Itellä on Brooksin Flyer, (B17 jousitetulla rungolla) ja kosketuspinta on kapea johtuen satulan kuperuudesta. Sopii minulle mutta on perskohtainen asia ja sinun olis parempi testata se itse.
Printable View
Itellä on Brooksin Flyer, (B17 jousitetulla rungolla) ja kosketuspinta on kapea johtuen satulan kuperuudesta. Sopii minulle mutta on perskohtainen asia ja sinun olis parempi testata se itse.
No ehkä, mutta ei imo noin kärjistetysti. Ehkä pitää katsella käytettynä torilta, ei olisi nyt käytettävissä taas vajaata satkua yhteen tuotteeseen.
Miesten istuinluiden leveydet asettuu 110mm ja 140mm välille, joten leveys riittää varmasti vaikka olisi isompikin kaveri kyseessä.
Mihinkään ylipehmustettuun halppissatulaan b17 ei kannata edes verrata. Fyllisatulat saattaa aluksi tuntua mukavalta mutta ennenpitkää ne alkavat hiertämään.
Säästä kuule paskalokki vähät roposesi ja osta kerralla kunnon satula. Elämä on liian lyhyt huonoilla satuloilla ajamiseen :)
Täällähän on myyntipuheet yhtä kovat kuin merinovillan ollessa jossain keskusteluissa mukana. :D En sano etteikö olisi perää väitteissänne, tuo leveys vaan mietityttää..
Vähän käytetyt Brooksit menee aina kaupaksi kohtuullisen hyvällä hinnalla jos ei omalle hanurille sovi.
Köyhän ei kannata ostaa halpaa ja huonoa. Eikä rikkaankaa kannata kun se olisi tyhmää.
Brooksin satuloista vielä sen verta, jotta hunaja ja ruskea sävyisten satulat ovat parin vuoden jälkeen ihan saman sävyisiä. Tummuvat käytössä hienosti.
Oma ainut merinovillavälikerraston housu kului puhki perseestä alta aikayksikön, joten en oikein suosisi moista materiaalia ainakaan housuosastolle. Toisaalta, jos pitää itse jalat muuten lämpimänä niin eihän se pieni tuuletusrako reiän kohdalla haittaa, laskeepahan ylivuotohajut paremmin maailmalle.
Tosin merinovilla ja Brooks on vielä kokematta yhdessä. Mutta epäilen että persus ei olis kestänyt sen enempää Brooksin päälläkään mitä SLR:n. Siis tuon merinovillan osalta. Toisaalta jos itse perskankun hinkkaus väheni radikaalisti Brooksilla vs SLR, niin voihan se olla että villakangaskin kestäs paremmin siellä täydellisesti muotoutuneen perseen ja satulan välissä?
Edit: Ja joo, jos jollekin on B17 liian kapea niin seuraava steppi on käydä jostain Askosta/Iskusta/tms ostamassa vähintään 3:n hengen istuttava sohva ja liimata se satulatolpan päälle. :eek:
Edit2: Tässä ketjussa alkaa olla enemmän Brooks höpinää mitä itse Brooks ketjussa... *zeezus* Ja itseasiassa joku modehan voisi siirtää Club Brooks ketjun "varusteet" osioon pois tuolta offtopikista? Meinaan Brooksi on niin kaukana offtopicista kuin olla ja voi!?
Vielä koitan tuota 60 euroa halvempaa etsiä (plus 10e postit), mutta sormi vähän tilausnapilla on jo ja kokemuksia paljon tässä lukenut. Sopiiko tuo miten hyvin 2FAT Pron satulatolppaan suoraan vai pitääkö sekin prkl päivittää samalla.
Ei se 70e paha hinta ole b17, itse ostin aivan liian myöhään. Oikein odotan ens kesän pidempiä pätkiä persuksen osalta. Ps aina sen saa kaupattua käypäseen hintaan.
Kuulostaa tosiaan aika ilmaiselta Brooksiksi tuo 70e. Brooksin omassa webbikaupassa 110e!
Muistakaa B17 ostajat että se lienee aika paksu siitä jalkojen välistä? Ja siitä syystä jengi tekee sitä naruviritelmää sinne satulan alle että saa ne lipareet vedettyä edes kapeemmaksi? B15:ssa ei ole sitä ongelmaa kun satula on jo nokaltaan tosi kapea anyway! Takaa se kuitenkin levenee leveemmälle mitä SLR. Itsellä reisiläskit tulee niin lähelle satulaputkea kokoajan että epäilen (siis vain epäilen) että itsellä esim B17 olis ollut ehdoton NO-GO satula. Vähän kuin satulaputkeen kiinnitettävät tarakatkin --> reidet ei mahdu pyörimään enää hakkaamatta tarakan kiinnikkeeseen.
https://www.bike-components.de/en/Br...-Sattel-p8378/
Ja hintaa tosiaan siis alle 60 euroa, mutta kympin postit nostavat hintaa. Olen lukenut osakseen ihmeissäni ja osakseen huvittuneena tuolta Brooks-ketjusta tarinoita ja katsellut kuvia.
B15 on helvetisti kalliimpi kuin B17 ja kapeampi, joten taitaa olla tuo perusversio itselle se sopiva tai mikäli lirpakkeita pitää kiristellä niin naruilla sitten omatoimisesti. Kotoota löytyy kirkasta valjasrasvaa mitä ostin Varustelekasta, tuota vissiin kannattaa sipaista pintaan ennen ekaakaan lenkkiä ja antaa vaikuttaa ja kuivua, että saa pidettyä ihan alusta asti satulan hyvänä. Läskiin siis tulossa satula ja kovasti ajan perse penkissä joten mukavuus on se pääprioriteetti.
Tilaanko vai enkö, sepä ongelma..
Tilaa suosiolla samalla Brooksin omaa Proofide (vaimikäseolikaan) rasvaa! Ei maksa paljon mitään purkki, ja jos sitä käytät, niin takuukin on voimassa Brooksille. Muut rasvat voi venähdyttää satulan piloille, Brooksin FAQin mukaan. Minä en riskeeraisi hienoa satulaa jollain toisella rasvalla jos omakaan rasva ei montaa euroa maksa.
Rasva satulan alle kevyesti sivellen. Ja se jätetään sinne. Lisäksi rasvaa kevyesti satulan päälle. Sen annetaan vaikuttaa vaikka yön yli, ja sit hinkataan jollain kankaalla pois. Eli satulan alle siis rasva jätetään, satulan päältä hinkataan pois kankaalla.
Edit: Eli tämä rasva siis mukaan pakettiin:
https://www.bike-components.de/de/Br...telfett-p3165/
Ja noin ylipäänsä, 10e postikulut tuntuu sitä pienemmältä mitä enemmän sieltä tilaat kerralla! Pistät geelejä ja urheilujuomaa jokusen kilon, uudet jarrupalat varastoon, jne jne niin ei tunnu kybän postikulut missään!
Alle kympin näyttäisi olevan tuo Brooksin oma rasva, mutta meneekö tuo ongelmitta Whiten satulatolppaan? Paljonhan tuota on parjattu, kun ei säätöä tunnu olevan juurikaan.
edit: Tilaukseen lähtee nyt sitten ainakin tuo satula ja rasva, taidan tintata tukan täyteen taas kotosalla illalla. Ei helvetti tätä rahanmenoa.
edit2: Tilattu tuo setti, nyt sitten odotellaan.
B-17 Imperial satulassa ovat nuo reijät satulan lierissä jo valmiina.
En ymmärrä mistä liukkaudesta te puhutta? Mun oma Brooksini ei sen liukkaampi nyt ollut/ole mitä normaalit satulatkaan? Voi tietysti johtua mitä housuja käyttää, aikaisemminkin esim Campagnolon housut oli pirun liukkaat SLR:n päällä mutta Castellin housut taas ei liiku mihinkään samalla satulalla ajettaessa. Eli ennenkuin lähdettä hajottamaan hienoa nahkanpintaa jollain hiomapaperilla, kokeilkaa toisenmerkkisiä ajohousuja!
Tietysti jos olette jotain tuulipuku-läskipyöräkansaa niin sit en tiedä. Tuo oma huomio on kireistä succiksista vain, eli housuista mitkä tuo reiden muodot hyvin esiin ajaessa. :D
Ei tuo "liukkaus" ole minuakaan haitannut. Ehkä satula just paketista otettuna ja ensimmäisen kerran istuttuna saattaa tuntua jotenkin erilaiselle, vaikka sitten liukkaalle, mutta vartin jälkeen ei moista edes muista eikä sen koommin. Kannattaa käyttää hetki aikaa satulan oikean korkeuden, kulman ja pituussuunnan paikan hakemiseen, itsellä piti ainakin laskea satulatolppaa hieman kun vanha satula oli profiililtaan selkeästi matalampi eli semmoista ihan normisäätöä. Tuo korkeuden säätö on kuuleman mukaan ollut muillakin semmoinen "ahaa-juttu" eli kun moni on vaan lyönyt uuden satulan suoraan paketista vanhan tilalle ja siinä istuukin vähän korkeammalla kuin vanhassa niin saattaa ahteri kipeytyä ihan turhaan kun asento ja painopiste muuttuu.
Onnittelut vaan paskalokille Brooksin hankinnasta.
edit. Ja XO-konjakkikännit tietenkin kruunaa hankinnan :)
Ei ikävä kyllä ole kuin yhtä VSOP:ta kotona konjakkipuolelta, mutta laatuviskejä on useampaa, tai ainakin mielestäni ovat laadukkaita, omaan suuhuni. :) Huomasin heti Brooksin kuvaa tarkastellessa, että tuohan on profiililtaan selkeästi paska-Selle Italiaa korkeampi, eli satulatolppaa saa laskea kyllä.
Pitää koittaa malttaa antaa vaikka vuorokauden vaikuttaa tuo rasva sitten, että saa heti alkuun parhaimmalle pohjalle käytön kestävyyden ja pitkäikäisyyden suhteen.
Lokki mittaa mittanauhalla nyt ENNENKUIN poistat vanhan satulan pyörästä:
a) montako senttiä ja millimetriä tulee satulan istuinpinnalta keskiön keskelle (pystyputken suuntaisesti).
b) montako senttiä ja millimetriä tulee satulan nokasta ohjaintangon keskelle.
Sit kun uusi satula tulee postista, mittaat:
c) montako senttiä on uusi satula pitkä.
Ja jos on saman mittainen kuin vanha = nokan voi pistää samaan millimetrimäärään missä vanhakin oli. Jos on pitempi/lyhempi, tutki hetki jotta voit mallata pitääkö Brooksia siirtää X milliä ees/taas verrattuna vanhaan satulaan, jotta istut samalla etäisyydellä tangosta.
Ja sit lasket satulaputkea niin paljon että uudenkin satulan istuinpinta on samalla korkeudella kuin vanha oli.
Ja avot, eiku kovaa ajoa!
ps) Ja itselläkin Selle SLR Kit Carbonio oli huomattavan paljon matalampi mitä B15. Tolppaa joutui laskemaan aikalailla.
Ajohousuissa on varmasti eroa mutta niin on noissa Brooksin satuloissakin.
Enemmän kuin yhtämallia testanneena voin sen kertoa.
Jopa yksilöllisiä eroja olen löytänyt esim. kahden eri Team Pro satulan välillä. Molemmat oli todella kovia mutta toinen lähti selkeästi nopeammin muotoutumaan samoilla jopa vähemmillä kilometreillä kuin toinen. Nämä olivat siis samaan aikaan käytössä eri pyörissä.
Ja tuollaisella 800-1000 hiekkapaperilla pyyhkii vaikka perseen joten en nyt puhuisi mistään satulan naarmuttamisesta. Siitä tulee sellainen nätin matta käsittelyn jälkeen.
Varmaan kuskin elopainollakin on merkityksensä tässä(kin) asiassa, juomareppuineen päivineen sitä on oman Brooksin päällä sitten jopa 120kg ja risat. Mitä olin lukevinani jostakin niin notkeuduttuaan on jengi ajellut useampia tunteja ilman bibsejäkin? Kunnon bibsit ovat haussa vielä kun nykyiset liian isot ja hiertää, mutta tulee noita silti pakosta vielä käytettyä.
On tuota painoa itselläkin joskus ollu 120kg ja kai vähän päällekkin ja satuloita ollu jos jonkinnäköistä. Ehdottomasti paskin satula on tuollainen sohvatyyppinen prismaratkaisu jollainen mulla on jääkärissä nyt paikallaan. Housuihin kannattaa panostaa, niillä on ainakin omasta mielestä suurin vaikutus ajonautintoon. Vaihdoin viime etelänreissun ekan viikon jälkeen pear izumim elitehoususta assoksen pöksyyn ja satulassaolo ei ole koskaan tuntunut niin mukavalta ja siis tuossakohtaa painoa joku 102kg. Seuraavaksi aion hankkia omiin pyöriini brooksin satulat.
Tarviiko väen pitää pehmustepökiä brooksin kanssa?
Minä en, sen selle italian kanssa tekis kyllä nykyään mieli vetää kahet päällekkäin.
Brooksilla oon menny 7h ilman eikä ongelmia. Saattaa mulla toki olla vaan hyvä perse.
Rumba?
1.Jos sen rasvauksen jaksaa tehdä n.3 krt vuodessa niin se on mun mielestä pieni hinta täydellisesti istuvasta satulasta.
2.Voi peittää jos haluaa. Enkä koe sitäkään ylitsepääsemättömältä että pidän huolta "esineestä" joka edesauttaa että pyöräily auttaa pitämään yllä terveyttäni, siis kaikkein kalleintani, eikä päinvastoin tuhoa sitä.
3.Hioa sitä ei tarvitse jollei halua ja kiristääkin tarpeentullen ( ehkä kerran vuodessa)
Mutta jokainen tyylillään enkä minäkään täällä ole sanomassa mitä jonkun muun pitää tehdä.
Voin ainoastaan jakaa kokemuksiani ja antaa suosituksia. Ja kerron niistä ihan mielelläni. Piis and lööv
tommi2. Ilmeisesti sun työmatka ei ole kovinkaan pitkä (reilusti alle 1/2h?) jos ajelet duunivaatteissa.. Joten varmasti satula kuin satula ajaa asiansa kunhan se sopii omiin käyttötarpeisiisi, mitä edellä luettelit.
Myönnän että nahkasatula saattaisi todellakin olla tuollaisessa käytössä "turha".
Vai käytätkö samaa pyörää ja satulaa myös pitempikestoiseen kuntoajeluun?
muoks. Niin siinä Brooks cambiumissa taitaa olla jonkinlainen kangas kumin päällä joka varmasti sitoo kosteutta itseensä.