Tuota noin, jos siinä oli suojatie niin olet kyllä velvollinen väistämään... eli lähestyt niin että pystyt väistämään jos näet jalankulkijan aikeissa ylittää suojatien... Ethän sä autoillessasikaan perustele yliajoa sillä etä tässä on autotie siksi että siinä voi ajaa huoletta kovaa... :confused:Lainaus:
Originally posted by TJ:
</font><blockquote>quote:</font><hr />Originally posted by fleGsuz:
Valistin hyvin, hyvin kovaäänisesti setää, joka hyppäsi suoraan kävelytieltä pyörätielle. Setä hyppäsi siis suoraan eteeni kuin kersa karkkikaupassa, ja päinhän mä ajoin, kun en ehtinyt mitään tekemään. Siinä kohta oli kuulemma suojatie, ja se keskustelun perusteella oikeuttaa hyppäämään eteen. riiiiiight.
:rolleyes:
Tosin lain mukaan myös jalankulkijalla on velvollisuus noudattaa riittävää varovaisuutta suojatielle astuessaan. Joten kumpikin oli väärässä jos multa kysytään. </font>[/QUOTE]Käsitithän oikein? Kyseessä oli siis kevyen liikenteen väylä, josta toinen reuna oli varattu pyörille ja tämän kevyenliikenteenväylän ja autotien välissä on sellainen ~metrin levee koroke. En siis ajanut autotien laidassa tms.
Siinä olet oikeassa, että olisi pitänyt hidastaa. Mä en silti purematta niele sitä, että mun nopeuteni pitäisi olla niin alhainen, että ehdin väistämään alle metrin päästä eteen hyppäävän papparaisen, joka kaiken lisäksi teki sen täysin varoittamatta ja ympärilleen katsomatta. Käytännössä täällä ei kannattaisi ajaa ollenkaan jos nopeuden tulisi olla jatkuvasti "väistökelvollinen", sillä jengi pomppii ihan miten sattuu siihen eteen. Jalankulkijoilla on pahoja ongelmia niiden kaistojen merkityksen sisäistämisessä.
Olisihan se tietysti helvetin ikävää jos ajaisin autolla jonkun yli suojatiellä, mutta olisiko syytä kärsiä omatunnontuskia, jos uhri on lymyillyt puskassa ja hypännyt siitä autoni eteen? No en todellakaan kärsisi. Se on eri asia, jos ko. uhri olisi edes jotenkin vihjannut, että aikoo astua suojatielle. Hidastatko sinä niin paljon suojatien kohdalla autoillessasi, että ehdit väistää eteen hyppäävän ihmisen, tilanteessa jossa risteyksessä ei näy ristin sielua?