Ota huomioon, että ne RF:n kammet on speksattu maastopyörän ja voi olla aika hassu ketjulinja sitten crossarin kapeammassa keskiössä. Kaippa ne siihen saa kuitenkin shimmattua kiinni.
Printable View
Ota huomioon, että ne RF:n kammet on speksattu maastopyörän ja voi olla aika hassu ketjulinja sitten crossarin kapeammassa keskiössä. Kaippa ne siihen saa kuitenkin shimmattua kiinni.
KMC/XTR/XTR... Pikku säädöillä homma toimii ja kuten joku sanoi, mitä sitä taaksepäin pyörittämään? Kaikilla muilla toimii paitsi suurimmalla jota muutenkaan tulee hyvin harvoin käytettyä.
Itselläni tuli mieleen syyksi rattaiden hammastuksen muoto. Voimansiirtoa kun on tarkoitus pyörittää eteenpäin niin liekö hammastuksen muotoilulla osaa ja arpaa taaksepäin pyörittämisen ja sen mahdollisen takkuamisen kanssa. Tämä lähinnä asiasta sen enempää tietävän ajatusta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onhan tuokin totta. Noissa isoissa maastopakoissa, joilla tuo ongelma yleensä tapahtuu on siinä kaikista isoimmassa rattaassa yleensä ketjun rattaalle nousemista helpottavaa muotoilua. Saattaa toimia tosiaan päinvastoin, kun pyöritetään ketjua eri suuntaan kuin ajateltu.
^ Tuokin paljon mahdollista, hampaat mahdollisesti muotoiltu niin että veto mahdollisimman tehokasta. Mutta joka tapauksessa ongelma ratkaistu, B:n säätö auttoi tilannetta. Kiitos kylläkin hyvistä vihjeistä.
Mittailin 12-nopeuksista Shimanon ketjua ParkToolin mitalla. Jos otan pikaliittimen mukaan mittaukseen, tulos on venynyt ketju. Jos mittaan pikaliittimen ulkopuolelta, niin ketjulla ajaa vielä pitkään. Haittaako yksi venynyt lenkki ketjussa? Vasta joku 500km ajettu maastossa.
Kovaa ajoa. Ketju kannattaa muutenkin mitata aina useammasta kohtaa.
Samaa mieltä, että pikalinkku ei vaikuta siihen, että rattaat kuluisivat merkittävästi ketjun takia. Sitä rattaiden vaihtoon kuluttamistahan pyritään välttämään sillä, että ei ajeta venyneellä ketjulla, koska ketjun uusiminen ajoissa on paljon halvempaa. Jos ketju on tasaisesti kulunut eli kaikki ketjuvälit venyneet alkavat ne muovaamaan rattaiden hampaitakin vaihtokuntoon. Yksi pikalinkku joka on aavistuksen eri kokoinen ei haitanne kovin paljoa. En ehkä itse ole koskaan pikalinkun ympäriltä ketjua mitannutkaan. Mutta se piti vielä sanoa, että toki pikalinkun voin välillä myös vaihtaa. Niitä on muutenkin hyvä olla varalla pari ylimääräistä kotona, kun ketjulla on tapana välillä pettää nimenomaan pikalinkusta tai jos ketjua kovin usein siitä kiinnittää ja aukoo. Tietyt pikalinkut suositellaan vaihdettavan joka kerta irrotuksen jälkeen, toisia saisi valmistajan ohjeen mukaan käyttää uudelleen. Muutamat kerrat uudelleen olen kyllä käyttänyt näitäkin joissa sitä ei suositella. Pari kertaa vuosien saatossa on ketju kyllä pikalinkusta itsellä myös pettänyt.
Ketju tai sen lenkit eivät veny, vaan ketjun pituus muuttuu kun sen lenkkien liitoskohtiin tulee väljyyttä. Se pikaliittimen pinnit lienee jo muutenkin väljemmät jo uutena, muutenhan sitä ei saisi painettua käsin ketjun läpi vaan olisi yhtä jäykkä kuin ketjun pinni mikä pitää painaa läpi ketjutyökalulla.
Eli kuten sanottu, ei vaikutusta, mittaa ketjua sen ulkopuolelta ja kovaa ajoa vaan.
Jeps, pikaliittimen kohdalta ei kuulu mitata ketjun kulumaa.
44t/46t 2x ratas R8000 kampiin mitä vaihtoehtoja? Eikö tosiaan löydy halvemmalla kuin noin 80e. Ultegran omassa 46t rattaassa on vielä erikoiset pultit mitkä maksaa vähintään 30e jos haluaisi saada näyttämään hyvältä.
Mikähän mahtaa olla takavaihtajassa vikana kun olin lenkillä ja vauhdissa yhtäkkiä potkaisi tyhjää ja ketjut jäivät roikkumaan, tutkin takavaihtajaa ja näyttää olevan se "pitkä osa" löysänä, eli ei kiristä ketjua enää. Meneeköhän koko osa vaihtoon vai saako tuota kotikonstein korjattua? Näyttää päällisin puolin ehjältä, eli meniköhän joku kiristin/jousi poikki?
^joko jousi on poikki tai päässyt jousen pää irti rungosta/häkistä. Molemmissa tapauksissa on yleensä kulumisen seurausta. Uuden pyörän hajotessa voi yrittää saada takuukorjauksena.
Korjaamisen kannattavuus on arvotuskysymys, onko vaivan väärti.
Jos on vanhoja siirtäjiä romulaarissa, voi niistä kaivella osia kunhan työkalut pysyvät hyppysissä. Jousen uudelleen jännitykseen saaminen vaatii joitakin kikkoja (osien oikean asennon huomiointi).
Yleensä siirtäjiä korjataan häkin saatua iskua, sen uusimisessa joutuu jousenkin laittamaan takaisin.
^^ Kannattaa miettiä vaihtajan ikää ja laatua, voi olla niin jos vanhaa korjaat niin kohta hajoaa jotain muutakin.
Ennenkuin nuren ohjeilla ostat uutta vaihtajaa, niin varmista ettei se huoltokytkin ole mennyt päälle. Sramissa on tuollainen.
Cage lock hakusanalla löytyy. Tosiaan lukitsee häkin löysälle huoltoa varten.
^Jos vaihtaja on SRAM... Odota että kysyjä varmistaa moisen...
Ja ennen kuin ostaa uutta vaihtajaa jos kyseessä halvemman pään sram niin jousi varmaan hypänny paikoiltaan ja helppo korjata.
Pikakyssäri: vanhassa cyclossa takavaihtajan vaijeri kulkee keskiön ali ja vaijeri nitisee vahdettaessa kireämpään suuntaan. Keskiön alla oleva muovinen vaijeriohjuri on putsattu ja vaijeri uusittu mutta nitinä pysyy. Onko ideoita mitä tuolle voi tehdä? Ovatko nuo ohjurit vakiotavaraa vai merkki/malli kohtaisia? Rasvaus voisi auttaa mutta kerännee nopeasti skeidaa. Olen miettinyt myös kaaplikuoren pätkän asentamista ohjuriin. Vinkkejä kaivataan. Ja sähköosiin vaihto ei nyt ole ratkaisu ;)
Kuuluuko nitinä varmasti tuosta ohjurista? Kynttilä/parafiini on hyvä liukaste mikä ei kerää likaa, toimii ketjujen lisäksi monessa paikassa mm. pullotelineissä.
Rasvatahhan se pitää. Ei se pieni moska siinä haittaa mitään.
Kaapelikuori toimii myöskin. Noin tein maasturiin. Mieluummin kyllä suoraan täyspitkät kuoret.
^Täyspitkär aina parhaat mutta vaatii kiinnityspisteet ellei nippuside virityksiä halua käyttää. Itse kyllä hieman ihmettelen miten tuollainen voi natista mutta kun pyöristä kyse niin kaikki mahdollista.
Taas päätöntö juttua, toisaaltaan olishan se hienoa sijoittaa olohuoneen seinälle mutten taida saada lupaa...
Siis ei puhuttu kahvoista vaan tuosta keskiön alla olevasta ohjurista jos vaan huomasit...
Testailin natinaa uudestaan ja tänään kaikuu joka puolella. Lienee alumiinirungon ominaisuus. Kokeilen tuota vaijerin liukastamista ohjurissa.
Niin ja anteeksi lennokkaan keskustelun provosoinnista :D
^^Onkos puhuttu jäykästä kahvasta?
^ Kannattaa käydä läpi myös ne kuoressa kulkevat "Narut"...
Täyspitkä vaijerin kuori on paras ratkaisu jos se vaan onnistuu. Jos on ulkoiset kaapeloinnit, niin riippuen mallista kuori voi mahtua suoraan kiinnikkeen läpi, tai jos on "hahlo" malli niin vähän levittää sitä. Omasta työjuhdasta porasin kiinnikkeiden reijät vähän isommiksi, niin mahtui kuori läpi.
^Tuon saman olen tehnyt aikoinaan Italialaiseen teräsrunkoon kun pyörä muuttui ympäri vuotiseen työmatka ajoon. Kummassakin nykyisessä onneksi täyspitkät, on aina uksi huolenaihe vähemmän vaikkei ne kyllä kauniilla säällä ja seinällä paljoa likastukkaan ;-)))
Takavaihtajien yhteensopivuudesta kysymys. 20-tuumaisessa lastenpyörässä on 7-vaihteisena Sramin X4-takavaihtaja huonossa kunnossa. Tätä näyttäisi löytyvän nopeasti katsottuna vain pitkällä häkillä, ja pitäisi saada keskipitkällä pyörän pienen koon vuoksi. X5-mallia löytyy myös keskipitkällä häkillä helposti eikä hintaeroa juuri ole, mutta se on speksattu 9-vaihteiseksi. Onko mitään mahdollisuutta, että toimisi luotettavasti 7-vaihteisella pakalla ja vaihtajalla? Toinen vaihtoehto on varmaan etsiä käytettynä X4.
Sram 1:1 vetosuhteen vaihteensiirtäjät ovat keskenään yhteensopivia, ero on vivuissa. X4 on 8-vaihteista sarjaa, mutta toimii myös 7v vivuilla. X5 sarjassa on 9v vivut.
^Veikkaus että vipujan sen määrittää mitä vaihtaja tekee. Varmaan joku viisaampi kiistää arvaukseni.
Älä nure aina veikkaile internettiin asioita vaan opiskele joskus ja lue+sisäistä mitä muut sinulle koettavat opettaa.
Vivun liikkeellä ei ole mitään merkitystä jos vaihtajassa on eri vetosuhde. Fiksuna poikana tajuat tuon esimerkiksi katsomalla shimanon 11 ja 10sp (vanhaa) etuvaihtajaa. Toisessa on pitkä varsi, johon vaijeri kiinnittyy ja toisessa lyhyt. Silloin vaihtaja liikkuu aivan eri matkan.
^Puhuttiinko virvelitehtaan tuotteista? Tai puhuttiinko etuvaihtajista? Mikä nyt oikein mättää, piti vain päästä jotain nillittämään...?
Huomaatkos muuten Marsusramin vastauksen?
Sen verran kokemusta SRAM:n sarjoista että kyllä toimivat ristiin mutten ihan varma ollut että mikä minkin kanssa...
^Jos juuri noista SRAM X sarjan vanhemmista kun puhuttiin niin sama vetosuhde eikä ole tosiaan ronkeleita keskenään.