Siis että jollekin se kumin vaihtokin on operaatio sinäänsä. Joillekin se on näppärää ja käy käden käänteessä, toisille se on no, hankalampaa
Printable View
Siis että jollekin se kumin vaihtokin on operaatio sinäänsä. Joillekin se on näppärää ja käy käden käänteessä, toisille se on no, hankalampaa
Itsellä kävi sentään tuuri ja aivan tajuttoman tiukka yhdistelmä oli kuitenkin parin viikon ajoilla senverran löystynyt että sain tien päällä paikattua flatin.
Nykyisessä gravelissa senverran hyvin mätsäävät renkaan ja vanteen toleranssit että on senverran tiukka ettei putoa hyllyltä liian helposti, mutta kuitenkin ilman väkivaltaa.
Taidan kohta mennä hankkimaan itselleni pahoja tubeless -ongelmia ja koitan litkuttaa komboa jossa kumpikaan ei ole tubeless, samalla kun vaihtaa katkenneen pinnan niin joutuu kuitenkin teippaamaan uusiksi.
No joo. 15v sitten tubeless polkupyörässä oli aikamoista virittelyä. Virallisesti tubeless-yhteensopivaa kamaa oli vähän ja ghettoviritelmiä sun muita tehtiin. Tähän päivään tullessa tubeless on maastopuolella ollut jo pitkään "standardi" ja kaikki kama on tubeless-yhteensopivaa ja homma pääsääntöisesti rokkaa hyvin. Maantiepuoli on jäljessä ja siellä noita ongelmia tuntuu olevan enemmän, kun renkaat ja vanteet eikä ne litkut ole vielä löytäneet sitä kehitysaskelta missä kaikki pelaa kuin junan wc. Sorakumit tuossa välissä tuntuu kans olevan jo ongelmattomia.
Mua harmittaa kun ihmisillä on ongelmia. Itse voisin ostaa "Tubeless forever" t-paidan jos sellaisia jossain myydään.
Minä ainakin voin kivutta tunnustaa, että sisurin asennus kenttäoloissa on paljon ikävämpi homma kuin kotona kunnon työkaluilla ja kunnon pumpulla.
Toimivien rengasrautojen tilalla jotkut kompaktit lirpakkeet ja pumppuna sellainen taskunylkytin. Jonka avulla varomaton voi vielä rikkoa sen venttiilinkin. Vielä jos lenkkikaverit motivoi irvailemalla siinä vieressä.
Tulikin mieleen, että ihan turhaan tulee maastolenkeillä pidettyä sisuria mukana. Eihän sillä mitään inserttien kanssa tee.
Älkää ymmärtäkö väärin ongelmiani. Ei niitä ole muistaakseni kuin tämä yksi tapaus 5-6 vuoden aikana. Jos ei oteta mukaan noita venttiilien liimautumisia. Tämä tapaus vaan pistää miettimään miksi tubeless kun litku ei paikkaa edes nuppineulan mentävää reikää. Painolla asiaa ei voi enää perustella kun nykyiset sisurit on niin köykäsiä ja sisurilliset ulkokumit kevyempiä. Tämä kesä varmasti mennään loppuun tubelekseilla ja talvella mietitään kummat renkaat ostetaan kun ne on kuitenkin ostettava joka kevät kun contit ei talvisäilytystä kestä. Itsellä ainakin jos tubeless rengas tyhjenee täysin sitä ei käsipumpulla tai edes jalkapumpulla nosteta ylös. C02 kapselilla voinee onnistia. Sisäkumin täyttää vaikka kuinka pienitehoisella pumpulla.
Eli 5-6v menty ongelmitta ja nyt hanskat tiskiin kerrasta.
Sitä rengasta vaan joskus joutuu heiluttelemaan niin että litku menee joka paikkaan. Jos se on kyljessä, niin tarttee kääntää fillaria kyljelleen. Eli jatkossa jos on tuollainen pieni reikä mitä ei löydy, niin kääntelet sitä rengasta hissukseen puolelta toiselle ja pumppaat välillä painetta. Kyllä litku tuollaiset paikkaa.
Oletko lukenut viestini vai onko luetunymmärtämisessä ongelmia. Kirjoitin että teen talven aikana päätöksen mitkä renkaat keväällä ostan. Meinaatko että 6 vuotta tubeless renkaita käyttäneenä tarvitsen antamiasi ohjeita. Kerrataan vielä reikä oli keskellä rengasta keskellä kulutuspintaa ei kyljessä. Eikö litkun mielestäsi olisi pitänyt paikata reikä jopa ajaessa. Reikä ei paikkatunut vaikka lisäsin litkua ja painetta monta kertaa ja reikä oli alaspäin. Kun sanot että kyllä litku tuollaiset paikkaa niin etkö usko kun sanon ettei paikannut. Väitätkö että minä valehtelen. Miten voit tietää asian paremmin kuin minä vaikka et ole rengasta edes nähnyt. Meinaatko että huvikseni tänne satuja kirjoittelen. Anteeksi. Nyt on pakko pitää taukoa tästä foorumista.
Jokunen vuosi sitten olin tullut pohjosesta omille kylille ja autolla ajoin paikallisen varaosaliikkeen ohi niin siinä pihalla pari retkipyörää ja kokeneempaa ikää edustava pariskunta, näistä mies puhui puhelimessa ja rouva seisoskeli vieressä. Kävin ruokakaupassa ja palailin samaa reittiä tovin päästä takaisin ja edelleen sama pari vähän neuvottoman oloisena siinä pihalla.
Ajattelin että käympä kysymässä onko ongelmia, kun pohjosen turneelta johtuen oma autokin oli vielä tyyliin liikkuva pyöräkorjaamo.
Ongelma olikin että rengas vuotaa ja juuri ostettu sisuri pitäisi vaihtaa. Tässä vaiheessa oli jo keretty soittamaan paikalliselle jo vuosia sitten lopettaneelle ja eläköityneelle pyöriäkin myyneelle/huoltaneelle ex yrittäjälle, mutta hän taisi olla mökillä. Kukaan kerennyt nyt auttamaan, mutta oli se eläköitynyt herra kumminkin ystävällisesti selostanut puhelimessa kuinka operaatio tapahtuu, mutta ei vielä ollut mitään tehty.
Minä nyt otesin, että minäpä vaihdan sen niin pääsette jatkamaan matkaa. Matkaa he olivat tehneet jo useamman päivän ja en edes muista miten pitkälle he olivat menossa ja jo tovin he olivat tulleet vähän väliä pumpattu lisää ilmaa renkaaseen.
Operaation suoritin ja samalla kertoilin mitä teen ja miksi, jos vaikka tulevaisuudessa onnistuisi kyseinen homma omin pikku kätösin.
Eli onko nyt tarinan opetus, että ei ole pakko osata vaihtaa rengasta, kun kyllä joku kumminkin auttaa ja jos tämä olisi tapahtunut niillä korpipätkillä mitä olivat tulleet niin kyllähän rahalla saa ja hevosella pääsee.
Samassa tilanteessa merkitsisin vuotokohdan teipillä renkaan ulkopuolelle, asentaisin kiekolle ja litkuttaisin, pumppaisin maksimipaineet ja kääntäsin kiekon siten, että vuotokohta on alhaalla.
-------------------------------
Nyt kun en enää hetkeen ole kohdannut tubelessien kanssa ongelmia ja luovuin sisurien mukana kuljettamisesta, voisinkin hankkia hankaluuksia ja ostaa ensimmäiset tubelessirenkaat maantiepyörään -kiekot jotain vuodelta 2016 ovatkin jo valmiiksi tehtaalla teipatut ja mukana tuli aikoinaan myös ventiillit.
...toisaalta: kävin juuri hetki sitten pumppaamassa hiljakseen tyhjenevään eturenkaaseen ilmaa, litkua olin jo lisännyt pari päivää aiemmin. Mutta ongelma tuo ei ole, sillä gravelipyörässä on alla toiset kiekot.
Voi olla että litkua oli vain vähän jäljellä, voi olla että sielu vuotaa.
Myös sisurien aikana oli hiljakseen vuotavia, mutta niistä selvisi sisurin vaihdolla. Silloin vain todettiin, että sisuri oli rikki tai sielu vuosi. Tubelessien kanssa on tainnut kärsivällisyys kehittyä.
GP5000 STR 28mm sai sellaisen piston, ettei litku eikä Stanin Dart sitä saa tiiviiksi. Kolmella Dartilla olen jo yrittänyt, mutta jostain syystä pullahtaa aina pois.
Mitäs muita korjausratkaisuja voisi vielä yrittää? Aika vähän ajettu kumi, ja kallis, joten tekisi mieli yrittää joitain. Kunhan treenilenkeille ainakin menisi. Sisuri on tietty yksi vaihtoehto.
Onko paikkaa olemassa? Reikä on siis vähintäänkin Stanin asennustikun kokoinen, eli jokusen millin ehkä.
^ Ihan paikkaa kokeilisin. Jos ei pysy tai pidä niin kumi roskiin ellei sisurilla tyydy ajelemaan kausi loppuun. Ton kokonen reikä isoilla paineilla ei tahdo oikein enää toimia pelkällä litkulla.
Sisäpuolelle ihan perinteinen sisuripaikka?
Edit. Myöhässä.
On ne paikat joissakin renkaissa aika nihkeitä pysymään. Ja muistaakseni Contsu ei tainnut loistaa siinä. Ihan varma en kyllä ole. Vittorian Corsassa paikka taisi pysyä renkaan elinkaaren loppuun asti. Varmaan riippuu vähän paikkamatskusta mutta myös siitä renkaan sisäpinnasta.
On TipTopit ainakin pysynyt maantie-Contsun sisäpuolella kiinni tubelessina varsin hyvin. Karhensin ja putsasin toki rengasta ensin.
^ Tämä on hyvä tieto.
On uskaltautuu ehkä itsekkin testaamaan. Yleensä olen heittänyt vuotavan renkaan suoraan roskiin.
Onko muilla ongelmia saada Challengen strada biancat pitämään ilmaa. Vaihdoin teipitkin. Kylki on kyllä ohkainen että taitaa hengittää jatkossakin?
Vaatii ylimääräistä jumppaa. Ohuet kyljet vuotaa kuin seula. Vaikkei litkutäpliä juuri ilmaannu. Sopiva määrä litkua sisään ja makuuttelua kyljellään kumpikin puoli vuorollaan. Kääntelee sitte sopivin väliajoin. Renkaat fillariin kiinni ja ajoa. Vulkanoidut mallit ei tartte tätä prosessia mutta ne onkin niin saatnan hitaat muutenkin. Ainakin perstuntuman mukaan.
Niin ja litkulla on merkitystä. Saisi olla kalvoontuvaa tyyppiä kuten esim orange.
Mikä on Motonetin litku?
Mitähän pitäisi tehdä gravelvanteelle joka vuotaa molemmilta puolilta saumakohdasta? Sauma on tiivis alhaalta ja noissa reunaosissa on joku puolenmillin rako joka ei paikkaudu litkulla. Siis vuotaa ainoastaan teipin pintatasosta ylöspäin reunavalleista.
Olisko epoksi ratkaisu tuohon?
Kuva lainattu Redditistä ja minulla täysin identtinen tilanne.
https://i.redd.it/dcgzjn2nt21b1.jpg
Teippaamalla taitaa olla ainoa keino