^^Itsellä pelkkää Shimanoa...
Printable View
^^Itsellä pelkkää Shimanoa...
nurelle se ei aukea, että MTB-setti ei sovi sellaisenaan ST-kahvoille. Tuossa Shimanon kitissä on kaikki sekä MTB- että road-kamojen ilmaamiseen.
Niin ei tuollaista touhua oikein voi puolustella millään. Miksi pitää mölistä niin kauheasti jos ei tiedä asiasta mitään. On niitä olemassa keskustelufoorumeita missä saa ulostaa suustaan mitä vaan.
Oikeesti iso osa porukasta kaipaa neuvoja kysyessään.
Nurelle on nyt tuolla se keventelyketju. Entä jos sinne aina antaisi osaavia vinkkejään?
Itse katsoin ohjeita ihan Campan omista videoista: https://youtu.be/Y_1pkG2XfT0?si=KUlvNjEr_fVXze2N
Kiitos vinkistä.
Onko teillä ilmausjumppaa useinkin? Omalle kohdalle ei ole tarvetta ilmennyt. Tai voihan tarve olla, en vain huomaa sitä, mutta noin yleensä olen allerginen kaikelle kaluston tuottamille ylimääräisille äänille tai ominaisuuksille. Joskus pannujen jälkeen tai jos pyörä on ollut ylösalaisin, kahvassa voi olla ”löysää”, mutta on aina ilmannut itsensä kun jarrua painelee. Jarrujen vinkumiseen en oikein keksi yhteyttä, oman kokemuksen mukaan likaiset palat tekee sen, siksi niitä putsataan ja vaihdetaan uusiin vaikka pintaa olisi jäljellä. Lihasvoimalla tasamaastoa, eli jarrut pääsee harvoin kuumaksi lenkeillä.
Kun jarruista on puhe, niin monesti tullut ostettua niitä halvemman pään paloja, onko premiumit, swissstop/galfer, hintansa arvoisia?
Kyllä se ilmaaminen on aika harvinaista. Ainostaan jonkun asennustyön yhteydessä, letkun lyhennyksen yms. Ei juuri muuten.
Joo, oon mä joskus vuosia ajettuihin jarruihin nesteet vaihtanut. Eihän se ihan kirkasta enää ole.
Janik, kun jarrujen nesteet saanut sisään ja ilmatua niin itse ainakin olen unohtanut kyseiset hommat. Kyllä huomaa kun on taas ilmauksen aika. Peruspaloilla ainakin pärjää hyvin mutta eipä nuo "paremmatkaan" paljoa enempää maksa, vannejarrujen paloissa mielestäni on paljon enemmän eroja kuin levyjarrujen.
Ruiskuissakin aika paljon eroa laadullisesti ja miten niiden tiivisteet sopii millekkin jarrunesteelle. Halvimman Bleedkitin setin vuosia sitten ostin ja sillä ilmasi jarrut tasan kerran. Seuraavalla kerralla kun yritti niin tiiviste oli niin huonona ettei ruiskun mäntä liikkunut mihinkään. Ei taas säästänyt yhtään halvalla setillä.
^tuolla Bleedkit Pro-setillä olen nyt kahdet jarrut ilmannut. Toistaiseksi toimii.
Maantiepyöriähän tuo ilmauksen tarve nykyään enemmän koskee. Tosi usein joutuu ilmailemaan, ihan sama mitä ohjaamalle tekee.
Mutta nou hätä. Sama tulee mtb puolellekkin nopsaan integroitujen kaapeleiden ansiosta.
Ekat hydrauliset, Formulat, täytin ja ilmasin kahdella apteekin ruiskulla, meni harjoittelun piikkiin kylläkin mutta jälkeen luin että ovat muutenkin hankalat ilmattavat.
Tuollaisella halpis Bleedkitillä Shimanoa täyttänyt ja ilmaillut onnistuneesti, pelkästään maastokahvallisia kylläkin ja on aika rutiinihommaa kun tuon DA:nkin satulan kanssa tulee toimeen. Shimanon kuppi myös tarpeellinen, kaverin kanssa yhteiskäytössä, ei kaikkea tarvi itse omistaa.
^^Jep, mutta tarpeellinen muttei välttämätön, ruisku ilman mäntää toimii aivan yhtä hyvin. Kaikki liika häiritsee, esim. 3-4 erillaista keskiöavainta.
^Integroidut alkaa yleistyävaikka perinteisiäkin löytyy mutta kuitenkin kaikki letkut joutuu (yleensä) lyhentämään jarruja asentaessa ja joissakin valmiissakin pyörissä reippaasti ylipitkät.
^Ajatusvirhe... Korjataan.
Mulla on Shimanon joku pro ilmaussetti.Käyttänyt pelkästään Shimanon mineraaliöljyä. Ruiskun tiiviste niin jumissa, että ei meinaa voimallakaan liikkua. Saakohan noihin tiivistettä jostain hommattua? Sellaista joka kestää mineraaliöljyä. O-renkaita varmaan saa kyllä kaupasta kuin kaupasta.
Mulla oli tuossa äsken Unit X:n alkuperäiset ulisevat RT10:t pesussa ja täytyy kyllä todeta, että melkoista perunapeltoa on levyn pinta -prässistä tuo on tullut. Kiillottumisjäljistä jo näkee, että käytössä on ollut bump mapping.
Kun vertaa SLX-levyyn, joka on varmaan jotenkin leikattu, niin pinnan tasaisuus on aivan eri tasolla.
Kiitos kun jaoit tämän kokemuksen. Täytyy pitää mielessä sen jälkeen, kun palojen puhdistus on kokeiltu vielä toisemman kerran.
Täällä kokemuksia vasta kaksista hydraulisista. Ensimmäiset oli käytännössä pakko ilmata muutaman vuoden (rauhallisen) käytön jälkeen. Erehdyin ilmaamaan samalla kertaa toiset, uudemmat ja vielä täysin toimivat. Arvaatte varmaan kummat alkoivat operaation jälkeen ULISTA!! Hihii. Jarruteho molemmissä hyvä ja pitkään pärjäsi huolitta.
Useampi halpis v-jarruinen pyörä ollut alla. Kunhan palat muistaa uusia ja saa hyvin keskitettyä, mielestäni aika huoletonta ajoa seuraavaan palojen vaihtoon saakka, satunnaisten ulinoiden saattelemana.
Parit mekaaniset levyjarrut oli aikaisemmin. Ne jäivät mieleeni vaikeiten ajokuntoon laitettavina ja huonotehoisimpina. Tosin työmatka-ajoon nekin välttivät.
Onko joku muuten upgreidannut BR-RS405 jarrusatuloista ylöspäin? Teen jo pientä markkinatutkimusta, jos ei muilla konsteilla (äänet) hiljene..
Hiilikuitukampien polkimien jenkoihin kitkatahna vai vaseliini?
Ja vissiin ei uskalla hampaat irvessä kiristää (kiristyksen noin momentti)?
Kuparitahna ja kammessa lukevan momentin mukaan. Itse tosin kiristelen polkimet löysälle, että pikkuruisella multituulillakin saa tarpeen vaatiessa polkimet irti.
Kai ne metallia kierteet niissäkin on eli ei eroa alukammista siinä mielessä. Eli rasvaa väliin eikä polkimia tarvitse ihmeellisen kireelle yleensäkään laittaa kun kiertyvät kiinni polkusuuntaan.
En ole ennen vaihtanut pyörästä 3x -> 1x vaihteistoon, niin hieman apua kaipaisi. Puolison pyörässä on jotkin halppis 3x kammet niitatuilla rattailla ja neliskantti keskiöllä.
Ketjulinja otetaan keskirattaasta, joka tässä tapauksessa olisi n.50mm? Mitä muuta syytä ottaa huomioon, kun alkuperäinen vaihteisto 3x8? Ratastukset 28/38/48 ja 12-40. 1x eturattaaksi riittäisi 40T tai 42T.
1x kampisarjat melkein järjestäen 10x vaihteistolle.. ketjun leveyden kanssa ei pitäisi näissä olla ongelmia?
Kiitos Kanuunalle ja Bnditille vastauksista kysymykseeni polkimien kiinnittämisestä kuitukampiin..
Eli sulla on tämä uudempi setti, jossa kaksi kannua mukana? Osaa jättää tuonkin ostamatta.
Mulle nimittäin kävi tuon vanhan setin kanssa tänään just näin. Sinne jäi kumiluttero ruiskun sisään.
Onneksi ostin vähän aikaa sitten aliexpresistä kaksi settiä tubeless ruiskuja. Noissa on kunnon mäntä o-renkaalla. Vaihdoin tuohon shimanon letkun. Toimii tosi hyvin.
Vähän kyllä jännittää ettei tuo yksi O-rengas vaan laske ilmaa läpi. Eli mieluusti ostaisi kunnollisen ruiskun. Nämä lääkeruiskut ei tosiaan shimanon öljyjä näköjään kestä.
Parktoolin ruisku näyttää tosi hyvältä, muttei tuota taida saada erikseen.
Samaa mieltä ettei tarvitse ihmeellisen kireälle kiristää mutta mun mielestä nimenomaan ei kierry kiinni. Jos vaikka polkimen laakeri yhtäkkiä polkiessa menisi jumiin niin kyl siinä käy siten että (jos kenkä ei irtoa polkimesta) poljin kiertyy kammesta irti.
Mä käytän tuota kätevänä muistisääntönä kun on tarve irrottaa polkimia. Ei tarvi arpoa kumpaan suuntaan alkaa avainta pyörittämään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Huolsin eilen Duden E13 flätit. Ja siellä akselin päissä olevat kierteet on erisuuntaiset kuin se poljinkierre. Ei oikealla se oli vasenkätinen ja vasemmalla oikeakätinen. Kun se poljinkierre on just päinvastoin. :)
^^Väitän että olet väärässä [emoji16]
Edit: Laitetaas vielä linkki https://youtu.be/txTwa8l9NtY?si=M9Rv-XjlcUj_UOAP
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Tuohan on hyvä muistisääntö.
Itsellä on muistisääntönä polkimien aukaisemis/kiristämissuunnalle on >> oikealla oikean kätinen kierre ja vasemmalla vasen kätinen kierre..
Eräs pyörämekaanikko sanoi mulle joskus että jos ratapyöräilijän polkimen laakeri hirttää kiinni niin tekisi häijyä jälkeä jos polkimen jengat ei olisi niinpäin että löystyy eteenpäin polkiessa. Ratapyöräilyssä kengät taidetaan kiinnittää hyvinkin tukevasti polkimeen ja pyörä kun on fixi niin voisin uskoa että näin voisi käydä. Mutta samahan se voisi olla vaikka mummopyörälläkin, jumittunut poljin kampeaa jalan kammen etupuolelle. Ehkä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
No mun pyörissä polkimet menee kiinni polkusuuntaan eli oikean puoleisessa kammessa normikierteet ja vasemmassa samaan suuntaan eli polkusuuntaan eli väärinpäin kierteet. Mulla ei ole kyllä ratapyörää, vaan maastopyöriä.
Ymmärrän kyllä mistä väärinkäsitys voi johtua koska polkimet ruuvataan yleensä väärältä puolelta kuusiokololla eikä nykyään enää old school 15mm kiinto-avaimella polkimen juuresta. Mutta tämä ei muuta kierteiden suuntaa...
Nimenomaan oikealla puolella normikierre. Mutta nythän mä ymmärrän mistä tässä onkin kyse. Eli totta, molemman puolen polkimet kiristetään (yläkautta) polkusuuntaan jos kampi pysyy samassa asennossa. Mutta mä tarkoitin sitä että jos avain pysyy kiristäessä samassa asennossa (kuten jalka polkiessa) niin silloin on pyöritettävä kampea taaksepäin jotta poljin kiristyisi. Ja vastaavasti eteenpäin jotta poljin löystyisi. Tämä tyylihän on varsin kätevä jos polkimeen käy perinteinen poljinavain mutta nykyisin alkaa olemaan melkein noita ainoastaan kuusiokololla kiristettäviä läpeensä.
Eli olit oikeassa mutta oikeassa olin itsekin.
Olihan ennen vanhaan joissain autoissakin vasemmalla puolella vasenkätinen kierre. Nykyisin ei taida enää olla ja ovat kai pultit ja mutterrit aika hyvin kiinni pysyneet.
Samasta syystä ketjulinja saattaa olla oikealla eikä vasemmalla puolella. Tarvitsee vähemmän vääränpuolen kierteitä.