Nyt uutta kerrottavaa. Huollosta saamani uusi sykevyö lopetti myös toimintansa. Lähetin taas huoltoon, alle viikossa tuli uusi vyö. Jatketaan testejä...
Printable View
En jaksanut kahlailla koko ketjua läpi, mutta mitä karttoja porukka käyttää maastossa ajaessa ja kuinka ne saa suunniteltua etukäteen?
Mieleeni tuli josko laitteen hankkis uusissa paikoissa suunnistamista varten ettei tarviis vähän väliä miettiä missä on ja minne pitäis mennä :)
Karttojen edullisuus/ilmaisuus on melkein välttämätön sekä että kartat ovat tarkkoja jotta niistä polut yms näkee.
Itse ajelen ensisijaisesti maantiellä ja polkuja tulee kierreltyä satunnaisesti, mutta vastaan kuitenkin:
Helpoin karttasysteemi on OpenStreetMap. OSM kartat löytyvät suoraan Garminiin ladattavina paketteina (http://www.polkupyoraily.net/osm/ http://www.aighes.de/OSM/index.php?lang=en). OSM on luonteeltaan tiekartta, mutta sieltä löytyy myös jonkin verran polkuja. Polkujen määrä kartassa riippuu paikallisten pyöräilijäiden aktiivisuudesta, joten käy tarkistamassa openstreetmap.org:ista oma ympäristösi. Openstreetmap kartat ovat joka tapauksessa "pakollinen" peruskartta laitteeseen.
Kokeilin myös rasterikarttojen latausta kansalaisen karttapaikasta. Homma meni niin pitkälle, että sain ladattua karttoja garminiin, mutta se oli niin työlästa ja garminissa on sen verran pahoja rajoitteita (esim. karttaruutujen määrä) ettei tuota koskaan tullut testattua kentällä. Yksityskohdat joudut tarkistamaan tästä ketjusta aikaisemmista viesteistä.
Jos siis haluat ihan oikeat maastokartat garminiin, voit joutua tarkistamaan maksullisten karttojen tarjonnan. Niistä mulla ei ole kokemusta.
EDIT: lisäsin urlit
Nuo hyvät kaupalliset maastokartat Suomesta ovat edelleenkin järkyttävän hintaisia. Esim paras näistä kaupallisista Suomi Pro V2 SD-kortilla kustantaa 199 €/alue ja koko Suomi 599 €. http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=73
Itse olen sen mainitun OSM kartan lisäksi käyttänyt karttapaikasta siirtämiäni karttoja. Kyllä niilläkin saa varsin kattavan alueen ainakin omaan Montana vehkeeseen koska yhtäaikaa laitteessa voi olla 100 kpl max 1000 x 1000 pix karttalehteä. Toki onhan se rasterikartan asemointi Google Earthin avulla melkoista näpertelyä ja aikaavievää puuhaa, mutta tässä ketjussa on myös neuvottu muita konsteja maastoarttojen siiirtämiseksi naviin.
Suunnittelin juuri connect.garmin.com:ssa reittiä välille Ruovesi-Tampere. Ensimmäisenä tuo reittiohjema ehdotti, että kannattaisi hypätä veneeseen Ruoveden satamassa ja ajaa vesiteitä myöten Tampereelle. Tai mahdollisesti se tarkoitti uimista...
Ei sinänsä mikään hullu idea (siis se vene). Tässä tapauksessa kyse oli kuitenkin siitä, että ajan lauantaina veneen Ruovedelle ja tulen pyörällä takaisin, joten päädyin hieman käsin korjailemaan ehdotettua reittiä.
Kopioit vaan sen .img tiedoston oikeaan kansioon muistikortilla, polkua en muista just nyt ulkoa. Varo ettet kopioi sen garminin oman kartan päälle, jos sellainen on. Usein niissä on sama nimi, gmapsupp.img. Voit siis joutua vaihtamaan sen nimen.
edit: tuolta ohjeet http://ridewithgps.com/edge_800 miten blankolle kortille saa kansiorakenteen.
Tässä pikaohjeet, jos ei näillä toimi niin sitten käy läpi timpen linkin perässä olevat ohjeet.
Pistä kortti garminiin ja garminin USB-piuhalla koneeseen. Koneeseesi pitäisi ilmestyä kaksi irroitettavaa levyasemaa. Toinen on garminin sisäinen muisti, toinen se muistikortti. Tarkista kumpi on kumpi. Sisäiseen muistiin ei (yleensä) tarvitse itse suoraan kopioida mitään.
Jos muistikortilta ei löydy hakemistoa "Garmin", tee sinne sellainen. Kopioi "gmapsupp.img" tiedosto siihen hakemistoon. Kartat päivität kopioimalla tuon tiedoston päälle uuden tiedoston.
Tiedoston nimi voi kai olla itseasiassa mitätahansa.img ja noita .img tiedostoja voi pistää hakemistoon useampia, jos haluaa pistää koneeseen eri maiden karttoja. Tätä en ole vielä itse testannut.
Tämä pitää paikkansa, eli muistikortin hakemistossa voi olla useita eri karttoja millä nimellä tahansa kunhan tiedostojen tarkenne on .img. Tämä ominaisuus tuli Garminin naveihin joitakin vuosia sitten. Aikaisemmin piti aina lisäkartan nimi olla gmapsupp.img joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
Hyvin pelittää siis useat kartat ja kulloinkin käytettävä kartta valitaan sitten itse laitteen karttojen hallinnasta. Voi myös valita käyttöön monta karttaa yhtäaikaisesti.
Kiitokset neuvoista! Nyt pelittää.
Toissapäivänä hankin ja huomenna reissuun, joten meinasi tulla jo kiire kun on muutakin tekemistä kuin Garminin opettelu. Manuaali voisi kyllä olla selkeämpi. Noi pikaohjeet vois suoraan lisätä manuaaliin, mutta sehän olisi Garminilta pois.
Muuten vaikuttaa loistopelilä, tästä se lähtee.
Mites nuo kartat mitä voi laitteeseen itse ladata, onnistuuko niihin suunnitella tietokoneen avulla reittiä joka olis tavotteena ajaa etukäteen ennen maastoon lähtemistä?
Reittinettisaiteilla on omat karttapohjansa, joita siellä käytetään reittien suunnitteluun- Laitteen kartoilla ei siis suunnittelussa ole merkitystä. Näin yleensä ottaen saitit toimivat paremmin maantiereittien suunnittelussa:
- connect.garmin.com: karttapohjana google maps, ei paljonkaan polkuja, reitittää melko juohevasti (maantiellä), mutta off-road piirto ei välttämättä toimi ollenkaan. Vioistaan huolimatta mun ensimmäinen valinta (ajelen ensisijaisesti maantiellä)
- www.gpsies,com, www.ridewithgps.com: mahdollisuus käyttää openstreetmap:ia pohjana, enempi polkuja, Näiden toimivuus sulla selviää vain kokeilemalla
openrouteservice.org on myös mukava, jos haluaa reitittää osm:n kartalla fillarointiin.
Onko tietoa mistä saa tällä hetkellä halvimmalla ja myös kohtuullisella toimitusajalla tämän version:
Edge 800 with Heart Rate, Cadence & Full European Road Mapping 010-00899-31
Viron osm on yllättävän tarkka vaikka kaiklia juttuja ei ole. Toimii jäljen piirtämisessä, navigointia en kokeillut. Ku ainakin 705 ehdotti mitä ihmeellisiä reittejä, kai 800 tekee saman.
Mistä paikasta edullisimmin ko. laitos perjantaiksi?
Onko tosiaan näin että garminiin ei saa lenkin maksimisykettä näkyviin harjoittelusivuille?
Tukeekos toi laitos MicroSDHC 4gb korttia?
(Hitto ku oon huono näissä tietotekniikkajutuissa) :)
Itsellä sandiskin 8gb microsdhc joten eiköhän neljä giganenki ihan hyvin skulaa.
Kysyppä tuolta http://liikuntamesta.fi/
ainakin tuolla on 910xt:stä hyvä tarjous, varmaan löytyy muitakin :)
:( Näytön lasi rikki!
Mittaria stemmin pidikkeeseen asetellessani huomasin tyrmistyksekseni, että näytön alareunasta lähti säteittäisesti ylös ja reunoille 4 halkeamaa. Lasi on siis palasina. Näytönsuojakalvon alla se on kyllä pysynyt kasassa ja ollut pari päivää moitteettomasti ajossakin.
Garminin sivuilta kyselyyn huollosta ei vastattu. Mikä siis neuvoksi? Lasi vai kuoret vaihtoon?
Kappas, näköjään näin on.
Jos stoppia painaa (esim. tauon aikana) niin sen aktiivisenkin treenin Max HR:n näkee history-valikon kautta.
Jos tarpeeks moni nillittäis Garminille asiasta niin ehkä seuraavaan (tai sitä seuraavaan) softapäivitykseen sais tuonkin. Tosin on jo sen verran vanha laite ettei välttis kauheen montaa softapäivitystä tule.
Tuon puuttuvan maxHR:n perään on joskus kyselty myös Garminin foorumeilla. Garmin perusteli sen poisjättämistä, koska se reaaliaikaisena arvona on hieman epäluotettava. Eli olosuhteet, kuten lepattava keinokuituinen paita, voi staattisen sähköisyyden mukaan aikaansaada melkoisen piikin siihen maxHR näyttämään. Garmin totesikin, että jos sellaista kenttää näytetään harjoittelusivuilla, niin kyllä siinäkin pitäisi olla jonkinsortin keskiarvoistamista. Eräänlaisena kompromissina se sitten kuitenkin näytetään historiasivuilla.
Muuten, aivan ensimmäisissä Edge 705 softissa oli tuo maxHR kenttä valittavissa, mutta se jäi sitten myöhemmissä versioissa äkkiä pois.
Tänään tuli viimein kotiutettua oma laite. Hyvältä vaikuttaa kyllä:)
Poljinanturin asennuksen kanssa on vielä vähän hakemista kun tuo nykyisen pyörän takahaarukka on sen mallinen että kuinka sen kiinni helposti saisi.
Ellei sen GSC-10 anturin anturin kiinnitys ala onnisumaan, niin laita kuvia tänne, niin eiköhän täältä neuvoja löydy!
Huomasit varmaan jo, että sen anturin "sarven" kulmaa itse anturin runkoon nähden voi säätää löystyttämällä sen kiinnityksen kohdalla olevaa ristipääruuvia.
Aika näppärää kun (maasto)takakiekkoa renkaineen ei voi irroittaa säätämättä tuota sarvea ulospäin...
Tyhmä olen enkä osaa kopioida karttaa kortilta toiselle. Auttakaa. Eli haluaisin kopioida vakiomuistikortin kartan toiselle kortille omia kikkailuja varten. En ole siinä onnistunut.
Tuli huomattua yksi puute tästä mittarista tai ainakaan en löydä asetusta. Eli 705:sta sai näytön sammuksiin, jolloin mittari toimi loggerina vaikka kuinka pitkään ja näyttöön sai kuvan tattia hiplaamalla mutta 800:sta ei näyttöä saa ilmeisesti kytkettyä pois?