Ja nimenomaan siis 1x kokoonpanoissa kytkin päälle. Sramilla tuo on huoltovapaa ja vaihtajan saa lukittua yhteen asentoon huoltotoimenpiteiden tai vaikka kiekon irrotuksen ajaksi.
Vai onko Force&Redin Orbit vaimennin/kytkin huollettava?
Printable View
Ja nimenomaan siis 1x kokoonpanoissa kytkin päälle. Sramilla tuo on huoltovapaa ja vaihtajan saa lukittua yhteen asentoon huoltotoimenpiteiden tai vaikka kiekon irrotuksen ajaksi.
Vai onko Force&Redin Orbit vaimennin/kytkin huollettava?
Täällä kyselin välitysvinkeistä.
Tässä lopputulos.
Kiitos vinkeistä.
Sain apua myös paikalliselta himopyöräilijältä.
kokonaispaino 7,64g.
välitykset:
Edess 52 ovaali.
Takana 10-30.
165mm kammet.
metriäkään en oo ajanu.
pyörän kokokuva
https://aijaa.com/Rcv44N
Eturattaasta
https://aijaa.com/IX4uke
takaratas/jarrulevy
https://aijaa.com/ub1zEz
^Aika painava...
Muistaakseni tuo aerorunkoinen aerovanteineen taisi painaa kilon luokkaa enemmän tehdaskokoonpanossa. Saatan muistaa väärin. Mutta jokatapauksessa, eikös tuo paina saman kuin sinun runsaasti kevennelty Cinelli?
Ei tämä mikään himokevyt ole. Mutta selvästi kevyempi kuin vakio.
Sen mitä olen aeroja katsonut niin ihan kohtuu kevyt.
Onhan nuo aerorungot jo pelkästään painavampia kuin ei aerot. Toisinpäinkin voi jossain poikkeustapauksissa olla mutta pääsääntöisesti enemmän. Eikä DT_swissillä paino ole niin suurennuslasin alla kuin se mihin noissa aerokiekoissa on pyritty.
On kyllä ja komeakin.
Mä saan nuresta näppylöitä. Mistään asiasta ei ole mitään hajua, mutta hirvee mölinä päällä koko ajan.
Hommasin maastopyörään uudet kiekot ja niissä on DT Swissin 350 hub Centerlock kiinnityksellä. Eturenkaassa 15mm Thru Axle ja takarenkaassa 12mm Thru Axle. Tuskailen nyt pahasti jarrulevyjen ja lockringien tilaamisen kanssa, enkä nyt oikein mistään meinaa löytää selkeästi seuraavaa tietoa: Jarrulevyjen kiinnitys Internal vai External? Jostain luin, että etupäähän tulisi External ja taakse Internal, mutta voisiko joku vahvistaa onko se näin? Ei viitsisi tilata vääriä levyjä ja lockringejä. DT Swissin sivuilta ei oikein apuja löytynyt, kun sanotaan vaan Centerlock kiinnitys.
Liekkö sillä mitään väliä että onko ulkoa vai sisältä kirittävä? Kunhan akseli mätsää lukkorenkaan kanssa. Omasta mielestä olen sujuvasti käyttänyt molempia. Helpottaisi jos tietäisi mistä levyistä ja lukkorenkaista on kyse.
Juu, external 15mm akselille.
Juu ja taaksekin voi laittaa samanlaisen. Yksinkertaisempaa siten.
Olen siis tilaamassa levyjä, esim. Shimano SM-RT64 Center-Lock Disc Rotor. Noissa tulee lukkorenkaat mukana. Tilaanko siis Internal vai External vai onko mitään väliä?
EDIT, tulikin kirjoittaessa jo useampi vastaus. Taidan siis tilata external molempiin. Kiitokset vastauksista!
Jos sellaista avainta ei ennestään ole, kannattaa ostaa vieläpä sellainen, jossa rengas ei ole umpinainen vaan siinä on avoin hahlo. Kätevää kun voi tarkistaa keskiön tai lukkorenkaiden kireyden ilman irroitteluja.
https://www.bike-components.de/asset...80/286116.avif
EDIT:
Kuva on esimerkki, en tarkoittanut juuri tuota avainta.
Mulla on tuommoinen ja on mielestäni huono. Tuossakin näkyy pyöristys/viiste reunassa. Suht helposti lipsahtaa avain.
Mutta siis tuollainen avainmalli on ihan ok. Täytyisi vaan jaksaa etsiä laadukas tuohonkin...
^Huolellisuus myös avainsana ettei avain pääse lipsahtamaan. Itse kyllä pyrin käyttämään noita sisäisiä aina kun tilaisuus.
Aivan kaikkiin 12-milliselle akselille tehdyille navoille sisäisellä hammastuksella oleva ei käy ongelmitta: ainakin DT 240 etunavassa näin voi käydä. Navan päätytulppa on levenevää sorttia, eikä moni modifioimaton avain sovi kunnolla. Ja vaikka lukkorenkaan saisi kiristettyä, niin avaaminen voi olla hankalaa.
Polkupyörissä todellinen sopivuus taitaa selvitä vasta, kun asentaminen alkaa.
(Mulla on DT 240-navalle oma sisältä kartioksi ohennettu avain)
Minusta se ulkoisella hammastuksella oleva on varmempi valinta. Ei ainakaan työkalun ahtaus ole ollut ongelma, eikä tarvitse repiä irti mitään napaholkkeja.
^kun asiaa ihmettelin, niin mietin, että onko tuohon levenevään päätyholkkiin joku pätevä syy: en sellaista keksinyt.
Ihan aiheen vierestä: Shimanon kammen direct mount-rattaan lukitusrengas vaatii oman työkalun -ei siihen mikään muu taida käydä -tai ainakaan en osannut kuvitella, että millainen. Ja sitten Eastonin kuitukamet: oma työkalu myös rattaan lukitusrenkaaseen -tosin sellainen oli vanhastaan mulla, jostain nelikanttikeskiön ajoilta. Ja Eastonin BSA-keskiö: oma avain, ei sellainen, kuin Shimanolla, jolla niitä on ainakain kahta kokoa. Nyt mulla on Eastonin keskiöön kaksi työkalua: aika hyvä ja huono.
Toinen samankaltainen systeemi (ulkoinen kierre) on T47 Praxis (Shimano) keskiö, esim. 40 Nm kiristys tai avaus ei varmasti monelta onnistu edes oikealla työkalulla. Matala kontaktipinta vaatisi jonkin puristussysteemin, jotta työkalu pysyisi paikallaan.
Jarrulevyjen osalta olen kiroillut Bora WTO:n ulkoisen kierteen kanssa, se levy ei varmaan ollut kuin jotain pari mm korkea ja kalliissa kiekossa ei kovin montaa kertaa haluaisi lipsauttaa avainta
Jep. Nuo on ärsyttäviä.
Escape Collectivessa oli hyvä juttu Keskiö/jarrulevy avaimista.
Hylsy ja t-väännin olisi minusta tukevin. Voima tulee molemmilta puolilta.
Tuossa jutussa kerrottiin muunmuassa se, että trek on tehnyt t47 rungostaan muutaman millin kapeamman, jotta saa milliä leveämmän hammastuksen alumiinikupin reunaan.
En ollut juttua lukenutkaan, asiasta mainittiin myös Geek warning podcastissa.
Minun kokemukset juuri Trekistä, 2 mm tartuntapinta, vääntö sivusta pitkällä varrella jne... Onneksi ei tarvinnut avata kuin toinen puoli johdotuksia varten.
Niin tuossa t-avaimessa on ainoa ongelma momentin kanssa. Tuollaista kahden käden momenttiavainta ei taida olla.
Mutta jos mulla olisi tuollainen kallis t47 runko, niin panostaisin kyllä ainakin laadukkaaseen avaimeen.
Vihoviimeisiä nuo keskiö/CL avaimet, taitaa olla 3-4 erillaista varastossa ja jokainen hankittu tarpeeseen, valitettavasti!
Kysymys liittyen yhteensopivuuksiin: Shimano 105 kampisetti FC-R7100 (50/34), tarkoitus olisi siirtyä sähköiseen vaihteistoon. Onnistuuko paritus Sramin etuvaihtajan FD-RIV-E-D1 kanssa? Miksi sram? Oikeasti langaton.
Linkkejä:
Kammet
https://bike.shimano.com/en-EU/produ.../FC-R7100.html
Vaihtaja
https://www.sram.com/en/sram/models/fd-riv-e-d1
Pyöränä uusi canyon endurace al 7, 2x12 shimano 105. Takavaihtajan oletan olevan läpihuutojuttu.
^Sramin etuvaihtaja lienee suunniteltu 13 -hampaan erolle eturattaissa, voihan se silti toimia. Ketjulinjassa ei ole kuin 0.5mm eroa. Sramin 12s maantiekamppeet käyttää flattop -ketjua, aiotko vaihtaa myös ketjun ja takapakan samalla? Shimanon eturattaat ei taida toimia tuolla ketjulla.
Itse laittaisin vaan Shimanon kahvat ja vaihtajat, ei tarvitse edes jarruja vättämättä vetää uudestaan. Se akun laitto satulaputkeen ja pari piuhaa vaihtajille on ehkä 30min homma.
^Sopiiko akka kaikkiin satulaputkiin?
^Totta tuokin, viime kesän ajoin surutta XT:llä off asennossa huomaamatta yhtään mitään erityistä. Vasta kun tuota XTR:ää tutkin niin moisen huomasin.
No, kun saa projektin ajoon niin sitten voi vertailla onkos mitään iloa moisesta.