Niitähän on sellaisia villapohjallisia joissa toinen puoli on folioo. Joskus leikellyt kahvipaketinkin kengänpohjaan
Printable View
Niitähän on sellaisia villapohjallisia joissa toinen puoli on folioo. Joskus leikellyt kahvipaketinkin kengänpohjaan
^^^Tuon tapaisia pohjallisia kokeilin aikanaan talvikengissä. En muista, oliko niistä hyötyä vai ei. Diadorilla niitä ei ole ainakaan vielä tarvinnut. Täytyypä kuitenkin pitää idea mielessä!
Tänään kiertelin kotimatkan pikkuteitä pitkin. Puut olivat valkoisena kuurasta ja laskeva aurinko loimotti taivaanrannassa oranzsinpunaisena. Pakkasta -10°C ja lähes tyyntä. Joka ei talvella pyöräile, menettää monta hienoa kokemusta :D
Täältä jostain sain vinkin auton tuulilasiin laitettavasta "foliosta" jota halpakaupat myy alle 3 e. hintaan. Laitoin tuosta useampiin kenkiin pohjallisten alle pakkassuojan. Jotain vaikuttaa kun alumiinipinta ylöspäin.
^ niitä on ...tai ainakin oli valmiinakin, toinen puoli foliota ja toinen jotain nukka-materiaalia. Parhaat on kuitenkin ollu lammasnahka-pohjalliset, joissa se toinen puoli turkista.
Ja sitten kaikkein kätevimmät tietysti on valmiiksi karvavuorilliset kengät, joita nyt käytän. Löytyy kahta kokoa, mutta tuskin mä niitä numeron 42 enää tarviin, en aja niin pitkiä lenkkejä talvella.
Minulla on tuollaiset, neljäs vuosi taitaa olla menossa. Hyvin ovat toimineet. Alkujaan nuo halkesivat itsestään ja sain sitten siirrettyä lämpöelementit aivan kärkeen asti varpaiden alle.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/54248...at-pohjalliset
Itellä myös tuollaiset muutaman vuoden vanhat, otin esille kaapista ja huomasin, että liimat kuivuneet. Revin halki ja siirsin lämmitystä varpaille. Lenkin jälkeen ihmettelin, kun jälleen varpaat kylmänä. Otin lämpöelementit käsiin ja täydelle teholle, juuri huomasi niiden lämpiävän. Rahat hukkaan, nyt hakusessa Therm-Ic, Lenz tms kunnon pohjalliset. Aika vähän noista vaan kommenttia foorumillakin.
Oon kyllä ollu noihin Motonetin pohjallisiin tyytyväinen, kerran jopa joutunut pudottamaan tehoa maksimilta, kun kuumotti liikaa :). Eihän nuo mitään hifi-vehkeitä ole. Työkaverilla oli jotkut yli 100€ sähköpohjalliset pilkkikäytössä, mutta ei ollut tyytyväinen. En muista merkkiä.
Mmm... foliota. Mulla on foliopohjalliset, pitäis asentaa paikalleen kun muistelisin tällä viikolla olleen hieman vilpoista, vaikka kengät soveltuvatkin talvikäyttöön. Kunhan noista aika jättää niin voisi kokeilla itse tehtyä folioratkaisua. Ajatus olisi, että pohjan lisäksi kengän kärkeen tulisi folio. tuossa on tärkeää (onhan?) suunnata heijastavampi puoli ulospäin?
Päivitin talvivarustukeen merinopaidan, -sormikkaat ja -pipon. Pipon osalta on mahdollinen ongelma, että viima menee läpi. Pääosan voisi hoitaa teipillä, mutta miten korvat? Toki ratkaisu voisi olla toisenlainen pipo.
Mun perusvarustus pään osalta monen vuoden ajalta on ollut:
- kaulaan buffi, jonka voi tarvittessa nostaa niskasta ylös ja leuan päälle
- otsapanta, joka suojaa otsaa ja korvia
- kypärän aukot sulki, aikaisemmin heijastinteippi, tänä talvena ekaa kertaa kypäräsuoja (BBB Helmetshield BHE-76 kypäränsuoja)
No, tämä talvi on ollut kireimmillään kait 2-3 astetta pakkasta, mutta uskoisin, että 5 lisää niin vielä pärjään.
Viimeisten empiiristen testien perusteella paksumpi villapohjallinen ilman foliota on lämpimämpi kuin ohuempi foliolla tai foliopohjallisesta on painunu eristeet kasaan ja ei enää lämmitä samaan tyyliin
Kypärän päällepantavaa parempi on kypärän alle pantava, vaikkapa tämä
https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-kyparahattu-
Saman kaltaisella jo monet talvet eikä 30° pakkanenkaan pään vuoksi palele, kun vielä kovimmilla pakkasilla suojan päälle korvaläpät. Kypärä talvella hitusen tilavampi. Varpaat sen sijaan ovat saaneet kylmävauriota, estävät kovilla pakkasilla ajon, jos noita pakkasia enää tuleekaan.
Tuosta auton ikkunafoliosta on riittänyt leikata moniin kenkiin pohjallisten alle ja kun ohutta on sopii tarvittaviin kenkiin, lämmittävä vaikutus kun itse leikkaa...
Therm-ic pohjalliset ainakin toimivat. Sähköpohjalliset (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...%F6pohjalliset) keskustelussa ne on myös moneen kertaa toimiviksi todettu.
Mulla taitaa olla jo seitsemäs talvi menossa noilla.
Pään suojauksessa omalla kohdalla toimii parhaiten kerrospukeutuminen, kuten talvipyöräilyssä muutenkin. Alimmaiseksi ohut pipo ja päälle hieman paksumpi.
Ostin juuri Lidlistä alumiinifoliopohjalliset. Paketissa lukee että huopa ylöspäin eli folio alapuolelle, kengän pohjaa vasten.
Jep, folion kanssa eristäessä kannattaa miettiä käyttö siten, että folio on kerroksissa siinä kohdassa johon halutaan suurin lämpötilaero. Eli sen verran lähelle ihoa että ihon omalla lämpösäteilyllä olisi merkitystä, mutta kuitenkin sen verran kaukana että jalka on eristetty. Huopa on ihoa/sukkaa vasten lämmin jos sen alla on folio. Folio ihoa/sukkaa vasten ei sellaisenaan välttämättä ole, jos folion kääntöpuoli on kylmä.
En ole käyttänyt foliopohjallisia pyöräillessä, mutta sen tiedän että jalkapohjaa vasten en halua mitään liukasta pintaa. Aiheuttaa jalkoihin kovettumia ja rakkojakin.
Mistähän löytyisi niitä tankoon kiinnitettäviä rukkasia?
Yritin jo etsiä huonolla tuloksella..
XXL myi joskus White merkkisiä, mutta chattiin vastannut asiakaspalvelija ilmoitti kyseisen mallin loppuneen jo kauan aikaa sitten ja ei tietääkseen ole tulossa lisää.. pikkasen taas ihmettelen XXL:n toimintaa, kun talvella tarjoavat kynsikkäitä ja kesällä varmaan taas tankorukkasiakin eksyy varastoon.
Motonetissä on ollut joskus myynnissä. Kiinasta saa tietty tilattua mutta viipyy kuukauden postissa.
Ainakin bikeshop tarjoaa: https://www.bikeshop.fi/Talvi-valike...ekauppa/c8740/
Lisäksi googlehaulla löytyy, jos ulkomailta olet valmis tilaamaan. https://duckduckgo.com/?q=bar+mitts&t=ffab&ia=web
Talvipäähinekeskuteluun; Merinovilla parempi kuin keinokuitu sekä balaklava-malli toiminut viime ja tänä talvena hyvin.
Äläs nyt. Parhaimmillaan tuolta tulee pikkukirjeet parissa viikossa.
Lahden Polkupyörähuolto mainostaa FB:ssä Specializedin Fat Mitts talvikäsineitä.
Mulla on jännät nuo kädet. Tänäänkin noin kahdeksan asteen pakkaseen viimaan, eikä käsineet ole kovinkaan vahvat. Alkukilometrit sormia paleltaa, mutta noin viiden kilometrin jälkeen, kun veri kiertää kunnolla, niin sormet lämpenevät. Hauska ilmiö, sen hetken melkein tuntee, kun lämpö alkaa virrata sormiin.
Muistaakseni XXL tankohanskat maksoivat huomattavasti vähemmän kuin tässä ketjussa nyt esille tulleet versiot.
Taisivat olla aika kuraa, jos kerran 'laadukkaista' pyydetään jopa 150Eur.
Tähän asti olen pärjännyt puuilosta ostetuilla työhanskoilla.. hinta/laatu ollut kohdillaan ja kestäviäkin ovat olleet.
Mulla nyt jotkut ihan fillarointiin tarkoitetut sormikkaat, joita en meinannut töihin ajelun jälkeen (-10 pakkasta ja vastatuuli, ylämäkeen koko matkan) saada pois käsistä kun olivat niin hikiset ja liimautuneet käsiin.
Tankorukkasia mietin vaihtoehdoksi, että vois pitää ohuempia sormikkaita ja mulla vaan tuntuu kaikki lapaset hikoavan yli 10m ajon jälkeen litimäriksi.
Itse ajan Hestran sormikkailla johon mahtuu vielä merinovillaa alle kun pakkaset kiristyy. https://hestragloves.com/sport/fi-fi...-heli-ski/280/
Noita on myös kolmisorminen ja rukkasmalli. Rukkasmalli on vähän kömpelö ajaa. Ja tosiaan löytyy myös goretxina, mutta ne on sit aika arvokkaat.
Mä ajattelin pistää elämän risaseksi ja investoida ->
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....ducts/10125630
Ohuemmalla vuorella olevat on jo kylmät, tosin hintakin oli puolet halvempi.
Ai niin, fysiikan lakeja pitää noudattaa. Pikaisen googletuksen perusteella sillä ei ole merkitystä onko keittiöstä löytyvä folio kiiltävä puoli ulos- vai sisäänpäin (ruoanlaittoon liittyen). Kiiltävä pinta ja mattapinta tulisivat lähteeni (suljin, hukkasin jo) mukaan valmistusprosessista.
Taisin osittain seota muuhun pukeutumiseen liittyvään ajatteluun, jossa ensin torjutaan viima, sitten laitetaan eriste ja lopuksi mukavuus. Käyttämäni kenkä ei päästä viimaa läpi :) Kerrospukeutumiseen liittyen löytyy ulkomaankielinen wikipedia-artikkelikin, esimerkiksi hakusanoilla layered clothing.