Lommilan Ikean kulmilta Tuomarilan asemaa kohti johtavalla ulkoilutiellä näyttää olevan vieressä suurella osalla matkasta uusi latupohja. Tulisikohan tuosta aurattava reitti?
Tulvimista vastaan ulkoilutietä ei kyllä ole korotettu.
Printable View
Lommilan Ikean kulmilta Tuomarilan asemaa kohti johtavalla ulkoilutiellä näyttää olevan vieressä suurella osalla matkasta uusi latupohja. Tulisikohan tuosta aurattava reitti?
Tulvimista vastaan ulkoilutietä ei kyllä ole korotettu.
Eilen ajelin seuraavan lenkin rantoja pitkin: Lauttasaari-Ruoholahti-Hietaniemi-Meilahti-Kuusisaari-Keilaniemi-Karhusaari-Hanasaari-Lauttasaari. Ei suolaa eikä sepeliä missään. Vaikka kaunis reitti onkin, niin on kyllä kovin tylsää tuo maantien ajaminen. :D
Totta se oli ja vieläkin harjataan. Siellä menee edellä harjakone. Vähän on jäänyt vielä vasempaan laitaan sebel. Mun reitillä ei oo enää, lun ehkä 2/18km sepeliä, kun viikko sitten oli 16/18.https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...b0edfb8c1b.jpg
Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla
Taas hätäiltiin sepelin kylvämisellä, kun sitä ei oo tarvittu pitkään aikaan. Mä en liukastellut edes kesärenkailla vaikka yritin kaikki lumi- ja jääpaikat käydä läpi, seuraavana päivänä kun sitä lunta vähän oli tullut. Toisaalta jossain kävelyfoorumilla oli varmaan heti kitinä missä sepelit on, kun vähän lunta tuli, poislukien ehkä koirien ulkoiluttajat.
Kävin eilen K-raudassa ja näin siellä aika pätevän näköisiä nastakenkiä. Hintakin oli sopiva. En nyt löydä netistä niitä enää. Niissä oli metallinastoja ja kuminastoja. Metallinastoja olisi voinut olla enemmän kantapäässä. Ehkä se oli vain Oulunkylän kaupan tarjous.
En tiedä mistä harjaavat, mutta ainakaan kehä3 ei ole kyllä harjattu lainkaan vantaan puolelta. Espoo ei onneksi ehtinyt sinne kylvämään ja martinlaaksosta espooseen on puhdasta. 110 sitten on onneksi taas sepelöity.
ray/ralph kombo tuntuu onneksi kestävän hyvin sepelit ja rullaakin kivasti. Niin ja pitää tuossa sepelilläkin kohtuudella.
Onneksi harjataan niin voi päästellä mäet täysiä kun pyörän saa pysähtymäänkin toisin kuin sepelin liukastamalla asfaltilla.
Harjaaminen voi olla syksyn lehtien siivoamista, sepelinpoisto on vain tahaton sivutuote?
Totta. Tuotahan tehtiin muutama viikko sitten muuallakin.
Sepeli olisi syytä poistaa paljaalta asfaltilta. YLEn artikkelissa (https://yle.fi/a/3-12365620) kerrotaan "Ruotsissa muutama vuosi sitten julkaistun tutkimuksen mukaan jopa joka viides pyöräilijän kaatuminen johtuu asfaltilla olleesta hiekasta tai sepelistä."
Nythän pyörätiet sepelöitiin muutaman lumisen päivän vuoksi niin, että ne ovat olleet jo yli viikon liukkaammassa/vaarallisemmassa kunnossa kuin jos ei olisi levitetty sepeliä lainkaan.
Sepeli ja märät lehdet asfaltilla ovat kuin jäällä ajelis. Molempiin olen kaatunut. Jos hyviä puolia yrittää etsiä vanhenemisesta niin on tullut varomaiseksi vai onko se pelokkuutta.
2.4" renkaat on törkeen hyvät tuolla kelveillä. Saa olla sepeliä ja vähän lehtiäkin alla. Ja joo, olen ollut useammam kerran naamallani gravellilla soran vuoksi.
Noin vuosi sitten autoin työmatkalla alakouluikäistä poikaa, joka oli menettänyt etuhampaansa asfaltille turhaan levitetyn sepelin takia.
Muistin laittaa melko tulikivenkatkuisen palautteen kaupungille tapauksen jälkeen ja silloin siltä osuudelta sepeli poistettiin seuraavana päivänä, mutta mistään muualta ei.
Ilmeisesti kuvittelivat olevan joku paikallinen erikoisuus. Nyt olen tyytyväinen, että tekevät tuon harjauksen, kun viikkoihin ole tarvetta. Olipa kyse lehdistä tai hiekasta.
Eniten sepelöinti silti harmittaa niillä kevätkeleillä, kun klv:t jo puoliksi sulia, mutta varjopaikoissa ja kinosten reunalla vielä jäätä.
Aamulla sepelöidään, päivällä sepeli sulaa jään sisään, illalla liukastellaan ja aamulla sepelöidään taas. Tätä jatkuu viikko-pari, kun homman voisi hoitaa kerralla auraamalla/harjaamalla ne jäät ja sohjot pois yhtenä iltapäivänä ennen yöpakkasia.
Sitten se sepelipatja makaa siellä suvivirteen asti.
Itselle ei sepeli ole ollut ikinä mikään ongelma, kaikissa pyörissä on jonkinlaiset nappulat niin ei paljon sepeli haittaa. Samoin kaikissa perheen pyörissä ja lapsille kertonut että sepeli/hiekka on yhtä liukasta kun jää jos sitä on paljon kovan pinnan päällä. Tuollainen ihan perus 2.25" kevyt XC rengas matalilla nappuloilla kestää mainiosti sepeliä vaikka ei olisi mitään ihmeellisiä pistosuojauksia ja rullaa mainiosti.
Sitä odotellessa :D
3mm taitaa olla nappulan korkeus, mikä helpottaa jo kummasti sepelillä. Litku kanssa paikkaa paremmin, kun se baariinkaan vajunut paine ei haittaa vielä mitään. Toki se sepeli kannattaa kiskoa renkaasta pois.
On mulla mennyt sepeli läpi mara plussastakin. Ei sitä kovin usein käy, mutta vaatii vain sen yhden hyvin kääntyvän nuolenkärjen.
Niin jos nappula on riittävän korkea ei sepeli yllä läpi. 3mm ei tietysti tähän vielä täysin riitä.
Marawinteristä menee kyllä sepeli läpi kun se on vaan sapelia.
Tänään ip iso etukuormaaja levitti kauhasta sepeliä paljaalle asfaltilla Tikkurilassa Talvikkipolulle ja tod näk myös muualle.
En nyt oikein ymmärrä miksi?
Joillekin kuiville asvalttipätkille oli eilen ilmestynyt kauden ensimmäinen sepelikerros myös täällä eteläespoossa
Mulle tuli tänään sellainen mielikuva, että sepeliä oli tullut tänään sellaisille paikoille missä sitä ei aiemmin ollut. Esim. kehä lll ja Suutarilan- ja Tapaninvainiontielle. Olihan se keli 0 asteen tuntumassa mutta ei aamulla ollut kesärenkailla liukasta missään. Laittoivatko varmuuden vuoksi vai etukäteen huomista varten.
Järjetön määrä roiskittu sepeliä kuivalle asfaltille Kehä 3:n varteen, roiskittiin eilen päivällä sillä aamulla ei ollut. Kilinä vaan käy kun kivet kimpoilee runkoon ja tuntee kuinka terävät kivet silpoo rengasta, älyvapaata touhua. Varmuuden vuoksi huomista varten sinne lumen alle josta se aurauksen mukana lähtee pois, eli toisin sanoen täyttä resurssien ja rahan haaskausta. Tässä helsingissä himan ympärillä on tiet puhtaat niin uskaltaa kauppamatkalla kääntyä pyörällä ilman että täytyy varoa irtosoran aiheuttamaa pidon menetystä, mutta työmatkan sepelirunkku pilasi.
Näinpä aamulla yhden joka talutti takarengas tyhjänä, taisi olla työmatkapyöräily hänen osalta siinä, hyvää duunia sepelirunkku.
Ihan kuin olisi ollut isompaa raetta, täristi niin ja tuntui hidastavan. Tai sitten oli vaan tottumuksen puutetta ja toisen eturenkaan vaihdon vaikutus.