Jaloissa pojalla potkua riittää, mutta ei oo pitoo => Nastakumit pojalle heti tilaukseen:)!
Valoakin näytti ledeillä tulevan vähintään riittävästi, myös edellämenevälle.
Printable View
Hyötysuhteista en tiedä, mutta tässä linkki: Flashlightlens.com&UCL-lasi. Ja esim. tässä kuva, jossa rinnakkain vakio Mag-Lite sekä sellainen, jossa on (mm.) lasi vaihdettu.
Hmm... Lasin hinta 5,20$/kpl, halvin postimaksu ulkomaille 1,80$, ja ainakaan missään ei mainita mitään minimitilauksista...
[quote=arctic biker;874451]Vähemmän hifiä väliin niille, jotka eivät jaksa suunnitella ja pipertää.Lainaus:
xenon
http://www.agrimarket.fi/Liitetiedos...rvikekuv06.pdf
eli paikallinen Agrimarket myy samaa lamppua ja löytyy vielä 20W versio.
http://www.solentia.fi/Sunsboy.htm
ja lisää infoa
Lainaan omaa viestiäni toisesta foorumista, akku+laturi tulee biltemasta ja tommosta
valopääksi vakaasti harkitsen
Sunsboyn 35W lampulla on nyt ensimmäinen pimeätestilenkki ajettu. Valokeila on leveä, mutta valoa riittää sitten ihan älyttömästi. Valokuvio on puhdas ja tasainen ympyrä, vähemmän kellertävä kuin halogeeneissa. Vanhan Sigman valokuvio kun oli sellainen epämääräinen, täynnä varjokohtia ja muutoinkin rupinen. Lamppu kuumeni aika paljon kun sitä sisällä koekäytin, mutta ulkona ja ajoviimassa ei mitenkään häiritsevästi. Sunsboyhan lupaa, että käytössä virrankulutus olisi huomattavasti laskennallista pienempi, mutta mitannut en ole eikä empiirisiä kokeitakaan ole tehty riittävästi.
Kokoonpano seuraavanlainen:
Sunsboy 35 W/12 V lamppu (n. 50 €), jossa tulee mukana metallinen kiinnitysjalusta, jossa niin ikään kallistuksen säätömahdollisuus. Lampun perästä löytyy liittimet abikoille ja kumitutti suojaamaan liitoksen seutua. Akuksi hommasin 7,2 Ah 12 V lyijyhyytelöpaketin (n. 15 €), jolla on painoa reilu 2 kg ja mahtuu Camelbakkiin just hienosti, jos siellä ei ole juotavaa... Lampun ja akun väliin hommasin piuhat, katkaisimen (mallia pöytälampun katkaisija), liittimiä, vesitiiviin sulakerasian + 5 A sulake sekä banaaniliittimet, joilla repun ja kypärän saa toisistaan irti helposti (yht. noin 15 €). Päälle vielä laturi (30 €), joka ymmärtää volttien päälle ja kertoo milloin akku on täynnä. Abiko-pihdit tässä tietysti tarvittiin, mutta mitään ei tarvinnut kolvata. Valoteho/hinta on varmasti kiitettävä, mutta valoteho/paino voi jotakuta tietysti hirvittää. Kypäräkiinnityssysteemi on sitten tarina erikseen. Kuvia voin lähettää jos joku haluaa.
Vastaavilla 20 ja 50W systeemeillä on ajettu jo kivikaudelta mutt tuo sun "reilu" 2kg on kyllä 2,5kg...
Varma ja halpa ratkaisu, varsinkin jos lampun kotelon kyhää ite. Ei vaan kestä riittävän kauaa eli siirtymiin kannattaa laittaa esim. 50mm halogeeniin pakattu 1-3W led viereen niin saa kestoa hyvin lisää.
en ny oo kattonut noita tuunauspalstoja mutta arvaisin että originaaliLainaus:
Mulla saattaisi olla tarvetta tuollaiselle 52,1mm lasille. Pystyyköhän tuohon poraamaan reikiä miten helposti
on jotain muovilevyä, ja tää on hiottu tasolasi, tuo heijastuksien estokä-
sittely antaa vielä oman lisänsä valonläpäisylle ja hajavalon vähenemiselle.
Lasiinhan voi periaatteessa porata reiän timanttiporalla. Joskus ennen
muinoin kun kehyksettömiin silmälaseihin jouduttiin laittamaan lasilinssit
niin ruuvinreiät porattiiin juuri timantilla. Vaatii lehmän hermot ja herkkää
kättä. vanhemmissa optikkoliikkeissä saattaa vielä tuo terä löytyä.oon
joskus muutaman reiän porannu mutten enää ala.
Ylipäätään hyvän suojalasin saa objektiivin uv-suotimesta. Muistini mukaan
ne on ns.kruunulasia jota linssinhiontatahkolla voi hyvin pienentää sopivaan kokoon. suotimissa on myös heijastuksenestokäsittely.
[QUOTE]Kypäräkiinnityssysteemi on sitten tarina erikseen. Kuvia voin lähettää jos joku haluaa.
joo tuo kypärään kiinnityssysteemi kiinnostaa,mulla löyty valmista tilpehööriä niin että köyhäilin (yks iso syy tuolla eteisessä) ja tyydyin
pikkuhalogeeniin (35mm) nyt on toinen versio kypäräkiinnityksestä menossa, jos kolmas olis sitten jo toimiva:p
Tehoahan mr11-kantainen 12V/20W 17asteinen omaa kyllä riittävästi.
Sporterilla on täällä Sunboy systeemi käytössä eikä moittinu yhtään...
ei vielä oo päästy vertaamaan.hää alako hiihtomieheksi.
Kuten Arctic mainitsi, käytössäni on nyt pari syksyn lenkkiä ollut ja hyvin toiminut 12V Sunsboy 35W(?) + 2x6V(=>12V), 9Ah NiMH (suunnistus)akut. Lamppuun lisäksi askartelin katkaisijan ja johtoon akun ja lampun välille laittelin 4A lasiputkisulakkeen. Kypärään kiinnitys onnistu kätevästi ruuvaamalla siihen lampun oman jalusta (jolla helppo suunnata valokeila lähelle/kauas).
[Laturi sitten on ollut reilummasti oma patentti, Ericssonin vanha 6V kännykkälaturi (joskus vois investoida "viisaaseen laturiin")].
Hyvin on pelittänyt. Saa ajella noilla akuilla (juomareppuun olen laitellut) reippaammankin mittaista lenkkiä (3h menny ainaki vaivattomasti). Kaverin 20W 17ast. halogeeniin verrattuna mielletty valokeila ehkä vähän tasaisemmaksi, muttei hurjaa eroa?
Jos joku haluaa kyhätä nopeasti ja helposti ajovalon, niin kyllä sellaisen tuosta Sunsboystä taikoo. (Näytti lampun koteloon pystyvän istuttaa tavallinenkin halogeeni, eli samaa koteloa hyödyntää helposti myöhemminkin kun alkaa tavallisempia, tehokkaampia halogeeneja kokeilemaan).
Ja luvassa on väliin pyörälenkkiäki (muun hyötypyöräilyn lisäks), että pääset Arctic kyl vertailemaan...
Analoginen henkilövaaka on riittänyt mun kevennystouhuissa ja koska kyseessä on kuitenkin kutakuinkin halvin ja painavin mahdollinen akkumalli, en nähnyt tarpeelliseksi alkaa mokkulan massaa niin tarkkaan puntaroimaan.
Lampullahan on jo kotelo valmiina eli tuommonen kuvassa vasemmalla oleva tuli paketissa: http://www.solentia.fi/kuvat/Sunsboy11.gif
Täytyy hieman teoretisoida tähän lopuksi. Jos lamppu on sen 35 W ja systeemi 12 V sekä akku nimelliskapasiteetiltaan 7,2 Ah. Jos oletetaan, että akkua käyttäisi vain 80 prosenttisesti, olisi ajoaikaa tarjolla hitusen vaille 2 tuntia, joka riittää minulle. Pyörätiesiirtymillä voi käyttää ranteessa olevaa lediä. Toisaalta, jos virrankulutus on käytössä 1,5 - 2,5 A, kuten valmistaja (pakkauksessa) ilmoittaa, olisi ajoaika 3 h 50 min - 2 h 18 min. Ehkä tässä talven aikana selviää tämäkin.
Akun kyljessä lukee nimellispurkuvirta, jolla pitäisi saada koko ilmoitettu kapasiteetti käytettyä. Jos purkuvirta on suurempi, niin akku loppuu aikaisemmin kuin laskemalla saadaan. Mulla oli saman kokoisessa akussa 2x20 W polttimot ja paloaika ei todellakaan ollut se mitä laskemallaa olisi luullut. Yhdellä 20 W polttimolla myös valon sävy on hieman valkoisempaa. Nykyisin olen tyytynyt yhteen polttimeen ja silläkin pärjää ihan hyvin.
Akun kylkeen on kiinalainen kertonut: Initial Current 2,8 A. Ei auta, pitää kai sitten lähteä polkemaan tuo taskulaskin suohon ja pyörällä yöhön valokyhäelmän kanssa, että selviää se riivatun todellinen paloaika. Cameliin mahtuu vielä toinenkin samanlainen akku - paluumatkaa varten. :)
Mä tyydyin modaamaan 5w sigman jämän, josta ei kyllä koskaan oikeastaan valoa ajettavaksi saakka ole liiennyt. Homma oli itseasiassa helpompi kun luulin. Tilasin honkkarista P4:sen (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1302) ja siihen sopivan driverin: (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7425) muistaakseni. Sigmasta otin heijastimen pois ja kolvasin edellä mainitut osat järjestyksessä tilalle. Kun ledi vaikutti hehkuvan aika kuumana sellaisenaan niin leikkasin limutölkin pohjasta sille metallilevyn taustaksi jolla lamppu pysyy systeemissä aloillaankin. Vaimon tuomio oli sisuskaluista että näyttää enemmän retkikeittimeltä, mutta tähtiä näkyy tovi kun menee kannalta jännitteitä mittailemaan. Valoa tulee joka suuntaan ilman mitään keilaa mutta tähtikanta estää sen ettei se ihan pakitukseen alussakaan lähde turhia haaskaamaan.
Sigman pullotelineakun olin joskus aiemmin päivittänyt uuteen Bebekin halpis lyijyhyytelöön eli kulut koko päivityksestä jäi alle 15 euroon ja sai modailun riemua. Jos laite häikäisee pahasti vastaantulijoita niin pitää laittaa sille "gangsterilippa" ulkopuolelle. Halpaa kuin saippua ja valoteho päivittyi tämän vuosituhannen tarpeisiin. Pitänee tilata lisää noita ledejä ja vaihtaa niitä vanhoihin suunnistus-otsavaloihin ym. Veikkaan ettei halogeeneihin ole itsellä paluuta eikä HID:in käyttöön ole koskaan kuitenkaan varaa/ enää tarvettakaan.
Lisää Tee-se-itse linkkejä tuli vastaan tuolta:
http://www.cutter.com.au/links.php
Mittailin viikonloppuna tripla Seoul P4 -lampulle menevää virtaa täydellä lyijyhyytelöakulla ja mittari näytti muistaakseni 1,14A. Pitäisikö etuvastusta vielä viilata vähän ylöspäin vai kestävätkö ledit tuon virran? Virta kuitenkin tippuu tuosta aika äkkiä. Noin tunnin ulkolenkin jälkeen mittari näytti 0,81A.
Anna palaa vaan. Tuon on niin pieni ylivirta, että kunnolla jäähdytetty LED kestää sitä ehkä noin puolet (vahva hihavakio) luvatusta käyttöiästä, joka on kuitenkin kymmeniä tuhansia tunteja.
Eikö Dealextremen juotokset herätä mitään kommentteja? :cool:
http://www.dealextreme.com/productimages/sku_7425_1.jpg
Se saattaa olla, että kauppa käy riittävän hyvin dealextremellä. Ei siinä ehdi IPC-TA-722:a lukemaan.:)
Piti käydä pimeässä ihan kameran kanssa, mutta täytyy myöntää ettei keilaa saa kuvaksi saakka valottumaan. Varmaan se että keilaa tulee about 90 astetta (ylös ja alaskinpäin:-) syö samassa suhteessa kirkkautta. Vanhaa sigmaan verrattuna ehkä yhtä kirkas ja näyttää yhtä lähelle, mutta valoa on muutamia metrejä näkökentän leveydeltä -eli juuri ja juuri pikku polkupyörittelyyn. Liikenteeseen johon mä ton tein uskon sen palvelevan kivasti ja jos siihen keksisi linssin niin etäisyys saisi uusia ulottuvuuksia. Akkuna on ilmeisesti 6V/ 3Ah lyijyhyytelö eli eiköhän sillä riittävästi töihin ja takaisin pääse pakkasellakin. Toisaalta tuollainen leveä valo olisi metsähommissa kiva jos toisella ledillä rinnalla laittaisi keilaa kauemmaksi.
Kun lamppu on muutenkin ruma niin en ole huolissani driverin tinauksista. En vaan käsitä kinkkien tinailun ja komponenttien halpuutta kun tuolla parin euron (sis. postit kirjattuna kirjeenä) värkillä vanhasta sigmasta löytyy nyt pari valotehoa ja strobot. Luvattua SOSia ei kyllä ole ja virtaakin taitaa olla maks. 800 mA luvatun amppeerin sijasta mutta en nyt jaksa moisista huolestua.
Sain aikaiseksi mittailla bFlexin antaman virran; tasan 1A näytti mittari. Eli toimii juuri niinkuin pitääkin. Jännite yhdelle ledille on mittarin mukaan 3,52V.
Muistaisinkohan huomenna.. tai siis tänään tilata Ledil:ltä linssejä..
Sanokaas noviisille näissä lampun rakenteluissa, että onko tästä systeemistä mihinkään: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9358 ja akuksi porakoneen akku 9.6v/1900mAh. Noita akkuja (poistettu hajonneista akkuporakoneista) saan duunista otettua useammankin, että sen puoleen voi vaikka testailla noita eri akkuja miten pitää virtansa sisällä... ja ainakin yksi toimiva laturikin tuossa on. Tuo olisi tuommoinen mukava pienen budjetin ratkaisu..
Kyllä tuosta varmaan ihan lamppu syntyy, vaikkei siinä olisikaan ihan uusinta uutta LED:einä. Driveristä ei suostuta kertomaan mitään muuta, kuin että 3.6-9V. Driveri voi mennä vaihtoon. 9.6V akussa on kuitenkin aika paljon enemmän jännitettä täyteen ladattuna. Valokeilan leveyttäkään ei kerrota. Kokeilemalla selviää...
Onko kukaan modifioinut kannettavan tietokoneen akusta led-lampun akkua?
Mtbr.comin foorumilla pisti silmään ketju, jonka kirjoittaja on näin tehnyt. Tuossa esimerkissä akun suojaelektroniikka on ohitettu kytkemällä johdot suoraan akun napoihin. Tuo ei varmaan ole pitemmän päälle fiksu ratkaisu.
"Hauska" modi, mutta en ymmärrä täysin pohjaa. Saman kapasiteettin LiPo menee kompaktimpaan tilaan ja ei maksakkaan ihan himmeesti. United Hobbiesillä on hyviä vaihtoehtoja tämän akku ongelman ratkaisuun.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...?idCategory=86
Tuota.. osaakos joku suositella hyviä liittimiä? Ja nyt ei siis haeta mitään kotikötöstely-lookkia vaan professionaalimpaa. Nykyisessä valossa on RCA-liittimet ja vaikka toimivatkin (lähes) virheettömästi niin sellaiset ei nyt vaan käy. Samaan ei-käy -sarjaan menee dean:t yms.
SuperHylkeitä mulla on läjä, mutta ne on isoja ja rumia tähän tarkotukseen. Haluaisin pienet ja sievät sekä pyöreät liittimet. Ja boonusta olis jos ne ei oo kiertolukituksella vaan "snap" tms. lukituksella. Ei irtoais pää jos valo(t) on kypärässä ja piuha tarraa oksaan.
Hirschmannin ja Binderin M8 anturiliittimiä olen tässä vilkuillut sillä silmällä.
Ehdotuksia?
Tekisiköhän tälläisella mitään lähivalona:
http://www.perel.fi/images/Kompuutuu...V_1W_white.jpg
Eli 1w ledi. En tiedä keilan astelukuja, mutta varmaan lähivaloon aika sopivasti? Hintaa 15,9 euroa. Tai jos teho ei riitä niin vois laittaa useammankin. Onko parempi mitä ne 18 ledin(tms.) härvelit?
Itse en ainakaan laittais tommosia. Lukemani mukaan ovat ihan kuraa. Ennemmin investoisin 30 euroo enemmän ja laittaisin vaikka Led Lenserin ledivalon. Siitä ainakin lähtee valoa ihan kivasti. Ois valmis pieni pötkylä ja toimis myös fikkarina sillon ku ei oo fillarissa kiinni.
Mulla on ihan tavallinen 3.5mm stereoplugi ja vastakappale tuossa pöydällä, ja ainakin tuo yksilö on todella tiukka ja pysyy hyvin kiinni. Helppoan se on sitten vaihtaa uuteen jos löystyy.. Siitä ei ole kyllä mitään hajua että miten kestää virtaa ja sulaako alle.
Joo, ja samasta paikasta voi ostaa sitten tulen kestävän latauspussin, jos sattuu käry käymään.. ;)
Olikos juuri DELL kenenkä laptoppien akut kajahteli viimeksi ;-).
No, riskejä on otettava vaikka kunnon LiPo (IMAX B5) laturin hommasinkin ja näiden RC-hemmojen (mikä on muuten tuo lafkan pääasiallinen asiakaskunta) lataus/purkuhommat ovat muutenkin korkeammalla astella vs. meikän lataustarve/käyttö.
Täältä lisätietoa:
http://www.rchobbies.org/lithium_bat...eakthrough.htm
Tässä Creen perf. roadmappia, R4:lla saa varmasti paistaa makkaran fillarilampun edessä ;-)
http://www.cutter.com.au/prodimages/xrerdmap.gif
Tulee ehkä kuitenkin halvemmaksi pitemmän päälle ostaa asiallinen laturi ja balanceri, kuin noita pusseja ja uusia akkuja. Äidiltä pöllitty painekattila sitäpaitsi toimii latauspussina ihan hyvin. Vuoraa painekattila jollain sähköä eristävällä materiaalilla ja tiivistä johdon läpivienti lämpöäkestävällä kitillä (takkakitti). Sitten vaan latailemaan. Kun viheltää, tuli ladattua liikaa. :cool:
Jos Binderit on riittävän pieniä, niin miten olisi Speakon?
Partcon luettelon sivulla 92 yläkulmassa on se AMP-liitinmalli, jota olen käyttänyt. Se ei ole pyöreä, mutta se kestää riittävästi virtaa ja napsahtaa kiinnin ilman mitään lukkosalpaa riittävän tiukasti. Parihintakin on kohtuullinen samoin kuin koko. Kypärälampussa on noin 5cm johto ja siihen saa akulta tulevan johdon kypärän päällä sokkonakin riittävän helposti kiinni.
Te, joilla noita LiPoja ihan oikeasti on, kertokaapa onko ollut ongelmia latausten kanssa. Atala RC:n sivuilla kehoitetaan valvomaan akkujen latausta koko ajan ja lataamaan akut palamattomalla alustalla! Toisaalta olen lataillut läppärin ja puhelimen Li-ion akkuja vuosia ilman mitään ongelmia.
No ei käy, nehän on valtavia mötköjä. Samaten ku ne Binderit mitä Partcosta saa. Binderillä on pykälää pienempiäkin.
Juu, toimii varmaan vähintään riittävän hyvin. Nyt kuitenkin on haussa "hienot" liittimet. Eli siis sellaisia kuin esim. Lupine käyttää.Lainaus:
Partcon luettelon sivulla 92 yläkulmassa on se AMP-liitinmalli, jota olen käyttänyt. Se ei ole pyöreä, mutta se kestää riittävästi virtaa ja napsahtaa kiinnin ilman mitään lukkosalpaa riittävän tiukasti. Parihintakin on kohtuullinen samoin kuin koko. Kypärälampussa on noin 5cm johto ja siihen saa akulta tulevan johdon kypärän päällä sokkonakin riittävän helposti kiinni.
DIY-lookkia yritän välttää viimeiseen asti :D