^Pitäisi olla, eli lenkkipari on tuuman mittainen.
Printable View
^Pitäisi olla, eli lenkkipari on tuuman mittainen.
Jepulis. Olipa todella surkea kulutuksen kesto tuossa halpis KMC:ssä sitten, kun ajokin oli melkein pelkkää nättiä kesäkeliä.
^Kun ei mittaile niin välttyy tuoltakin tuskalta (vitsi). KMC SL ketjut kestää kyllä pitkään ennen kuin alkavat kiukuttelemaan setämiehen normiajossa.
Tuo ei kyllä uutenakaan oikein smuutisti pelannut, että liekö on halvemmissa KMC:eissä toleranssit mitä sattuu. Vaihdoin perus Shimano HG40:n ja nyt tuntuu polkimissa siltä miltä pitää. Tai siis ei tunnu yhtään miltään.
Mielipiteitä on puolin ja toisin, mutta itselle ei ole jäänyt KMC:n ketjuista sellaista fiilistä että ostaisin uudestaan. Shimanoa tulee käytettyä, Campat on ollut hyviä ja paremman luokan Srameja olen miettinyt nyt 12s ketjuiksi.
KMC SL ketjuja käyttänyt kaikissa 11vaihteisissä projekteissa, ainoa poikkeama oli yhdet lahjus DA/XTR ketjut jotka ei kylläkää mitenkään erottunut valtavirrasta. 12vaihteisissa käytössä SRAMin XX ja parhaita. Olen ennenkin sanonut että ketjujen hinnoissa, poislukien titaaniset, hintaero senverran pieniä ettei paljoa kannata tinkiä laadusta.
Osaako joku asiasta enemmän tietävämpi varmistaa että tämä eturatas (minkä olisin ostamassa) sopii mun gravel pyörään. Tutkin ite ja kyselin chatgpt:llä yhteensopivuutta ja omasta mielestä sopisi. Vähän jäi kuitenkin mietyttää, koska eturatas on suunnattu shimanon osille.
eturatas - https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/14994155
pyörä - https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...lpyora-M-52-cm
Kiitokset jo etukäteen!
Pulttijaon perusteella menee mutta Shimanon rattaat muotoiltu niin että kammeja ratas näyttää yhdeltä paketilta. Ei pitäis haitata muuta kuin esteettisesti.
Ei mene. Sramin 110bcd asymmetrinen jako ei ole yhteensopiva Shimanon vastaavan kanssa.
Okei, hyvä homma et ei vielä tullu ostettua. Kiitokset vastauksista
Vaihdoin traineriin 34 eturattaan tilalle 42 rattaan että sillä voi polkea myös tasaisella.
Nyt 50 -> 42 vaihto jättää ketjun usein rattaiden väliin. Vaihteistona Di2 8050.
Ratas on mielestäni oikein päin pyöreämpi puoli sisäänpäin. 34 rattaalla ei ole ikinä tehnyt tuota.
Mistähän tuo johtuu? Sisempi ratas on michen ja ulompi ultegra.
Osaakos kukaan kertoa millainen projekti on Vision SC sarjan kiekkojen napojen säätö kun hieman nahkeilta tuntuvat?
^Samaa myös katselin. Täytynee paloitella ja tutkailla, eivät rahise, ovat vain hieman tahmean tuntuiset.
^ Jos on uudet, niin laakerit notkistuu ihan ajamalla.
^ Ostin hyvin vähän käytettyinä. Tuota samaa itsekin mietin ja en sen kummemmin vielä asiaa murehtinut kun kuitenkin kausi alkaa keväällä toisilla kiekoilla ja renkailla.
Mistä saisin tiedon kuinka monta lenkkiä tämän pyörän ketjussa on? https://99spokes.com/en-EU/bikes/can...grand-canyon-8
^ Oletko siis vasta hankkimassa ketjua, vai jo vaihtopuuhissa?
Dt Swissillä on 240 CL
12 × 100 ja 12 × 142 sekä
15 × 110 ja 12 × 148 boost
navat.
Onko noissa itse navat samat ja päätytulpat vain eri vai onko navatkin erilaiset?
Sippi, netistä löytyy selkeät ohjeet ketjun mittaamiseen, helppo taito joka kannattaa opetella.
Ei ne voi olla samat oikeen millään merkillä koska pelkät pidemmät boost-päätytulpat vaihtamalla jää jarrulevy ja/tai pakka väärään kohtaan tai keskitys muuttuu. Innokas virittelijä voi säätää toimivaksi niinkin mutta ei semmoista lähtökohtaisesti suunnitella kannata.
Juu, boost napa on rungoltaan leveämpi. Päätytulppahan taitaa olla sama oli sitten 142mm tai 148mm x12 napa.
Niin yksi boostin ideahan on se, että kiekoista tulee vahvempia paremman pinnakulman vuoksi.
Kiitos vastauksista.
Noin muistelinkin, kun muisti on hyvä mutta lyhyt niin piti varmistaa.
Onnistuin saamaan Shimanon SLX CN-M1700 ketjuun useampaan linkkiin halkeamia. Netissä varoittelivat että Simple Green puhdistusaineen käyttö voisi heikentää ketjua. Olen puhdistellut ketjua Bilteman BIO PURE:lla. Molemmissa aineissa vähän samaa sisältöä, tuskin sillä olen tuota särkenyt. Ei tuolle mahdottomasti ehtinyt kertyä kilsoja, alle tonni.
Kilsoista ei tarkkaa tietoa, toki kovin mäkistä on ollut kulku ja rinteitä on noustu muutamia kertoja. Vaikea kenelläkään on varmasti suoraan sanoa halkeilun syytä. Olenko ostanut roskaa, enkö osaa vaihtaa ketjuja vaiko jotain muita arvauksia :D? Aloittelijana koitin katsella ketjumitalla (https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/m-wave-ketjumitta/), ei mennyt vielä kumpikaan puoli täysin läpi asti, tosin ei ole kaukana...
^ Ei kyllä ole koskaan moista tullut vastaan ja SLX ei ole edes mikään ohut HiEnd ketjukaan. Tulee tietenkin mieleen että oliskohan vaihtamistekniikasta hiomista, siis ketjut joutuneen liian jyrkille väännöille? Millainen vaihteisto pyörässä on käytössä?
Ketjujen vaihto sen verran helppoa ja kannattaa kyllä opetella, netistä löytyy kyllä ohjeita.
Ketjusta päätelleen 12s shimanon voimansiirto. Kyllä tuon M7100 ketjun pitäisi kestää ilman halkeilua sen ketjun käyttöiän läpi. Enkä myös usko että mikään puhidstusaine ketjun metallia pääsee heikentämään, ellei jollain hapolla niitä pese.
^Voihan tuo olla maanantaipäivän tuote...
Mä muistan täällä palstalla lukeneeni ja nähneeni kuvia halkeilleesta ketjusta kauan sitten. En muista oliko Shimano. Mutta joku valmistusvirheinen erä täytyy olla kyseessä.
Reklamoisin myyjälle, ei ole normaalia kulumista vaan viallinen tuote.
Yritin löytää tätä viestiketjua, niin löysinkin oman ihan vastaavan kommentin vuodelta 2018. Aika rientää. Alkuperäistä en löytänyt.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...16#post2790616
Muistan aina kun aikoinaan tuli markkinoille 10/11 osat, varsinkin ketjut ja pakat niin oli suunnattoman suuria epäilyjä niiden kestävyydestä.
Mitä seurauksia on jos ketju on palasen verran liian lyhyt tai pitkä originaaliin verrattuna?
Tämä ihan teoreettisena kysymyksenä, oma ketju on ollut kaiken aikaa pituudeltaan sama.
^Ei välttämättä mitään, koska ei se originaalikaan ole ollut oikein mitoitettu. Liian lyhyt ketju vääntää häkin eteen isolla takarattaalla, liian pitkä taas jää löysälle pieni-pieni yhdistelmällä.
Ja siis häkki saa taittua eteenpäin (verrattuna pystysuoraan linjaan) kaikista isoimmalla ratasyhdistelmällä (ja täpärissä jousituksen ollessa pohjassa). Mutta ei siis suoraan eteenpäin vaan pieni vara täytyy jäädä. Erittäin todennäköisesti se ei siis haittaa, että alkuperäiseen verrattuna yksi pala onkin seuraavassa ketjussa vähemmän. Edellinen tuskin oli mitoitettu äärilyhyeksi.
Fillarin valmistajan kannalta pikkuisen ylipitkä ketju on turvallisempi valinta.
Tuotantolinjalla voi ketjut tulla isosta rullasta eikä niitä mittaillessa hifistellä harrastajien tapaan.
Kauriin systeemiä itsekin käytän, helppo ja selkeä systeemi. Useita valmispyöriä huoltanut ja osia vaihdellut niin ketjujen pituudet olleet hyvinkin väittelevä, ei oikeastaan liian lyhyitä mutta usein pitkiä ja jopa liian pitkiäkin.
Mutta nykyään pikalukkojen aikana jo pyörässä olevia ketjuja helppo lyhentää toimivan pituisiksi.