Aikanaan lueskelin tosta asiasta tutkimuksia muttei niissä oikein mitään syvällisempää tullut ilmi.
Selvää on se että ääripäistä ei saa mitään lisäinformaatiota vaikka niin podcastissa höpötellään. Eli esim. 0W mitä kovempi kandessi sitä kovempaa hommaa ja 1000W ei pysty tuottamaan kovinkaan monella kadenssilla.
Kiinnostavimmat alueet on varmaan ne jossa mennään jotain tosta väliltä.
Itse itselleni optiomoin pari vuotta sitten kadenssia jolla jaksaa 3h 220W parhaiten ja vastaus oli 83rpm. Se tuntu tosi pahalta, mielummin olis ajanut vaikka 88 mutta 83 väsytti vähemmän 3h kohdalla. Tuossa ei voi mitenkään puhua nopeiden lihassolujen käytöstä.
Toi oli hyvä systeemi triatlonhommiin mutta pyöräilyyn sitten mielummin käyttää kovempaa kadenssia että on helpompi reagoida tempomuutoksiin.
Parhaan 20min vetoni olen saanut yli 100 kadenssilla kun trainerissa loppu vastus ja vaihteet kesken. Ei ollut sekään mikään "luonnollinen" valinta.
Sitten taas huonolla alustalla pienempi kadenssi tuntuu järkevämmältä kun saa polkimesta enemmän tukea. Näinhän ne ajaa roubaixissakin.
Ihan selvää taitaa se olla että mitä erilaisemmilla kadensseilla osaa ajaa niin sitä helpompaa pyöräily on. Se podcastissakin osattiin sanoa.
Muu on ainakin mulle aika epäselvää eikä oikein missään ole kunnon faktoja laittaa enempää kun että "se riippuu" tms.