Itsekin olen noita suosinut. Eilen tosin napsahti etummainen pultti penkille istuessa poikki, mutta tuotahan sattuu.
Printable View
Itsekin olen noita suosinut. Eilen tosin napsahti etummainen pultti penkille istuessa poikki, mutta tuotahan sattuu.
Ritcheyn WCS 1-bolt alumiinisena on uusin tolppani, minusta varsin näppärä kiinnityssysteemi. Varsinkin kun testattavana on SQLabin 611 Active satula , 140 mm ja oikein titaanikiskot! Hommasin Tompan tuotteen CrossCheckin nimikoksi, joutuu vaan tolppariepu kiertämään nyt pyörästä toiseen, WetBlack pinnoite ei kovasti tykkää.
Onko kenelläkään kokemusta Fabric satuloista?
Heidän sivun alareunan laskuri suosittellee 134mm satulaa.
Ikinä ei ole noin kapeaa satulaa ollut ja vähän epäilyttää meneekö tuolla kaavalla edes lähelle oikeaa.
http://fabric.cc/shop/saddles/
Edit: Toisella yrittämällä mitaksi tulikin 142mm, joka kuulostaa jo paremmalle.
Mikähän penkki mahtaisi olla samoilla mitoilla Selle Italia Turbomaticin kanssa?
Ostin pari vuotta sitten maantiepyörään sen halvalla On Onilta ja piti ostaa maasturiinkin sellainen, mutten pihiyttäni viitsinyt. Nytpä ei tietenkään löydy reiätöntä mallia normaaleista verkkokaupoista joita selailen ja persaus ei tosiaankaan viihdy maasturin nykyisessa satulassa.
Mitat tuossa on 153 x 275mm(ainakin gel flow mallissa)
^Pyllykö? Siis ilman reikää. Ei sillä et kiinnostas, kuhan kyselen[emoji1]
Ostinpa Turbomaticin aukollisena GelFlowna, kahtellaan toimivuutta kun saan sen pyörään kiinni.
3 lenkkiä tehty SQlab 612 140mm (149mm oikea leveys) satulalla. Välilihan alueella ei mitään tuntoja eli idea toimii myös käytännössä. Satulan pehmeys ok, ei kipuja istuinluissa. Ongelmakohdaksi muodostui nämä alueet. Jalat kipeytyvät tuosta kohdin.
Vaihdoin toisen satulan testiin mikä oli Selle Italia Flite 145mm ja kävin tekemässä yhden 20km lenkin. Muoto tuntui ihan hyvältä, ei kipuja jaloissa kuten SQlabilla. Ei mikään ihme sillä satula kaareutuu hiukan enemmän ja on kapeampi noilta kohdin. Välilihan alueella ei kipua ensimmäisen lenkin aikana. Satula on jonkun verran kovempi kuin SQlab ja istuinluut alkoivat kipeytymään lenkin loppupuolella. Katsotaan jos menisi ohi kun saan uudet paksummalla toppauksella olevat pyöräilyhousut jalkaan.
Vielä on paketissa Selle Italia Max SLR Gel Flow, mutta pitää kokeilla vielä viikko näitä kahta jos jompi kumpi asettuisi takapuolelle sopivaksi.
Mulla ei ole varsinaista näkemystä miksi 612 tuottaa juuri tuommoisen kokemuksen. Ehkä se tosiaan on niiltä kohdin sen verran leveä ettei se vahvempireitiselle oikein sovi. Enkä oikein päässyt pikaisella vilkaisulle perille miten "erityisesti maantiepyöräilyyn suunniteltu" 612 eroaa 611:sta.
Mutta (noin yleisesti, tarkoittamatta erityisesti deeetä) ainahan "vika" ei ole satulassa, vaan joskus voi olla että satula osoittautuisikin ihan hyväksi ja sopivaksi pienellä *ajajan* säätämisellä. Ainakin sitä mieltä on tämän kirjoittaja: http://fitwerx.com/chronic-saddle-di...1-toe-pointing
Olen tarkkaillut jalan asentoa ja suorassa ovat.
Jep. Tuo on satuloissa se ongelma-alue, kun sopiva kaartuvuus on niin yksilöllistä. Juuri tämän takia toivon, että useammat valmistajat alkaisivat tehdä noita kahden portaan malleja, niin tulisi valinnanvaraa löytää juuri se muutenkin itselle sopivan muotoinen. Voithan sinä kokeilla vähän kallistella sitä ja katsoa istumispaikkaa. Voisi ajatella, että satula on sinulle turhan pitkä takaosasta. Jos istuisit enemmän edessä, niin silloinhan reidet siirtyisivät myös eteenpäin ja siten kauemmas tuosta osumiskohdasta. Tuuripeliähän nämä satula-asiat ovat ihan sitä viimeistä istuvuutta hakiessa.
612 päältä: http://www.sq-lab.com/media/rokgalle...TiTube_top.jpg
611 päältä: http://www.sq-lab.com/media/rokgalle...TiTube_top.jpg
612 sivulta: http://www.sq-lab.com/media/rokgalle..._TiTube_3D.jpg
611 sivulta: http://www.sq-lab.com/media/rokgalle...65d6826474.jpg
Tuo 611 saattaisi sopia paremmin kun näyttää takaosa olevan lyhyempi. 611 active mallissa on taas pidempi takaosa:
611 Active: http://www.bike24.com/i/p/9/4/65049_00_d.jpg
611: http://www.bike24.com/i/p/3/5/65053_00_d.jpg
Active mallin keinuvuus voisi tosin sekin vähentää tuota reisien osumista satulaan.
Omat istuinluut on 120mm ja otin 140mm leveän satulan. +2cm oli SQlabin ajoasentokartan mukaan oikea vaihtoehto.
Selle Italian Flitellä tehty kaksi lenkkiä (20km ja 30km) ja taitaa olla liian kova meikäläisen hanurille tämä. Muuten muodoltaan jne ihan hyvä. Ei kipuja välilihan alueella eikä jaloissa.
SQlabbi ei ole yhtään pehmeämpi. Kovaan satulaan tottuu ja tietenkin täytyy käyttää pyöräilyhousuja, mutta ei pehmusteen paksuus tee kesää. Päinvastoin siitä on usein haittaa. Ennen ajettiin kovilla nahkasatuloilla ja housuissa oli pelkkä säämiskä ja silloinkin takapuolit tottui muutaman sadan ajokilsan jälkeen. Se satula on parempi, joka ei hankaa mistään eikä paina minnekään. Minulle se ei ollut SQlab. Flite oli ennen Arionea paras minulle.
Tässä sitä tas ollaan, ei se tee tuotteesta huonoa jos se ei itelle satu sopimaan ja tälläkin asista on aika monta kertaa jauhettu että yksi sopii yhdelle toinen toiselle.
SQlabin satulat ei todellakaan ole paskoja ne ei vaan sovellu ihan kaikille. Onneksi maailmalla on satulatarjontaa pilvin pimein.
Jos mun sormet painuvat vähintään 2 kertaa syvemmälle SQlabissa kun Flitessä niin kyllä se sillon on vähintään 2 kertaa pehmeämpi. SQlabilla ei ollut mitään onglemia istuinluiden kivun kanssa toisin kuin Flitellä jonka kanssa luut alkavat kipeytyä alle puolen tunnin ajon jälkeen. Kyllähän tuon nyt huomasi heti kun satulan vaihdoin ja satulalle istuin että Flite on selvästi kovempi.
"Thanks to a large volume lattice structure, the Marathon Foam has a high portion of closed cells than the Marathon Foam. This achieves a spring characteristics curve with high comfort levels in thin padding, otherwise only found in large volume, thickly padded saddles. Because of the higher air volume, the weight is extremely low. Even with high enduring loads, the padding material maintains its shape well. The closed cell structure also means the padding cannot be penetrated by water."
Paha mennä sanomaan kenenkään perseelle että sen tuntemukset satulasta eivät pidä paikkaansa, mutta - kaikella kunnioituksella Hannun vuosikymmenten kokemusta ja Hannun persettä kohtaan - en ymmärrä miten joku voi väittää ettei Sqlab 611:n (eri mallien) ominaisuuksiin kuuluu että se on pehmustettu ja että sen pehmustus on ohuenakin paksumman tuntuinen kuin ohuesti pehmustetuissa maantiesatuloissa yleensä. Se onko se hyvä juttu vai ei - ja minua se etukäteen arvelutti, mutta osoittautui käytössä ei-ongelmaksi - on tietenkin eri juttu, mutta itse pehmeys on kiistaton tosiasia.
PS Ei mulla ole mitään erityistä halua puolustaa Sqlabia tai asettaa sitä muiden satuloiden yläpuolelle - tai esittää että muiden satuloiden käyttäjät eivät vain ymmärrä omaa parastaan - mutta ei huonojenkaan kokemusten vuoksi pitäisi antaa väärää todistusta.
PPS Tämmöinen mahdolliseen tulevaisuudessa tapahtuvaan satulanvaihtoon on pyörinyt mielessä: kun samasta satulamallista on olemassa sekä ns. tavallinen että hiilikuituversio, onko jälkimmäisellä muita pluspuolia kuin keveys ja hyvännäköisyys? Ja miksei myös jatkokysymyksenä myös: muita miinuspuolia kuin korkeampi hinta ja hiilikuitukiskojen kenties vaatima sopivan klampin hankinta?
Satulan juttu ei ole pehmeys vaan sopivuus. Mitä pehmeämpi satula niin sitä huonompi se on pitkillä lenkeillä. Tottumattomaan perään sohva tietenkin sopii ja ehkä maastoon, mutta ei maantielle. Pehmeä satula hiertää aina vähän ja samoin paksu pehmuste housuissa. Lisäksi minua vähän ihmetyttää mitä hyötyä tuon SQlabin keinumisesta on. SQlabin innovaatiot ovat minun mielestäni disinnovaatioita. Joku sanoo, että innovaation vastakohta on imitaatio, mutta minä ajattelen että se on markkinakikkailu.
Tulkoon jokainen satulallaan onnelliseksi ;)
Tuossa tuota keinuntaa on selostettu.
http://www.sq-lab.com/en/sqlaborator...l#.VXXLvlyqpHw
Minä epäilisin vahvasti tuota väitettä ohuen pehmusteen tuntumisesta yhtä pehmeältä kuin muiden satuloiden paksummat pehmusteet. Jos pehmustetta on edes suunnilleen vertailukelpoinen määrä, se painuu kuitenkin kasaan siellä hanurin alla juuri sen verran kuin sen päällä oleva paino painaa sitä kasaan. Ja lopputulos on ainakin subjektiivisesti yhtä kova, tai pehmeä.
Vailla minkäänlaista ivaa tai pilkkaa: jos satulallaan ei tule niin onnelliseksi ettei tarvitse koko ajan dissata jotain toista satulaa - tässä tapauksessa satulaa joka ei sattunut sopimaan sinulle tai jolla hyvin mahdollisesti et yksinkertaisesti osannut istua - niin uutta satulaa etsimään, mars!
Ensin sä väität jokseenkin virheellisesti ettei sqlab ole pehmeä. Kun sulle huomautetaan että se on kiistatta pehmeä ja sulle varmuuden vuoksi siteerataan pätkä valmistajan tuotekuvauksesta, sä siirrät maalitolppia ja alat pelata toisella pallolla eli alatkin puhumaan siitä että pehmeä ei ole hyvä ja esität tämän sqlabin huonona ominaisuutena. Jos et edes pysty päättämään onko joku satula kova vai pehmeä, miten voit kuvitella erottavasi aidon innovaation markkinakikkailusta?
PS se satula jolla mä tulen onnelliseksi ei ole eskuulabini (joka ei keinu) vaan esempeeni (jossa ei ole pehmustetta) ja tähän mä lainaan sun hymiötäs.
Se on kieltämättä lähinnä pelkkää myyntipuhetta. Siteerasin sitä pelkästään todistaakseni että kyllä s-na siinä satulassa on pehmuste. Enkä mä tiedä ainuttakaan sellaista pehmustettua satulaa jota kovaan satulaan tottunut, pitkiin lenkkeihin tottunut ja kokenut ajaja kutsuisi kovaksi. (Epämukavaksi ehkä, muttei ikinä kovaksi tai edes yhtä kovaksi kuin joku pehmeään satulaan tottuneen mielestä kova satula.)
SQLabista on itketty ja jauhettu niin perhanasti ja monta sivua, että meinasin tilata mokoman testiin, mutta ei helvetti toihan maksaa toista sataa. Taidan ajella edelleenkin tolla 25 eskon Spoonilla.
Spoon on muuten pirun hyvä satula. Ilman pehmustehousujakin erinomaisen mukava.
On. Talvella ajelin vähän paksummilla talvihousuilla 3h lenkkejä Spoonilla ilman pehmusteita. Arkipyörässäkin on Spoon. Pitäisi kai ostaa ainakin yksi lisää. Joku tosin varmaan kohta esittää tutkimuksen ettei se voi olla hyvä.
Hannupulkkisen ja hänen katkerat kommenttinsa voisi huoletta bannia tästä ketjusta.
No kiitos! Anteeksi jos olen loukannut Sinua kommenteillani. Olen kyllä siinä uskossa, että jokainen saa olla ihan mitä mieltä tahansa ihan mistä tahansa pyöräilyvälineestä jos ei ui kenenkään liiveihin.
Minä nyt poistun täältä ihan vapaaehtoisesti en siksi, että siihen olisi syytä vaan siksi, että olen jo kyllä kaiken sanonut.
Se olisi jo liioittelua. Sanan kuuluu olla vapaa ja Hannun kommenteissa on asiaa (kunhan suodattaa kieltämättä hieman patologiselta vaikuttavan SQlab-antipatian pois).
Sitä paitsi monen SQlabiinsa tyytyväisen on Hannua kiittäminen, sillä hän oli muistaakseni se joka vuosi sitten kaivoi esiin parhaan tarjoushinnan (joka oli jotain alle 50 euroa; omastani maksoin samoihin aikoihin melko tasan €60),
Spoonia saa puolestani kehua niin monen sivun verran kuin aihetta ja innostusta riittää. Nyt sen hinta näyttäisi olevan lähempänä kolmeakymppiä, mutta eihän elämänkumppania etsivä ensimmäiseksi hintalappua katso! Saatan itsekin tutustua tähän joskus aikaisemminkin kehuttuun satulaan, kunhan tallista ensin löytyy satulan vaihtoa vailla oleva pyörä.
Onko kokemusta miten Selle Itslia Max SLR gel flow vertautuu SLR Superflow:un? Siinä ja siinä ollaan et onko nykyinen gel flow hieman liian pehmeä pitkällä lenkillä.
Okei :)
Sinkulassa tuli tosiaan mukana ko. Chargen satula. Onhan se monivuotinen brittilehtien testivoittaja jo pitkältä ajalta, mutta koska hekin saksalaisten tapaan vetävät testeissä hieman kotiinpäin :) olen ollut tietystä uteliaisuudesta huolimatta hieman skeptinen.
Mutta nyt kun tuo joka tapauksessa tuli taloon olen kerrassaan ällistynyt. Satulahan oli heti kertaistumalla järkyttävän mukava. Ilman pehmustehousuja. Jotenkin epätodellista, sillä eihän halvalla ole tapana saada kuin kertäkäyttöpaskaa. Jotenkin ovat osuneet Chargella kultamunia munivaan hanheen tuon kanssa.
Vähintään kerran viikossa ajatuksiin hiipii satulanvaihto-operaatio, jotta muihinkin pyöriin Spoon. Ainakin sitä mukaa kun muuten menevät vaihtoon.
Vai mitenkäs toi Knife. Onko käytännössä sama penkki kevyempänä? Tuplahinta toki, mutta silti edullinen. Jollakin foorumilaisella oli muistaakseni tuollainen... Plussalla? Mielipiteitä?
Mulla on Spoon ja Knife x2. Spoon on mukavampi. Pehmustehousut oltava Knifen kanssa. Pitkälle lenkille otan mieluummin Knifen. Knife muuttuu paljon paremmaksi kun tilttaa kärkeä pari milliä alemmas vrt. Spoon. Täältä hyvään hintaan: http://www.alltricks.com/fixie/saddl...36-184291.html
Oolrait, kiitokset. Harrastepyörissä pehmustepökät on aina jalassa joten Knife vois olla siltä osin ok. Käyttöpyörässä olkoon Spoon.
Toi Alltricksin hinta on mainio, sieltä vois muutenkin saaha paljon kaikkea tarpeellista alkavaan projektiin. Kiitto vinkistä.
edit: jaa kappas, Chargella olis vielä Scoop, paranneltu(?) Spoon. Alltrickisillä sitäkin. Ei tosin löydy Chargen sivuilta?