Omat Arcticit samaa kokoa kun Shimanon kesäkenkä. Netistä tilattu, niin ei päässyt sovittamaan, mutta ei kyllä olisi enää kokoa pienempi toiminut. Ja siis metriäkään noilla ei ole vielä ajettu, joten sen enempää en osaa sanoa.
Printable View
Omat Arcticit samaa kokoa kun Shimanon kesäkenkä. Netistä tilattu, niin ei päässyt sovittamaan, mutta ei kyllä olisi enää kokoa pienempi toiminut. Ja siis metriäkään noilla ei ole vielä ajettu, joten sen enempää en osaa sanoa.
Onkos ideaa minkä kokoiset Arcticit kesäkäytössä olevien Sidien (42) kaveriksi?
Ei millään jaksaisi ruveta palauttelemaan väärän kokoisia...
Mulla Sidit kokoa 44, NW Arcticit 46. Isohan tuo 46 on itselle, mutta ehkäpä juuri talvekengäksi passeli. Kohta kun noita talvikenkiä alan etsiskelemään, niin varmaan tuntuvat kolhon oloiselta (pitkästä aikaa) tiukan kisakengän jälkeen, mutta ei tuonne kuitenkaan itsellä mahdu kuin kunnon pohjallinen ja yhdet talvisukat... ei edes villasukat. Ja eikös ilma toimi eristeenä tässä tapauksessa, jotta sillä sitä lämpimyyttä saa aikaan.
Summa summarum: riippuen siitä, millaisissa lämpötiloissa ajaa ja millaisen ääreisverenkierron omaa, niin 1-2 kokoa isompi on ok. Tietty näitä 2++ kokoja mainostetaan myös (varmaan heti tämän viestin jälkeen), mutta ehkä sitten sähköpohjalliset/kengänsuojat tms. olisivat jo käyttäjäystävällisempi valinta. Tietty myönnettäköön tässä paremmaksi se, että tatsi ajamiseen menee liiallisista sukista kuin paleltumisesta. :p
Smankokoisilla ajan. Sidit Megalla ja NW Articit. Molemmat kokoa 44.
Totta, varmasti ovat joillekin. Minun jaloille nuo pari kokoa isommat ovat nippanappa riittävät... lämpö ei varmasti riittäisi pienemmillä. Kieltämättä fiilis olisi parempi jos kesämonon kokoisilla pystyisi ajamaan muutakin kuin tunnin pyrähdykset. Alkuperäisen kysymyksen esittäjälle painottaisin tämän merkitystä. Kengän välittämä ajofiilis heikkenee huomattavasti jo parin lisänumeron kasvatuksella.
EDIT: ja lisätäänpä vielä se, että miksi noita kalosseja käytän vrt. kesämonot lisäreuhkilla: olen jo (riittävästi) hermoni menettänyt maastossa jalkautumisen seurauksena irtoaville kengänsuojille. Ja sitä tapahtuu välillä usein. :)
Sidit myös 44 ja NW:t kokoa 46.
Ehkä menisin myös NW:n koko 45, mutta varpaille jää parin sukan ja paksun pohjallisen kanssa vielä vähän liikkumavaraa nelikutosessa. Ei ne liian isot ole, mutta hieman koomisen näköiset.
Minunkin pitäisi hankkia talveksi työmatkoille ja vapaa-ajan lenkeille vähän lämpimämpi kenkä pidemmällä varrella. Tällä hetkellä ajan Shimanon MT60-kengällä (GoreTex), joka on kokoa 40 ja ohuella urheilusukallakin inan pieni. Tästä Shimanon kengästä oikeampi koko olisi siis 41. Tennarit ja lenkkarit on kokoa 40-40,5 (Nike, Adidas). Salomonin hiihtomonot minulla on 40 2/3 tai 41 1/3. Jalkaterän pituus on 24,8 cm. Jalka ei ole leveä muttei kapeakaan.
Vaihtoehdot tällä hetkellä tuntuu olevan Northwave Celsius GTX, Northwave Celsius Arctic GTX tai Mavic Drift. Tahtotila olisi, että kenkään vaihtaisin folio-villapohjallisen ja käyttäisi merinovillasekoitesukalla. Mahdollisesti hankkisin vielä neopreenisuojn kengän päälle. Tarkoitus on pärjätä -10--15 asteen tietämiin. Sen kylmemmillä keleillä tuskin tulen ajamaan pyörällä.
Noita nykyisiä kenkiä ostaessa kävin sovittamassa Northwaven kenkiä parissa paikassa. Jossain nauhallisessa MTB-mallissa 40 oli liian leveä (en saanut kiristettyä riittävästi), jossain tarranauhallisessa mallissa muistaakseni 40 oli sopiva (kesäkäyttöön). Tämän perusteella valitsisin Northwavelta koon 41 talvikäyttöön, jotta kenkään jää vähän tilaa. Olenkohan oikeilla jäljillä?
Osaisiko joku sanoa, miten Mavicin koot suhteutuu Shimanoon tai tavallisiin kenkiin? Heillä näyttäisi olevan esimerkiksi koko 40 2/3, joka voisi osua kohdilleen.
Halvimmat mahdolliset pitäisi ostaa eli tilaus tulisi tehtyä joko Saksasta tai Briteistä. Hinnat osaan vertailla itsekin, joten siihen en tarvitse apuja. :)
Roselta löytyy vaitoehto myös. Ainakin käyttäjiltä on saanut hyvät arvostelut: 4.5/5 (95)
http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-mt...-01/aid:377862
Lundbergillä Keravalla on Mavicin Driftejä puoleen hintaan, tosin koot alkavat 45 ->
Olen käyttänyt Shimanon mt91 tai 92-kenkiä tuplasukkien kanssa. Se ei ole ihan riittänyt. Ompelin äsken oikean kengänsuojan vanhasta takin kainalosta. Tarranauhaa ja vetoketjua ja paksusti fleeceä perään. Vasemmalla kuvassa kainalo, josta syntyy vasen kengänsuoja. On tuo hidasta hommaa, kun ei ole ihan omaa ammattitaitoa vastaavaa puuhaa.
edit: nyt on molemmat valmiit. Noista tuli ai-van järkyttävän rumat, mutta luulenpa olevan lämpimät! Täytyy odotella pakkasia, niin pääsee testaamaan. Jos tyylipoliisi näkee nuo minun kiitäessäni 847:n laitaa, tarjoan auliisti munuaisiani hänelle pamputettavaksi.
Oivoi... hirvittää jo tallustella noilla töihin...
http://img.tapatalk.com/d/12/10/13/u4e8e2yp.jpg
Niin olisiko joku osannut kommentoida Northwave Celsius GTX/Arctic Celsius GTX- tai Mavic Drift-kenkien kokoa? Olen kahden vaiheilla, tilaanko 41 vai pitäisikö olla suuremmat. Normaali kenkäkoko on 40-40,5.
Internetistä ei löydy yksiselitteistä tietoa kummastakaan. Maviceista vähemmän kuin Northwaveista. Jotkut sanoo, että Nortwavet on kapeaa mallia, jotkut että leveää. Jotkut sanoo, että Celsius-sarja on pienempää kokoa kuin tavalliset Northwaven MTB-kengät, jotkut sanoo, että samaa lestiä.
Omat Celcius GTX:t ovat reiluhkolla mitoituksella. Kesälenkkarit minulla ovat kokoa 43 ja tilasin NW:t kokoa isompana. Sinne menee kahdet sukat (normi urheilusukka ja lämpösukka) sekä lämpöpohjallinen kengän oman pohjallisen lisäksi kivuttomasti. Ovat muuten lämpimät! Jos et aio käyttää lisätoppausta sukkien tai lämpöpohjallisen muodossa, suosittelen pitäytymään normaalissa koossa. Minusta tosin talvikenkä saakin olla hieman reilu, että varpaiden verenkierto pysyy hyvänä kylmässäkin.
Kokonaisuutena olen nyt muutaman testilenkin perusteella erittäin tyytyväinen NW Celcius GTX -kenkiin. Vesi ei ole tullu kertaakaan läpi eikä varpaat ole kylmettyneet. Toki pakkaskeleissä en ole päässyt testaamaan, mutta veikkaan että kaksilla sukilla ja lämpöpohjallisilla (folioeristetyt) pärjää ainakin -10 asteeseen asti. Sen jälkeen voi vedellä kengänpäälliset päälle. Ainoat motkotuksen aiheet ovat minusta kovilla pinnoilla liukas pohja sekä hieman riittämätön tuki jalkapöydälle (tunkatessa kantapää tuppaa nousemaan, no biggie).
Taitaapa mennä noihin Rosen kenkiin. Varpaat ei hevillä palele, ilmeisesti ääreisverenkierto säilynyt sen verran hyvänä, joten tuskin mitään superhyperlämpösii tartten.
Kiitos teille! Varmaankin sitten minun kannattaisi valita koko 41, koska tarkoitus on saada mahtumaan huopa-/foliopohjallinen ja paksumpi sukka tai jopa kaksi. Liian isokaan ei tietenkään saa olla, jottei yhdellä sukalla hölsky jalassa. -10 asteeseen asti pitäisi pärjätä, mielellään -15 asti. Sen kylmemmillä en todennäköisesti tule säännöllisesti pyöräilemään.
Taitaa olla, että ostan Shimano MT91-kenkät. Ne tuntui eilisellä sovitusreissulla hyvältä ja sopivan talvisilta. Koko 42 oli paksummalla sukalla juuri sopivan väljä, että menee lämpöpohjallinen ja/tai toinen sukka. Ja oikeat kengät on siis 40-40,5.
Mulla ei ole Rosen talvikenkiä, mutta kun olen katsellut noita Rosen malleja viime vuosina, niin 99% olen varma, että ne tulevat samasta kaukoidän tehtaasta kuin Exustarit.
http://media1.roseversand.de/product.../1319206_1.jpg
http://www.exustar.com/2011/images/products/sm343.jpg
Mun vanhat Exustarit ovat kokoa 44, mahtuu paksu alussukka sekä kunnon villasukka (sitten ainakin kun pohjallisena on matala alumiinitermopohjallinen). Shimanon kesäkengät ovat 44 ja lenkkarit yleensä 43.
Onko kellään vielä kokemusta Wölvhammereista? Bikepalastilla ainakin myynnissä: http://www.bikepalast.com/product_in...ling-Boot.html
Tuli sitten kuitenkin ostetuksi Diadoran Polarikset, kun oli Bike-Discountissa alta satasen. Eilen illalla tilasin ja tänään kaheksan maissa tuli postia, että paketti on lähtenyt eteenpäin. :) Kovastihan noi eri valmistajien mallit näyttää ulospäin samanmoisilta, vaikka en tietenkään mikään kenkäasiantuntija olekaan.
Kuriiri toi eilen bike-componentsista Shimanon MT91-kengät, joita täälläkin on kehuttu. Hintaa oli kengillä 149,90 €.
Kesäkenkänä mulla on Shimanon MT42, kokoa 44. Ne ovat aavistuksen verran väljät jalkaan, joten foorumin kommenttien perusteella päättelin MT91:n sopivaksi kooksi 45. Hyvin nämä istuvatkin, väljyyttä on varpaassa ja paksu sukka menee mukavasti. Kahden sukan kanssa saattaisi mennä änkeämiseksi.
Kenkälaatikon kyljessä oli Shimanon kokotaulukko. Senttimetrikokojen perusteella olisin kenties ehkä uskaltanut ottaa 46-kokoisen kengän. Ohessa kuva taulukosta, jospa siitä olisi jollekulle kenkää valitsevalle osviittaa.
https://dl.dropbox.com/u/1003705/Shi...lukko_1024.jpg
NW Celsius Articit tuli ja koko 45 em. jalan spekseillä osui oikeaan. Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille! Noihin mahtuu sukka+villasukka-yhdistelmäkin juuri ja juuri, joten melkoisen hyvin onnistui valinta. NW:n kokotaulukko löytyy muuten esim. täällä: http://www.bike-discount.de/pdf/products/4878.pdf Ja tuon mukaan Shimanon 46 on about juurikin NW:n 45 (jos katsot senttimetrejä).
Hello,
We recommend you to buy size 44. The are only a little less wide as the shimano shoes.
Tommonen vastaus Roselta liittyen heijän talvikenkiin. Kysyin verraten Shimanon Wide-lestiseen Mo87 malliin. Tään tossun 44 koko on mulle varsin nafti, ohuen ohuella sukalla passeli.
Tänään sain Lake mxz302- kengät. Koosta voin kertoa seuraavaa: Oma normaalikokoni on n. 40. Shimanon maasto- ja maantiekengistä käytän kokoa 41, samoin nämä Laket on 41:t. Sanoisin, että Lake on vastaavaa Shimanoa tiukempi, itsellä ei mene tuonne Lakeen kuin yksi ohuehko sukka. Tosin kenkä on sopivan napakka ja varmasti hyvä poljintuntumaltaan. Jännää on se, että mittasin jalkani tismalleen Laken sivujen ohjeiden mukaan, ja mittauksen perusteella minun olisi pitänyt päätyä kokoon 39 1/2 tai 40. Voin sanoa, että en olisi saanut jalkaani noista kumpaisenkaan. Eli jos haluat Lakesta napakan kengän, menee sama koko kuin Shimanoissa. Jos haluat yhtään pelivaraa (paksumpaa sukkaa, tuplasukkaa jne), niin ota suosilla vielä yksi koko Shimanoa suurempi eli siis kaksi kokoa normaalikenkäsi kokoa suurempi koko. Ja ainakaan ei kannata luottaa laken nettisivujen mitoitusohjeeseen näiden talvikennien osalta. Itse kenkä on erittäin vakuuttava, todella hyvä jalkaan ja uskottavan oloinen. Tule vaan talvi.
kysympä tässä enempia asiaa tutkimatta,että riittääkö sidin hydro gtx kenkä numeroa isompana,kuin kesä tossu?
Komppaan. Kokeilin viime talvena, mutta jäi ostamatta kun oikeaa kokoa ei ollut kaupassa. Normaalikenkä on noin 42 ja jalkateräni on leveä. Jopa 44 koon Laket oli tosi napakat alussukalla ja villasukalla. Olisin ottanut koon 45 mutta niitä ei ollut. Normaalin levyisellä jalalla varustetulle varmaan riittää toi +2 numeroa, mä olisin leveyden puolesta tarvinnut sen +3.
Mullon tällaset. Hyvät ja halvat. Pari numeroa kesäkenkiä suuremmat niin sopii villasukkakin sisään.
Mulla on Sidin kesäkenkää (46 normaali kapean mallin genius 5 pro) kahta numeroa suuremmat Sidi Diablot 48 talvikäytössä. Kesämaantiekenkä on ohuella sukalla tiukka eli maantiekäyttöön sopiva. Diablot vetää helposti pari vaellussukkaa päällekkäin eikä vielä tee edes tiukkaa. Kengissä parin sukan kanssa myös paksut pohjalliset tai sähköpohjalliset, menisi vielä varmaan kolmaskin vaellussukka päällekkäin jolloin olisi yhtä tiukka kuin kesämaantiekenkä. Tiedä sitten onko tuo hydro gtx tiukempi kooltaan kun on maantiekenkä, todennäköisesti kyseessä on aivan sama kenkä erilaisella pohjalla.
Eli katsoin sopivasta Shimanon koosta (46) Shimanon taulukosta, mitä se vastaa senteissä (~29,5) ja katsoin mikä koko vastaa tätä senttilukua Northwaven kokotaulukossa, eli koko 45. Tasan "jalan mittainen kenkä" on harvoin toimiva, vaikka valmistajat ilmoittavatkin kokotaulukkojen sentit usein "liikkumavaroilla", kai..
Sain noi Diadoran kengät. Sama koko kun kesäkengissä, eli 46. Mahtuu kevyesti ainakin kaksi paksua urheilusukkaa. Varsi on kaponen, joten ei heti lumi mee sisään. Oikein hyvltä tuntuvat muutenkin.
Itse kävin tänään hakemassa Sidin Diablo Gtx kengät kun alkoi varpaita paleltamaan joka lenkillä, oli märkää tai ei. Ja pitihän niitä heti päästä kokeilemaankin. Otin kokoa isommat, niihin saa paksun sukan ja vielä ylimääräisen pohjallisen, ettei kylmä pääse hiipimään klossien kautta sisään.
Varpaat kiittivät ja ne oli riittävän jäykät pohjiltaakin, joten polkeminen oli tehokasta, kun laittoi vähän puristusta pakaroihin. Nyt täytyy vaihtaa SPD polkimet syksyksi maantiepyöräänkin, jos sattuu vielä kelejä.
Kengät hommasin Velosportista, josta sain ne erittäin kilpailukykyiseen hintaan verrattuna esim. Saksan verkkokauppoihin ja vielä asiallisena palvella kuorrutettuna. Täytyy tukea näitä muutamia oikeita pyöräilyliikkeitä, niin kauan kuin niitä vielä täällä on.
PS. Ostin sormille vielä gore biken gtx hanskat, sormetkin kiittävät. Elen ostetut Roeklin windstopperit eivät olleet riittävän lämpöiset alle +6 asteen lämmöissä, mutta niistä saa hyvät välikelin hanskat.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Minulla on normikengissä 46/47 numeron jalka (30,5 cm), ja melko leveä lestinen saa olla, että mahtuu. Näiden pyöräkenkien koot on ihan vinksallaan, eli Shimanolta käytän 48 kenkiä (normi urheilusukka) ja Sidiltä samoin kesäkengäksi sopii 48. Mun molemmat simpat on (muistaakseni) leveälestisiä malleja, Sidistä meni ihan normi malli. Talvikengäksi ostin 49:t jotta on tilaa paksuille sukille eikä purista yhtään. Ohuella sukalla nää pyörii jalassa, mutta paksuilla toimi hyvin, vielä kun laittaa vaikka ergo-pohjallisen tuonne, niin istuvuus paranee. Kiristys neljällä velcro-vyölla pitää myös kantapään paikallaan. Ilmatilaahan täytyy jäädä, muutoin ei auta paksukaan kenkä (vrt nokia huopakumpparit).
Sent from my iPad using Tapatalk HD