Sepä löytyi helposti. Jostain syystä epäilin 2159 olevan hankalampi. Se valikoitui rastiksi alueen talojen ja harvinaiseksi käyneen soratien takia.
Printable View
Sepä löytyi helposti. Jostain syystä epäilin 2159 olevan hankalampi. Se valikoitui rastiksi alueen talojen ja harvinaiseksi käyneen soratien takia.
Tulkitsen oikeudekseni puhua kaikkien herrojen puolesta sen verran, että toivotamme rastiketjun seuraajat ja mahdolliset hakijat tervetulleiksi joukkoon. Kehitysehdotuksiin, kommentteihin, välihuuteluihin ja uteluihin suhtaudumme positiivisesti ja enintään sopivassa määrin piikitellen. ;)
Samasta asiasta jatkaminen ja itselleen vastaaminen ei luo erityisen fiksua oloa, mutta teen niin silti. Tässä kävi tosiaan niin, että pari päivää meni Alppilan rastin sijaintia ihmetellessä, kunnes älysin sijainnin liian myöhään ja Firlefanz ehti paikalle jo ennen kuin sain ajohousut jalkaan. Tätä uusimman rastin paikkaa en jostain syystä saanut mielestäni, joten olisin tarjonnut paikan seuraavaksi rastiksi. Esillä oleva kuva on kuitenkin eiliseltä, ei mikään arkistokappale. :D
Tämä oli siinä mielessä helppo tapaus, että tuollaisia vanhoja rima-aitoja ja mansardikattoisia taloja löytyy toki sieltä täältä muualtakin, mutta koska ilmeisin vaihtoehto tuntuu usein olevan oikea, tein arvauksen Vanhan Tapanilan suuntaan. Vihreä katto pisti silmään heti ensi vilkaisulla ilmakuvaan.
Vasta jälkikäteen huomasin, että olin itse asiassa ajanut kuvan kohdasta viime syksynä, mutta toiseen suuntaan. Minulla on työn alla projekti ajaa mahdollisimman kattavasti jäljellä olevat harvat Helsingin soratiet, mutta lenkin reitittäminen on vielä pahasti kesken. Tämän kanssa on kiire, sillä asfalttikoneet ovat alati liikkeellä ja mm. kaupungin karttapalvelusta saatava tieto sorapäällysteisistä teistä on jo monin paikoin vanhentunutta.
PS. Nyt menee jo pahasti ohi aiheen, mutta Vantaalla barbaarit ovat menneet päällystämään sellaisetkin kadut kuin Vanha Soratie ja Hiekkatie.
Lisään vantaan päällystyssyntilistaan sellaisen viime kesänä päällystetyn soratien, jonka nimi yhä vielä on Santakuopantie
Aiheen nosto ja muistutus haettavissa olevasta rastista. Etsinnän voi näin alkuun rajata edellistä lähemmäs keskustaa.
Alppila on mulle useammasta elämänvaiheesta tuttua seutua, mutta tämän uuden rastin täytyy sijaita jollakin minulle jokseenkin vieraaksi ja jotenkin hahmottomaksi jääneellä alueella - ja niitä on lukuisia jo Tapanilan ja keskustan välissä! Eikä ole edes sanottu että oikea alue sijaitsee sinnepäinkään samassa suunnassa keskustasta katsoen kuin Tapanila:eek::seko:
Katu lienee niiin vanha että kanttikivetkin ovat suomalaista graniittia...mutta vaikka se tieto ehkä auttaisikin kartta- tai satelliittikuvahaussa, en ole ihan heti avaamassa Google Mapsia.
Tämä olkoon kannustimena muille, kaunista kaupunkiamme paremmin tai ainakin laajemmalta alalta tunteville kuvarastifillaristeille!
Enpä olisi arvannut tämän osoittautuvan näin hankalaksi - tai hankalaksi ollenkaan. Kuvakulmassa ja rajauksessa ei ole mitään tarkoituksellista kikkailua muutoin kuin yritys osoittaa, että tästäkin rakennuksesta on voinut jäädä se täysin kummallinen väärä mielikuva, joka johti ajatukseni tänne Alppilan lukion sijaan.
Sijaintia voi mielessään haarukoida myös sen tiedon pohjalta, että vein rastin Kaisaniemen puiston laidalta Länsi-Pasilaan 20.5.2022 klo 17.37 ja nimimerkki -mk siirsi sen sieltä Alppilaan jo klo 18.41.
Seuraava vihje on kuva, joka suurella todennäköisyydellä paljastaa sijainnin.
Ei mulla muuta kuin että haluan paljastaa olevani niin uuno etten tajua miten minun pitäisi tuon vihjeen perusteella osata haarukoida rastin sijainti. Miten se uuden rastin sijaintiin liittyy paljonko kului aikaa siihen että joku muutaman rastin takainen rasti vaihtui? Vai oliko se oleellinen tieto siinä missä rastia reilu viiikko takaperin siirrelltiin?
Mulle nämä arvoitusjutut ovat aina jääneet minulle arvoituksiksi, en kykene edes ymmärtämään miden niiden aivot oikein toimivat jotka niitä helposti ja mielikseen ratkovat. Onneksi Sipoon ja Porvoon rastit selviävät ja löytyvät jos ovat löytyäkseen ihan vain ajamalla! Yksinkertaisille fillaristeille yksinkertaista toimintaa!
Noniin, nyt kun ensimmäinen dorka on uskaltautunut tanssilattialle... :p En minäkään ymmärrä. Kirjoituksesta voi mielestäni lähinnä haarukoida casanovan tapaa ajatella, mutta vaikka luulen pääseväni jotenkin jäljille ajatuksesta en ymmärrä miten siirtymä Kaisaniemestä Pasilaan liittyy mihinkään. Ja jos olen yhtään jäljillä ajattelusta casanova antaa epäsuorasti ymmärtää, että minä ja naperoni emme ole kovin nopeita pyöräilijöitä, jos emme noin tunnissa ennätä kymmentä kilometriä pidemmälle :)
Mulle tuosta kuvasta tulee mieleen joku koulu. Ei vaan ole ollut aikaa edes miettiä, mutta jos foorumin rastihaukatkaan eivät löydä..
Ei, ei, ei. Miten tässä nyt näin kävi? Kalenterin mukaan nyt on kesä, kesällä on valoisaa ja muutenkin kiva pyöräillä vaikka vähän sataisi, joten rastien pitää liikkua.
Mitä tuossa aiemmin olen yrittänyt vihjata on se, että oma arvaukseni toissa perjantain sangen nopeatempoisesta rastin vaihtumisesta on se, että nimimerkki -mk huomasi tutun kappelin Länsi-Pasilassa, päätti hakea rastin, houkutteli jälkikasvun mukaan ja siirsi rastin uuteen paikkaan. Kaikki tämä tapahtui tunnissa ja neljässä minuutissa, joten vaikka en suoranaisesti epäile kenenkään muun olevan yhtä hidas (ajamaan, valitsemaan mieleistään kuvakulmaa, kirjoittamaan foorumiviestejä jne.) kuin minä, uskalsin silti jo alkuun veikata siirtymän (Länsi-Pasilasta seuraavaan paikkaan) olevan melko lyhyt. Niin olisi ollut siinäkin tapauksessa, että pöhkö kuvitelmani kohteesta olisi ollut oikea.
Tiivistäen: Ollaan sangen lähellä Pasilaa ja Alppilaa - ja ensimmäisen vihjeen mukaisesti - vaikka ei olla (taas vaihteeksi) keskustassa, ollaan merkittävästi sitä lähempänä kuin joku Tapanila.
Vijettä avaava logiikka selvisi minullekin kunhan se ensin kärsivällisesti selitettiin. Uusi rasti on siis suunnilleen samalla etäisyydellä Länsi-Pasilan rastista kuin Alppilan rasti, ehkä lähempänäkin muttei missään tapauksessa merkittävästi kauempana.
Minulla on ihan tarpeeksi kokemusta suhteellisen helppona pitämistäni rasteista, jotka kaiken lisäksi sijaitsivat kohtalaisem suositun fillarireitin varrella, mutta jotka siitä huolimatta mitä ilmeisimmin nähtiin vaikeiksi (eli toisin sanoen rastin jämähtäminen paikoilleen ei johtunut hakijoiden laiskuudesta, huonoista ajosäistä tai siitä että oli loukkaannuttu rastin laittaneen typeryksen huonosta huumorista).
Minulle tämä tuntuu olevan juuri sellainen rasti, joka hakijaksi olen...niin sanotusti noussut sängystä väärälllä jalalla: ei onnistu, ei sytytä, ei auta vaikka avaisi Google Mapsin (koska ei keksi mitä hakea silmällään, koska ei edes usko löytävänsä jne).
Ei tässä voi toivoa kuin että joku hakee tämän sadepäivänsä ratoksi ja päästään jo huomenna hakemaan uutta!
PS Jos osoittautuukin että olen ajanu tuosta, kenties jopa lukuisia kertoja, minun on myönnettävä että tämä on kaikesta huolimatta ollut niin sanottu hyvä rasti...
Eiks se oo Vantaalla?
Rasti 2160 oli Isonniitynkadun ryhmäkoti Kumpulassa. Tuon kohdan ohittaessaan moni on varmasti ollut nenä stemmissä ja katse edellä ajavan takapyörässä, joten ei suurikaan ihme jos ei näyttänyt tutulta. Hyvä rasti :)
https://pic.useful.fi/25lQr71A5.jpg
Uusi:
https://pic.useful.fi/jkIa78ZKzu.jpg
Tuo Isonnityynkadun kohde onkin hauska; näkyy Google Earthin 3D-kuvassa, mutta streetview-valokuvassa on vielä tyhjä tontti.
Moni olisi varmaan tiennyt, jos kuvassa olisi näkynyt edes vähän tien toisella puolella olevaa "arabikylää", Reijo Jallinojan luomus.
Tälleinkö? Olin näköjään hidas.
https://lh3.googleusercontent.com/5w...-no?authuser=0
Muutaman kerran olen tainnut tuosta ajaa Mäkelänkadun suunnasta, mutta kerran kuvankin suunnasta ja vain muutama vuosi sitten: Vaan eipä ollut jäänyt muistikuvaa sen enempää rakennuksesta kuin kallostakaan - enkä olisi osannut kuvan herättämien mielikuvien perusteella osannut hakea rastia lähellekään oikeasta kaupunginosasta.
PS Uuden rastin luulen löytyvän ilman minuakin - minä lähden ajamaan kohti Porvoota:D
Ensimmäinen ajatus oli, että nimimerkki -mk taitaa pitää meitä pilkkanaan.
Loviisankatu 3 B, taustalla Alppilan lukio. Rasti 2161.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...5c51372c1a.jpg
Tämän myötä toivotan kaikille rastinhakijoille ja kuvarastiketjun seuraajille hilpeänharmaata viikonloppua.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...221d504669.jpg
Vielä on kesää jäljellä, mutta mainittakoon, että talven tullessa harjasuolattu reitti kulkee alle 100 metrin etäisyydellä tuon nurkan ohi (kuvaajan selän takana).
Tällä kertaa en hauku rastia enkä kuvaa vaan itseäni: sinä kelvoton, tiedät tämän paikan ohi ajaneesi ja siihen huomiota kiinnittäneesi, mutta et kykene kaivamaan muististasi edes kaupunginosaa! Itse asiassa luulet olevasi melko varma siitä että jos jokin kaupunginosa tulisi mieleesi, se olisi kuitenkin väärä muistikuva joka johdattaisi sinut harhaan!
Mutta edellä mainitulla varauksella lähtisin hakemaan sitä kuvassa näkyvältä alueelta:
https://pic.useful.fi/-XyVA-6qO.jpg
Harjasuolatut reitit on kuvassa merkitty punaisella.
Rasti on todnäk mun työmatkan varrella, mutta en muista missä ;)
Tämä ei varsinaisesti ole vihje, mutta rastiksi valikoitui jälleen tietoisesti kohde, jota ei löydä street view -näkymästä eikä kuukkelin satelliittikuvista. Kaupungin ortokuvissa tuo kyllä näkyy, mutta ei erityisemmin pistä silmään ympäristöstään, joten täytyy tietää, mistä etsiä.
Ottamatta kantaa kenenkään arki- tai viikonloppumatkareitteihin tai osoittamatta huomiota kenellekään henkilökohtaisesti, jos sattuisi käymään niin, että nykyisen rastin hakisi nimimerkki -mk, seuraava rasti sijoittunee oheisen paikkatietoharjoituksen osoittamalle alueelle:
https://pic.useful.fi/02_kpuGXC.jpg
Muuntamo Meilahdessa Kallioportaankujalla Rasti 2162
https://lh3.googleusercontent.com/yM...K7XDTycg=w2400
Uusi
https://lh3.googleusercontent.com/P6...biBehYXw=w2400
Vanha rasti 2163, hirsirakentamista Honkasuolla:
https://i.imgur.com/M6DqXGKl.jpg
Uusi:
https://i.imgur.com/KYy3AW4l.jpg
Nyt on kulunut sen verran aikaa, että saanee kysyä vihjettä. Useita tuollaisia kivivallitettuja ojia siltojen kera jo olen bongannut, mutta keltainen aita on uupunut ;)
Ei tarvii vihjeitä, paikkahan on päivänselvä. Tänään voisi olla pyöräilypäivä.
Nyt olen hieman yllättynyt! En siitä että tänään on pyöräilypäivä ja tälle(kin) päivälle ennustetuissa tuulioloissa ehkä etenkin gravelfillarointipäivä, vaan siitä ettei paikka jonne olen itse vienyt yhden rastin ja hakenut roisen ollutkaan niin sanotusti kaikille tuttu! Kuitenkin sillat ovat malliltaan uniikkeja ja rastikuvan keltainen silta on sitä paitsi näkynyt aiemmassa rastikuvassa.
Mutta tämähän on kuvarastien suola! Yhdelle vaikea on toiselle helppo ja päinvastoin. Eikä yhtään rastia ole syytä jättää hakematta siksi että se on mukamas liian helppo eikä olla edes yrittämättä siksi että se on mukamas liian vaikea!
PS Sipoon rasti on varmasti jollekin ellei peräti monille helppo, minulle se osoittautui aivan liian vaikeaksi. Punaisia taloja joissa on jonkinlaista toimintaa tiedän toki Sipoossa montakin, mutta...:mad::D:rolleyes:
Aiwan, tuohan on jo ollut rastina. En mä sitä sitten hae.