Taidankin kokeilla käyttää vanhaa "multigreasea" ketjuihin kun vauhdit tahtoo olla laskusuunnassa pakkasilla muutenkin. Vanha purkki pois. Eipä tuossa mitään häviä. Ja saahan ne aina pestyä pois.;)
Printable View
Taidankin kokeilla käyttää vanhaa "multigreasea" ketjuihin kun vauhdit tahtoo olla laskusuunnassa pakkasilla muutenkin. Vanha purkki pois. Eipä tuossa mitään häviä. Ja saahan ne aina pestyä pois.;)
Minä aion käyttää kaikki ei-niin-nappiostos ketjuöljytkin. Käytän niitä silloin tällöin kun ei vaadita ihmesuorituksia. Parempi sekin, kuin heittää ne pois, kyllähän kaikki ketjuöljyt kuitenkin ketjuissa toimii jotenkin.
Tuosta tarttuvuudesta ja vedenpitävyydestä voi jotain kuvaa hieman saada, vaikkei nyt ketjuöljytestistä käykään, ihan sivelemällä johonkin metallipintaan Vaseliinia ja toiseen kohtaan jotakin ketjuöljyä. Laittaa viileän juoksevan veden alle ja katsoo miten reagoivat, ei se vaseliini todennäköisesti ensimmäisenä lähde siitä, ei ainakaan ihan helpolla.
Ei minun tarvitse uskoa, kun olen itse kokeillut. Kun ennakkoluulojen luomasta esteestä purkin kyljen tekstiä kohtaan pääset eroon voit sinäkin kokeilla, siihen asti voi vaikka kokeilla Xtremea, jossa ihan samaa Petroleumia, mutta purkin kyljessä lukee turvallisesti chain lube. Se on tästä johtuen helpompi uskoa toimivaksi.
Raakaöljystä tehdään monia tuotteita kuten mineraaliöljyä, joka on esim. aika yleinen ainesosa kosmetiikassa. Esimerkiksi halpisvauvaöljy on usein raakaöljystä tehtyä parafiiniöljyä, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi automaattisesti optimaalinen tuote ketjujen voiteluun. Itse luotan tuotekehittelyyn näissä asioissa ja mikä ettei vaseliini (joka on siis alkujaan tuotemerkki) voi toimia aikansa sopivissa olosuhteissa. Vaseliiniakin on aika monenlaista, mutta käytätkö siis valkovaseliinia vai jotain tyjympää?
^^
Minulla on ollut käytössä tämä kaikkein tavallisin, keltainen Vaseliinipurkki ja osin myös lähinnä käsirasvaksi hankkimani uudempi 100ml kirkas purkki. Ei ne liene valkovaseliinia? Se eroaa kai hieman. Pitää sitäkin koittaa.
Tämä tuli itsellenikin aika yllätyksenä ja kokeilu alunperin ihan sattumaa, kun ei muuta ollut tarjolla. Näiden kokeilujen myötä se vaan vaikuttaisi toimivan hirmu hyvänä pohjana ketjuissa. Sanon pohjana, sillä putsattuun ketjuun laitan ekana juuri sen ja sitä koko ketjuun ja vasta sen jälkeen yleensä lisään joko hieman ketjuöljyä tai jtn muuta voitelevaa, jonka myös levitän sienellä ja jota tuon vaseliinin vuoksi tarvitsee huomattavasti tavallista vähemmän keston ollessa silti huomattavasti parempi. Se ikäänkuin terästää ketjuöljyä vähän samaan tapaan kuin jotain ihorasvaakin, josta vaseliinin kera tulee kestävämpi suoja ja kostetutus ihollekin.
Tuo sienellä levitys on mielestäni tosi toimiva, sillä näköjään sillä saa tosi hyvin levitettyä ja öljyä tai muuta kuluu vähemmän kuin tipoittain levittämällä. Se ehkä tuntuu, ettei joka kohtaan voi sienellä mennä riittävästi, mutta sen perusteella, miten pitkäkestoisia nämä voitelut ovat olleet on pakko uskoa, että kyllä siitä leviää tasaisesti.
Valkovaseliini on tietääkseni juurikin tuo kosmetiikkateollisuuden tuote ja sitten on erikseen jotain auto- ja venevaseliineja yms.. Käsittääkseni jotkut öljyt voi kuitenkin heikentää vaseliinia ja tehdä siitä helpommin pois peseytyvän.
^
Joo, varmasti näin on. ja kun yhdistelee esim vaseliinia ja jotakin ketjuöljyä kokeilemalla selviää toimivatko yhdessä vai eivät. Eihän kaikki ketjuöljytkään toimi yhdessä, jotkut vaativat hyvinkin perusteellisen ketjun puhdistuksen edellisten jäljiltä etteivät sotke, mutta jotkut toiset voivat toimia paremmin yhdistelmänä kuin yksin.
Minä muistelen, että valkovaseliinia myisi apteekit ja se on vähän erinäköisessä purkissa. Tämä perusvaseliini löytyy taas kauppojen kosmetiikkahyllyistä.
Minustakin on kaikkein helpoin ja varmin turvautua "valmiisin" ko käyttöön suunnattuihin tuotteisiin, sillä niiden ainakin pitäisi toimia, joskus silti kokeilemalla löytää toimivia juttuja. Mainitsin tuon vaseliinin ja xtreme chain luben kylkitekstien yhtäläisyyden aiemmin lähinnä muistuttaakseni, että ei sen vaseliinin toimivuus ehkä ihan niin kaukaa haettua ole kuin ensihätään tuntuisi, kun vaseliini mielletään lähinnä kantapäiden kosteuttajaksi.
Aika pitkään olen jo ajellut Rexillä ja ihan joka säällä. Aine on läpikuultavan valkoista ja parafiinipohjaista ja siinä on suksien fluoripinnoitteista tuttuja ainesosia.
Ennen likaiset ketjut ritisivät sivusuuntaan taivutellessa, mutta ei enää. Tuntuu työntävän aika hyvin lian ihan ainoastaan siihen ketjun pintaan. Ennen myös käytin talvella eri öljyä kun kesällä mutta en enää nykyään. Enempää ei uskalla sanoa ettei mene ihan mainostamiseksi.
FinCycling on ajanut Rexillä mm. Richmondin MM-kisoissa ja palaute kaikilta testaajilta ympäri maailmaa on ollut hyvää.
Osaatko kestosta sanoa? Miten tiheään pitää lisätä? Kuulostaa joka tapauksesa siltä, että Rex pitää ottaa kokeiluun kunhan kauppoihin saapuu.
Kaks viimesintä kokeilua vahamaistan voiteluaineiden parissa: White Lightning Clean Ride oli ihan ok maantiellä, mutta sadan kilsan välein saa lisätä :) Pedros Ice Wax 2.0 ei oikeen hääviä missään suhteessa.
Kesällä tehtiin kestotestiä. About sata kilsaa soratietä ja loput kuivaa asfalttia. Yhteensä 520km kesti mulla ennen kuin alkoi pitämään ääntä+pyörä oli jo muutenkin pestävä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei muuten uskoisi, että polkupyörän ketjujen rasvaamisesta saadaan näin pitkä ketju aikaiseksi:)
Ymmärtäisin jos keskusteltaisiin esim. peräpukamien rasvaamisesta. Kreikasta saa Nelson merkkistä peräpukamavoidetta joka sisältää erilaisia yrttejä...pesee mennen tullen teeveessä mainostettavat markkinajohtajat :rolleyes:
Ei uskoisikaan, mutta vaikuttaakohan siihen se, että ketjuöljyjä on miljoona erilaista eikä täydellistä ole. Itteekin kiinnostaisi tuo rex.
Toisaalta ketjujen voitelu on niitä juttuja, mitä säännöllisesti joutuu jokainen harrastamaan pyöränsä kanssa ja hyvällä ketjuöljyllä voi vaikuttaa ajomukavuuteen (ei meluhaittoja), sekä ketjujen kestoon niin ei se sinänsä kumma ole, että niistä jaksetaan juttua vääntää.
Niin, olen siis tuon Rexin ketjuöljyn kehittänyt ja uskon kyllä että tuo on hyvää ainetta. Me kun elämme suksivoiteista, niin kynnys tuoda pyöräilytuotteita on aika iso. Sen takia tuota on mietitty ja kehitetty paljon. Periaatteena tässä ja muissakin tuotteissa on, että tehdään parasta mahdollista.
En tiedä näistä markkinoilla olevista ketjuöljyjen tekijöistä, mutta meillä on ihan omat räätälöidyt raaka-aineet suksivoiteissa joita en usko paljoa löytyvän muiden alojen tuotteista ja suksivoiteiden (luistojen) päätehtävä on hylkiä vettä ja likaa. Ja samoja aineita käytetty "domestiquessa".
Ketjuöljyn tärkein ominaisuus on tää kyky imeytyä sinne nivelten sisään, sille löytyy hienompikin termi. Heti kun saan niin. Rexiä koestan. Siihen asti Dynamicin https://www.bike-components.de/en/Dy...rstoff-p12407/ on kuivan kelin, myös pakkasella suosikkini. Toisaalta näissä enempi uskomus ja luulo on se mitä factana kerromme. Saksanmaan Bike/Tour on näillekin kehittänyt varsin vakuuttavan tuntuiset testausmoodit jotta Rex vaan sinne koestukseen!
Milloin tuota Rexiä rupee valumaan kauppoihin?
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta niin pakkohan sitä on itsekkin testata ettei vain ole markkinamiesten puhetta. :)
Kiinnostaa kyllä itseänikin kokeilla, mutta hei - oliko tämä nyt sitä parjattua sissimarkkinointia vai asiakasläheisyyttä? Äänestän jälkimmäistä.
Mistäs tuota Sexiä saa?
Jaa että suksivoidetta ketjuihin? Nyt pärjääkin samoilla eväillä laji kun laji. Vai oisko kuitenkin kuntoilijalle siklaus parempi:)
e: ei mutta nythän vasta hokasin, jotta onhan Holmenkol:illa niin ketjuvahaa kuin suksivoidetta, joten ei tämä mitään uutta liene.
Rex CHAIN LUBEa mielenkiinnolla kokeilen mäkin jahka myytäväksi asti tulee.
Virallisesti esitellään kuun puolivälissä ISPO -messuilla ja tuotanto aloitellaan muutaman kuukauden kuluttua näillä näkymin tai jopa aikaisemminkin.
Kesäkelilä olen viime kesänä käyttänyt Prismasta löytämääni keltaista ketjuöljypulloa. Jätin pullon kuistille. -15C pakkasella öljy oli niin jäykkää että ylösalaisin käännettynä öljy pysyi purkin pohjassa. Joten talvikauden ajan käytänkin sitten tästä lähtien esim. aseöljyä. Tai moottoriöljyä. Se tosin sotkee ja annostelu on vaikeampaa.
http://images.tapatalk-cdn.com/16/01...298d5bd5e4.jpg Mulla on tämmöstä hyvä pakkaskestävyys ja veden ..ym ..ei sotke. .
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Minun mielestä kaikki öljyt joissa lukee sana "Wax" jähmettyvät pakkasessa, ne eivät oikein toimi kuin kesäkeleissä. Mutta monesti Teflon eli PTFE merkinnöillä olevat öljyt pelaavat ihan hienosti.
Sitten noihin Nanan testeihin. Itse testailin öljyjen haihtuvuutta. Laiton teräslevyn päälle erilaisia öljyjä ja kerran päivässä kävin sormella kokeilemassa sitä levyn pintaa. Ja suurin osa näistä aerosoli-öljyistä haihtuivat käytännössä kokonaan pois. Niissä se koostumus on todella vahvasti liuotin painotteinen, eli hyviä puhdistukseen mutta huonoja pitkäaikaiseen voiteluun.
^ Eipä tuollaisilla testeillä ole mitään virkaa jos ne ovat ristiriidassa käytännön kokemuksen kanssa. Minulla on Vaseliini pohjalla Epicin kera toiminut edelleen useita lenkkejä ilman mitään jäätymistä tai kitinää. En minä ole edes aikoihin muistanut koko ketjuja lenkeillä, kun voitelut kestävät niin hyvin.
muoks. Netti jumittaa, piti kirjata ulos välillä.
Eli erilaisilla keittiölabratesteillä on vaikea imitoida kaikkea ajossa voiteluun vaikuttavaa ja siitä johtuen käytännön ajossa saadut kokemukset voivat poiketa huomattavasti labratesteistä.