Minusta kapea rengas ei todellakaan ole parempi pehmeässä lumessa.
Printable View
Minusta kapea rengas ei todellakaan ole parempi pehmeässä lumessa.
Pehmeässä pakkaslumessa pärjää melkein mikä tahansa maastokuviollinen rengas. Jääkelit ja nuoskalumi on ongelmakelejä. Muutama talvi taaksepäin poljin läpi talven maasturilla ja Racing Ralpheilla ongelmitta - paitsi jääkeleillä. Kaksi viimeistä talvea olen ajanut cyclolla ja MaraWintereillä pakkaskelit, maasturilla ja IceSpikereilla nuoska- ja jääkelit. MaraWinter alkaa nuoskalumessa kiemurrella ja jäällä en täysin osaa luottaa sen pitoon. IceSpikerilla menee jäätiet ja jäätyneet sohjot kuin myös vastasataneet nuoskalumet.
Kysyjän hybridiin hommaisin MaraWinterit auratuille pakkaspäiville ja rahatilanteen mukaan ostaisin 29” jäykkäperän IceSpikereilla. Vain kuski olisi sen jälkeen ajoa rajoittava tekijä :D
Minun käyttämilläni teillä ei tosiaankaan ole niin vakioty olosuhteet, että olisi tarpeen miettiä, mikä rengas on jossain tietyssä olosuhteessa paras. Kelit vaihtelee pehmeästä tasaisesta lumesta epätasaiseen lumeen tai jäiseen pintaan ja paljaaseen asvattiin. Usein olosuhteet vaihtelee aika pienipiirteisellä tavalla ja liikentreessähän nimenomaan vaihtelu on kaikkein hankalin asia. Sopiva rengas löytyykin eri olosuhteiden summasta ominaisuuksia sopivasti painottaen siten, että rengas on riitävän hyvä kaikissa keleissä.
Minun käyttämilläni teillä ei ole niin vakiot olosuhteet, että olisi tarpeen miettiä, mikä rengas on jossain tietyssä olosuhteessa paras. Kelit vaihtelee pehmeästä tasaisesta lumesta epätasaiseen lumeen tai jäiseen pintaan ja paljaaseen asvattiin. Usein olosuhteet vaihtelee aika pienipiirteisellä tavalla ja liikenteessähän nimenomaan vaihtelu on kaikkein hankalin asia. Sopiva rengas löytyykin eri olosuhteiden summasta ominaisuuksia sopivasti painottaen siten, että rengas on riitävän hyvä kaikissa keleissä. Krossarissa, jolla käytännössä kaikki ajot tietä pitkin ajan, on tällä hetkellä alla 35/37-622 W106. Aivan ideaali valinta se ei ole, mutta riittävän hyvä ajaakseni ne loppuun.
Mielestäni kapea rengas toimii siihen asti hyvin kun se "laikkaa" itsensä lume läpi kiinni kovaan asfalttiin/soraan/jäähän. Jos lumi on kuitenkin tukevampaa, eikä rengas leikkaa läpiastia, alkavat ongelmat kapeiden renkaiden kanssa.
Itse olen ajellut menestyksellä kapeilla renkailla, jopa 10-15cm irto lumen läpi. Toisinaan kuitenkin jo 2-3cm lumimäärä on liikaa cyclon renkaalle, jos lumi on sopivan muljuvaa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...d78f04c762.jpg
Vähän alkaa olla ikävä niitä talvia, kun talvipyöräilyn suurin haaste oli lumi. Tai oikeestaan aika paljon ikävä.
Ei ikävä ei... Ilmastomuutoksen ainut positiivinen vaikutus.
Lunta ei tarvi paljoa...pikkupakkasta kyllä. Lunta en kaipaa, mutta pakkanen pitäisi tiet ja maastot kuivana. Surkeinta on sellainen jatkuva sahaaminen nollan molemmin puolin ja moneen kertaan aloitetut lumityöt sulan maan jälkeen.
Ei tämä vielä haittaa, mutta sitten kun rupeaa jäätymään. Sen sijaan ottaisin kyllä mieluusti lunta.
Ne lumiset talvet tulee takaisin 2020-luvulla. Tässä välissä on nyt muutama näitä lauhempia.
Taivaankappaleiden asennot ja kiertelyt sekä auringonpilkut.
^ Toivottavasti ei. Lumesta viis. Sateesta kun vielä pääsisi. En tiedä minkä aivopierun tuloksena joku evoluution "pahnanpohjimmainen" heimo keksi Vogan mutkilta suunnata tänne pohjoiseen. "Tää on hyvä paikka. Pimeää puolet vuodesta, märkää tai kahlattavaa lunta puolet vuodesta - JEE! Tänne jäädään :D ". En tiedä millä aivokapasiteetilla moinen valinta on tehty. Ahdistavaa on se, että itse olen moisen valinnan tehneiden jälkeläinen.
^ && ^^: Finnair vie minne haluaa ja rekalla kamppeet kulkee perässä ihan minne vaan :). Onhan teillä omaakin aivokapasiteettia ettei esi-isä parkoja tartte solvata.
Lumi on ihan parasta.
”Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei helpotusta aikaan saa, ken itse sit’ ei hanki”.
Tätä puuceen seinällä roikkunutta ohjetta voi soveltaen suositella kaikille, jotka päivästä toiseen hammasta purren purnaavat talvesta, pimeästä, esi-isistä ja Suomen säästä. Eihän täällä ole pakko olla, moni on lähtenyt lämpimille maille. Moni on tullut takaisinkin...ja moni haluaisi tulla tänne. Työkaveri määritteli loka-marras-joulukuun suomalaisten pakolliseksi masennuskaudeksi. Muuta syytähän meillä ei monella olisikaan masennella ja elämä olisi liian onnellista.
Tänään poljin cyclolla aamupimeässä ja vesisateessa jäistä kelviä 15km töihin. Illalla hämärässä ja sumussa osittain jäistä kelviä kotiin. Ja fiilis oli mennen tullen oikein hyvä. Työmurheet jäi kelvin varrelle :)
Yllä on vajaan kk takainen kirjoitukseni. Kylmä, erityisesti rintakehän ja yläselän alueella, on ollut minulle valtavan iso ongelma käytännössä koko aikuisiän lenkkeillessä. Kaulaa on pitänyt suojata putkikaulurilla n. +5C asteessa, ehkä aikaisemminkin. Ja rintakehää on pitänyt koristaa windstopper paidoilla tai takeilla samoissa asteissa. Muuten on heti tuntunut, että tulee keuhkokuume ja rinta on aivan jäässä. Vaatteita on aina ollut päällä suhteettoman paljon lämpötilaan nähden. Tähän on tullut noin viikon aikana aivan massiivinen muutos!
Yllä kirjoitin, että olin käynyt juoksulenkillä -1C asteessa HH windstopper talvitakin ja paksun merinovillaisen pitkähihaisen aluspaidan kanssa. Käytössä oli toki myös putkikauluri vaikkei sitä mainittukaan. Tänään oli hyvin samanoloinen keli kuin tuolloin: lämpötila 0C, mutta käytössä ei ollut putkikauluria, vaan päällä oli vain erittäin ohut lyhythihainen tekninen aluspaita ja kyseinen HH takki...mutta puolet tuosta 20 min testilenkistä juoksin ilman takkia, eli pelkällä t-paidalla. Jonkinmoinen viimakin oli, mutta rintakehää, kaulaa tai selkää ei käytännössä palellut yhtään. En myöskään lainkaan lämmitellyt ennen lenkille lähtöä.
Jos jotain kiinnostaa tietää mitä olen tehnyt toisin, niin laita youtubeen tai googleen "Wim Hof method".
Jos rintakehän kylmyys on pulmana, kannattaa kokeille hengitysilman lämmitintä. Vaikutus on yllättävän iso! Mulla on käytössä Jonasport lämppäri talvikaudella (sport pikkupakkasille ja sininen kovemmille) ja vaikutus on kuin lisäisi yhden merinovillapaidan lisää.
Tänään oli talvipyöräilyä parhaimmillaan. Märkää lunta kymmenisen senttiä. Parinkympin lenkki polkuja ja kelvejä 20-vuotiaalla Cannondalelle ja ISP- renkuloilla. Kotona sai hetken harjailla pyörää lumesta puhtaaksi :)
Myös minulla oli talvipyöräilyä parhaimmillaan! Kylläpä kelpasi aamulla työntää sähköpyörällä töihin kun työpaikan pukuhuoneessa tein seuraavan havainnon:
Koiranpaskaa pyörän akussa, koiranpaskaa kengissä, koiranpaskaa housuissa, koiranpaskaa repun hihnassa.
Siivoan paskoja 15 minuuttia ja käyn ulkona katsomassa pyörää, teen seuraavan havainnon:
Koiranpaskaa alaputkessa, koiranpaskaa satulaputkessa, koiranpaskaa akkutelineessä, koiranpaskaa takarenkaassa, koiranpaskaa eturenkaassa, koiranpaskaa takalokasuojassa, koiranpaskaa pinnoissa.
Koko matkan aikana en käynyt lähelläkään tienlaitaa. Ilmeisesti joku valopää oli jälleen paskattanut koiransa keskelle tietä johonkin sohjoon ja siitä se on roiskahtanut iloisesti kaikkialle minun jyrätessä päälle.
Eipä mitään, mukavahan tuo oli kotona pyörää ja nyrkkipyykkiä pestä tunti.
Edellisestä koiranpaska episodista olikin kerennyt vierähtää jo melkein pari kuukautta. Silloin omistaja oli antanut koiransa paskantaa 20cm pyöräni viereen sillä aikaa kun kävin kuntosalilla vaikka pyöräni oli koko tienoolla ainoa ihmisen omistama asia ja puskaa ja puuta ympärillä.
Huomasin paskan pyörälleni saapuessani, mutta vasta kotona tein seuraavan havainnon:
Nyt muuten haisee koiranpaska, mistä koiranpaskan haju tulee?
Selviää että koiranpaskaa on kengissäni, koiranpaskaa on eteisen matossa, koiranpaskaa on eteisen lattialla, koiranpaskaa on pyöräni polkimilla.
Asia kunnossa! Pyörää pesuun, kenkää pesuun, eteisenmatto roskikseen, 30 minuuttia luuttuamista.
Ei ymmärrys riitä, ei vaan jumalauta riitä että minkälaisia mulkkuja ihmiset ovat kun antavat koiransa tehdä noin. Koiran vikahan se ei ole minne se paskantaa vaan omistajan.
Sitten ne paskat jätetään tietysti pitkin poikin pihoja. Keväät on parhaita kun nämä herkut nousevat lumen alta kuin sienet sateella.
Jos nyt saisi esittää toiveen niin voisi nuo pakkaset pysyä.
^Meilläpäin nämä koiranpaskattajat puolustautuu sillä, että koiranpaska on luomutuote ja maatuu, mutta ihmisen heittämä muovipussi tai karamellipaperi ei maadu. Valopäät ei tajua, että sen karamellipaperin saa hetkessä noukittua roskiin, mutta koiranpaskaa pestään antaumuksella juuri Unclen kuvaamalla tavalla.
Pahinta on loskakelit, kun sitä miinaa ei hiekkosohjon seasta erota. Pakkasella ja kuivalla kelillä köntin näkee kiertää.
Koirille haittavero!
Sitten pidemmillä matkoilla tuota luomutuotetta löytyy myös juomapullosta. Olisin ostanut Camelbakiin korkin, vaan oli loppu. Ilman lokareita ajavia en kyllä tajua.
Ja jos sattuu tekemään työkseen tienvarsipenkkojen raivaamista raivaussahalla (siimapäällä) ja osuu paska tuulettimeen niin kokemuksesta voin sanoa että sellainen Husqvrna merkkinen verkkosilmäsuoja ei ole riittävän tiheä etteikö siitä kostunut koiranjätös joka lähestyy noin 200km/h menisi läpi, muutenkin kypärän sisällä ja vaatteisiin ko laitteella "ruiskutettuna" on epämielyttävän oloinen luomu smoothie :) Toki ne "kulttuuri roskatkin" kyrsii kun samassa toimessa niitä saa nokkia sieltä tienpenkalta.
Nojaa, joku koiranomistajan kurssi pitäisi olla pakollinen (maksullinen). Kannatan myös ehdottomasti älykkyyden sekä käytöstapojen testaamista ennen kuin koiran voi ostaa.
Lähipiirissä on monta koiraa (sekä lapsena oli meilläkin perheessä) ja olen eläinrakas itsekin, silti joku roti pitäisi olla siinä miten sitä eläintä pidetään.
Kuulostaa mukavalta!
Kyllä roskaamisesta pitäisi olla kunnon taloudelliset rangaistukset suhteessa tuloihin kuten liikennerikkomuksista. Minimi sakoksi 100€.
Voimafantasioin myös että roskaaminen olisi suostumus antaa kenen tahansa tapahtuman todistajan pahoinpidellä sinut sekä syöttää se roska sinulle voimakeinoin. Roskaa = kärsi.
Kaikki roskaaminen on ylipäätään
Joku lapsi on tehnyt koirankakkaenkelin :):(
HS: Lapsi teki lumienkeliä ja peittyi ulosteeseen Helsingissä
Läski pitää olla aina sähköistetty ;) Mutta mitähän sitä keksisi lunta keräävään takapakkaan avuksi. Shimano M8000 oli puolentoista tunnin lumessa ja kuraränneissä rymyämisen jälkeen siinä jamassa, että pahimmillaan yksi vaihde enää pysyi päällä, kaikki muut hyppi. Rämpläämällä vaihdinta vähän helpotti, muutama vaihde lisää pysyi. Ei kyllä ollut se pakka mitenkään puhdas lähtiessäkään, kun tuli käytyä edellisenä iltana vielä puoli yhdentoista aikaan ajelulla ja aamulla sitten liikkeelle.
Pitäisikö laittaa joku sähkövastus lämmittämään takapakkaa? Tai pieni hitsausliekki mukaan ;)
https://i.imgur.com/mcdCnL6_d.jpg?ma...idelity=medium
On se hieno asia noi ISP nastat. Ennen piti hidastella alamäet ja mutkat, nyt menee niinku tyhjää vaan. Hyvin on pitänyt tiellä ja maastossa poluilla. En kadu yhtään, että maksoin sen mitä maksoin noista plus-koon nastarenkaista. Plus-koon renkaistakin hyötyä, jos aura ei ole ehtinyt aamulla aurata, kun 6:30 lähden polkemaan töihin. Ei pieni lumi haittaa tiellä.
Mutta näin fättiksellä jonkin aikaa ajettua niin ei tuo plus-koon rengas auta läheskään niin paljoa kuin oikea fat rengas esim. lumessa, mutta tuollaiseen jokapaikan työmatka, harrastus ja satunnaiseen maastoiluun soveltuu hyvin.