Juu näin tein.
Piruku ne on nuo pyörätiet menny niin surkeesee kuntoon nelostien varressa. Menee tasurin lykkimiseksi suurimmaksi osaksi
Printable View
Juu näin tein.
Piruku ne on nuo pyörätiet menny niin surkeesee kuntoon nelostien varressa. Menee tasurin lykkimiseksi suurimmaksi osaksi
Osta sukset ilmarenkailla niin ongelma ratkaistu.
Juu mulla ne skiket joskus oliki. Mutta ne tuntu loppu peleis vaarallisemmilta vaikka jarrut oliki. niillä oon ne muutamat kerrat kaatunu. Takertuu ne jalan tuet toisii. Yhen kerran suoraa ajoradalle. Onneks ei tullu autoa sillä hetkellä.
Skiken Wahiat on minusta hyvät 150 kumeilla. Minusta paremmat kuin tavalliset rullikset. Painavammat toki mutta ei haitaksi asti.
Mikä nyt on Pääkaupunkiseudun the suksikauppa luistelusuksille? Vieläkö Kalle Sportista saa priimaa vai käännynkö Oittaan Hiihtocenterin puoleen?
Eiköhän kumpikin em. liikkeistä ole THE Suksikauppa ja varmasti hyvät saa molemmista. Tuskin toinen on toistaan merkittävästi parempi, vaan erot ovat lähinnä makuasioita. Minä ainakin olen saanut hyvää molemmista.
Mites Oittaan Hiihtocenter, ainakin Anssi Pentsinen häärää siellä suksien kanssa.
https://www.hiihtocenter.fi/
Oittaassa se etu, et pääse koittamaan paria, ei mee ainakaan ihan pieleen! Rossareista paras tarjonta tuolla, muitakin merkkejä löytyy toki.
Hei voorumilaiset, taas tarvii apua kun ei osaa näitä suksijuttuja yhtään.
Sain lupalapun ostaa uudet luistelusukset. Salomon, koska muiden diilerit eivät jouda edes vastaamaan saatavuustiedusteluihin. Malliksi ”valikoitumassa” S/Max X-Stiff 192 ja toiveena että valkkaisivat sen pakan jäykimmän parin, koska olen lihava ja alustana on yleensä kova vanhan lumen pakkasbaana.
sitten päästään itse kysymykseen. Pitäisi valkata etänä monotkin ja meinasin Salomonilla mennä. Mutta, jos siirryn RS10 monosta S/Max tai S/Race monoon, niin saako niissä oikeasti rahalle vastinetta? Olen sujutellut jollain vanhalla hiilari-insertti pilot monolla viimeiset +10 vuotta, eli uusi mono on melko varmasti parempi, mutta onko tarvetta mennä johonkin S/ malliin?
Ei ole. Yleensä tuo kisaisempi malli on kevyempi, ohuempi ja huonommin topattu kuin halvempi. En nyt tunne täsmälleen noita kaikkia kenkiä (paitsi pojalla taitaa olla vanha S/Race), mutta yleinen periaate on, että kalliimmassa tulee ennen kaikkea noita kisakäytön tarpeita ja se on ihan päinvastainen tarve kuin kuntohiihto pakkasella. Esimerkiksi tuo toppaus ja kengän kylmyys on noiden huippukisamallien selvä haitta. Entiseen aikaan huippumallien etuna oli parempi istuvuus jalkaan, mutta eiköhän se ole jo mennyttä aikaa, että siinä kovin isoa eroa olisi.
Monoja kuten kenkiä yleensäkin suosittelisin kyllä sovittamaan ennen ostoa. Lestit kuitenkin vaihtelee eri merkeillä.
Ajattelin vetää riskillä kun noita Salomonin jalkineita on kuitenkin aika monta paria tullut käytettyä. Tai saanhan mä ne monot palauttaa jos ei toimi, mutta siinä menee vaan vähän aikaa kun lähettelee ja odottelee uusien toimittamista.
mutta kiitos tosta mun mielikuvan vahvistamisesta. RS10 on varmaan se mono ja jos numero rinnassa hiihtelen, niin ei se kulku jää noista monoista kiinni
Itellä ollu s/race pro:t skeitti monoina ja perus s/racet pertsana.
Sopii niin hyvin omaan jalkaan että eipä varmaan enää tuu muihin vaihettua. Kerranki löytäny hyvin sopivat.
Enpä kyl tiiä miten vertautuu rs10:eihin ku vaihto eri merkiltä.
Tuosta kylmyydestä nyt en tiiä. Vedäny kaikilla monoilla suojat ku laskee alle -10
Eipähä hiosta lämpimillä keleillä ;)
Joo tuo minun näkemys voi olla vähän vanhentunutta tietoakin ja kaikki monot voivat olla yhtä kylmiä nykyään, mutta ei niin kauan sitten se kallein oli aina vähän kevennettyu versio. Tiedä olisiko nykyään jo halvemmatkin toppauksiltaan kevennettyjä. Mikä käy jalkaan on hyvä, mutta ihan oikeasti niissä kalleimmissa on optimoitu painoa - ei pakkaskestävyyttä.
Jaa-a eiköhän niillä ole. En ainakaa ole huomannu mitää suurempaa poikkeavuutta.
Noissa hipo-monoissa on aika isoja eroja lämpimyydessä/kylmyydessä. Esim Salomon S-lab on selvästi lämpöisempi kuin Fischer Speedmax. Osan erosta selittää juuri edellä mainittu -mikä käy jalkaan on hyvä- kommentti. Itsellä on lyhyt ja päkiän kohdalta leveä jalkaterä niin kapealestinen puristaa ja tuntuu kylmältä kun veri ei kierrä. Kuvassa näkyy leveyden ero. Sen takia Fisut ovat oleet hyllyn koristeena jo pari talvea.
https://lh3.googleusercontent.com/pw...-no?authuser=0
Ainakin Alpinoissa menee kokemukseni mukaan siten että mitä kalliimpi niin sen kapeampi / vähemmän tilava mono. Esim. Comp skate mulle riittää 42 mutta Elite skate pitää olla 43.
Kevään alessa parempi puolisko sovitti Salomon skeittimonoja päätyen istuvuuden ja tuntuman perusteella S/race malliin. S/max vaikutti selvästi kolhommalle ja jotain hiertävääkin oli. Jalkakohtaisia juttuja tietysti.
Jokusen talven olen vedellyt vanhemmalla S/racella ja tykkään.
Laitoin RS10 monot tilaukseen. S/Race on melkein tuplahintainen, niin koitan josko onnistais kerrankin koyhän ostaa halvempaa. S/Max näyttää samalta kuin RS10, mutta sinne muoviin on kai sotkettu jotain lisäaineita ja ehkä jotain eristeitä vähennetty.
-10 lämpimämmät hiihdot ovat harvinaista herkkua näillä koordinaateilla, mutta ei mulla jalkoja palele oikeastaan koskaan (hiihtäessä).
Tällä viikolla pitäisi alkaa heittämään vähän lunta ja ensi viikolla kai jatkuu sama. Ois aika kova jos pääsisi edes romusuksilla vähän sujuttelemaan golf-kentälle lokakuun puolella.
Uskon kuvasta näkee hyvin Fischerin ja Salomonin monojen kärjen erilainen muoto. Itselläni pisimmät varpaat ovat etuvarvas, keskivarvas ja nimetönvarvaskin on aika pitkä, jolloin Salomonin monon muoto on täysin mahdoton mulle. Itse tilasin Salomonilta sen kalleimman mallin, mutta lähti palautukseen ekalta sovitukselta. Alpina istuin hyvin, ainakin ESK2.0, mutta huolimatta mukavasta sovitustuntumasta, alkoi varsin jykevä nilkkatuen alaosa painamaan tunnin hiihdon jälkeen jalkapöydän yläosaa nilkkojne lähellä. Toki nilkkani ovat pyörähtäneet useasti suunnistusaikoina ympäri ja jotain ylimääräistä pattia löytyy.
Harkinnassa toisen (luistelu)suksiparin hankkiminen. Tällä hetkellä mennään Rossarin S2:lla, mikä on toiminut mielestäni erinomaisesti.
Hiihdettyä tulee pääsääntöisesti Etelä-Suomessa ja verrattain usein tykkilumella. Näin ollen voisi kuvitella transparenttisuksen olevan kylmän kelin suksea parempi lisä. Kuitenkin nykyinen S2 on mielestäni suhteessa ehkäpä parempi vesikelillä kuin paukkupakkasilla.
Mikäli toisen suksen haluaa ostaa, niin kannattaako lähtökohtaisesti katsella kylmemmän (S1) vai lämpimämmän (S3) kelin suksea?
Itsellä vähän samat mietteet, paitsi S1 pariksi ajattelin ostaa S3. Ohessa hyviä ajatuksia asiasta ammattilaisen suusta
https://juoksija.fi/hiihto/hiihtovarusteet/luistelusuksien-valinta/
Hiihto | Harri Kirvesniemi teilaa hiihdon fluorisäännön lähes täysin – syyttömät saattavat joutua tuomituksi: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009963829.html
Tuo Pumafin linkkaama artikkeli on kyllä hyvä. Itsekin elän siinä ymmärryksessä että enemmän merkkaa suksen profiili ja painealueiden muoto.
S1 ja S2 pohjien ero on harrastajalle niin pieni, että enemmin etsitään oikeanlainen suksi ja toissijaisena kriteerinä katsotaan kumpi pohja siinä on.
S3 on toki oma erikoisuutensa, mutta itse kun asun Oulussa niin ei ole tarvittujen parien prioriteettiluokassa niin korkealla.
Itse miettisin enemmin että toimiiko se nykyinen suksi paremmin pehmeällä pohjalla vai kovalla baanalla. Ja mikä on se keli/olosuhde mihin haetaan parempaa suksea.
Sitten ottaisin nykyisen parin mukaan ja kävelisin sellaiseen kauppaan missä saa oikeasti palvelua. Tarkastetaan se nykyinen pari ja mietitään löytyisikö sen rinnalle toinen pari, mikä toimii paremmin siihen tiettyyn keliin.
Parhaista liikkeistä yleensä saa myös sen neuvon että oikeasti ei tarvitse ostaa uutta, kun vanhat toimii yhtä hyvin.
On kyllä hieno tämä Ylen Ruka-setti.
Tämä maastohiihto on kokonaisuutena hyvin hoidettu. Kisat, kisastudio ja kaikki haastattelut yms on kyllä hienot.
Kehtaako sitä tunnustaa että pyöräkisat ei pääse lähellekään. :)
^
Joo samaa mieltä. Tuli katsottua kaikki kisat.
Tänään taisi olla aika kylmää kyytiä ihan sananmukaisesti. Miesten kisan loppupuolella taidettiin mennä -20 rajaa hipoen. Spandexit päällä alamäkeen lähes 80 km/h näytti vetävän parrat kuuraan.