Ridewithgps:ää suosittelen, sillä saa tehtyä .tcx-reittejä, joka sisältää käännöksetkin. Siirto sitten vain New Files -kansioon.
Printable View
Ridewithgps:ää suosittelen, sillä saa tehtyä .tcx-reittejä, joka sisältää käännöksetkin. Siirto sitten vain New Files -kansioon.
Kiitos Pasi, ilman sinua en olisi päässyt näin pitkälle, että olen jo onnistunut tallentamaan yhden reitin KML-muodossa koneelleni. Mutta GPSBabel ei taidakaan olla yhteensopiva Macin OS-käyttöjärjestelmän kanssa. Löysin App Storesta ilmaisen Load My Tracks -ohjelman, mutta sillä en päässyt puusta pitkään KML:n konvertoimiseksi GPX-muotoon, jotta pääsisi ihmettelemään, miten sitten siirretään GPX Edge 800:aan...
Koneessani on Mac OS X 10.7.3 (Lion), jonka kanssa GPSBabel 1.4.3 toimii hyvin, DMG-paketti haettu täältä. Muistaakseni käytin sitä myös edellisellä koneella, jossa on OS X 10.5.8 ellen muista ihan väärin. Molemmat siis Intel-prosessorisia.
Pasi
ok, kiitos, GPS Visualizerilla lopulta onnistuin kääntämään KML:n GPX:ksi. Kyllähän tuo Babelkin sittenkin toimii meikäläisenkin Macissä, 10.6.8. On tämä melkoisen monimutkaista.
Miksi se pitää tehdä noin monimutkaisesti. Tämä on mun tapa
- Loggaa sivulle connect.garmin.com
- Piirrä reitti
- Valitse "Send to device"
- Lähde ajamaan
Tuo "Send to device" vaatii yhden selain-pluginin asentamisen ja dokujen mukaan se löytyy myös macille.
C'moon veekoo, sieltähän se löytyi, arvasin että tähän täytyy olla yksinkertaisempi tapa. Kiitokset jälleen.
Joo... Sitten vaan itse laitteessa päälle pari asetusta:
- Reititys - Lukitus tiehen: EI
- Reititys - Laske uudelleen: EI (muuten laite opastaa sinut takaisin kotiin heti lenkin alusta)
Avaa laitteeseen ladattu reitti ja pistä siellä:
- Käännösopastus Käytössä
- Virtual Partner: EI käytössä
- Suuntapoik. hälytykset: Käytössä
Näillä asetuksilla käännösopastuskin toimii lenkin läpi.
Hyvä, juuri näin - onnistui aika hyvin vaikken ehtinyt lukea uusinta ohjetta - käännösopastus pitää tosiaan ehdottomasti olla päällä varsinkin ryhmälenkillä.
No niin, sitten uusi ongelma: laitteen historiasta löytyy uusin lenkki n. 71 km, mutta GarminConnect jää raksuttamaan "upload"-statusta eikä mitään siirry harjoituspäiväkirjaan. Olisiko tähän jollakulla kikka?
Olisiko johtunut siitä että tallensin laitteen muistiin enkä muistikortille? Kokeilenpa nyt vaihtaa asetusta "tallenna muistikortille" -moodiin seuraavassa tallennuksessa. Sain sentään tuon lenkin tiedot manuaalisesti harjoituspäiväkirjaan, vaikkei karttadata siirtynytkään.
Mulla se oli just niinpäin, että minun piti pistää tallennus laitteen muistiin jotta Garmin Connect sen löytää. Mutta minä käytänkin Linuxia ja epävirallista selain-pluginia, ja tuo voi olla sen pluginin rajoitus.
Sinähän voit vielä kokeilla manuaalista latausta seuraavasti: Kopioi harjoituksen FLT-tiedosto (löytyy laitteen tai muistikortin muistista hakemistosta Garmin\Activities) tietsikalle ja valitse Garmin Connectista Manual Upload.
Tuo yhden harjoituksen katoaminen oli jostain muusta kuin muistipaikasta kiinni, nyt tallensin kokeeksi kortille, connect ei löytänyt sitä, sitten siirsin harjoitukset kortilta koneen Activities-kansioon, ja heti connect löysi ne. Kesken nelituntisen ajon sunnuntaina Garmin 800 nukahti kesken ajon, taisi tulla joku outo häiriö, jonka takia harjoitus ei siirry päiväkirjaan.
Katos vaan, tää olikin uusi ominaisuus jota en ollut vielä garmin connectissa huomannut. Sehän päivittyi tässä talven aikana uuteen versioon, pitääpä kokeilla, äkkiseltään vaikutti ihan näppärältä. Jos tämä toimii, niin sitten ei google mapsia tarvitse kuin tarkistamaan millaista tienpintaa suunnitellulla uudella reitillä on, sikäli kun kuvausauto on teitä ajellut. Tai ainakaan itse ei karttaa opastamiseen tule käytettyä kuin jos on suunnitteilla uutta reittiä mitä ei ole ennen ajellut tai jotain ajettua reittiä mitä ei enää kunnolla muista.
Tuota "send to device" pitääkin heti kokeilla, kiitokset vinkistä.
Täällä Garminin omilla foorumeilla jonkun sällin tekemä perusteellinen sepostus miten G800:seen saa reitit oikealla tavalla Bike Route Toasterilla.
https://forums.garmin.com//showthread.php?t=16626
Vaikuttaa vaikealta (=pitkä teksti) mutta itseasiassa aika yksinkertainen kun pari kertaa vain tekee tuon mukaan.
Värkin logiikka on nähtävästi sellainen, että ensin pitää ladata reitti ja sitten vasta käynnistää harjoitus/ajanotto jos haluaa opastuksen.
Eilen huomasin kilometrin ajettuani, että reitti oli jäänyt lataamatta. Kun latasin reitin "myöhässä", niin ensin se kysyi navigoidaanko takaisin alkuun ja kun en tuota hyväksynyt, laite loukkaantui sen verran ettei suostunut antamaan mulle käännösopastuksia. Tässäkin typauksessa reittiura näkyi kartassa ja sain varoituksen jos ajoin pois reitiltä joten kyllähän tuollakin kotiin löysi.
Onkos kellään kokemusta rasterikarttojen lataamisesta Garminiin.
Tavoitteena on Kansalaisen karttapaikan karttojen (ozi-explorer formaatissa) lataus laitteeseen. OpenStreetMap toimii hyvin teillä ajellessa, mutta Kansalaisen Karttapaikan kartoista voisi olla iloa jos eksyy laitteen kanssa metsään.
Toistaiseksi löysin seuraavan sortin linkin, mutta muutkin vinkit otetaan kiitollisena vastaan http://www.gpspassion.com/forumsen/t...OPIC_ID=130525
Edge 800 laitteen pitäisi tukea Garminin uutta "Custom Map" systeemiä, joten omien rasterikarttojen vienti JPEG tiedostomuodossa siihen on varsin yksinkertaista eikä vaadi mitään erikoisohjelmia. Täällä suomenkieliset seikkaperäiset ohjeet tempulle:
http://static.garmin.com/shared/fi/d.../omakartta.pdf
Niin, ja Kansalaisen Karttapaikasta ei saa suoraan kuvatiedostoja JPEG muodossa. Mutta esim. Wintoosan vakio-ohjalmalla Paintilla karttapaikan .bmp kuvat on helppo muuttaa .jpg muotoon.
Karttapaikasta saa ladattua karttoja esim. fetch_map skriptillä. Ainakin Linuxilla sujuu helposti.
: python fetch_map.py Ita-Tampere 6821000 335000 12.0 12.0 1:16000
: convert Ita-Tampere.png Ita-Tampere.jpg
http://www.3961.a.hostable.me/Ita-Tampere.jpg (5.86MB)
Windowsiin voi asentaa esim. VirtualBoxin ja siihen Ubuntun, jos on sen verran nörttihenkeä.
Ja tuolta saa kerralla vähän enemmän: http://mirror.kapsi.fi/mml/
Tuota fetch_map skriptiä olenkin käyttänyt karttojen lataamiseen. Sen tuottama karttaformaatti (ozi, .map) meni sellaisenaan yhteen navigaattoriin, jota olen käyttänyt veneessä.
Google-maps jippo toimii yksittäisen karttatiedoston kohdistamiseen ja muuntamiseen, mutta on epäkäytännöllinen ja tarpeetonkin isomman kartta-aineiston käsittelyssä. Fetch_map:illa ladatut kartathan ovat jo kohdistettuja, joten tarvitaan vaan muunto-ohjelma eri formaattien välillä. "mapc2mapc" ja "OziMapToKMZ" ovat tällä hetkellä kiikarissa. Molemmat ovat Windows-ohjelmia mikä on pitkä miinus, mutta sen kanssa pitää vaan yrittää elää... Linux-komentoriviohjelmilla tuo jobi olisi niin paljon helpompi automatisoida.
Kävin myös kurkkaamassa tuota kapsi-linkkiä. Koko suomi (1:10 000) ladattavissa yhtenä 30 Gt zip-tiedostona. Sanoisko tuohon jotta "too much information....". Kyllähän tuon kone imuroi, mutta mitenkäs sellaisen sulattaa mies koneen ääressä.
Latasin äsken muutaman rasterikartan siis "Custom Mapin" karttapaikalta sekä ihan käsinskannatusta peruskartan lehdestä Garmin GPSMAP 62 maastokapulaani ja tässä pari huomiota:
- Sen JPEG muodossa olevan kuvatiedoston maksimiresoluutio on 1 megapikseli, siis esim. 1024 x 1024 pikseliä. Jos kartta on tätä isompi laite skaalaa sen tuohon kokoon mutta tulos ei aina ole hyvä, esim tekstin fonttien osalta.
- Sen JPEG tiedoston maksimikoko on 3 MB (näin ainakain GPSMAP 62 vehkeessä). Asiaa lieventää se, että laitteessa voi olla maksimissaan 100 kpl JPEG rasterikarttaa.
Luulisin, että samat rajoitukset koskevat myös Edge 800 laitetta (en vielä sellaista omista) mutta kokeikaapa. Mielestäni tuon rasterikartan asemointi Google-Maps "jipon" kautta on todella helppoa ja käy nopeastikin, eli ainakin satunnaiseen käyttöön soveltuu hyvin.
Rasterikarttojen kanssa pelaaminen on nyt tämmöisessä vaiheessa:
Kokeilin tiedostojen muokkaamista mapc2mapc -ohjelmalla. Sillä onnistui suoraan kartan tallennus "Garmin custom maps" formaatissa (.kmz). Valitettavasti tuossa formaatissa on pahoja rajoitteita. Yksittäinen kartta voi sisältää max 100 kpl 1024x1024 ruutuja. Lisäksi yhteen laitteeseen voi ladata max. 100 ruutua. Nuo rajat tulivat minulla vastaan heti ensimmäisellä Tampereen kartalla.
mapc2mapc osaa tallentaa kartan myös paremmassa .jnx formaatissa. Valitettavasti edge ei suostu käsittelemään itse generoituja .jnx karttoja (ainoastaan birdseye palvelusta ostetut kelpaa). Lisäinfoa näistä formaateista: http://whiter.brinkster.net/en/JNX.shtml .
Nämä rasterikarttakokeilut taitaa olla nyt tässä.
Saahan tuon aineiston Maanmittauslaitoksen omasta latauspalvelusta [https://tiedostopalvelu.maanmittauslaitos.fi/tp/kartta] karttalehdittäin.
Miksi imuroida koko maa jos ei tarvitse :seko:
Oma Garmini ei kyllä sunnuntaina opastanut mitään vaikka olin (ekaa kertaa) tällä Connect Garminilla reitin piirtänyt... Tosin aloitin reitin muutaman sata metriä sen jälkeen mistä sen olin piirtänyt alkamaan. Siinäkö syy? Luulisi jos Garminin omalla softalla piirtää reitin niin kaikki nuo opastukset olisi käytössä jo defaulttina. Tyhmää.
Varmaankin juuri tuosta. Minun kokemukseni mukaan ensiksi pitää ladata reitti ja sitten käynnistää ajanotto, jotta käännösopastus toimisi. Lisäksi käännösopastus pitää muistaa pistää pistää päälle reitin asetuksissa.
Eikä tuo laite tyhmä ole, ehkä vaan joiltain osin logiikaltaan omalaatuinen :-)
Onko kellään mitään käryä koska tulee garminilta seuraaja tälle 800:lle? Tämähän on ollu jo jonkin aikaa markkinoilla.. Odottaako uutta vai kannattaako ostaa?
uusi 900 on jo tulossa: http://www.blitzreview.com/gps/garmi...00-review.html
sattuneesta syystä omistan nyt 2 Garminin sykevyötä, kumpaakin käytetty aika vähän alle vuoden. Äkkiä toinen lopetti toimintansa, patterinvaihto ei auttanut. Vein takuuseen, lähettivät uuden, ja kuinka ollakaan, sitäkään ei laite löydä (toisen sykevyön löytää heti). Pitänee lähettää tämä uusikin paluupostina takuuseen. Tosi outoa, onko muilla näitä kokemuksia?
No jopas oli linkki!
Jos nyt tulkitsin oikein, niin tuo "arvostelu" ei ole muuta kuin referaatti Bikeradarin tammikuussa julkaisemasta "mitä haluaisimme nähdä seuraavassa Garminissa" -jutusta. En siis hirveästi antaisi painoarvoa noille "tiedoille".
Silti, en yllättyisi, jos Garmin 800:n seuraaja saapuisi kauppoihin esimerkiksi ensi jouluksi.
ok, kiitos Jalgratas, lähetänpä uuden siis maahantuojalle. Näköjään näitä tehdään sillä filosofialla, että osa sykevöistä on maanantaikappaleita, loput skulaa hyvin, se täytyy vain hyväksyä.
Uusi päivitysversio 2.40, mitähän uutta se tuo Garminiin, äkkiä tutkien ainakin pyöräprofiileja on nyt viidelle, muuta en vielä löytänyt.