Niin ei. Se öljy tai joku muu moska jää siihen palaan kiinni ja vaan kiillottuu. Jos sitä ei saa pois, niin jarruja ei vaan ole.
Printable View
Pienempään jarrujen kiljuntaan auttaa nuo putsaukset, sisäänajot ja hionnat. Kerran alkoi Juicy männäntiiviste jarrusatulasta vuotaa, niin olipahan meteli! Muuten ovat vain märkinä huutaneet.
Ulina korvaa soittokellon!
Kyllä niissä paloissa jotain öljyä on ollut jos tuollaiset oireet on. Mä oon saanut kontaminoituneet palat elvytettyä brake cleanerillä ja kaasupolttimella. Hyvin Shimanon resinit kesti kuumentaa punahehkuiseksi ja ulinat loppui. Ensin uitin cleanerissa ja heti perään tohottelin kunnes ei enää savunneet. Uudet palat on silti varmempi vaihtoehto.
Viime kesänä käytin pyörän pesuun rexin vihreää pesuainetta, ja suihkuttelin sitä huoletta ihan joka paikkaan. Sramin metallipalat huusi sen jälkeen niin kovin että ei kehdannut omassa naapurustossa jarrutella lainkaan. Muutamalla tehojarrutuksella kyllä korjaantui normaaliksi, eli märkänä ulisevaksi. Tehotkin oli hetken hukassa.
Kannattaa varoa myös jarrutuksia. Palat saattavat lämmetä.
Ne muuten oikeastikkin kuumuvat tajuttoman paljon siinä kohtaa, kun ne ovat öljyssä ja pito häviää täysin. Se rasva/öljy palaa paloihin kiinni ja pelkkä rasvanpoisto aine ei vaan irrota tuota kerrosta.
Kunnolla lämpöä pihtien nokassa. Sinisellä liekillä. Sitten tuota muc-offin kamaa sekaan välillä.
Mä taas aattelin että aivan sama jos kulutuspinta kärvähtää/irtoaa kun pilalla ovat joka tapauksessa. Mutta hyvin kestivät polttelun:cool:
En vaan halua että ne poltetut palat päättää irrota sitten jossain pahassa alamäessä. :)
Ei ne mihinkään irtoa. Ne on liimattu varmasti lämpöä kestävällä liimalla kun lämpenee ihan normikäytössä. Eikä niitä täällä Suomessa saa edes niin lämpimäksi mitä ne kestää paitsi jossain lapin bikeparkeissa, jos sielläkään.... Toki jos niitä polttelee minuuttikaupalla niin voihan se vaikuttaa, mutta jos tarkoitus on polttaa epäpuhtaudet vaan pois niin ruikkaa vähän alkoholia päälle ja stidiä perään, ei se kauaa pala. Ja pitää olla ihan helvetin huono tuuri jos molemmistä jarruista irtoaa kulutuspinnat samaan aikaan..
Onko keneltäkään koskaan missään irronnut?
Vähän kiinnostaa, mut ei niin paljon että jaksaisin googlettaa
Eiköhän ne sen polttelun kestä, mutta tässä harrastuksen aiheuttamassa konkurssissa ei kyllä jarrupalat niin paljoa tunnu, että viitsisin alkaa elvyttämään paloja polttamalla. Uutta vaan tilalle jos tarve on, varsinkin jos ne vanhat palat nyt on vähänkään enemmän ajettu.
Putsaillut toki olen hiomalla joskus, mutta öljyvuotoja nyt harvemmin tulee ja ne korjataan pois, eikä vaan paloja polttelemalla korjata oiretta vian sijaan.
Toki myönnän, että kerran olen harkinnut itsekin uusien palojen polttamista, kun molemmat letkut vuoti siitä tehtaalla prässätystä banjon juuresta ja sotki uudet palat. Vaan kun niitä paloja nyt sattui varalla olemaan, niin roskiin ne öljyiset sitten lähti.
Läski kuski, painava sähkötäpäri ja kai mä myös jarruttelen ihan liikaa, niin mulla noita paloja tuntuu muutenkin kuluvan ihan hyvää tahtia...
Niin voihan sitä kokeilla mikä on omiin korviin sopivin. Ja voihan sitä levyäkin vaihtaa.
En minäkään jaksa poppaskonsteja, ei kyllä ole sen vertaa enää viitseliäisyyttä.
No pitipä tätäkin kokeilla: yhdet metalliset ja yhdet resiinit, käytetyt romulaarista; kaasuliekkillä reilu kuumennus ja metallisesta ei irronut edes käryä, mutta väri vaihtui; resiini päästi pahat käryt ja runsaat pistoliekit kunnes lopulta vaikeni. Resiinistä tuli läpimusta.
Tällä perusteella saattaisin epäillä, että resiinistä paloi jotakin enemmän, kuin likaa. Mulla voi olla jossain uusi mihinkään sopimaton resiinipala jossain miljoonalaatikossa, jos löydän niin katson.
Edit: mitään muf-offia ruiskinu, käryä tuli muutenkin.
Niin minusta siitä palaa juuri se lika ja öljy. Sitten kun ei enää käryä ja väri on kivan harmaa, niin pala pitää ja toimii taas.
Ne jarrupalat oikeasti voivat lämmetä ihan hulluna jossain alppien alamäissä. Ei ne nyt vaan saa irrota lämmöstä.
Tietysti tuossa nyt pitää olla järki päässä, eikä polttaa koko palan runkoa puhki...
Edit: ja ei ainakaan shimanon uudet halvimmat resiinipalat mustiksi mene.
No mä just viime viikolla vaihdoin yhdet vanhat kiekot gravelliin nastoille puolison pyörästä. Tuossa himmelissä ilmeisesti satulat vuotaa, tai sitten levyihin on jostain muualta päässyt moskaa. Tautinen huuto eikä mitään jarruja.
Paloina lähes uudet swisstopit. Rasvapoisto, poltto ja karkealla paperilla hionta. Aivan priimat jarrut taas. Sateellakin.
Toki mitään ei kannata tehdä jos ei kiinnostele, mutta kyllä itse näkisin tuon aika lailla perus huoltona.
Maantiepyörässä saa palat joskus moskaan ajamalla uutta assua sateella. Tai ainakin tuota epäilin. Saattoi siellä tietysti olla muutakin öljyä seassa.
Edellinen vastauksesi kysymättömään kysymykseeni loi avoimia kysymyksiä. Mitähän alla olevan tapaisessa asetelmassa pitäisi tohottaa? Jos vannetta, pitääkö rengas poistaa ensin? Saako vannenauhan jättää paikalleen.
Jos palaa pitäisi tohottaa, miten estää sen tuhoutuminen. Olen joskus vuollut palan reunasta puukolla kynnen pois, mutta kumia en ole käryttänyt. Suojalasit ja kuulonsuojaimet eivät taida riittää suojautumiseen?
https://farm9.staticflickr.com/8234/...944e6d369b.jpg
Niin, mosahdus saattaa olla aika isokin. Ota video tuubiin.
Shimpan palojen sisällä on ne kaksi tappia (”kitinätapit”) siinä palan takalevyssä, jotka pitävät kulutuspinnan paikallaan. Ei irtoa varmasti mihinkään muuta kuin halkeamalla, kuten nämä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...708670fa0c.jpg
Mistähän johtuu, että kitkakytkin päällä ei vaihdu isommalle rattaalle kunnolla ja kuuluu muutenkin outoa rohinaa? Kytkin pois päältä ja vaihtaa normaalisti.
Näyttäisi, kun kotelon ottaa pois, että kytkin (se irrotettava osa) nousisi hieman ulos ja alkaa hinkkaamaan omaan koteloonsa. Onko ideoita mistä voisi johtua?
Purin tuon ja rasvasin, mutta en ilmeisesti saa kunnolla enää takaisin - eikä tuota kovin monella tapaa kyllä saa kasattua :)
Kyseessä Shimano Deore x10 takavaihtaja.
^en 10-nopeuksisesta tiedä, mutta ainakin 11-nopeuksisen saa kasattua väärin. Kuva kytkimestä ilman kantta olisi kova sana.
Toiminnan tarkistuskaan (kansi päällä) ei ole hankalaa: off-asennos vaihtajan häkin liikettä vastustaa vain jousi, mutta kytkin on-asennossa eteen päin häkkiä työnnettäessä vastus on suurempi, mutta häkin palautumiseen vaikutusta ei ole. Jos vastus on kytkin on-asennossa aluksi kovin suuri tai liike on nykivää, saattaapi olla voitelussa vikaa. Oikeasta voitelusta Shimanolla on olemassa ohje.
Mitä tarkoitat kitinätapeilla? En tunnista sellaisia lainkaan.
Korjaus: Jos siis tarkoitetaan tuossa kuvassa näkyviä juttuja, niin ei mun jarrupalat näytä tuollaisilta lainkaan. Siellä palan takana on pari pientä stanssattua koloa, jotka todennäköisesti ovat sitten kohoumina siellä jarrupinnan puolella. Voisi siis päätellä että vaikka palan liimaus pettäisi, niin siellä on pienet mekaaniset kyhmyt jotka pitää kulutuspinnat paikallaan.
Ja kaivoin minäkin sitten Steinelin esille ja IP-lämpömittarin. Puhaltimella kun lämmitti niin palat kuumeni n 230 asteeseen. :)
^Eiköhän nimi kerro jo...
Tämä Velogin video katsottu huollon pohjille: https://www.youtube.com/watch?v=p6E0MQ6k7DU
Ei tuossa hirveästi virheitä voi tehdä kasausvaiheessa, paitsi laittaa epäkeskon väärin päin. Löysäsin kiristysruuvia nyt hieman ja tuntuu toimivan paremmin, ehkä se oli vain siitä kiinni. Tosin kireämmälläkään ei 5 Nm naksahtanut (täällä mainittu 3,5-5,5 Nm).
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...c0433c7160.jpg
Netistä bongattu kuva hyvin kuluneista paloista. Ylempi pala paljastaa ”kitinätapin” kulutuspinnassa, jollaisia on kaksi per pala. Noilla se palan kulutuspinta osaltaan pysyy paikallaan.
Onko se kulutusindikaattori? Saanut nimensä siitä kun se ottaa kiinni jarrulevyyn, niin alkaa kauhea kitinä?
Käytännössä.
Osaiskohan joku kertoa, Varastossa roikkuu Fulcrumin halpis Racing 900 DB vanteet läpiakseleilla. Tarttis saada nuo QR-käyttöön. Vanteissa on ilmeisesti HR05 navat. Mitähän adaptereita pitäisi metsästää?
Fulcrumilla on adapteri-konfiguraattori mutta kun näitä vanteita ei ole siinä...
Focus Mares ja RAT eli rapid Axle technology-läpiakseli? Nappasin eilen vaimon pyörästä takakiekon irti kun renkaanvaihdo laitoin jälkeen kokeilin laittaa kiinni, ei akseli kiristynyt. Otin kiekon taas pois ja kokeilin pelkällä akselilla. Oli jotenkin jumissa mutta lopulta kiristyi, mutta en saanutkaan enää akselia irti takahaarukasta. Aika pitkään nahusin kunnesta tajusin, että akselin sisältä on tullut ulos joku pieni tappi, joka estä nyt akselin ulos vetämisen. Millä tuon saa sisään? Koitin käännellä ja väännelle niitä kiristyksiä, muttta ei niillä saanut sitä sisään. Koitin vähän herkistää irroitusöljyllä ja painaa sitä pihdeillä sisään, mutta ei auttanut. Millä ihmeellä tuon akselin saa tuolta pois? Katsoin jo uuden aksin tai Robert Axle prohjectin korvaavan, josta puuttuu tuo pikalinkkuominaisuus ja samalla ne ongelmat, mutta pitäähän tuo saada tuolta jotenkin pois? Rälläkällä keskeltä, mutta se ei ratkaise vielä koko ongelmaa, kun vasemmalta eli sisääntyöntöpuolelta on ulkopuolelta ne kiristykset ja sisäpuolella se ihme tappi eikä tuosta sitä voi turvallisesti sahata tai rällököidä tai kuitupyörä on todennäköisesti entinen.
Jalkkis, onkohan niin että samat adapterit sopii useampiin napoihin kuten 400-700... Aivan villi veikkaus mutta laita vaikka valmistajalle mailia...
^^Se on päätyosan lukitustappi, joka pitäisi saada pois tai painettua takaisin.
Ilmeisesti pääty päässyt pyörähtämään ja tappi pois kolostaan.
On kyllä saatanasta oleva keksintö akseliksi.
Minulla on työmatka/asiointipyörän keulan alempana laakerina Cane Creek Headset Bearing ZN40 BAA1132. Keula alkanut napsumaan ja eilen sen purin. Putsasin paikat ja vaihdoin alas uuden Cane Creek BAA1132 laakerin. Laitoin kunnon kerrokset teflon rasvaa jokaiseen pintaan. Pyörittelin käsin vanhaa laakeria ja selvästi rahisi. Ongelmana on, että keulassa/laakerissa ei ole oikeastaan mitään suojausta alhaalta päin roiskuvalle lialle.
Onko kukaan testannut Hellbender 70 Lite sarjan laakereita? Jos on, niin onko kestävyys/suojaus niin paljon parempi, että kannattaa lisähinta maksaa?
Cane Creek Replacement Bearing 36x45° For Hellbender 70 Lite 2022 Accessories | Bike-Discount
Minä vaihdoin hellbenderin laakerit nineriin. On siitä jo useampi vuosi aikaa.
Orkkikset napsuivat ja menivät jumiin muutaman kuukauden välein. Nyt noille ei enää tarvitse tehdä mitään.
Täysin huoltovapaat.
Tosin minulle tuli tuo täysi hellbender setti. Ninerissa onneksi vielä kaulaputki ilman integroitua crown racea, el alas sai asennettua myös tiivisteen. Jos tuota tiivistettä ei saa paikalleen, niin suosittelen kyllä pientä lokasuojaa eturenkaan yläpuolle. Siis sellainen ihan snadi vaan, joka estää kuraveden pääsyn suoraan laakerille.
^Minulla on kyllä Crown Race tiivistellä Cane Creek Fork Cone 1.5 for 40 Series Accessories | Bike-Discount. Ajoa on noin 5000 km/vuosi kelillä kuin kelillä. Vuoden välein saa nyt avata, putsata ja laakerin uusia. Kun ei ole oikein kunnon paikkaa tuota hommaa tehdä, niin mieluummin tekisi harvemmin. Laitan tuon Hellbenderin seuraavaan saksan tilaukseen. Maksaa noin 2,5x normi laakeri, mutta toivottavasti pääsee loppupeleissä helpommalla.
Pyörässäni GZR Forzar-e on rengaskokona 47-622. Voinko laittaa/sopiiko vanteelle 37-622 kokoinen rengas? Olisi ehkä rullaavampi ja kevyempikin rengas tuo kaposempi, niin voisi kokeilla.
Cane Creek 10:n (ja muistaakseni Hellbenderissä sama) alakoolin tiiviste on parempi kuin Cane Creek 40:n vastaava. Mahtaisiko riittää jos ainoastaan alakoolin vaihtaisi? Ne ovat CC:n mukaan yhteensopivat.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Laitoin 2x Hellbender 70 Standardia tilaukseen. Lisäsin sen verran sälää päälle, että sain ilmaisen kuljetuksen (min.129€). Näitä malleja Cane Creekilla löytyy, on Premium 110, Hellbender 70 Standard, 70 Lite, 70 Visco, 70 Slam ja 40 Value. Kaikki sopii keskenään ristiin?
Cane Creek Hellbender 1.5 '' 52mm 36x45 ° Steering Bearing | Alltricks.com