Melontakaverilla oli MSR:n Hubbabubba, ihan pätevältä näytti mutta silti ite meen noilla halpis-kupoleilla
Printable View
Melontakaverilla oli MSR:n Hubbabubba, ihan pätevältä näytti mutta silti ite meen noilla halpis-kupoleilla
Halpis-kupoleista puheen ollen, Anttilan verkkokaupassa on 40% alennus ja siellä on eräs teltta alennuksien jälkeen 12€. Ottaen huomioon, että kupolin mukana tulee ulkoteltta, niin kyllä ilman epäilyksiä ostaisin oman kuluneen halpiskupolin tilalle. Satuin kuitenkin ostamaan sen jo pari kuukautta sitten (vielä ei ole ollut oikeassa käytössä).
Painoa setillä on noin 1,8kg. Sisäteltta on erityisen ohutta kangasta (oven seinä poislukien), jonka kestävyys epäilyttää. Varmasti on ainakin hengittävämpää. 2-hengen Kupoleilla on sen verran samat mitat, että voi ainakin tätä samaa ulkotelttaa käyttää muiden kanssa.
Mulla on tommonen halpis-kupoli 90-luvulta. Monta yötä nukuttu. Hyvä teltta muuten, mutta toisesta kaaresta on kuminauha kadonnut jo aikoja sitten, täytyy aina kasata tsiisusteipillä se.
Uusia kaaria jostain kai saisi, mutta maksavat yhtä paljon kuin uusi teltta maksaisi, niin ei ole oikein järkeä.
Partioaitta kertoo et k-nauha koko kaaren mittainen ; http://www.partioaitta.fi/halti-lasikuitukaaren-korjaussarja-9-5
Tosta modaamalla sopiva ? http://www.halti.fi/collections/retk...ant=3768027201
Vai onko liian paksua ;https://www.varusteleka.fi/fi/produc...474?qref=kumi-
Haltilla muitakin kokoja noita kaaria.
Haltilla on myös korjaussarjoja ;https://scandinavianoutdoor.fi/varus.../korjaussarja/
Mulla on tollanen täyteen 25é hintaan ostettuna :D .. pari viikkoa ollut pihalla ja pitänyt viimeaikojen sateet ulkona. Ei hengitä ihan niin hyvin kuin toinen budjettitelttani Retki 2000 jossa on ilmaräppänä ovea vastapäisellä takaseinällä eikä suoraan ole itsestään seisova tai sit kokosin väärin.. olematon eteinen jopa isompi kuin Retki 2000 ja paino samaa luokkaa
https://www.amazon.co.uk/dp/B00W1F7A...ing=UTF8&psc=1
Tilasin tuommosen kokeeksi. Tuota on ainakin ympäri internettiä kehuttu ihan ok Teltaksi. Teltan käyttö on vähäistä, joten ajanee asiansa lyhyillä retkillä.
Hankin myös tuon NatureHiken keväällä. Nyt, joidenkin nukuttujen öiden jälkeen, voin vain onnitella itseäni hyvästä ostoksesta. Öihin on mahtunut tuulta, viileyttä, rankkaa ja heikkoa sadetta ja jopa lämminkin yö. Toiminut kaikissa olosuhteissa. 2 hengelle se voisi olla niukasti ahdas mutta yksinäiselle ratsastajalle suorastaa ylellinen. Hankin myös pohjakankaan, enkä todellakaan sitä kadu.
Oisko heittää suosituksia/kokemuksia teltasta pyöräilykäyttöön? Tunnelimallista olen ajatellut, vesi pitäisi pysyä ulkopuolella ja painoa maltillisesti ja tietysti edullinen.
Mulla noin 30-vuotias HALTI 1200,pienestä reissusta sillä saa suuren seikkailun aikasex norjan seuduilla,teltta repesi jne...:)
Kuka uskaltaa...:rolleyes: kokeilla ?
Hyvin pelasi taas mun 25 vuotta vanha Everest Jämillä. Nopea ja helppo kasata sekä pakata ja pitää kaatosadetta ilman mitään erikoistoimia.
Taidan päätyä Hannah:n telttaan, keveitä, edullisia ja saaneet hyviä arvosteluja.
Hubba nx sooloreisulle, hubbahubba kahdelle, Hilleberg keron 3 koiravaljakkoretkelle. Näillä mennään.
Lähetetty minun SGP611 laitteesta Tapatalkilla
Vaude power lisard on mun suositus sooloteltaksi.
30-vuotias Tena/Rukka Saana 2 - teltta pelasi aivan loistavasti Saaristomeren ulkoluodoilla monta vuotta ja toimisi vieläkin, vaati vaan hieman luovuutta kun kuuteen nurkkaan piti saada naru että pysyy pystyssä, puita ja pehmeää maata kun ei paljon ollut
Retki 2000 ja Anttilan Jotos Biker eivät taida olla enää saatavilla erilaisista syistä johtuen :rolleyes: onneksi tuli hankittua kun vielä sai
Tuttu tää Tena Saana, mun perintökalusta tuli yhdellä Käsivarren reissulla entinen, varsin mahtava raekuuro tuhosi. Ja kun loppureissukin oli varsin sateinen niinnei voinut ikinä käsittää kuinka teltta pystyy niin totaalisesti vuotamaan.
Sitten tuli hommattua Fjellun halpisteltta, olikohan Australia, varsin kevyt kolmen hengen kupoli ja pikkuabsidi. Kesti seuraavana kesänä tarkalleen 29 vrk. Yksinkertaisesti joka saumasta repeili. Vaasassa oli Fjällrävenin konttuuri ja takuuna Camp Q 2. Joka on vieläkin hengissä, mitä ny pohjan pinnoitteet on kadonneet, 3,2 kg ja kaksi mahtuu, hyvin lähekkäin.
Ei oo Smo hyvä idea pitää telttaa viikkotolkulla samoilla sijoiltaan. Tää mun takuufjellu oli taannoin lainassa ja seissyt Turussa kuukauden pihalla. Siitä irtosi pohjan polyuretaanit tykkänään. Ei toki uuden väärti ollut lainaan mennessään mutten muuta syytä keksinyt. Nyt siinä on vakiovarusteena pala muovia, käyttöä ei oo paljoa...
Itsellä Caravan Solo ,yhden hengen teltta vm1978. Eikä ole kallioluotokelpoinen.
Telttasuosituksiin yksi tapaus lisää: Alpkit Ordos 2. Painoa oli keittiövaa'an mukaan luvatut 1,3kg. Kaksi mahtuu nukkumaan, yksin mahtuu reilusti. Hinta 234e suoraan Alpkitiltä.
Ei välttämättä oikea valinta avotunturiin tai vuoristoon, Etelä-Suomen metsäisillä alueilla pelittää mainiosti nukuttujen muutamien öiden perusteella.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nykyinen vaellusteltta on Fjellun Akka RS2. Oikein on mainio asumus ja tilava absidi on luksusta.
Mutta mutta, viime reissulla toissa viikolla kyllästyin sen painoon. Sehän on liki kolme kiloa ja alkoi todella kyrsiä sen kantaminen.
Nyt olisi tavoitteena ensi kaudelle hankkia jotain kevyempää, sanotaanko paino rinkassa n. 2kg plusmiinus jtkn.
Kahdelle hengelle siis ja jonkinlainen tilava eteistila olisi mukava olemassa, ei ihan välttämätön. Vapaastiseisovakin voisi tulla kyseeseen niin olis perheessä yksi sellainenkin. Ei tarvitse olla naparetkille kestävä vaan ihan normaalin tunturi- ym. -vaellukseen "kolmelle vuodenajalle". Ja sillälailla oikeasti kahden hengen teltta, on olemassa tuo "kahden hengen" Vauden Power Lizard jo eikä se täytä vaatimusta kuin korkeintaan kanivaiheen nuorillapareilla.
Pikaisesti tsekattuna löytyisi mainituilla spekseilllä vaikkapa:
Helsport Fjellheimen Superlight
tai
Fonnefjell Superligtissa jotenkin hauskanoloinen idea, mutta onko oikeasti ihan dorka
tai
Hilleberg Anjan 2 GT
tai
Hilleberg Rogen
Mielipiteitä? Kokemuksia? Muita ehdokkaita?
Anjan 3. Ei oo absidia, mutta sisällä just sopivasti tilaa kahdelle.
No juu, tuohan avaakin mahdollisuuksia enemmän. Ahdasmielisesti katselin kahden hengen kataloogia. Hyvä vinkki, kiitos!
Heitin Hubba HP:ssa reilun viikon varsin sateisen keikan, eikä ollut mitenkään nautinnollista. Kaikki oli hyvin siinä vaiheessa kun oli teltassa sekä teltta harustettu kireästi, mutta joka kerta ulkona käydessä selkä pyyhkäisi oviaukon matskusta vedet niskaan ja/tai avoinna olevan sisäteltan ovesta sisään, ja kovalla tuulella sadevesi kirjaimellisesti kiipesi sisäteltan seiniä ylöspäin. Kovalla pyörteisellä tuulella oli kanssa hassunhauskaa kun pitkällään maatessa sisäteltta läpsi vuorotellen molempiin poskiin, vaikka teltta olikin pystytetty tuulensuuntaisesti (tai siitä johtuen). Hyvin Hubba kesti eikä missään vaiheessa pelottanut että se luhistuisi vaikka tuvassa yönsä viettänyt majavahtikin eräänä aamuna kävi tarkastamassa ovatko telttailijat elossa, mutta asuinmukavuus ei ollut ihan A+-luokkaa.
Seuraavalle reissulle Lappiin haluan kyllä kahden hengen teltan, ja sellaisen jossa on edes hieman tilaa sisäteltan oven ja apsidin oven välissä. Hillen Nallo 2 olisi aika no-brainer valinta joskin melko painava, hinta vaan tökkii pahasti vastaan. Tuntuu että Sarekin ympäristössä ei muita telttoja näkynytkään kuin Nalloja, ehkä hyvästä syystä.
Suunnilleen samanlaiset tarpeet siis kuin JackOjalla: paino pari kiloa eli vielä hyväksyttävät ~700 grammaa enemmän kuin Hubba HP, kolmen seasonin ei-tornadoa kestävä mutta Lappiin/Ruotsin vuoristoon kelpaava teltta. Onhan mulla Marmotin Aura 2P, mutta se on selkeästi metsäisen alueen kesäteltta ja lähtee lentoon kovalla tuulella.
Anjan GT:ssä taitaa sääsket päästä absidiin, kun helmat ovat korkealla, tietääkseni.
Minulla on Anjan 2. Se ihan ok kesäteltta, mutta vähän ahdas kahdelle aikuiselle. Hyvä yksin ja koiran kanssa (jos se pitää päästää sisään).
Tuon kanssa olen joskus kuljettanut kevyttä erätoveria / tarppia katoksena, korvaa teltan eteisen ja on mukavampi.
Jotain kahden hengen 1.7kg Helsporttia joku myi just jossain FB:n retkiromperyhmässä
Itse en Nallosta pidä. Lähinnä sen takia että siinä ei ilma kovin hyvin vaihdu, lisäksi tuulisessa (esim. Sarekissa) olosuhteessa siitä voi tulla hieno ilmapallo tuulen kääntyessä puhaltamaan sieltä ainoan tuuletusaukon puolelta. Oli hieman jännittävää kun näin kävi yön aikana ja tuulen voimakkuus oli 28 m/s. Hiemanhan siinä oli saumatkin tiukalla.
Olen siis vahvasti sen kannalla että kunnon tuuletusräppänä kannattaa olla tunnelin molemmissa päissä. Helpottaa myös pienimuotoista varusteiden kuivausta. Itse olen kanniskellut mukana pääasiassa Hillebergin Nammatj-telttaa ja ollut siihen riittävän tyytyväinen. Tokikaan se ei nyt tässä haettuihin spekseihin sovi, mutta pointti olikin että siinä tuo tuuletus pelaa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Fjällun uusin versio Abisko 2 lightweigtistä on hyvä:http://www.fjallraven.fi/abisko-shape-2
Hinta vaan on aika hirvittävä, muutama vuosi sitten Abisko LW maksoi tarjouksessa 400€.