^ jos oot ikinä juossu 10 000m ( radalla ja kisana) niin tiedät miltä se maalissa tuntuu. Ei oikein tunnu miltään. Ainakaan väsy ole, olisihan siinä menny toinen samanmoinen samalla vauhdilla....
Printable View
^ jos oot ikinä juossu 10 000m ( radalla ja kisana) niin tiedät miltä se maalissa tuntuu. Ei oikein tunnu miltään. Ainakaan väsy ole, olisihan siinä menny toinen samanmoinen samalla vauhdilla....
^ Mun mielestä radalla kymppi on hyvä kunnon mittari. Paljon parempi kuin joku Cooperin testi tai joku hölkkä, polkujuoksutapahtumat ja -karnevaalit. Kymppiä vaan juostaan nykyään Suomessa tosi harvoin, Kalevan Kisoissa, Ruotsi-Suomi maaottelussa, eipä juuri muualla.
Ennen oli kympin kisoja joka viikonloppu kesällä jossain päin Suomea. Ennen oli paremmin.
PS. Paavo Nurmi 95 vuoden takaisella ajallaan olisi voittanut eilen 10000m SM:n suoran mitalla.
Cooperin testi taitaa olla hyvä maksimaalisen hapenottokyvyn testaamiseksi
...jaha, nyt oli tulokset lehdessä, ja mä - anteeksi vaan - totean että jos ja kun tässä oli Suomen parhaat kestävyysjuoksi....hölkkääjät niin oli tosi surkeita aikoja. Peiponen sekunti alle 34 minuuttia, Annemari Kiekara ( os. Sandell) 35.05. Mun huonoin aikani kympillä oli 34.04 ja merkkasin siihen kohtaan mustan ristin että tästä mitään tuu, hävettää ja itkettää. Ja nämä naiset on naisia, ei mitään 17-vuotiaita tyttösiä.
( no oli pakko )
Onnittelut Johannalle. Olisiko juoksutyylinsä hieman hioutunut aiemmasta, Alisan tyylistä tykkään.
:D ( sori) no kädet ei heilunu kuten ennen. Onneksi näissä kisoissa ei jaeta tyylipisteitä, muistan kun herrat oikein naureskeli mun ns. tyylille, että on karmeeta katseltavaa ja jotain tarttis tehdä. Nyt naurattaa, mutta silloin itketti. Kisan jälkeenkin olisi muka pitäny olla iloinen ja hyppiä ja heilutella tms. mutta kun ei naurattanu. Äkkiä vaan kisan jälkeen veskiin ja kotiin. ONNEKSI silloin ei näitä kisoja televisioitu.
No ei tommoset ajat kympillä tiedä kovin hyvää maraton-tulosta...Annemaria en kyllä ymmärrä, jos on joskus juossut kympin 31.40 niin mitä ihmettä kannattaa tulla hölkkäämään ratakymppiä aikaan 35+ siinä jää ( ainakin jos on kymppiä seurannut) semmoinen tuntuma että "ei siitä sitten mitään tullu" ja se on just se huonoin vaihtoehto. Hölkkäkisat on eri juttu, kun niissä aika ei ole niin tärkeä vaan sijoitus.
Toivoisi vaan vähän tasapuolisempaa uutisointia, toi naisten kymppihän oli sinänsä mielenkiintoinen kun kaikki "hyvät" oli mukana kerrankin samassa kisassa. Aamulehdessä nyt melkein pelkkää 100m aidat, tunnelmat ennen ja jälkeen. No, eipähän ole ainakaan sivukaupalla miesten keihästä...
Peiposella ollut aikaisemmin enemmän harppova juoksutyyli. Vainion juoksua on kyllä mukava katsella, rullaava ja eteenpäin vievä. Näyttää että Vainio ois kerännyt enemmän massaa. Poissa on sellainen gasellimainen olemus vaikka juoksu on edelleen kevyen näköistä. Toisaalta hän ei ole enää teini vaan aikuinen. Väljät juoksuvaatteet saattoi tosin hämätä.
Jalkavaivat edelleen Vainion riesana. Hermotusongelma toisessa jalassa:
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006193407.html
Onhan tuo sitä hionu ku kaikki valitti sen tyylistä. On vissii hieman herkkä ihminen jos oot paikallisia uutisia lukenu :)
Lujaahan se meni sillä loikkivalla tyylilläki että turhaapa tuosta avautua. Sillä tyylillä se meni aina täysillä alusta loppuun. Karkas heti omille teille
Yritin etsiä iltiksen (netti)sivuilta edes jotain uutista naisten kympiltä, ei sanaakaan.
^ :D mutta nyt ei menny kyllä yhtään lujaa. Enkä kyllä menny itekään ( vaikka vähän ripeemmin) ...
Mutta silti väärin voitettu.
:D :D oletko ite kisaurheillut ikinä? Toi pätee vain Ruåtsi-otteluun ( tosin ei mun kohdallani, mä en ollut kovin maaottelu-henkinen ) - lenkit lenkkinä ja kisat kisana...ja jos asia kannattaa tehdä, se kannattaa tehdä hyvin, mun mielestä ainakin.
Mutta Huntigtonin olisi kannattanu osallistua yksittäislaji 100m aitakisaan...
Kova oli Huntingtonin loppuveto. 6339 ja tervemenoa Dohaan. Huippua!
Maailman listalla sijalle 10 tänä vuonna. Voi pärjätä MM-kisoissa https://www.iaaf.org/records/toplist...sultsOnly=true
:D meitä pessimistejä on muuallakin, iltiksen lukijan kommentointia:
Kalevan kisojen tulokset ovat hyviä kun vertaa 1950-luvulla tehtyihin tuloksiin. Tuleviin MM-k isoihin kannattaisi lähettää vain naisten 100m aitojen kolme parasta. Opintomatkoja pitää tietenkin tehdä, niinkuin suurin osa urheilijoista tekevät koko urheilu-uransa.
Kyse ei ole pessimismistä vaan siitä, mikä eri ihmisiä urheilun seuraamisessa kiinnostaa.
Jos MM-kisoihin lähetettisiin vain ne, joilla on mahdollisuus mitaleille, olisi siellä aika vähän urheilijoita.
Jos jotain kiinnostaa seurata vain maailman kärkiurheilijoita, kannattaa hankkia maksu-tv ja katsoa Timanttliigan kisoja. Siellä vain muutama huippu kisaa keskenään.
Samalla logiikalla ei vaikka Jaakko Hännisen kannattaisi mennä ammattilaistalliin, jos ei tule sijoittumaan kisoissa kärkeen. Omasta mielestäni on mielenkiintoista seurata, miten suomalainen pärjää ammattilaistallissa, vaikka ei voittaisikaan.
Vastaavasti, on mielenkiintoista seurata vaikka Taika Koilahden tai kymmenottelijoiden kehitystä. Ja jos Taikakin pääsisi MM-kisoihin, katson varmasti karsinnat ja peukutan, että pääsisi loppukilpailuun.
Pessimismi ja realismi sekoitetaan liian usein keskenään. Kaikki kunnia kaikille urheilijoille, mutta Suomen naisaitureille on MM-kisoissa hyvä suoritus, jos toisiin alkueriin pääsevät. EM-kisoissa on hyvä suoritus, jos loppukilpailupaikka irtoaa. Näin se vaan on.
Itse olisin vähän optimistisempi, koska MM-kisoissa on maakohtaiset rajoitukset. Tilastoissa tällä hetkellä Korte on 4. paras ei USA tai jamaikalainen, Hurske 8. paras. Jos spekuloidaan että kaikki kolme USAsta ja Jamaikalta menee finaaliin niin sitten ois finaalissa 2 paikkaa vapaana muille. Välieräpaikka on saavutettavissa, mutta hyvin pitää siihen juosta. Veikkaan että yksi suomalainen menee välieriin. Finaalipaikkaan en usko.
Therese Johaug voitti Norjan mestaruuden 10.000 metrillä, aika 32,20.80. On se kova.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...s--i-friidrott
^ No on :D
Kalevan kisojen naisten vitosella oli kyllä kaikki nimet ihan tuntemattomia entuudestaan. Onnittelut 17-vuotiaalle Korkealahdelle ( en nyt kommentoi aikaa...) ihmetyttää kuitenkin että oli tässä välipäivä ja kaikki "kovat" jäivät pois. Helppo mestaruus olisi ollu otettavissa.
^^ vai niinkö, että "pessimismi ja realismi sekoitetaan usein keskenään" - mä olen sitä mun mielestä realismia täällä foorumilla yrittäny selittää kun on nälvitty. Tosiasiat on vaan ihan hyvä tunnistaa ja tunnustaa.
ps. onko mieskeihäänheittäjiä valittu jo MM-kisoihin? Pitkämäki, Ruuskanen? anteeksi mutta, kannattaako edes lähteä karsiutumaan? Onko Pitkämäki edes kisaillut tällä kaudella?
Ja Pitkämäkihän sai jotain rahallista tukeakin, eikä SUL varmaan peru tukea kun "tulosta ei ole tullut" ( muistui vaan mieleen oma kokemus..)
Se on kyllä hyvä että se ei ole enää pelkkää miesten keihäs, miesten keihäs...
Minä en tarkoittanut sitä, että pessimismi ja realismi sekoitetaan vaan sitä, että eri ihmisiä kiinnostaa urheilun seuraamisessa eri asiat. Jos joku on realisti ja tietää, että suomalaiset eivät nykyään pärjää kuten joskus aikaisemmin. Heitä ei kiinnosta seurata yleisurheilua ja vaan jatkuvasti valittaa, kuinka suomalaiset ovat huonoja kun eivät pärjää arvokisoissa.
Toiset voivat myös olla realistisia, mutta heitä taas kiinnostaa urheilun ja urheilijoiden kehittymisen seuraaminen, eikä arvokisoissa menestyminen ole ainoa seuraamisen syy
No siinähän se syy tuli.....( se olen ehkä vain minä kun ymmärtää tän jutun, mutta eipä siittä sen enempää)
Anteeksi, mutta se vaan on erilaista seurata lajia jossa on ite ollut aikoinaan mukana, kuin että ei ole vaikka koskaan kisaillut. Lisäksi sukupuoli moneltakin kannalta; miehet on reilumpia. Ainakin naisten tempossa oli sitä kateutta ja ilkeää käytöstä niin paljon että oli yksi syy lopettamiseen. - hiihtoa seuraan ihan eri mentaliteetilla, ja just toi Therese on mun suosikkini, miehissä Bööt.
Muistan kun jalkavamman ( jälleen kerran) takia en pystyny osallistumaan Kuopion Kalevan Kisoihin, lehdessä oli että "Kristiina ei matkustanut EDES katsomaan kisaa...." No mitä pirua mä olisin matkustellut Kuopioon itkemään? kesti yli 30 vuotta ennen kuin pystyin edes katsomaan telkkarista naisten kymppiä. Muutenkin jäi tuosta juoksu-urasta ( jos sitä nyt uraksi voisi edes kutsua, pari vuotta...) niin katkera maku että se vaikuttaa. SE-tuloksen perusteella sain 5000markkaa, mutta se peruttiin seuraavana vuonna "koska tulosta ei ole tullut". Kyllä se tuntui pahalta, kun olin mielestäni tuloksella ansainnu sen rahan.
Jaha että Lassi Etelätalo voitti miesten keihäskisan tuloksella 84+. Ja Pitkämäki ja Helander on valittu MM-kisoihin. Kuten myös Alisa. Jotenkin sitä vaan pitäisi tällä kaudella todistaa että on kunnossa, ja en ole kyllä em. vakuuttunut ollenkaan.
Pyrinnöllä on pro-meininki ja näyttää näkyvän tuloksissakin: https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006193686.html
Lainaus:
Tampereen Pyrinnön legendaarinen toiminnanjohtaja Jarmo Hakanen kuuluu Suomen urheiluhistorian innovatiivisimpiin seurapomoihin.
Nyt Hakanen on kehittänyt mallin, jonka avulla Pyrinnön supernaiset – 7-ottelijat Maria Huntington ja Miia Sillman, korkeushyppääjä Ella Junnila sekä aitajuoksija Reetta Hurske – yritetään taloudellisten resurssien puolesta auttaa toteuttamaan huippu-urheilu-unelmansa päätyyn saakka.
– Uusi aika vaatii uutta ajattelua. Olemme keränneet tukijoilta rahaa ja maksamme näille urheilijoille ihan selvää rahaa. Tavoite on tonni kuussa ja siinä melkein jo ollaan. Pyrimme siihen, että he lopulta saisivat suunnilleen saman kuin korisliigan rivipelaaja, Jarmo Hakanen kertoi lauantaina.
Ingrid Kristiansenin ( paha juttu että aikanaan mun idolini Grete ei ole enää täällä kommentoimassa...) mielestä Therese on keskinkertaisuus Norjan ulkopuolella. Suomessa olisi huippu, ja Ruåtsissa ja Tanskassa...
Norjan yleisradioyhtiö NRK tiedusteli 63-vuotiaalta Kristiansenilta näkemyksiä maannaisensa suorituksesta. Entinen huippujuoksija arvioi, että Johaugilla on vielä matkaa maanosan ykkösnimiin.
– Hän ei ole lähelläkään Euroopan parhaita, ja nopeampien seurassa hän ei pystyisi hallitsemaan juoksua, kuten Norjan mestaruuskilpailuissa, Kristiansen sanoi ja antoi varsin tylyn arvion Johaugin tasosta ratajuoksijana.
– Hän on keskinkertaisuus Norjan rajojen ulkopuolella.
Jostain kumman syystä just vuonna 1984 kaikki suomalaiset kestävyysjuoksun huiput ( Sinikka, Tuija...) oli tosi kovassa kunnossa, mutta eivät vuonna 1983, tai 1985 tai sen jälkeen.
Joka tapauksessa hiihtäjäksi Therese on juoksussa tosi kova. Entäs jos laitettaisiin juoksijat hiihtämään - tai juoksu ja hiihto- yhdistelmä.
Miksei muuten nyt enää kutsuta jotain ulkomaalaista Kalevan Kisoihin "kirittäjäksi" perhana menivät tekeen sen just vuonna 1983, mä edelleen ihmettelen miksi? Se kun menee paljon paremmin kun ei ole jotain tyyppiä siinä vierellä/takana häiritsemässä. Sen jälkeen vielä toimittajien todella typerät kysymykset ( tosin vastasin samalla mitalla, sanoin että olisit tullu ite yrittään..)
Johaug on Euroopan listalla 17. , joka on aika hyvä, koska hän ei ole juuri kisoja juossut. https://www.iaaf.org/records/toplist...sultsOnly=true
Lisäksi Therese juoksi Hoka One One Carbon X:llä, joka on tarkoitettu Maratonista ultraan. sillä juostiin mm. 50 mailin ME. Therese ei taida olla vielä tottunut ratakenkiin, joten siksi juoksi noilla Hoka:lla.
Omasta mielestäni Theresen askellus on hieman kanta edellä overstriding, onko se suomeksi "yliastuu" ? Eli jos tavoittelisi arvokisoja juoksussa, niin ehkä näitä voidaan säätää.
Maailman listalla toki vasta 70, mutta siinä 10 parhaan joukossa on 9 Etiopialaista ja muutenkin kenia, Etiopia ja USA hallitsevat maailman listaa tuolla matkalla
Pitkämäki antanut tiedotteen että ei kilpaile enää tällä kaudella. Selkeyttäähän tuo keihäsvalintoja MM-kisoihin. Kuntoutuminen polvivammasta ollut vaikeaa, saattaapi olla että kilpailu-ura päätöksessä.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006199870.html
Sanoisin ettei kuntoutuminen ole vaikeaa ollut vaan ihan normaalia. Itsellä katkennut sama eturistiside kuin Pitkämäellä ja 1,5v meni ennen kuin polvi oli 100% kunnossa. Jänteiden kuntoutuminen vaan on todella hidasta, jota ei oikein voi millään poppakonsteilla nopeuttaa. Omasta kokemuksesta arvasin, kun Tero viime kesänä loukkaantui, ettei tällä kaudella tule kilpailemaan ja näinhän siinä sitten kävi.
Annimari Korte tuntuu olevan vaivojensa kanssa nyt nettilehdessä joka päivä. Anteeksi, mutta en nyt oikein usko kaikkia juttuja että muutama vuosi sitten oli melkein kävelykyvytön sun muuta ja kun ei voi syödäkään juuri mitään vs. ne muutaman vuoden takaiset minätässä-kuvat. Tuntuu hassulta kun aiemmissa kuvissa on melko suuret rinnat - ja nyt niitä ei ole ollenkaan? yleensähän käy päinvastoin.
Tuntuu todella oudolta ettei ( nää viimeisimmät kisat ) urheilijoiden hotellissa löytynyt mitään syötävää Annimarille, että lautanen tyhjä ja pitää lähteä kaupungille hampparoimaan ja etsimään sopivaa syötävää. Tuskin urheijat hotellin ravintolassa mitään à la carte- annoksia ruokalistalta tilaa, otetaan noutopöydästä. Olikohan muina päivinä ( kuin lauantaina) saatavilla sopivaa ruokaa?
En tiedä noista mitään, mutta olikos se silleen, että kisulla ei varmaan ollut niinku yhtään minkäänlaista vaivaa silloin aktiiviaikoinaan?
Ohan se korte vähä semmonen iltalehtien suosikki tyttö. Varmaan pohtivat yhdessä että mistä valitettas tänään että saatas juttu aikaseksi.
Oiskohan tuo pienennyttäny rintoja. Varmaan saapi vauhtia lissää
tuli silti Suomen Ennätyksiä ja paljon hölkkävoittoja; vasta kymmeniä vuosia hölkkäuran jälkeen yksi toimittaja otti ne jalkavaivat esille. 80-luvulla niistä ei kirjoittanu kukaan, vaikka mainitsin. Mutta paljon eroa oli muutenkin, mulla ei esimerkiksi ollu valmentajaa.
Vaivoja on vieläkin, mutta olen opetellu elään niitten kanssa ja valitsemaan itelleni sopivamman liikuntamuodon, eli pyöräilyn.
Ja niinpä, hölkkä-aikana mun Suuri Unelmani oli tulla julkkikseksi :D olin 17-vuotias lapsi vasta ja onneksi se haave ei toteutunu. Ja onneksi kisoja ei silloin televisioitu, olin silloin siitä harmissani mutta todellakin onneksi ei televisioitu.
Kyllä mä omille toilailuillenikin, niin kisoissa kuin siviilissäkin, nauran nyt vaikka silloin ei todellakaan naurattanu. Olin varsinainen "nolojen tilanteiden tyyppi": "Iisakkila puolimaratonin voittoon pökäleet pöksyissä" ( yritin epätoivoisesti etsiä jotain paikkaa, mutta oli jo kaupunkialue eikä vaan voinu.." Iisakkila juhlaillallisille verkkareissa - etiketti ei oikein ole hallussa..." ( maaottelu Tukholmassa, en tienny että se oli hieno juhla ja menin verkkareissa ja kaikilla oli ykköset yllään - vähänkö nolotti, tosin mulla ei juhlavaatteita ollut olemassakaan )
Pointti oli kuitenkin tuo "esilletulo" - on niitä vaivoja muillakin, Pitkämäki ja Junnila ..., mutta niistä on uutisoitu aivan eri tavalla. Eivätkä muutkaan urheilijat nyt ihan Kortteen tavalla esittele itseään ja ongelmiaan.
Eihän noita juttuja tarvitse lukea, jos ne eivät sovi omaan pirtaan...
No niinpä. Ei ole muutamaan vuoteen ollut aikaa/energiaa penkkiurheilulle (toisin kuin joskus topiikan kyllä-avatessani), mutta sellainen tervehenkiset lähinnä tuloksiin ja urheilijoiden suorituksiin liittyvät urheilukeskustelut tuntuvat hukkuvan kaiken maailman sivuseikkojen (mm. mahdollinen tissien pienentyminen) alle. Minkäpä sille voi.
...aika vähän on ollu niitä tuloksilla aikaansaatuja yu-juttuja nykyisin :D "superliigan" tuloksien perusteella Dohasta ei tule yhtään mitalia ja pistesijatkin on todella tiukassa.
Kestävyysjuoksussa superliigassa suomalaisnainen hölkkäsi vitosen melkein 17 minuuttiin....
Therese Johaug kun keskittyisi vuoden juoksuun niin kympiltä minuutti pois ja sillä ajalla oltaisiin jo erittäin hyvissä asemissa...
ps. mä oletan että ymmärrätte, kun on joskus lajia harrastanut ja jotain kansallista tasoa ollut niin se vaan kiinnostaa, varsinkin kun edistystä 36 vuodessa ei ole juurikaan tullu...ja samoin naisurheilijoiden ulkonäköjutut. Ne on mulle tuttua niin voin kommentoida.
Todennäköisesti sinua ei varsinaisesti YU kiinnosta, vaan elät menneessä ja katkeruudessa ja siksi jatkuvasti valitat. Toivot, että jatkuvasti tuomalla saavutuksiasi esiin, arvostuksesi nousee. Käy juuri päin vastoin
Aikanaan kansainvälisestikin menestynyt urheilija Johanna Halkoaho kommentoi tänään IS:ssä näin "Kuluva kausi on ollut Halkoaholle suuri ilonaihe, sillä suomalaisnaiset ovat loistaneet juuri hänen entisissä kipailumuodoissaan: Maria Huntington ja Miia Sillman ottelussa, Taika Koilahti pituushypyssä ja Annimari Korte, Reetta Hurske sekä Nooralotta Neziri pika-aidoissa"
Jos ainoa syy seurata yleisurheilua on se, voittaako joku suomalainen maailman mestaruuden niin aika suppeaa kiinnostus on ja tuskin voi sanoa, että on aidosti kiinnostunut yleisurheilusta. Itse menen tänään eläintarhan kentälle seuraamaan YU-kisoja. On mielenkiintoista seurata, miten Oona Kettunen pärjää 1500 m ja pääseekö vielä juoksukuntoon hiihtotreenien ohella. Tai jatkuuko Heidi Nokelaisen nousukunto keihäässä.