vaan se ilmenee alimman risan edes takas jojoiluna, eli viittais et ketju tarttuis johonkin eturattaalla, mut voin olla väärässäkin
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tarkista eturattaan sisäpuolen hampaat, joissakin lienee vähän työstöpurskeita, pyhkäse viilalla ne pois. Nyt muistan kerran tuollaiseen törmänneeni.
Mulla oli sama ongelma XT:n Shadow+ takavaihtajalla mun 1x10 setupissa. Korjauspukissa ei mitään ongelmia pyöritellessä, mutta ajaessa varsinkin hieman enempi teholla runttaamalla pienimmällä vaihteella kuulu ihmeellistä ruksutusta. B-tension ruuvia hieman kiristämällä ongelma katosi. Jännä sinänsä, että ylärissa kulki aluksi täysin ohjeiden mukaisella etäisyydellä pakasta, mutta ilmeisesti tuo XT:n vaihtaja heiluu jotenkin sen verran ylös ja alas ehkä kitkakytkimen takia sen päällä ollessa? ettei se riittänyt.
Eilen kasattu 1x10 Fattyyn ja muuten hyvä, mutta KMC:n Campan ketjulle tarkoitettu pikalukko ei ole oikein yhteensopiva 30 piikkisen Ringmasterin kanssa. Korjaustelineessä hyppäsi ikävästi ketju pois paikaltaan aina kun lukko osui kohdalle. Pihalla kokeillessa ongelmaa ei esiintynyt kun tuli vähän painoa ketjulle. Saahan nähdä miten tuo käytännössä toimii. Tänään pitäisi ehtiä ajamaan oikein maastoonkin jossa sitten nähdään miten toimii. Sinänsä ikävää kun pikalukkoja olen pitänyt mukana ketjuongelmien varalta ja muilla rattailla ei ongelmaa ole esiintynyt.
Jonkin verran tuota kiristin, mutta vain silmä määräisesti. Otin ketjunohjaimen pois, mutta vika jäi. Aika paljon sai vieläkin säätää takavaihtajan asetuksia, joten pikkuisen parempi mutta vieläkin nypyttää. Eturattaassa oli vielä hyvinkin piikkejä, toki kuluneeltahan tuo näytti, joten vaihdan senkin nyt samoilla tulilla. Takapakan ko. rattaat olivat loistavassa kunnossa.
"Eilen kasattu 1x10 Fattyyn ja muuten hyvä, mutta KMC:n Campan ketjulle tarkoitettu pikalukko ei ole oikein yhteensopiva 30 piikkisen Ringmasterin kanssa. Korjaustelineessä hyppäsi ikävästi ketju pois paikaltaan aina kun lukko osui kohdalle. Pihalla kokeillessa ongelmaa ei esiintynyt kun tuli vähän painoa ketjulle. Saahan nähdä miten tuo käytännössä toimii. Tänään pitäisi ehtiä ajamaan oikein maastoonkin jossa sitten nähdään miten toimii. Sinänsä ikävää kun pikalukkoja olen pitänyt mukana ketjuongelmien varalta ja muilla rattailla ei ongelmaa ole esiintynyt./ lansive"
Miten kävi oikeassa ajossa?
Käytössä samoja lukkoja sekä ysinä että kymppinä. Tavallisessa käytössä KMC-ketjuilla toimineet erinomaisen hyvin.
Takavaihtajan hypytys tai heijaaminen nimenomaan ajaessa tuo mulle mieleen vanhan riesan: Chain Suck-ilmiön.
Moro
Alottelija kyselee tyhmiä, eli minkäslaiset pultit tarvii tuohon On Onen Ringmasteriin pistää? En löytänyt OnOnen sivuilta ainakaan mitään pultteja...
Mulla Ringmaster tuli Shimanon kahden rattaan kampiin. Tuossa Ringmasterissa on pultin reiissä kierteet ja pienemmän 24t rattaan poistuessa sen pultti oli riittävän pitkä kiinnitykseen, ainakin mulla toimii näin. Isomman rattaan pultit panin taas tukkimaan ja suojaamaan pienemmän rattaan pultin paikat, pultin taustakappaleet pistin talteen.
Jees, kiitti infosta!
Tietoa ilmiöstä.Lainaus:
Ei sano mitään?!? Voitko avata vähän?/ toripolliisi
http://fagan.co.za/Bikes/Csuck/
HUPS. Olimmepa samaan aikaan liikkeellä, sorry, ab!
Kuukkeli avaa! http://fagan.co.za/Bikes/Csuck/
Haulla single front ring chain suck löydät sitten lisää. Foorumillakin on tämmönen säie http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...6614-Chainsuck!
Itse olen kahdesti törmännyt nimenomaan yhden rattaan ketju-imuun , takavaihtaja heijas ees taas. Sinänsä tämän säikeen aihe ei mulle ole tällä hetkellä tähellinen joten en asiantuntijaksi pääse alkamaan. Nuo ketjulinja-asiat varmaan vaikuttaa.
Miten on ketjujen pituus 1x10-systeemissä; toimiiko se isojen yli + 2 lenkkiä? Vai olisko jotain parempaa mittaa antaa? Setuppi on XT 11-36T pakka, XT Shadow+ GS vaihtaja, XT kampiin läsäytetty n-w 32T ja vaihdelipsuttimena on ZEE.
Sain eilen fillarin niputettua uudella "vaihteistolla" ja keulalla, ketjuja vielä odottelen joten on aikaa kysellä vähän neuvojakin ettei mene sormi suuhun.
Onko kyseessä täysjousto? Kohtuu oleellinen tieto...
Kerrataan: täysjoustossa ketju suurimmalle rieskalle, takapumpusta ilmat pois.
Ainut keino 100% varmasti varmistaa että ketjun pituus on riittävä.
Kiitokset tarkennuksen pyynnöstä. Kyseessä on siis jäykkäperäinen fillari.
Tällainen siitä nyt sitten tuli. Ketjut laitoin isojen rattaiden yli ja lisäsin 2½ lenkkiä lisää, en tiä olisko pitänyt lisätä lenkki tai pari vielä lisää. Mutta pienen testailun jälkeen todettava, että ero vaihtamisessa vanhalla M772 shadowilla ja tuolla M786 shadow plussalla kuin yöllä ja päivällä. Jännä nähdä miten toimii maastossa.
https://lh3.googleusercontent.com/-5..._38_03_Pro.jpg
Vanha ysivaihtaja meni rikki lauantaina kinahmilla. Tahkolla tuli hommattua wolftoothin nw -ratas ja yläfemmasta tulee x0 type 2 takavaihtaja 1x10 pakettiin muine kilkkeineen.
Ketjulinjasta pari kysymystä: mulla olisi tähän käyttää sekä vanhat triplakammet että uudemmat tuplakammet (shimano). Miten muiden kokemukset tuplakammista ja ketjulinjasta? Käyttäisin noita kampia mieluummin, mutta ketjulinja vähän mietityttää. Samat xt:n kammet ainakin tuossa yllä käytössä. Mulla on spaceri vetopuolella, joten sillä voisi olla mahdollista säätää tuota ketjulinjaa hieman.
Meikäläisellä oli 1x9-jäykkäperässä Tahkolla edessä 30t Raceface narrow-wide, takana XT 11-34 9-pakka, vaihtajana lyhythäkkinen X9, ei siis type 2. Ketjuna vanha 9-speed XT.
Kahden kiekan aikana ketju ei ollut edes lähellä tippua. Hakkasi kyllä laskuissa pinnoihinkin välillä ja otti kiinni renkaan reunanappuloihin. Näköjään type 2 ei ole ollenkaan välttämätön jos on lyhythäkkinen vaihtaja, tarpeeksi lyhyt ketju sekä pakassa tarpeeksi pieni range.
Tavallinen eturatas + e13 XCX-ST -setupilla ketjulla oli tapana tippua useasti ja jäädä vain ohjurin varaan roikkumaan.
Nyt löytyi ongelmaan ratkaisu! Enpä ois ikinä uskonut, mutta vika oli takapakassa. Kolme pienintä ratasta ei vaan jostain syystä toimineet! Vaihdoin kiekon toiseen pyörään ja ongelma seurasi mukana. Vaihdoin takapakan toiseen ja ongelma katosi. Silmä määräisesti kaikki näyttää normaalilta, rattaat olivat hyvässä kunnossa, mut ei vaan toimi! Otin ylimääräisestä 9 pakasta uudet rattaat viallisten tilalle ja nyt toimii täydellisesti :) pakko sanoa, että todella mystistä ja vahingossa löytyi vika.
Samaa kummastelin huoltopukissa ja ekalla testiajolla. Säädin hieman myös b-tensionia, kun muistin tän sun postin, ja vaihteisto hiljeni. Ekat 10 kilometriäkin hiljensi mutta veikkaan sen tulleen siitä, kun mulla tuli liikkuvat osat uusia kampia lukuun ottamatta.
Ja jännästi liikkeelle lähtiessä vasemman käden peukalo hamuaa pykälää isommalle :D
Mikä on muuten virallisesti oikea ketjulinja 1x10:ssä? Millä takarattaalla pitäis ketjujen olla suorassa eturattaaseen nähden? Mietin vaan, että laitanko spacereitä 0, 1 vai 2? Nyt on yksi, mutta vääntää jo sen verran ketjua ykkösellä, että ei varmaan pysy rattaalla ilman ketjunohjainta.