^Siis tod.näk. vapaarattaan ja pakan oltava HG yhteensopiva.
Printable View
^Siis tod.näk. vapaarattaan ja pakan oltava HG yhteensopiva.
Lapsi ei oikein tunnu ymmärtävän etujarrun toimintaperiaatetta, vaan vetää sen helpolla lukkoon, ja kaatuu helpolla.
Kyseessä on lasten pyörän mekaaniset vannejarrut vielä, mutta olen säätänyt ne ilmeisesti liian lähelle, ovat tosi tehokkaat ja saan ne itse tosi helpolla lukkoon.
Paras ratkaisu vaan löysätä mekanismia hieman, että jarrukahvassa on enemmän liikkumavaraa? Otanko pultin vaan auki jarrusatulasta ja annan siihen muutaman millin lisää, jotta kahva löystyy?
Tutustuin tänään offset/chainlinen käsitteeseen kun piti tilata vaimolle uusi eturatas ilman että pääsi mittaamaan. Näistä kahdesta linkistä löytyy kaikki tarpeellinen tieto :D
https://www.wolftoothcomponents.com/...m-transmission
https://www.oneupcomponents.com/page...-and-non-boost
Vannejarruihin löytyy jarrutehon modulaattoreita mitkä toimii jousen tapaan vaijerin päässä/välissä. Eli pehmentää tuota jarruvoimaa.
https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...ori-2000018258
Kannattaa myös tarkistaa että pyörässä on oikeat kahvat, cantilever kahvat v-jarruissa on huono yhdistelmä ja tuottaa hieman liikaa jarrutehoa.
Pahoittelut jos tätä aihetta on puitu jo useamminkin jossain: millainen yhteensopivuus mahtaa olla vanhojen maantiepyörien 9-speed vaihteistojen kanssa nykypäivän 9-speed kahvojen/vaihtajien/jarrujen kanssa (esim. vanhat Tiagra vaihtajat, nykypäivän Shimano Sora)?
Taustat: Mun pyörän (sain tämän joskus isältäni käyttöön) osat on jostain 90-luvun loppupuolelta, osasarjana toimii pääsääntöisesti vanha Tiagra 9-speed mutta ei täysin, etuvaihtaja on Dura-Ace. Luulen että vaihtajat on alunperin Tiagra 2/3x9 (ehkä Tiagra ST 4400 Flight Deck?), pyörä on koottu customina ja rakennettu vain kahdella eturattaalla.
Nyt olisi tavoitteena päivittää ohjaamo ergonomisemmaksi, koska toi vanhempi ohjaintanko+kahvat yhdistelmä ei vaan yksinkertaisesti tunnu kovin herkulliselta omissa käsissä. Ajattelin että voisin vaihtaa nuo vanhat Tiagran kahvat nykyaikaisempiin (vähän isompirunkoisiin) Shimano Sora 2x9 kahvoihin, mutta toimiikohan nämä yhteen tuon vanhan Tiagra takavaihtajan kanssa? Jostain luin että näissä voisi olla eroa esim. ns. "cable pull" osalta eli uudet vaihtajat eivät "vetäisi niin tehokkaasti kaapelia" kuin vanhemmat ja tämän takia esim. vaihteiden indeksointi ei välttämättä toimisi kunnolla, ja/tai vanhat jarrut menettäisivät tehoaan. Jossain taas mainittiin että osittain tämä voisi johtua myös vanhoista kaapelinkuorista tms. mutta nyt olisin kiinnostunut kuulemaan onko jollain kokemusta tällaisesta operaatiosta? Kannattaako ostaa uusia kahvoja vai ei?
Ihan koko osasarjaa en ehkä haluaisi enää tuohon vanhaan pyörään vaihtaa koska näkisin että esim. uudempi käytetty pyörä kokonaisuudessaan voisi jo tuoda rahoille enemmän vastinetta.
Sora 9spd kahvat toimii täysin noiden muiden osien kanssa ja onkin ainoat claris 8spd kahvojen lisäksi mitä on uutena saatavilla.
tiagra 4700 ja kaikki muut 11 spd kahvat ei toimi noiden vanhempien kanssa. Maasto 7-9 on myös sama vipusuhde kuin noilla vanhemmilla maantieosilla. Voit siis käyttää esim. noita uusia soran kahvoja vaikka vanhan 9spd maastovaihtajan kanssa.
Ican x-gravel runko tulikin ilman ohjainputken keskittävää osaa. Headset compression ring? Löytääkö noita mistään erillisenä vai pitääkö tilata vielä heidän oma ohjaustankonsa että saisi tuon ajokuntoon. Pitäisi olla vielä yhteensopiva sisäistän kaapelien kanssa.
https://pic.useful.fi/kngu2M_yw.jpg
Dedalta ainakin löytyy. 45° sisäkoolille käy 8052783486580.
Jatkoa aiempaan kysymykseeni tässä ketjussa: minkälainen olisi paras ns. moderni ja kompakti maantiepyörän ohjaustanko 26mm paksuudella/kiinnityksellä?
Taustaa: Tarkoituksenani olisi päivittää vanhan (90-luvun loppupuolelta?) pyörän ohjaamoa siten, että vaihtaisin ohjaustangon ja vaihdekahvat modernimpaan. Nykyinen tanko on hopean värinen 26mm kiinnityksellä oleva Modolo ja vaihtajat ovat tällä hetkellä vanhat Tiagrat, jotka päivittäisin uusiin Sora kahvoihin. Tarkoitus olisi parantaa ajoasentoa ergonomisemmaksi.
Olen pohtinut esim. tätä NITTOn M153F-STI tankoa tällä hetkellä parhaaksi vaihtoehdoksi, koska se olisi saatavilla, se olisi hopean värinen ja oikean kokoinen (26mm):
https://www.bike-components.de/en/NI...lebars-p73411/
Toinen vaihtoehto olisi tämä Deda Piega joka on melko edullinen. Valitettavasti kylläkin musta (en tiedä onko tällä nyt niin merkitystä, mutta vanha käytössä oleva kiinteä/quill stemmi on väriltään hopea/kromi)
https://www.bike-discount.de/en/deda...oe26-handlebar
Tuleeko mieleen jotain muita hyviä vaihtoehtoja näiden lisäksi, tai omakohtaisia kokemuksia näiden mainittujen 26mm tankojen hyvistä ja/tai huonoista puolista?
Vanha setup näkyy tässä kuvassa:
https://i.ibb.co/b1ywQff/20240626-185521-small.jpg
https://ibb.co/6vFJ8mQhttps://ibb.co/6vFJ8mQ
Käyhän ne varmaan liki kaikista. Ainoa että korkeudet vaihtelee ja sitten ei välttämättä oma yläkuppi istu. Joskus olen noita sovitellut eri malleista.
Muut osat siis kuitenkin tuli?
Paikalliseen fillariliikkeeseen ylälaakerin kanssa. Kannattaa mainita, että tilasit rungon kiinasta ja tämä osa puuttuu. Saat varmasti alennusta :)
Pyydä spacereita mukaan korkeuden sovittamista varten. Dubin 29mm spacerit käyvät myöskin. Niitä ihan ohuita rikkoja vaan.
Joo pitää mennä kyselemään, muut osat tuli kyllä. Tuo osa ei edes kuulunut toimitukseen oletin vaan että sellainen sisältyy. Varmaan useimmat ostavat pakettina tuon rungon ja integroidun ohjaintangon.
Tarvitseeko tämä https://www.bike24.com/p2660654.html
Acrosin oman ylälaakerin
https://www.bike24.com/p2660643.html
Vai käykö tuo mihin vaan is52 ohjainlaakeriin?
No eikös kannata tilata tuo VIPn suosittelema osa, jos se kerta passaa tuohon suoraan.
https://www.xxcycle.com/67819-deda-e...set-45x45.html
Joo en huomannut tuota viestiä. Jos tuo 5e osa kerran riittää niin tilaan sen.
Laitoin etujousitetun XC-maastopyörän kesäksi kuntoon - muuten tuntuu taas uudenveroiselta, mutta ketjujen kyljen pintaan kertynyt pientä ruostetta. Se ei meinaa lähteä öljyllä ja pienellä hankauksella. Olen käyttänyt viime syksyn Muc Offin Wet Lubea, joka jää tällä kertaa oikeasti eläkkeelle omasta käytöstä. Tilalle toistaiseksi Rexit ja myöhemmin kokeiluun Silca Synergetic jos olisi vähän helpompi lisäillä. Karmean sotkun jättänyt ja keräsi kyllä likaa kuin pesusieni, vaikka yritystä oli pyyhkiä rätillä ylimääräistä.
Onko tavallista ja tekisittekö asialle jotain? Kokeillut tosiaan jos lähtisi kevyesti. Ulkonäkö ei haittaa mutta mietin voiko vaikuttaa voimansiirtoon, suorituskykyyn ja ketkujen katkeamiseen. Ketjut on ihan Shimanon 12s (vaihtaja Deore) eli varaosia on helppo löytää.
Laittaisin kuvan mutta en äkkiseltään löydä mahdollisuutta liittää. Sanallisesti voi sanoa, että noin 5 lenkissä näkyy ohuesti ruostetta pinnassa ja nimenomaan kyljessä eikä siellä rullissa. Varmaan tavallinen vaiva mutta itse jostain syystä välttänyt ongelmat ja yleensä ne on lähtenyt. Kiitos etukäteen.
Jotain mennyt pieleen jos rasvatut ketjut ruostuu mutta tuskin kannattaa murehtia ainakaan katkeamisesta. Puhdista huolella ja valitse sopiva voiteluaine.
Kovaa ajoa vaan. Se pintaruoste lähtee kyllä ajamalla.
Se Muc-offi kannattaa tosiaan heittää roskiin. Kerää oravatkin ketjuun pyörimään.
Juu, on mennyt. Se on varmaan yhdistelmä tuota Muc Offia, kun ei enää loppuvaiheissa huvittanut laittaa enempää kuin pakko, ja ulkosäilytystä talvella, vaikka mielestäni laitoin ihan riittävät voiteet ketjuihin syksyn viimeisen pesun jälkeen. Pyörä on katoksessa mutta kovalla tuulella suoja ei ole täydellinen. Ensi vuonna pitäisi olla paremmat puitteet säilytykseen niin mahtuu tämäkin pyörä.
Kiitoksia molemmille, näin tehdään. Ketjupesurilla ja harjapesulla saanut jo aineet vaihdettua, vaikka osa aineen jäljistä eri paikoissa voimansiirtoa tiukassa. Hyvä jos jollain toimii ja joissakin testeissä pärjännyt, mutta meikäläiselle Muc Off Wet Lube never again.
Pojan 24" pyörä jossa levyjarrut. Ne jarrut on vaijereilla. Ongelma on että ne on tehottomat. Purkasin ja rasvasin ja palat hioin kevyesti ja levyt kans. Vaijerit on herkät. Säädin satulat. Onko nää vaijeri levyjarrut vaan niin tehottomii vai mistä vois olla kyse?
Ei ole tehottomat oikein säädettyinä. Voisko olla että paloihin on mennyt rasvaa tms?
Mekaaniset levyjarrut ei ole lähtökohtaisesti tehottomia, mutta noissa muksujenkin pyörissä voi olla kaikenlaista kuraa ensiasennettuna. Esim. huonot vaijerinkuoret voi aiheuttaa tehottomuutta.
Vaijerin kuori voi olla mallia "löysä" jolloin se antaa periksi ja voima hukkuu matkalle (jos kokopitkät kuoret). Kokemusta on sellaisestakin fillarista..
Edit: copilot ehtikin väliin kommentoimaan saman.
Itselä ainakin hyviä kokemuksia mekaanisista kun on laadukkaat kuoret ja vaijerit. Toisaaltaan jos ovat jotkin "nimettömät" ensiasennus jarrut niin voi olla ihan toiminnasta kyse vaikka ovatkin niin yksinkertaiset kapistukset. Esim. jokin antaa puristaessa periksi, kahva, satula tms.
Hieman painavammalla nykyiset pysähtyy kuin seinään, tietenkin joutuu hieman puristamaan enemmän kuin hydraulisilla.
Jos poika kaipaa ärhäkkyyttä niin ei nuo halvimmat hydraulisetkaan paljoa maksa.
Mikä yleisiin syy että taaksepäin pyörittäessä ketju putoaa pari ratasta alemmas isolta? Vaihteen säädetty kohdilleen.
Kun noista ketjujen voiteluista puhuttu niin onkos joku käyttänyt Velosportin WattPlus tribokeraamista? Itsellä toimi hyvin mutta mustista YB:n ketjuista lähti väri...
Ei ole tarkotus polkee taakkepäin.. keski vaihteel ei tee sitä
^Kunhan kysyin ja pohdin...
Se johtuu ketjulinjasta.
Juuri kasatussa pyörässä oli samaa vikaa. ketjulinjahan se yleisin syy, mutta perus pikalinkkuperä ja vanhat 104bcd kammet joilla tulee joku 47-48mm ketjulinja ratas sisemmällä paikalla toiminu aina. Noh aattelin et vaatii vähän sisäänajoa varmaan sit et muovautuu ja niinhän se teki ja nyt toimii normaalisti.
Ketjulinja suht optimaalinen, vaihteet toimii kuin ihmisen mieli eikä tuo häiritse ja Lermatin oikealla linjalla... Ainahan äärimmäiset alueet saattaa olla ongelmallisia, muinoinhan sanottiin ettei esim. 2x8 välityksessä aina uloimmat pois pelistä ja juuri 1x11/12 ääripäissä ketjulinja ei ole kovinkaan optimaalinen.
Ketjulinja jyrkkenee rattaiden koon mukaan. Mitä isompaa edessä ja takana, sen jyrkempi linja ja ketju tippuu helpommin.
Chainstayn mitta vaikuttaa kanssa.
Jollain kasipakalla ei ole kyllä ollut pahasti ketjulinjan kanssa ongelmia.
Kuinka isoa (piikkimäärältä) eturatasta löytyy Race Facen cinc- maastokampiin? Onko palstalla tietoa?
1x ei taida yli 36 piikkistä löytyä eikä moneen maastorunkoon sen suurempaa mahdu. Saahan siihen sitten spiderilla kiinni BCD104 rattaita.
^^ Siis kampiin kyllä löytyy isojakin kun mennään gravel/maantie kategoriaan mutta rungot rajoittaa.
Tarkoitus on laittaa Race Facen kammet Ridley crossariin, ehkä joku 45 piikkinen siihen. Kiitos vastauksista, käytän spideriä.