^ Reipasta suksimista.
Onkos jollain kokemusta Salomonin kokojen muuttumista? Kokeilin viikonloppuna hätäisesti 9.5 kokoa uusimmasta S/Race Skate mallista ja se oli selvästi isompi kuin vanhat S-Labit Pilottiversiona samassa koossa?
Printable View
^ Reipasta suksimista.
Onkos jollain kokemusta Salomonin kokojen muuttumista? Kokeilin viikonloppuna hätäisesti 9.5 kokoa uusimmasta S/Race Skate mallista ja se oli selvästi isompi kuin vanhat S-Labit Pilottiversiona samassa koossa?
~35 km pidempää lenkkiä en ole tainnut hiihtää ikinä. Eilen jaksoin kokeilla uusia suksia 20km, p-heinän 7,5 kieppiä lähinnä, sitten piti tulla pois kun reidet oli siinä kunnossa että ei alamäkiä pystynyt kyykyssä laskemaan. Satkun verran jos täyttömäkilenkkiä kipuaisin niin niissä olisi kuolio. Illemmalla kävin kyllä hiihtämässä pertsaa, se oli vain 18 s/km hitampaa. Huono luistelutekniikka luutavasti tasaa eron. Pitäisiköhän se vassu opetella, ehkä heti bunnyhopin jälkeen (eli ei koskaan).
Mitäs helkuttia!!?? Mulla tullu tänä talvena 5 lenkkiä ja vasta eilen meni 100km rikki. Ajatuksiin hiipi satanen tossa keväämmällä jos kelit toimii. Nyt on hiihtokelit niin hiuskarvan varassa, ettei kelit oikein kestä yhtään lämmintä päivää, niin katotaan miten käy.
Kyllä vain. Ostin RS10 monot 44 2/3 koossa, eli 10.5. Sama koko kuin 15-v vanhat monot ja tuntuivat kaupassa ihan hyvältä. Nyt parin lenkin jälkeen toivoisi tiukemmin sopivaa jalkaan. Alan vähän pahoin pelkäämään, että S-Lab monot on tulevaisuudessa koska kyllähän tämmonen sunnuntaisuksija tarvitsee parasta.
Ei oo pahemmin hiihtelemään päässy tämä talvena.
Nyttenki ollu vuokatis viikon aamulla -30 paikkeilla ja päivällä -20.
Siihe sairastelut päälle
Ennen riitti reilu parisataa euroa ja parhaimmillaan sai edellisvuoden mallit S-labeista (väri muuttunut). Nyt ne on tarjouksissakin tuplahintaiset.
No kunhan löytyisi sopivat bootsit, Salomonilta luultavasti Race tai Max -mallit on sopivammat minun käyttöön jos ei satu jostain muusta merkistä löytymään paremmin sopivia.
On joo aika sikakalliita noi uudet monot. Noita RS10 kenkiä en kyllä ostaisi uudestaan, on ne sen verran tohvelimaiset. Toisaalta, uusi suksi/side/monon kombo on mukavampi jaloille ja pystyy hiihtämään pidempään ja helpommin
Onkohan jotkut modanneet noihin siteisiin jotain esim. ruuvia läpi tuosta kärjestä siteen avaamiseen helpottamiseksi jos on tuo kumiläpyskä irronnut?
https://pic.useful.fi/uBX00Yli6.jpg
Laita siihen joku pieni nuppi joko liimalla tai sit ruuvilla ton siteen kärjen läpi. Ihme että melkein uudet siteet tolla tavalla pettäneet :p
Minulla on noita kumeja varastossa - tai on joskus ainakin ollut. Eli tuo on varaosa, jota ainakin joskus sai kaupasta. Eiköhän ebay tms. myy tuollaisia vieläkin
Näköjään tuon saisi varmaan irti - tai tekee reiän tuohon keltaiseen niin ei tarvi itse siteen muovia heikentää
Se muljautetaan ruuvimeisselillä irti kun vaihdettaan. Eli lähtee todellakin irti ja tilalle voi etsiä uuden samanlaisen tai vaikka rautalankalenkin. Tuon kumin vaihto tai poisto ei vaikuta itse siteen mekaniikkaan mitenkään.
Onpa kyllä ollut surkea hiihtotalvi. Joko pakkasta liikaa ja niiden hellittäessä heti tulee lumisateet.
Jos samasta painoluokasta löytyy sopiva suksi niin miksi pitempi suksi on parempi luistelussa ? Vai onko se ?
Olen 178 cm ja minulle suositellaan aina 193 cm suksea ennemmin kuin 188 cm.
^ ajatuksena on että pidempi suksi on vakaampi ja luistaa paremmin.
Valmistajat mittaavat suksien pituuden hieman eri tavoilla niin noissa mitoissa eri merkeillä saattaa olla käytännössä hyvinkin pieni ero mitoissa.
Samalla valmistajallakin tuntuu nuo pituudet heittävän. Itsellä Fischerin RCS ja Speedmax Heliumit ja noissa useampi sentti pituudessa eroa vaikka molemmat 191
edit. piti käydä oikein mittaamassa ja nuo Heliumit 188cm vaikka niissä lukee 191cm. Ilmankos saa painoa kevyemmäksi
Kun oli tällaisena 166cm hujoppina luistellut mökillä olevilla 215cm "touring" suksilla niin Uskon 190 cm luikkarit tuntuivat uskomattoman kevyiltä, ketteriltä ja nopeilta :)
En kyllä olisi muutama vuosi sitten uskonut että menen kunnostetulle ladulle hiihtämään illan pimeydessä vesisateessa.. tosin se oli tihkua ja kun olin alunperin meinannut
mennä merelle luistelemaan päivällä niin johonkin piti mennä.
^ minäpä menin tänään juuri päinvastaiseen suuntaan. Meinaan vaan suksien pituus/paino. Muutaman kerran miettinyt, että hankkisiko karvapohjasukset +kelin pertsaa varten?
No en ainakaan vielä, koska muistin hyllyssä olevat -ei ihan eilettäin hankitut- Fischer zero Vasa hiihtimet. Pikkusen arvelutti kuin nuo toimivat +1 uuden lumen kelissä, kun edellisestä kerrasta "jokunen" vuosi?
Hyvin pelittivät niin luiston kuin pidonkin puolesta. Pari tuntia taisi vierähtää lähes nurkalta lähtevillä kotiladuilla.
Aikamoiset ankkurithan nuo ovat vs Rossarin s2 luikkareihin verratuna. Toki pituuskin on eri.
ZERO VASA 202cm pit. 1654g siteineen ja Rossarin luikkarit 187cm. 1256g. pari.
https://lh3.googleusercontent.com/pw...-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw...-no?authuser=0
Mielenkiinnosta puntaroin eilen omat zerot: 197 speedmax zero 1380, 192 rcs zero 1310, 192 src zero 1520 (tai jotain tuon suuntaista, enää en ihan tarkkaan muista kun en kirjoittanut ylös). Vähän eri siteitä ja vanhoja reikien tulppauksia noissa joissain toki on, mutta halppikset taitaa olla yli 100g per suksi painavampia. Keveys tuntuu haaranousuissa, minulla tuo tekee aika lailla sen eron jaksaako kipitellä ylös vai joutuuko ottamaan kävelyaskeleita. Viime viikolla Vuokatissa sen joutui taas toteamaan, 2m halpislankuilla tahtoo menneä pitkissä jyrkissä nousissa kävelyksi kun noilla kevyemillä vielä jotenkin jaksaa kipitellä. Jotain tasaisia peltolatuja hiihdellessä paino minulle aika merkityksetön.
Hah, nyt vasta huomannut että sukset on epäsymmetriset .. no ei ole menoa haitannut laittaa välillä "väärään" jalkaan :D
Side vielä "fiksaamatta", saahan tuon normaalioloissa auki mutta siinä vaiheessa kun sukset on menossa jään alle ja kädet olisi jo mielellään hapuilemassa naskaleita kaulasta olisi hyvä että sen saa auki muutenkin kuin kynttä alle tunkemalla
Tänään hiihdin 17 km Järvisen suksilla, jotka ovat muistaakseni 1990 -luvulta. Keli oli hieman kostea, osittain liipalla. Luisto oli tosi hyvä ja pito täydellinen. Joku noita aikanaan suositteli ihan vesikelille. Sukset ovat keltaiset ja pohjat lappapuuron väriset. Laitatin noihin joku vuosi sitten vesikelin hionnan. Hieman karhensin pitoaluetta hiekkapaperilla. Mitään voidetta en ole hionnan jälkeen laittanut. Nuo sukset on alunperin kai tarkoitettu pakkaslumelle, mutta muistini mukaan eivät kummoiset olleet pakkaskeleillä.
Eilen meinasi karata rumia sanoja, kun otin Salomon S-lab:in sisätossut kuivumaan. Huomasin nimittäin, että toisesta monosta päivänvalo pilikottaa läpi kantapään kohdalta ?
Aattelin jotta on kirottu mono, kun pari vko sitten samaisesta poposta korkkasi vetoketju. Tosin oma moka, koska nykäsin vetskarin turhan kovaa kiinni niin ketjun topparit lensi hankeen.
Melkein nurkalla onneksi suutari niin mono kunnossa jo parin tunnin kuluttua.
Nyt en turvannut suutariin vaan kötöilin monoa diy-menetelmällä. Aika näyttää, kuin kestää. Rojektia helpotti juuri mainitsemani irrotettava sisätohveli niin pääsi teippaamaan monon myös sisäpuolelta.
Kuvissa näkyvä teippi on lujaksi mainittua gorilla-teippiä huomattavasti vahvempaa tekoa. Ko teippiä käytetään metalliosien hiekkapuhalluksessa osien suojaamiseen missä ei haluta pintaa puhallettavan.
Araldit 2-komponentti epoksi toimi varsinaisena paikka-aineena.
https://photos.app.goo.gl/ChQeBuYi4k9r2wV88
https://lh3.googleusercontent.com/pw...-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw...-no?authuser=0
^ alkaa omalle painolle (68-70kg) sopivat karvasukset olla kortilla. Kyselin paikallisesta aika laajan suksivalikoiman Kesportista niin ei oota myivät. Sama Skandinavian Outdoor kaupassa. Sieltä uudet pertsan monot tilasin ja samassa kuormassa oisin karvat ottanut, mut eipä lötynyt käypästä paria.
Ei ole kovin lämmintä suhdetta syntynyt noihin omiin karvasuksiin, muutamalla ongelmakelillä olleet aidosti hyvät mutta muuten hankala kompromissi pidon ja luiston kanssa. Jonkin verran oli noita selkeitä pakkaskelejä ja olihan se hienoa päästä hiihtämään voideltavilla perinteisen suksilla.
Karvat on Move-siteillä joissa minun mielestä on liian iso ero eri pykälien välillä. Noilla saa kyllä säädettyä pidon täysin pois mutta niilläkin säädöillä silti suksi tökkii jos ladulla on vähänkään irtolunta. Toisessa päässä säätöä on sellainen pito että ei tarvi ponnistaa ollenkaan ja se vasta tökkiikin.
Ostin viime talvena fischer twin skin race karvat. Muuttu kyl mielipide kokonaan. On ihan erin tuntuset ku edelliset madshusin nanosonicin karvat.
Entiiä sattuko mulle vaan oikea suksi nyt mut noilla on älyttömän helppoa hiihtää. Eikä töki.
Se on mukava hiihtää ku ei tarvi hakea tekniikkaa kokoaja.
Luisto nyt ei varmaan pärjää purkkisukselle mutta pito on aina suksessa hyvä.
Lumipallokeli vaan vielä kokematta että kuinka pahasti noi jäätää
Pärmäkoski tänään hehkutti huomisen vapaan sprinttiä ja uusia siteitään. Varmaan paljolti oman merkin mainostamista, mutta mielenkiintoista nähdä onko vaikutusta.
Ketkäs muut siellä hiihtää Madshuseilla? Varmaan suurin osa Fischereillä?
Sent from my CPH2399 using Tapatalk