Mittailin vielä tuossa takaisin paketoinnin lomassa niin satulatolppa mahdollisimman alhalla jää 85cm satulan ja poljinakselin väliin. Mikähän ajatus tuossa on valmistajalla ollut jos configuraattori tarjoaa tuota kokoa 79 inseamilla....
Printable View
Olisiko tuossa vastaus kysymykseesi:
https://youtu.be/sUNgZ_aRRL8
Clint Gibbsin mainitsemalla satulakorkeuden laskukaavalla saa satulaa nostaakin vielä ~sentin.
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
Menee jo aiheesta ohi, mutta aika mielenkiintoinen näkemys. Itse olen tähän mennessä laskenut oikean korkeuden olevan 0,885 x inseam. Eli 79 inseamilla oikea korkeus olisi n.70cm.
Jokatapauksessa jos joku muu lyhytjalkaisempi on tilaamassa craggeria niin kannattaa olla tarkkana oikean koon kanssa.
Kuullostaa erikoiselta jäsen kampiin ongelma Craggerin kanssa. Itsellä haarus nippa nappa 80 cm ja m-kokokoinen Cragger. Minulla tolppaa voisi laskea alaspäin n. 5 cm eli kyllä pitäisi sentin lyhyemmän haaruksen omaavan saada satula oikealla korkeudelle m-kokoisessa.
Juu polkimet auttaa kyllä kummasti sen arvioinnissa onko pyörä sopiva vai ei (ei tullut pieneen mieleenikään, että tuomitaan jo ilman niitäkin)...
Ei mielestäni kovin erikoista tuotu Sea Otteriin tuolla rintamalla.
https://www.singletracks.com/blog/mt...ea-otter-2019/
Harmi kun Jamista ei ole täälläpäin enää näkynyt, Dragonslayer olisi kiinnostava..
Onko keulakulmat taas jyrkentymässä?:rolleyes:
70 astetta on uusi 65 :)
Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla
66 asteesta paluu 69 oli kuin olisi mennyt kotiin. heti pyörä istui paremmin ja helpompi hallittava. Isoin ero oli putkelta poljettaessa. Itsellee paljon paremmin sopiva geo vähän jyrkempi, mutta rulipahan tämäkin testatua.
No nyt on Craggeriä ulkoilutettu vihdoin kunnolla ja täytyy sanoa että mä olen kyllä todella yllättynyt positiivisesti tuosta geometriasta!!
Totta on että ensivaikutelma oli aika "lyhyen" tuntuinen reachin osalta mutta kun polulle pääsi niin pyörä alkoi kokoajan tuntua paremmalta ja paremmalta. Enhän mä ole näitä loivakeulaisia pyöriä juuri ajanutkaan niin oletuksena oli että kiipeäminen olisi jotenkin hankalaa mutta paljon paremminhan tuo kiipeää kuin vanha XC-Kona!
Teknisemmässä, juurakkoissa ja kivikkoisessa, metsäkoneurassa meno olikin jo kuin olisi mopolla ajanut. Ihan huomaamatta meni kaikki ne muka haastavat kohdat missä Konalla meinasi tulla otb joka kerta... [emoji1305]
Toki tää on myös eka 29" mulla joten kyllähän sekin vaikuttaa mutta pakko tässä on alkaa uskoa tuohon geometrian vaikutukseen myös!
Jos jotain negatiivista pitää mainita niin jarrut ei kyllä todellakaan tunnu kovin ihmeellisiltä. Jarrukahvan säädössä on mulla ainakin ongelmia... Tykkään että jarru ottaa aika aikaisin kiinni ja kun kahvaa säätää ulospäin sopivalle etäisyydelle niin jarru alkaa laahata. Vipu ilmeisesti ei palauta kunnolla kun laahaus loppuu kun kahvaa työntää sormilla ulospäin. Voi olla tietty uutuuden karheutta tämä...
Voimansiirto tuntuu muuten hyvältä mutta isommalle rattaalle vaihtaessa tuntuu usein vaihtaja jäävän jotenkin "puoli pykälää" väärään asentoon. Tämä korjaantuu kyllä kun näpäyttää kerran toiseen suuntaan. Voipi mennä säätämällä tietty nämä ohi kunhan vaijerit vähän on venähtäneet. Ja eiköhän tuon kanssa opi elämäänkin.
Mutta kaikin puolin erittäin pyörään olen tässä kohtaa ja tuntuu vieläpä erittäin käypäiseltä omaan käyttöön! Tämä siksi todettava koska kuitenkin mietin päätöstä tehdessä että onko tuo liian "raju" omaan käyttöön kun omasta mielestäni ajan enemmän XC-tyylisesti (vaikka totuus taitaa olla että aikamoista rymistelyä on omat ajot tainneet aina olla...[emoji28]).
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...72de23b690.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...5caf43b15d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...7ba7356b1d.jpg
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
No nyt on Cragger sellaisessa maastossa mihin se kuuluukin! 👍
Vaihteisto luultavasti on säädetty väärin/säätämättä tehtaan jäljiltä. Näin oli ainakin naapurin pyörässä jossa ei mennyt isoin kunnolla myöskään = rajoitin ruuvi oli väärin säädetty. Lisäksi se keskiön alla oleva muovinen kuoren stoparikin oli rikki ja aiheutti kitkaa vaijeriin = tuo yksilö oli ainakin erittäin huolimattomasti kasattu.
Itsellä yhdessä toisessa pyörässä tuo samainen XT 11-46 vaihteisto ja oikein säädettynä se on todella hyvä ja täsmällinen.
Craggerin SLX:n vivun jos vielä päivittää XT:n versioon, niin paranee vielä ja saa napsauteltua kahta isompaa kerralla (ja tuo SLX:n vipu on vähän kohlo omaan makuun muutenkin).
Oma makaa vielä Helsinginssä odottamassa jatko kuljetusta..
Kaikki vaihteet siis menee kyllä päälle eli rajoitin on varmaan oikein mutta jää isommalle rattaalle vaihdettaessa usein sellainenkin lievä "runksutus" päälle joka siis häviää kun naksauttaa pykälän pienemmän rattaan vivusta. Tämän jälkeen pykälä tuntuu olevan kyllä täsmällisesti kohdallaan. Tämä siis tapahtuu lähes joka rattaalla. Siksi heräsi kysymys että lieneekö ominaisuus mutta täytyy tosiaan säädellä vielä kun saa vähän lisää kilsoja alle...
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
Mulla on kanssa ollut lievää epätäsmällisyyttä havaittavissa Craggerin takavaihtajan kanssa. Usein isommalle rattaalle vaihtaessa joutuu painamaan kaksi kliksua pienemmälle vaihteelle ja heti perään yhden kliksun takaisinpäin isommalle vaihteelle, jotta saa ketjun halutusti siirtymään yhden pykälän isommalle rattaalle ilman ronksumista. Olen vasta kokeillut vaijeria kiristellä (tuntuu oudolta, ettei vaihtajan päässä ole kiristyksen säätöä), mutta täytynee tsekata noi rajoittimetkin. Jarrut ovat omasta mielestäni melko tehokkaat, vaikkakin kahva painuu jarruttaessa melko lähelle ohjaustankoa.
Se vaihdevaijerin säätö tapahtuu tangossa olevassa vaihdevivun säätöpyörästä. Minun etujarrussa oli ainakin ilmaa, eikä se vieläkään ole ihan täysin ok. Pitää joskus koittaa taas ilmata. Minä tykkää muuten kyllä noista Craggerissä olevista Maguran jarruista, eivät ei ole niin on off tyyliset kuin esim. Shimanon slx:t.
Mulla toisessa pyörässä täyspitkät vaijerit/suojakuoret ja pelaa vaihteet kuin ihmisen mieli. Veikkaan että tuossa Craggerissa ilmeisesti tulee kitkaa jostakin kiinnikkeestä vaijeriin lisää. Yleensä tuollaista kuvaillun tapaista toimintaa tulee esimerkiksi vanhoilla/kuivilla vaijereilla, mutta uudessa pyörässä tuo ei luonnollisesti ole mahdollista, vaan kitkaa tulee jostakin muualta..
Tuohonhan saisi uitettua kyllä ihan täyspitkä kin vaijerinkuoren tarvittaessa mitä tuota tutkailtiin.
Muutaman vuoden tauon jälkeen tekisi mieli hommata jäykkäperäinen jokapaikanhöylä, budjetti max. 2000€, mieluiten lähempänä 1000€. Laiskuuttaa ja työkalujakin puuttuu, joten mieluiten ostaisi valmiin paketin.
Pituutta on 182cm ja inseam 86cm. Pyörä tulisi ympärivuotiseen käyttöön - painottuen kesään ja perinteiseen suomalaiseen juurakkorallatukseen/yleiseen polkuajeluun. 29" tai 27,5+: en vielä ole täysin perillä kumpiko olisi omaan ajoon parempi, joten olisi mukava jos runkoon mahtuisi kumpainenkin rengaskoko. Keula voisi olla 130-140mm, ehkä jopa 150mm jos se pakettiin istuu hyvin.
Radon Craggler 7.0 olisi tosi hyvä hinta/laatusuhde (ainakin osien suhteen), mutta L-kokoa siitä ei taida tänä vuonna enää saada. Commencalilla ois https://www.commencal-store.co.uk/me...19-c2x26307404, joka vaikuttaa suhteellisen hyvältä paketilta, mutta L-koon saatavuus näyttää kesäkuulle. Mitä muita näitä olisi tuossa hintaluokassa ja mieluiten nopeasti saatavilla?
Nykyiset loivat keulakulmat saattaa tuntua oudolta, eikä puunkierto enää olekaan niin mukavaa kun muistaa.
Hankin Onzan Payoff 29" rungon, jossa kulmat lähempänä oldschoolia, eikä ole yhtään kaduttanut.
Valmiina pakettinakin löytyy, eikä teräsrungolle ominaista löysyyttä juurikaan ole, chainstayn onnistuneen muotoilun takia.
Takahaarukassa mahtuu 2,6 nobbynikki 30mm sisälevyisellä kehällä pyörimään hyvin ja tilaa on vielä isommallekkin.
https://onza.com/products/payoff-29-...ardtail-orange
En ole havainnut että löivemmasta keulakulmasta olisi mitään haittaa omissa ajamisissa- päinvastoin :)
Turvallaan tosin ollaan ihan yhtä paljon kuin aikaisemminkin kun näissä nykyfillareissa on niin jumalattoman
leveet stongat että ainakin itellä näillä pääkaupunkiseudun pikkupoluilla tangonpää on aina kiinni jossain
2- 4 cm paksussa pihlajassa jotka joustaa jonkin verran muttei tarpeeksi :rolleyes:. Joku 80 cm levee taitais olla
itellä ihan mahoton, nyt vaihdoin Craggeriin 780 -> 740 mm stongan ja senkin tuntuu ettei mahdu väleistä.
Täytyy ottaa vesuri mukaan jatkossa :D
Jeps se on kyllä paljon vaikuttavampi asia kuin keulakulma [emoji3]
Ihan yhtä hyvin tolla 66,5 asteen keulakulmalla olevalla fillarilla kiertää puut kuin vanhalla, jossa oli 69 asteen kulma. 800mm tangonkin kanssa on oppinut ajamaan, tosin välillä tulee kyllä vieläkin ahdasta. Mulle ainakin 66,5 asteen keulakulma, 130mm keula, 35mm stemmi ja 800mm tanko toimii helkkarin hyvin ja pyörä menee just sinne minne haluaa.
Joo ajelen paljon arkiajoa/soratie lenkkiä omalla. Ei nuo nyt sentään niin radikaaleja vehkeitä ole.
Hirmuinen pähkäily ollut, että hommaako 27,5+ vai 29 pyörän. Tällä hetkellä kallistumassa alumiiniseen R-kit Santa Cruz Chameleoniin 29er kiekoilla, eli budjetti lähti vähän lapasesta. Tuossa olisi vähän perinteisempi geometria, enkä välttämättä tarvitsekaan hirveän "släkkiä" pakettia.
Lukenut todella paljon puolesta/vastaan mielipiteitä 27,5+ pyöristä, mutta kun siirtymäajoa omalla kotiseudulla tulee väkisinkin paljon, niin päädyn ehkä kuitenkin 29:iin. Tuohon Chameleoniin pitäisi mennä 29x2,5" renkaat, joten sekin kuulostaa paperilla ihan riittävän paksulle. Lueskelin että talviajossakaan tampatuilla reiteillä ei ole kovinkaan suurta eroa 29/27,5+ välillä.
On niin hirmuisesti vaihtoehtoja tänä päivänä, google on sauhunnut kovasti viimeiset päivät.
Tämä postaus oli vain tällaista itse itselle puhumista - kaikki keinot ajatusten selkeyttämiseksi on kai sallittu :)
29” menee mistä vain, kiihtyy ja rullaa hyvin, on tarkempi ja rensponsiivisempi, sekä puree paremmin pehmeään alustaan. 27,5+ taas on pehmeämpi juurakkojumpassa ja pitää paremmin kovemmalla pinnalla, mutta ei ole ajotuntumaltaan niin tarkka ja sähäkkä. Hieno pyörä kyllä tuo Chameleon ihan kummilla vaan kiekoilla otatkin.
Kokemuksia molemmista ja suosittelen plussa kumia ettet pääsisi niin helpolla [emoji3]
Ihan riippuu kumista rullaus, yhtä hyvin tuntuu arki-ajossa rullaavan hyvin rullaavat plussa kumit. Mutta sitten kun mennään suomi metsään onkin hyödyt ihan ilmeiset plussan hyväksi. Pystyy pitämään alempia paineita mikä yhdistettynä plussa renkaaseen antaa järkyttävästi paremman pidon. Lisäksi juurakossa yms plussa rengas ei ota niin helposti ohjausta maaston epätasaisuuksista. Ja tietysti plussa kantaa paremmin märällä pehmeällä polulla jne...
Itse asiassa meinaan ehkä vaihtaa täpärinkin rengastuksen 29er - > 27,5+
Ei ihan suoranaisesti vastaa mihinkään edellä olevaan kysymykseen, mutta heitämpä lusikkani soppaan; ite tykkään enemmän, paljon enemmän plussakumin ajokäytöksestä ja mulle jopa yksi pyöräkauppias ihmetteli, että miksi kukaan ylipäätään ostaa 29" laitteita, kun 27,5+ on olemassa.. toisaalta "nykymuotihan" on 29" edessä ja 27,5+ takana.. ota näistä nyt sitten selvää..
Jotenkin olen itsekin järkeillyt, että 29er ~2,4"-2,6" kokoisena voisi olla omaan ajoon se sopivin. Cruzi sanoo Chameleonista näin: "The Chameleon will accommodate up to 29x2.5 or 27.5x3.0. If you adjust the dropouts back a bit (lengthen chainstays) you can fit some 29x2.6 tires as well". Sinänsä hyvä, että tuohon voi huoletta vaihtaa sitten 27,5+ alle, jos tekee mieli kokeilla "uusinta muotia" :)
Tommonen R kit 29er haettiin just toissa päivänä meidän juniorille. Hyvin näyttää kulkevan. Sen, mitä nopeesti kokeilin, niin totuttelua vaatii jo tollanen Chameleon-geometriakin, kun on tottunut perinteisempiin kulmiin (ja pääsääntöisesti jäykkään keulaan).
https://live.staticflickr.com/65535/...72f28307_b.jpg
Niin näyttää kulkevan hyvin. Junnu on ilmeisesti mitoissa, kun 29" näyttää enduristin alla ihan vanhalta 26".
Kyllä täytyy sanoa että tuommoinen29 jäykkäperä loivalla keulakulmalla on tälläisen kehnohkolla ajotaidolla varustetulle setämiehelle parasta mitä
piitkään aikaan fillaripuolella on kohdalle sattunut. Vaikka meno on melko kaukana Samuli1:sen & kumppaneiden räppäämisestä (kiitos muuten mukavista youtube pätkistä Samulille !) niin sitä syntyy jopa sellainen illuusio että ajotaito on jonkin verran kehittynut: paikat jotka wanhalla 26" maratooni täpärillä aiheutti ongelmia (100 mm joustoa molemmissa päissä) menee ongelmitta jäykkäperällä:rolleyes:. Trailitäpäriin (29" sekin) verrattuna ajaminen on toki hitaampaa, mutta todella paljon fyysisempää: persettä ei pysty pitään penkissä ja laskut on paljon "röykyttävämpiä" siten että välillä on pakko pysähtyä vetämään henkeä - ameeriikkalaisia lainatakseni " I'm stoked":) P.s. Siirtyminen flattipolkimiin jäykkäperän myötä oli myös toinen ahaa-juttu :rolleyes:
Juu 184 noin (täytti keväällä 14 v. Toivottavasti ei ihan hirveesti enää veny). Vähän hankalasti meni koot kameleontissa, ja oikeastaan melkein kaikissa muissakin. Lyhytselkäiselle 185-senttiselle XL:t on ihan liian pitkiä ja L taas jäänee pieneksi suht nopeasti.
Omakin raato kotiutui vihdoin ja ihan oikea L-koon konkeli sieltä sitten lopulta tuli. Taisi olla "viimeisistä viimeisin".. :)
On vielä kylkiluut sen verran kipeät yhdestä aikaisemmasta voltista, että pitää jättää isommat testailut myöhemmälle, mutta ihan tuntuu soivalta laitteelta hintaisekseen. Keulakulma ei ainakaan ole yhtään liian loiva omaan makuun, vois vaikka olla loivempikin :D
SLX:n liipaisin ja dropperin hantaaki menee kyllä vaihtoon. XT:hen kun on tottunut, niin on se vaan niin paljon parempi ja droperi pitää saada tangon alle kuten muissakin pyörissä... Gripit kanssa vähän kovan oloiset ja samaa vikaa kapeassa satulassakin. Mutta nämä tietty henkilökohtaisia mieltymyksiä
Osoittautuiko raato palautusvehkeeksi, kuten ensi alkuun pelkäsit, vai onko ihan iskemätön kapistus?
Millä tapaa XT:n liipaisin peittoaa tuon halvemman SLX:n? Mietin, että voisin itsekin tuon päivityksen tehdä, mikäli siitä olisi jotain konkreettista hyötyä. Dropperiin olen toistaiseksi ollut tyytyväinen, ja miksipä en olisi, sillä se on toiminut niin kuin pitää, eikä minulla toisaalta ole juuri kokemusta muista droppereista.
Päädyin sitten R-kit Chameleon 29:iin, taisi olla larun pyörän viimeinen L-kokoa. Kyllähän tuossa merkki maksaa, mutta sellainen periaate oli, että kerralla ostaa monipuolisen ja pitkäikäisen jäykkiksen. Dropouttivalikoima on kyllä hyvä: maastossa en ole koskaan sinkulalla ajanut, mutta tätä tulee varmasti kokeiltua tulevaisuudessa. Geometria vaikuttaisi todella leikkisältä ja omalle ruholle määrämittaiselta - näin pihapumppailun perusteella.
Nyt vaan tuskallinen odotus että Timen polkimet (taitaa olla ainoa osa johon olen merkkiuskovainen) saapuvat postiin. Polut sulaa ja kuivaa hyvää tahtia täällä pohjoisemmassakin, ajokuumetta pukkaa!
Cragglerin geometriasta en tiedä, mutta Chameleon L-koossa on itselle just eikä melkein :) Kaikki aiemmat pyörät olleet myös L / 18,5" - 19,5", viimeisimpänä Bronson viitisen vuotta sitten. Geometriataulukoista tulee yleensä tarkemmin katsottua vain reach, standover ja satulaputken pituus, muista asioista en ole niin perillä.