Onkohan tuo jotenkin merkittävästi erilainen versio BC900 mallista? Niiden kohdalla on nimittäin ollut paljon ongelmia, kun elektroniikka pettää ja laturin virtalähde puskee kaiken suoraan akuille. bc900 meltdown
Printable View
Onkohan tuo jotenkin merkittävästi erilainen versio BC900 mallista? Niiden kohdalla on nimittäin ollut paljon ongelmia, kun elektroniikka pettää ja laturin virtalähde puskee kaiken suoraan akuille. bc900 meltdown
Jaa`a mulla taitaa nyt tökkiä. Just maanantaina laitoin patterikotelon lukituksestaan hajonneen Ixon Iq:n Saksaan hartaassa toiveissa jotta takuuseen saan. Tämän uudemman tipautin tallin lattialle kun lobsterihanskalla valoa tarvittiin. Ihanaisesti levisi akut ja murtui Premiumin lukitus. Sanoisinko että fittu. Sillai ettei muutamaan viikkoon mulla ole innostusta lamppuinvestointiin.
Minulla on myös käytössä IXON IQ Premium LED ja samaa tekee täälläkin, tuolla mukana tulleella omalla laturilla lataa vain hetken ja sen mielestä akut täynnä.
Erillisellä älylaturilla Powerex MH-9000 kun lataa niin akutkin latautuvat täyteen. Sinänsä harmillista, nyt tuo tarvitsee avata joka kerta erikseen, että saa akut ulos.
Patterikotelon lukituksen murtuminen taitaa olla tuon lampun tyyppivika (joka ilmeisesti oli vielä pahempi lampun tullessa markkinoille). Saksalaisilta foorumeilta löytyy kuvia erinäköisistä nippusideratkaisuista, joilla ongelma on ratkaistu tai ainakin ohitettu. (Yhdessä muistaakseni oli porattu reikä tankokiinnikkeeseen ja toisessa laitettiin kaksi nippusidettä ristiin jolloin ei tarvittu poikkinipsausta kotelon avaamiseksi ja uudelleen sulkemiseksi.)
Joo,mun saksan kielitaito ei ainakaan vielä piisaa heijän foorumeilla vierailuun tai oikeastaan sikäläisen foorumitekstin sujuvaan ymmärtämiseen. Pikaratkaisuna avasin lampun kiinnituskiskon pulttia sieltä sisältä päin ja nippusiteellä kasaan.
Häätyy ny harkita mille alan, sinällään viisaana hommasin syksyllä toisen Premiumin jotta josko varakappaletta kaipaan. Kieltämättä en kuvitellut jotta näin akuuttia tarvista.
En ihan ymmärtänyt mitä tässä ajat takaa, mutta tuo oman laturin latauksen jälkeen ei voi yhtään tietää kuinka täynnä akut ovat.
Oletetaan, että akut ovat täynnä ja on lamppua poltettu 3h, tämän jälkeen lataukseen ja kohta stoppaa lataus ja laturin mukaan täynnä. Ei tässä kohtaa voi olla mitään käsitystä siitä, kuinka kauan tätä voisi polttaa kun taas lenkille lähtee. Sitten kun vielä, on lenkit tasoa puoli tuntia tänään ja toinen puolikas ylihuomenna, pitäisi ruutupaperille merkkailla aina latauksen kestot jne, ei kiitos :). Kyllä laturin pitää osata ladata akut "täyteen".
En minäkään mittaan ymmärrä. Esko hoi saatappa meijät niinkuis kartalle.
Sen jälkeen kun ongelman on tiedostanut, voi latauksen onnistumisen päätellä siitä että lataukseen on kulunut kutakuinkin valmistajan ilmoittama aika. Ja jos latausaika jää yllättävän lyhyeksi (ja kaikki akut eivät ole selvästi lämmenneet), voi päätellä ettei tehovaloa tule riittämään lähellekään täyttä aikaa.
Latausta voi jatkaa ainakin IQ Speedin ulkoisella laturilla siten että katkaisee virran hetkeksi, jolloin latausta uudelleen aloittaessa syttyy punainen valo. Kieltämättä hieman hankalaa ja mahdollisesti akkujen ikää lyhentävää tms.
Mutta kuten olen useampaan otteeseen yrittänyt vakuuttaa, valmistaja kehottaa tekemään aluksi viisi täyttä lataus- ja purkukierrosta. FWIW oman yksilön kohdalla tämä auttoi pääsemään luvattuihin aikoihin.
PS https://www.google.fi/search?q=ixon+...se+kabelbinder löytää muutamia kuvia ja juttuja. Tosin arctic bikerille tämäntyyppiset hommat lienevät sen verran triviaaleja ettei mallia tarvita (ja kenties kehittelyideoitakin syntyy).
Minuako tässä nyt tarkoitetaan vai jotain toista Eskoa? Piti oikein lukaista uudestaan että mistäs oli kyse kun tuli luettua viestit ensin vähän selailemalla.
Mutta siis, kyllä minunkin mielestäni tasaavan latauksen aina silloin tällöin (suhteellisen harvoin) pitäisi riittää, tai sitten jossain on jotain vikaa. Kun taloudesta kerran löytyi tuo Powerex/MAHA niin mitäs se kertoi akkujen kapasiteeteista? Kokeile ladata akut täyteen lampun omalla laturilla ja pura ne sitten MAHAn purkuohjelmalla.
Sinänsä jos paketissa on akkuja rinnan niin yhden huonon kennonkaan ei pitäisi NIIN dramaattisesti vaikuttaa paloaikaan. Rinnan olevissa kennoissa kun jännite on kuitenkin koko ajan sama; jos toisen kapasiteetti on 2000mAh ja toisen 1000mAh niin se käyttäytyy kuin yksi 3000mAh:n akku. Parempikapasiteettisen läpi vain menee tuplasti enemmän virtaa ladatessa ja se antaa tuplasti enemmän virtaa purettaessa kuin heikko kenno (ja saattaa samalla rasittua tarpeettoman paljon). Toki jos tuo olisi se ongelman syy, silloin lataus erillisellä laturilla ei juuri tilannetta muuttaisi. Jos lamppu toimii pitkään irtokennojen latauksen jälkeen mutta satunnaisesti vaihtelevan suhteellisen lyhyen ajan omalla laturilla ladattuna, melkein tekisi mieli epäillä laturia.
No, näissä moderneissa lyhdyissä tyyliin B&M, Exposuret ja Philipsin Saferiderit jne. oletetaan yleensä, että ne kaikki erilliset akut (AA tai mitä ovatkaan) ovat ihan samalla varaustasolla ja samanarvoisia mitä varauskyvyltään tulevatten. No, näinhän ei tietenkäään aina ole! Tämän takia noiden lyhtyjen akkujen lataaminen ei aina onnistu kunnolla valaisimien mukana tulleilla yksinkertaisilla latureilla tai valaisimeen integroidulla "latauspiirillä".
Jos siis valaisimessa (tai muussa vehkeesssä kuten gepsissä) käytetään irrallisia AA- tai AAA-akkuja olen jo monen vuoden takaa nuo korvannut Sanyon Eneloope akuilla ja niitä aina lataan ryhmässä hyväksi todetulla MAHA 9000 laturilla (Powerex MH-C9000). Ei sitten tarvitse sen jälkeen miettiä, ovatko ne kaikki akut nyt sitten samoissa latingeissa!
Sitaisin sittenkin Premiumin nippusiteillä kasaan tankokiinnikkeeseen, tuossa vanhemman mallisessa oli valmiit reiät... On tossa pudottamisen kolhut kuoressa etten taida takuuseen yrittää, -componentsilla laturi 13.5€. Lokillahan on tommonen, katsoppa kummoisia virtoja se ulos pukkaa, voltit ja milliamppeerit.
Edit ja sitten hakemaan avattavia nippusiteitä. Aukeaahan tavallinenkin pikkuruuvarilla mutta semmoista pirun sohraamista. Eikä mulla ole ikuna ollut avattavia nippusiteitä, jotain hyötyä!
Onko kellään tiedossa järkevänhintaista ja valokuvioltaan järkevää sähköfillarin lamppua?
Tällä hetkellä käytössä on hinta-laatusuhteeltaan iskemätön ebay-ihme jonka keila on kuitenkin ympäriroiskiva, eikä sen eliniästä rospuuttokelin ajossa ole kovin suurta luottoa. Aina voisi toki asentaa 36V->6V tjsp muuntimen jolloin valikoima laajenee jonkin verran, mutta parempi olisi edullinen kiinteästi fillariin kiinnitettävä lamppu jonka voisi pistää suoraan kontrollerista tulevaan 36 voltin liittimeen kuten yo. tuikun. Keilaa voisi myöskin muokata varjostimilla itsekin, mutta se menee koko valon kiinalaadun huomioon ottaen "polishing a turd"-kategoriaan.
Edullisella haetaan takaa halvempaa kuin lähelle sataa euroa tai ylikin kipuavia laatumerkkien "e-bike"-valaisimia.
Olisiko tämä B&M:n lamppu sopiva? Keila on käsittääkseni saksalaismallisesti rajattu.
Näyttää hyvältä ja itseasiassa on yksi malli jonka näin jossain toisaalla reilusti kalliimmalla hinnalla, kiitos! 40 lux ei suoraan sano mitään, pitää googlailla mitä tuo vastaa lumeneissa. Valotehoa olisi tarvetta saada useampi sata lumenia eli lampulla pitäisi nähdä eikä vain näkyä, myös syksyn pimeillä kurakeleillä..
Itsekin jokin aika sitten filarilamppua hankkiessani pähkäilin tuon Lux - Lumen asian kanssa. Siltä pohjalta voin sanoa, että on jossain määrin lamppukohtaista millaisen valaistusvoimakkuuden (lux) minkäkin suuruinen valomäärä (lumen) tuottaa. Valaistusvoimakkuuteen vaikuttaa mm. lampun linssi/valokuvio. Toinen huomioitava seikka on se, että lux -arvo tippuu mitä kauempaa lampusta mittauksen suorittaa. Tuolla edullisempien valojen säikeessä jokin aika sitten kerrottiin, että kyseinen B&M:n ja eräiden muidenkin valmistajien käyttämä tapa ilmoittaa lux -arvo pohjaa saksalaiseen standardiin, jonka mukaan valaistusvoimakkuus (lux) mitataan 10 m etäisyydeltä lampusta.
Esim. omalle 100 lumenin Moon Meteorille valmistaja ilmoittaa 10 m:ssä arvoksi 16lux.
600 lumenin (X-Power 600) mallille ilmoittaa samainen valmistaja tuon 40 lux.
http://www.moon-sport.com/product-detail.php?id=92
Tuli asennettua sähköfillariin busch&mullerin cyoT:n e-bike versio. Tuikkua oli todella vaikea löytää ja huomasin vasta asentaessa, että tuo ei ole se leveäkeilaisempi prenium-versio. Lampussa on 6V ulostulo takavalaisinta varten. Osaisiko joku sanoa, voiko tuohon kytkeä dynamo-versiollisen etuvalon rinnalle. Noita kun olisi saatavissa huomattavasti helpommin. B&M ei oikein loista noiden manuaalien kanssa. Eli joku tällainen tuohon rinnalle: http://www.bike-discount.de/de/kaufe...so-plus-137975
Mitä noihin lukseihin ja lumeneihin tulee, niin samalla lumenmäärällä saa poskettomat luksit, kun valon kohdistaa hyvin pieneen pisteeseen, jos samalla lumenmäärällä valaisee isoa aluetta, lukseja ei ole missään kohtaa paljon. Tuo saksalainen standardinmukainen mittaustapa ilmoittaa käsittääkseni keskivalaistusvoimakkuuden tietyllä alueella (monta mittauspistettä) joten se on jokseenkin järkevä tapa ilmoittaa valaisimen valovoimakkuus - tai itseasiassa ainoa fiksu tapa jos valaistu alue ja mittauspisteiden määrä on valittu järkeväksi.
Ainakin näin valaistussuunnittelijan näkökulmasta noi perinteiset pyörähdyssymmetrisellä optiikalla tehdyt valaisimet on järjestäen ihan hirveää kuraa kun on nähnyt mihin nuo asiallisella optiikalla tehdyt B&M:n valaisimet kykenee. Määrä ei tässäkään tapauksessa riitä korvaamaan laatua - ainakaan silloin kun puhutaan tiellä ajamisesta, maastoajossa voi olla toinen juttu.
Ensinnäkin noihin lyhtyihin, joita myydään hirveällä valovirran määrällä tyyliin jotakin 5000-> lm, pitää kyllä suhtautua hyvinkin varauksellisesti. Usein tällaiset valaisimet ovat niitä kaikkein edullisimpia ja tietty Kiinasta kotoisin. No, ei siinä mitään, mutta tuo valovirran määrä on lisäksi usein laskettu valaisimen yksittäisten ledien perusteella, eli kun ledejä käytetään ihan maksimivirrallaan (joita ne ei pitkään kestä). Näin saadaan toki hyvinkin mukavat "kokonaislumenit" mille tahansa lyhdylle, kunhan vaan kerrotaan ledien lukumäärä yksittäisen ledin teoreettisella maks. valovirralla!
Toki, sopivathan tuollaiset megalumen valonheitintyyppiset lyhdyt maastoajeluun, missä ei ole vaaraa muiden häikäisemisestä.
Itse pidän huomattavasti reilumpana tieliikennekäytössä esim. saksalaisten StVZO standardia, jossa fillarivalaisimelle on määritelty tietyt valaisukulmat (ylöspäin leikattu autojen lyhkäisten tyyliin) ja lisäksi vielä valaisimen valaistusvoimakkuus luxeissa (lx) 10 metrin päähän olevaan pystysuoraan tasoon. Tämä siis kovin yksinkertaistaen, tuo StVZO standardi määrää paljon muitakin kulmia ja minimi/maksimi valaistusvoimakkuuksia noille fillarilyhdyille.
Pääsääntö on kuitenkin se kun sakemannitehdas (B&M, Philips, Erdlinge, Bosch tai muu) kertoo, että heidän valaisimensa "teho" on vaikkapa 80 lx (kuten Philips Saferider) se tarkoittaa, että lyhty aikaansaa 80 lx valaistusvoimakkuuden fillarista 10 metrin päässä olevaan vaaleaan "pystysuoraan seinämään tarpeksi isolta alueelta".
Itselläni on Kalkhoffin sähköfillari "schnellen pedelec, siis max 45 km/h vehje)" ja siihen olen asentanut sen alkuperäisen heikohkon B&M valaisimen (saa siis virran akusta) tilalle myös fillarin akusta virran saavan Philips Saferide e-bike 80 lx lyhdyn. Noilla kahdella jo jotakin näkeekin!
Tämä Fenix BC30 vaikuttaa ihan pätevältä valaisimelta. Valokeila on järkevän muotoinen, plussaa leikatusta linssistä, ei häikäise vastaantulijoita KLV:llä ajellessa. Ajelin siirtymiä niillä pienimmillä 100lm ja 200lm asetuksilla ja ne riittää mainiosti valaistuilla teillä siihen, että tulee nähdyksi. Maastossa 500lm asetus tangossa riitti välttävästi. Täydellä 1200lm asetuksella näkee jo hyvin, mutta sillä akku kestäisi vain 1h 50min. Veikkaan, että tuon 500lm asetuksen lisäksi kun saa sen Pikon 1200lm kypärään, niin on aika hyvä setti maastossakin. Tankokiinnike on tukeva, lamppu ei heilu mihinkään ylimääräiseen suuntaan edes kovassa ryskytyksessä.
Tämä on musta hyvin kuvaava kuvapari, tienpinnassa 10m kohdalla ylemmässä valaisimessa on suurempi lux-arvo. Pystysuoraan pintaan antanevat hyvin samanlaisia lukemia jos mittaa pistevoimakkuutta (alempi toki huomattavasti isommalle alueelle), mutta tuosta näkee helposti, että alemmalla on varmaan jonkunverran mukavempi ajella. Eli luksit ei kerro mitään jos ei ole ilmoitettu tapaa millä ne on mitattu (ja lumenit kertoo vielä vähemmän). Tuollainen väärävärikuva valotasoista on jo kohtuullisen kuvaava.
http://www.bike24.com/i/p/1/9/38291_01_d.jpg
Nyt on ruuvailtu BUMM paikoilleen ja oikein hyvin toimii. Ei maastoajoon niinkään mutta (lumiselle) kelville valaisin heitti lupausten mukaisten kuvion, joka nosti kivasti lumipöpelikön pinnanmuodot esille vielä aamukajastuksenkin aikaan. Valon kiinnike oli sen verran tuhtia terästankoa että haarukan "kruunun" läpi menevästä lokarien+valon kiinnityspultista loppui pituus, lähirautakaupasta löytyi onneksi hieman pidempi.
Kuvion kirkkaus jää toki jälkeen kapeakeilaisempien 500 lumenin taskulamppujen spotista, mutta B&M:ssä on kuitenkin lievä hotspotti kriittisimmällä kohdalla. Pikkaisen saisi olla lisää valoa pimeille syys/kevätkeleille näin näppituntumalla, mutta ainahan ikävimmillä keleillä voi pistää tankoon spottivalon paljastamaan katuvalojen väleissä piilottelevat jääläntit.
Spanninga Thor valaisee tietäni. Lyhyen kokemuksen perusteella toimii minun käytössäni pyöräilyssä, lumikenkäilyssä ja toivottavasti myös hiihdossa.
Sain käytetyn Halo Omega 300 lumen -valon, joka on siis usb-ladattava. Laitoin valon latautumaan, ja merkkivalo vilkuttaa punaista. Mulla ei ole lamppuun ohjekirjaa, joten tietäisiköhän joku täällä: millainen valo kuuluisi palaa laitetta ladattaessa?
Kyllähän fillarivalaisimet yleisesti punaista näyttävät latausvaiheessa, mutta että tuo näyttää vilkkuvaa,,, Erillisissä akkulatureissa vilkkuva punainen puolestaa tarkoittaa, että akku on viallinen. Polkupyöräkaupassa näkyy olevan 34.90 euron hintainen tuo Omegasi eli ellei enää lataannu eikä akku ole vaihdettavissa (siis helposti) niin ehkä oikea osoite tuolle on elektroniikkaromu :)
Valmistajan sivuilta vois tietty kuikuilla manuaalia tuohon jos Omega noudattaakin poikkeuksellisesti jotain muuta standardia tuossa latausindikoinnissaan,,,
Heh, käytetyllä tarkoitin tässä lähes uutta, muutaman kerran käytettyä :) Kun otin laitteen laturista aamulla, valo ei enää vilkkunut ja näytti tasaista punaista. Näyttäisi olevan latautunut, kun toimi ihan nätisti tunnin työmatkan. Ehkä tuo vilkutus tosiaan meinaa että se lataa ja tasainen punainen meinaa että akku on täynnä. Jossain mun järkkärin akussakin muistaakseni akun lataus alkoi nopealla vilkutuksella, ja vilkutuksen tahti hidastui akun latautuessa kunnes tasainen valo tarkoitti täyteen ladattua.
Netistä en onnistunut manuaalia löytämään.
Hyvä, että kampe on kunnossa. Nyt vasta muistin, että mulla nykyään tarpettomana lojuva ProIllume 300 vilkuttaa virtanapin ympärillä olevaa valorinkulaa ladattaessa. Ja kun on latautunut palaa koko ajan. Tuo Omegan käyttämä punainen väri on kyllä hämmentävä valinta ;)
Mitä tästä opimme ? Kannattaa suhtautua varauksella Fillarifoorumilta saamiisi "asiantuntijalausuntoihin" jonka mukaan valaisimesi olisi kypsää SER-kamaa,,,
Niinhän se taitaa olla, että tässäkin se vanhin teknologia on edullisinta. Punaisia ledejä oli tosiaan olemassa jo silloin kun koulun teknisissä töissä piirilevylle Onnenpyörää juotettiin. Ja siitä hetkestä poijjaat ja tytöt on KAUAN ;)
Toisaalta tuossa syksyllä ostamassani yli 200 euron valaisimen seinälaturissakin käytetään punaista jatkuvaa latausvaiheessa ja vihreetä kun on ready.
Näkyvästä valosta punainen vie myös vähiten energiaa. Kvanttienergiahan on E=hf, joten mitä pidempi aallonpituus tai pienempi taajuus, sen pienempi kynnysjännite riittää. Sininen tai valkoinen led vaatii melkein 5 volttia, kun punaiselle riittää alle 2.
Nykyaikaisella valkoisella ledillä kynnysjännite on alle 3V. Silmä on lisäksi epäherkkä punaiselle valolle, joten valkoisella saa silmään enemmän valoa. Valkoinen LED maksaa 0,02€ joten hintakaan ei liene enää kovin vahva peruste. Punaisen saa toki halvemmalla, mutta ledin paketointi on niin iso osa valmiin ledin hintaa, että ero ei ole järin suuri vaikka prosentuaaliset erot itse chipissä olisikin isoja.
Eiköhän kyse ole kuitenkin informatiivisuudesta. Valkoinen led näkyy huonosti hyvässä valaistuksessa. Värillinen tarjoaa paljon paremman näkyvyysarvon. Kun kirkas valojohde vaihtaa väriä pelkän vaalenemisen suhteen, niin on helppo päätellä palaako LED vai ei.
Juu eiköhän se yhden punaisen ledin käyttö johtune lähinnä siitä, että yksi punainen ledi on halvempi kuin yksi punainen ledi + yksi vihreä ledi (+monimutkaisempi rakenne), saatika sitten ledi, jossa on sekä vihreä että punainen yhdessä.
Ja mitä noihin väreihin tulee niin silmä on tosiaan herkin vihreälle värille. Ainakin teoriassa sitä tarvitaan siis sähkötehossa mitattuna vähiten. Paras hyötysuhde taas on tällä hetkellä sinisillä ledeillä; kun valkoista valoa lähettävien ledien pohjalla on ollut sininen ledi, niiden kehittämiseen on luonnollisesti kannattanut panostaakin selvästi eniten.
Jep, hyvin tuo näyttää nyt toimivan. Itsekin kyllä assosioin punaisen vilkkuvalon heti vikatilaan. Eipä näissä näytä mitään yleistä käytäntöä olevan.
Sairastuin just pahimmilleen joululomaksi ja siinä paloi ajatellut lampunrakennuspäivät. No lanppu lähestyy sitä pistettä, että ekoja kuvia valokuviosta voisi ottaa.
Näillä näkymin kuvailen omia lamppuja lauantaina 24.1 aamulla alkaen klo 7:00 (haluttaessa aikaisemminkin)
Luminen maasto on hieman hankala kuvata kirkkaita valoja, joten testipaikaksi päädyin valitsemaan nuutilankujan tunnelin Kaarinassa krossin alueella.
Paikan positiivisia puolia on ei säävarausta, rauhallinen ja ympäri vuoden suunnilleen samanlainen, joten kuvaukset toistettavissa myös myöhemmin kohtuullisella tarkkuudella.
Mielelläni kuvaisin muitakin valoja, kuin omia, mutta varoitusaika on lyhkänen.
Kuvaukseen olisi tulossa itseltä näillä näkymin
-Lumilight LUMONITE Navigator 2500
-Solarstormin 2 ledinen lamppu
-7-ledinen kiinalamppu
-MagicShine MJ-808E
-DIY lamppuja 2 kpl
Kuvan lisäksi saa mittauksen lukseista 10m etäisyydeltä ja lampun värintoistoindeksin, sekä spektrin.
ps.
Voin ottaa Artzille sitä luvattua ruuvilukitetta mukaan, mutta saa sen multa muutenkin jos on vielä tarve ;)
Moikka,
Oli kunnon päivälenkki jo takana ja jäi vielä ajofiilistä päälle. Kaivoin pana GH2:n kaapista ja laitoin siihen Olympuksen 12mm linssin, sekä asetukseksi ISO3200/f2.0. Ohessa ajovalo fiilistelyt (kypärässä Zebralight SC600 MKII ja tangossa Thrunite TN12 nw), molemmat valot olivat toiseksi tehokkaimmalla asetuksella (yhteensä noin 1300/1400 lumenia)...
http://youtu.be/2EumLVX1cQw
-jp
En kantanut tuubia, mutta tässä kuvasaldoa ja käyttäjäkokemuksia 3 eri lampusta . Käyttökokemukset kerrottu myyjän lupaaman kirkkauden mukaan luokiteltuna.
Alkuun suurin, jolle myös rinta rottingilla luvataan paljon valoa, eli huimat 9600 lm.
Kuten kaikki varmaan arvaavat, niin ei tuolla rahalla varsinkaan tuohon aikaa saanut liki 10 000lm lamppua, mutta mitä sillä saa:
Ottoteholtaan 12W lampun. Jos sisällä on luvatut ledit, niin lumeneita voi olla maksimissaan 2100, todennäköisesti hieman vähemmän. No eihän tuota lumenarvoa ole piikattu kuin ~500%. Näkeehän sitä tuollakin lumen määrällä, joten lamppua on syytä tarkastella hieman perusteellisemmin. Kuvissa nimellä mega-arska
- Valokuvio:Leveä ei kirkkasta pistettä keskellä. Olisi liki täydellinen maastoajeluun tankolamppuna spottimaisen otsavalon kaveriksi, mutta valokuvio on hieman laikukas, joka häiritsee maaston muotojen tarkkailua.
- Akunkesto: 1h täydellä teholla kuukauden ajan, jonka jälkeen akku lopetti toimintansa totaalisesti. Ei ollut saanut vettä sisälle, se siitä.
- Kiinnitys tankoon: Kumilenkillä, takreunassa isommissa töyssyissä suuntaus muuttuu
- Vesitiivys: Johto tulee alakutta, joten veden päätyminen lampuun epätodennäköistä. Akku ilman mitään kosteussuojausta.
- Akun varaustilan näyttö: 2 porrasta vihreä ja punainen. Punainen syttyi juuri ennen pimenemistä täydellä teholla.
- Himmennystapa: Osateholla PWM, joka näkyy silmälle lumisateessa kirkkaina viivoina
- Virrankulutus eri tehoportailla 8,0 V käyttöjännitteellä 0,3 A, 1,5 A
Seuraavaksi aurinkomyrsky, jolle luvataan 5000 lm. Ei varmasti pääse 5000 lm, mutta 2000 on mahdollinen, jos sisällä ilmoitetut ledit (jota jaksan raskaasti epäillä)
- Valokuvio:Kapea kirkkas piste keskellä. Kohtuullinen otsalampuksi, mutta terävät rajat häiritsee hieman. Tankolampuksi turhan kapeakeilainen. Fysiikka sellainen, että tieliikennekäyttöön saattaisi käydä modausten jälkeen.
- Akunkesto: 1,5h täydellä teholla.
- Kiinnitys tankoon: Kumilenkillä
- Vesitiivys: Johto tulee takaseinsätä, joten veden päätyminen lampuun mahdollista. On kestänyt sateessa ajoa, mutta purkaminen ja silikonitiivistys voisi olla hyvä idea. Akku kumikotelossa.
- Akun varaustilan näyttö: 4 porrasta 3,2,1 ja vilkkuva 1. 1 syttyy turhan aikaisin ja todellista tilaa hieman hankala päätellä. Onneksi vikkuvalon tullessa on vielä pienellä teholla yli 0,5 tuntia aikaa ajella kotiin (ainakin pakkasessa)
- Himmennystapa: Osateholla PWM, joka näkyy silmälle lumisateessa kirkkaina viivoina
- Virrankulutus eri tehoportailla 8,0 V käyttöjännitteellä 0,63 A, 1,2 A, 2A
Viimeisenä lupausten osalta tulee Lumilight, Jolle luvataan 2770 lm. Ottotehosta laskettuna tämän päivän ledeillä täysin mahdollinen arvo. Muutenkin lappu on tehoonsa nähden varsin pienikokoinen ja edelliisiin verrattuna kaikilla osa-alueilla huomattavsti laadukkaampi ja mukavampi käyttää. Muistaa asetetut tehot, ei ärsyttävää stroboa jne. No kyllä tuolla hintaerolla tietysti pitääkin saada myös parempaa laatua.
- Valokuvio:Kapeahko ei terävärajaista pistetä keskellä. ainoa joka poltti kuvan puhki. Erittäin hyvä otsalampuksi. Tankolampuksi keilaan laittaisin hieman lisää keskelle ja reunoille, mutta nykyisen valopisteen reunoilta ottaisin pois. Hukkaa nyt valoa hieman väärään paikkaan.
- Akunkesto: riittävä, en mennyt yhdelläkään lenkillä tyhjäksi
- Kiinnitys tankoon: Kumilenkillä
- Vesitiivys: Johto tulee alareunasta, joten veden päätyminen lampuun epätodennäköistä lisäksi tarkkaan tihrustettaessa näyttää siltä, että tiivistysainettakin olisi käytetty. Akku kumikotelossa.
- Akun varaustilan näyttö: 4 porrasta vihreä, sininen, keltainen, punainen. akun tyhjentyessä limp mode, jolla pääsee pienllä teholla kotiin
- Himmennystapa: Ei tietoa, mutta jos PWM, niin taajuus niin iso, että kirkkaita katkoviivoja ei näy.
- Virrankulutus eri tehoportailla 8,0 V käyttöjännitteellä 0,065 A, 0,23 A, 1,2 A, 2,25A
- Kokonaisuutena tämä lamppu oli jo hintansakin takia selvästi väärässä seurassa ja sen takia veti selkeästi pisimmän korren kaikilta osa-alueilta. Jos fillaritermien käyttö sallitaan, niin kiinanlamppuja voi verrata on yosemiteen ja tämä painii sarjassa radon, cube, canyon.
Ja sitten muutama muutama lisäkuva:
MagicShine MJ-808E, yksiledinen lamppu.
Seoul P7 ledillä oleva riistovalo
3 ledinen DIY lamppu vuodelta 2010
Rakenteilla oleva DIY-lamppu lähivalot
Rakenteilla oleva DIY-lamppu pitkät
Kuvaukset tehtiin 2 vaiheessa, minkä takia DIY lampuissa vaaleampi tunnelin pää. Kävin kotna välillä korjailemassa DIY-lampun lähivalon keilaa.
Ja vielä pimeästä tunnelista kuvat ennen 1. ja 2. kuvaussessiota. Tunneli on kohtuullisen kookas ja pitkä. Mahtuu kuorma-autot ja menee moottoritien molempien kaistojen ja keskikaistan ali olisko n. 40m pitkä.
Mistä olette löytäneet O-renkaita pyöränvalojen kiinnitykseen? Tuntuu pyöränvalojen mukana tulevan kahta eri kokoista, eli pienempää hakusessa. Pitäisi saada ripeästi, eli esim. Kiinasta tilaus ei ole vaihtoehto.
Bike-discountista tilasin syksyllä.