Paljon on tullut silmäiltyä ibistä ja Nyt petti täällä itsehillitä. Ripley AF runko ilmeisesti tulossa parin viikon sisään.
Mitenkäs tästä nyt näin innoissaan voikaan olla[emoji3]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Printable View
Paljon on tullut silmäiltyä ibistä ja Nyt petti täällä itsehillitä. Ripley AF runko ilmeisesti tulossa parin viikon sisään.
Mitenkäs tästä nyt näin innoissaan voikaan olla[emoji3]
Siinähän se ois, ei mikään silmiä hivelevä muotoilu kuvissa mutta livenä ihan ok. XL kokoinen rilpley af. Siitä osa per päivä paikalleen. Tai saas nähä kerkeekö ennen lumia..
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...bc0e05c43e.jpg
Siinähän se on läjässä, kasautukin ajateltua nopeammin.
Ensimmäiset rännän rippeet leijaili tänään maahan joten voine sanoa että ennen lumia eka lenkki tehty. Dropperi vielä jäi lattamatta, se sit myöhemmin, ehkä ensi kesänä niin ei hajoa pakkasissa.
Ihan hyvätä tuntuu, paitsi jonku verran aistin self steerinkiä. Olisiko se yhdistelmä keulan loivaa kulmaa sekä 51mm offsettiä, pitänee katsella jos löytysi modernimpi keula jostain.
Mutta joo kokonaisuudessaan hyvä fiilis vielä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...7ff7596741.jpg
Nostetaanpa tätä. Maastopyöräilyharrastus lähti ns. käsistä pari vuotta sitten ja ajan kanssa myös se oma lokero on löytynyt. Siihen siivitti 1,5 v sitten hommattu trial-pyörä ja sen mukanaan tuoma loputon tekniikan hinkkaus, missä saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Silti maastoajo on lähimpänä sydäntä. En vain pidä yhtään loputtomista suorista poluista, vaan mielummin jään hinkkaamaan jotain hankalaa paikkaa sen 100 kertaa.
Tähän asti hommassa on erinomaisesti palvellut Kona Big Honzo reilusti päivitettynä. Päivityksen aika olisi kuitenkin jo. Kuvattuun ajoon useimmat modernin standardin mukaiset pyörät eivät ole parhaita mahdollisia. 29" renkaat ovat aika kömpelöt pivot-liikkeisiin ja 27,5" on se sweet spot. Kokeillut olen. Optimi jousitus lie n. 130-150 mm luokassa, toki säädöistä riippuen. Mieluummin alapäästä akselia. Satula pitää saada maksimaalisen alas. Kevyt runko ei haittaisi yhtään. Geo saisi olla nykyistä trail-standardia vastaava, ei ainakaan yhtään loivempi. Pikemminkin päin vastoin.
Näillä spekseillä optimeina on tiedossa lähinnä Santa Cruzin 5010 ja Ibis Mojo. En ole oikein muita onnistunut löytämään. Ibiksen saatavuus ei ihan huippuhyvältä näytä. Nyt jo tarjotaan Q2. Onko jollain tästä sisäpiirin tietoa ja tuoretta käsitystä, mistä kannattaisi tilata? Toki muutama muukin pieni kommervenkki välissä on, mutta turhapa on sellaisen perään haaveilla, jota ei oikein edes reaalisesti saa.
Viime vuonna kaverille tuli Ripmo ja toissavuonna mulle Ripley 4 Boutique MTB:ltä Ruotsista. Kannattaa pyytää tarjous. Samoin LTM Racing Espanjasta on noita Suomeen lähetelly. Ei siis mitään sisäpiiritietoa, mutta noista kysyisin tarjoukset (näin tein itse). Q2 toimitus - eiks se oo ihan ok nopea saatavuus nykyään? Ja noista kahesta, Ibis fanboyna tietysti mieluummin ottaisin Mojon, vaikka joutus vähän odottamaan!
Omakohtaisen kokemuksen perusteella voin suositella LTM Racingiä. Sivut on espanjaksi, mutta s-postin vaihto köy englanniksi.
LTM palveli myös omalla kohdallani erinomaisesti.
Saatavuudesta sellainen huomio, että Instassa jokseenkin jokaiseen Ibiksen postaukseen on perässä kommentteja joissa tiedustellaan tilauksen tai saatavuuden perään. Kaipa siinä saa varautua odottamaan. Mutta kannattaa myös noilta myyjiltä tiedustella heidän tilannettaan.
Omani runko tuli bikeinn:stä. Nyt siellä näyttäsi kokonaista ibistä olevan tarjolla.
Pike lyhyellä offsetillä on nyt tilattu, 130mm lyhennys setti pitää vain siihen hommata vielä.
Kannattaa myös kysyä Beastie Bikes (Puola). Kaikki toimi todella hienosti, kun heiltä rungon ostin.
Aiemminkin tässä ketjussa mainittu GoCycle.de toimi nopeasti, asiallisesti ja luotettavasti. https://www.gocycle.de/f.php/shop/go...ng/en/kw/IBIS/
Siellä on hyvin nyt ollut pyörää varastossa, hinta oli Ripmo AF deoren buildin kohdalla 300e Boutiqueta halvempi. Postit kohtuulliset 20e. Paketit tulivat tismalleen arvioituun päivämäärään mennessä, DHL saksan puolella ja suomessa loput hoiti posti (nouto lähimmältä ärrältä).
Kannattaa kuitenkin ottaa se huomioon, että GoCycle lähettää "kokonaiset" Ibiksen pyörät useammassa eri pakkauksessa ja itse runkoon on laitettu valmiiksi vain linkut, seatpost clamp, iskari, keskiö ja ohjainlaakerin aihiot. Keulan putki on myös leikattu valmiiksi, star nut työnnetty sisään ja crown race paikalleen. Kiekoissa on pakkaa lukuunottamatta kaikki kiinni. Kaikki muut pitää asentaa (tai asennuttaa) itse, GoCycle tekee tämän selväksi tilauksen jälkeen vielä englanninkielisellä sähköpostilla. Mainitaan tuo kyllä tuotesivullakin saksaksi. Google translate riitti hyvin itselle ymmärtämään kaikki saksankieliset tekstit mitä vastaan tuli.
Mielenkiintoisia eroja. LTM:ltä pyörä tuli ohjaustangon kiinnitystä lukuunottamatta täysin kasattuna, jopa etukiekko oli paikallaan ja renkaat litkutettu.
Nyt ois keulilla 130mm ultimatePike 42 offsetillä, josta heti alkuun tuli hyvä fiilis
vaikkei vielä kunnolla ajamaan ole päässyt.
Samalla pujottelin rungon sisään kaapeleiden päälle foamit ja rapinat hiljeni kyllä heti.
Ja dropperikin on ollu jo hyvän tovin paikallaan kun tuntuu että eihän näillä uuden geon pyörillä pysty penkki ylhäällä ajamaan… sama fiilis oli polessa. Ei siitä vaan kertakaikkiaan tule mitään.
Kiekot on nyt dt swiss m1900 ja tekis mieli jotain hipleempää laittaa alle, katsotaan.
Tämän geo on kyllä millien sisällä siitä mitä suunnittelin joku vuosi takaperin.
Ehkä pidempi chainstay toisi painoa etupyörälle ja joku flipchippi voisi olla olemassa mutta pärjänneen ilmankin.
Kampeni oli yllätyksekseni 165mm ja ompahan nyt kömpelön tuntuista lähteä ajamaan pyörällä jossa on 175:set, toki siihen pian tottuu.
Evolinkin jälkeen minulla on ollut kaksi horsti-perällistä pyörää ja nyt se oikea vaikuttas löytyneen, kyllä tämä dw-link on viehättävä.
Runko, erityisesti perä tuntuu myös vääntöjäykältä edellisiin pyöriin verrattuna mikä ihastuttaa, ainakin tällä hetkellä.
Uteliaisuudesta tuli tilattua wolfpackin trail renkaat, tulisi vain kesä.
Tilaahan tuossa xl rungossa on vaikka isolle runkolaukulle yms. jälkiasennuspurnukoille jos pidemmälle lähtee veivailemaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...083655c9ae.jpg
^tässä nyt varmaan vaikuttaa omien kokemuksieni mukaan niin että loivempi keulakulma kaipaa lyhyempää offsettiä. Tuo ex Fox 51 offset käyttäytyi Neuronissa jossa 67,5 keulakulma aivan ok. Vaikkakaan ei ollut jousto-ominaisuuksiltaan mieleleinen.
Ripleyssä tuo taas tuntui todella oudolta lähinnä hitaassa vauhdissa ja kikkaillessa.
Keula ikään kuin kaatuu/retkahtaa kääntäessä liikaa, sekä rengas on tietty kaukana jossain edessä.
Piken 42 offsetillä pyörä taas tuntuu luontevammalta.
Evolink 110:sää oli muistaakseni 66 asteen kulma, jossa myös 51 offset. Sama ilmiö siinä.
Vauhdikkaampaan ajoon en ota vielä kantaa miten tuo offset vaikuttaa, evolink ainakin toimi siellä oikein hyvin.
Ibiksiä saa muuten nykyään suomesta, Peloton suvilahdessa. https://www.pelotonhelsinki.fi/ Ripmo AF kyllä hyvän hintainen paketti(3699).
Tilasin oman ripmo af:n lopulta Saksasta https://www.bpmproshop.de/mountainbi...tainbike?c=720
Sai nopeasti ja tuli kotiin ajallaan, antoivat hyvän tarjouksen ja pyörä oli kaikinpuolin ajovalmis tangon ja renkaiden asennuksen jälkeen. Renkaatkin oli valmiiksi litkutettu.
Onko joku löytänyt jostain dvo onyxin stefoja? Aika kortilla tuntuu olevan.
LTM Racingillä on edullisemman pään Ibiksiä alennuksessa, joten tilasin Ripley AFn. Toivotaan, että tuntuu paremmalta kuin alkukesästä testaamani Spectral 125.
Lueskelin paljon ulkomaan foorumeita ja siellä osa oli tyytymättömiä peräpään joustoon Foxin DPSn kanssa. Mitäs kokemuksia porukalla ja ainakin yksi kuva taisi olla DVO Topazista, joten siitä olisi kiva kuulla kokemuksia?
Entä onko joku kokeillut sekä 130 ja 140mm edessä ja mikä fiilis näistä?
Paras tietenkin olisi ajaa ennen kuin vaihtaa mitään, mutta käyttämättömänä osista voisi saada paremman hinnan.
Mä en ole mikään alamäkipommittaja, mutta olen tyytyväinen omaan Ripley LS:ään. Mulla taitaa olla 140-millinen keula, eikä pahaa sanaa siitäkään, jaksaa edelleen nousta mäet sen mitä itse jaksan niitä polkea.
Mietteitä Ripley AF:
Omaani ajan 130 millisellä keulalla, en haaveile pidemmästä. Keulakulma on muutenkin loiva enkä halua sitä enää loivemmaksi, itseasiassa ottaisin hieman lisää reachiä ja jyrkempää keulakulmaa. Sekä himpun pidemmän chainstayn. Pyörä tuntuu hiukan takapainoiselta mutta on myös hauska ajaa. Teknisessä jyrkässä ylämäessä keulaa saa hiukan paimentaa.
Tykkään teknisesti haastavista maastoista ja tämä on eka pyörä millä eräs vaikeahko referenssilenkki meni ilman jalkakosketusta lähes ensiyrittämällä, ilahduin suunnattomasti.
Takajousitus ei ole DPS:llä täydellinen. Ehkä hieman jäykähkö tai nihkeä. Vauhdissa tulee kyllä mukana mutta hitaasti ajellessa mukavuutta voisi ehkä olla enempi tarjolla. Kunnon sprinttailuun ei kunto nyt riitä mutta missään nimessä ei tunnu kuin soosissa polkisi. Aikomus olisi laittaa manitouta tai dvo:ta tai dpx:ää jossain vaiheessa mutta eioota myyvät tällä hetkellä.
Mieleiset kiekot pitäisi vielä hommata kun tuntuu ettei pyörä ole vielä ihan valmis..https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...11558751ff.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...61e7415923.jpg
Traili varustus 14,3kg ylempänä ja xc varustus 13,8kg alempana.
Ei mennyt yleisön mielestä (eikä minunkaan) ihan putkeen Ibiksen brändiuudistus. Poistivat mm. keulan tyylikkään ja perinteikkään metallisen logon ja tilalla on pelkistetympi tarra! Keulamerkki oli muka ajastaan jäänyt jälkeen. Ks. kommenttikentän kommentit ja Ibiksen vastaukset asiaan nimimerkillä hans-heim.
https://www.pinkbike.com/news/ibis-r...ew-colors.html
^Tuo perinteinen metallinen logo kertoo jotain pyörästä tai ainakin antaa omistajalle vaikutelman laadusta. Pienellä seikalla saa hyvän mielen.
Fillarit ilman metallista keulamerkkiä imee. Ei niin väliä jos ei ole koskaan ollutkaan, mutta jos muutetaan oikea badge tarraksi, on kyllä skandaali ja kusetus.
Se on vaa logo :) No ehkä vähän olin itekki mielissään kun evolinkkiin tuli keulalätkä takasin, mut pärjäsin ilmankin :D
Itse kun olen jo toistakymmentä vuotta ollut Ibis-kuski niin eilinen sähköposti Ibikseltä, jossa kerrottiin brändiuudistuksesta särähti kyllä hieman korvaan. Viesti oli hyvin eri tyylinen kuin Ibiksen viestintä tähän saakka. Nyt tuntui siltä, että markkinointi/brändi-tyypit olivat päässeet suhaamaan vähän liian vapaasti.
Vanhaa Ibis-logoa pidän tyylikkäämpänä kuin uutta, mutta eihän tuo mikään iso asia ole että logo muuttuu. Itse pyörissä (vissiin lähinnä Ripley ja Ripmo) muutoksia näyttää olevan uudistetut takaswingit, joissa UDH-takavaihtaja (mikä tuo UDH sitten lieneekään?), paremmat ketjun- ja alaputken suojat ja uudet värit. Parempi suojaus on ehdottomasti plussa, uudet värit eivät puolestaan minun silmiin olleet parhaita mahdollisia.
Noh, itse pyöräthän ovat edelleenkin oikein mainioita, joten perusasiat ovat edelleen kunnossa.
Joo kuulemma kuulosti ihan jonkin markkinointirobotin tekstiltä. Sellaista geneeristä lätinää.
Udh-tarkoittaa universal derailleur hanger eli sellainen muutaman vuoden itseään hiljalleen (onneksi) läpi lyönyt standardi vaihtajankorvakkeeseen. Eli että eri valmistajat ja mallit käyttävät identtistä vaihtajankorvaketta. Tällainen on sitten helppo hankkia mistä vain hyvin varustellusta pyöräkaupasta tai jopa urheiluliikkeestä.
Myös vaihdevaijerin ulostulo on siirretty. Tekstin mukaan paremman kantapäätilan vuoksi, mutta oli se vanha mielestäni Shimanon vaihtajan kanssa muutenkin hieman huonossa kulmassa. Srammiin vaijeri meni vanhasta lävestä nätisti.
Liekö rengastila kokenut muutoksia? Ketjulinjaa kerrottiin siirretyn 3mm ulospäin, mutta ei se ketju ennenkään ollut tiellä.