^Noin pitäisi mennä. Pysyykö kammet ja ratas vanhana?
Printable View
^Noin pitäisi mennä. Pysyykö kammet ja ratas vanhana?
Pakko, Shimpa ei tee läski-kampia.
Peruaatteessa ei taida tarvita kuin vaihtajan. Srammilainen 12s-vipstaakkeli taitaa keskustella Shimpan 12s-vaihtajien kanssa.
Hyvin toimii XT:n 12-vaihteinen vaihtaja Sramin vivun kanssa. Mulla on jäykkäperässä XT RD-M8100 vaihtaja ja Sram GX Eaglen vipu, koska pidän enemmän Sramin vivun ergonomiasta.
Täällä taas päinvastoin. Haluan eroon tuosta vimpulasta NX-vivusta. Onhan se nyt jo toki neljä vuotta toiminutkin...
Vaikka SRAMin osista pidän niin ainakin XT/XTR vivut yhdellätoista toimii paremmin, imo...
Iltaa foorumille!
Pikakysymys hiilikuitusatulatolpasta ja sen soveltuvuudesta bikepackingiin.
Voiko hiilikuitutolppa ottaa osumaa jos siinä roikottaa 16 litran täyttä laukkua pidempiä matkoja?
Hiilikuitu mulle uusi materiaali, joten iva ja nälviminen pois. Kiitos
^Veikkaan ettei mutta ainakin paremmilla/keveämmillä tolpilla on painorajat ja jos se kuskin kanssa täyttyy niin sitten mennään rajoilla. Toisaaltaan joku insinööri esittää kyllä kaavion miten rasitus kohdistuu tolppaan ;-))
Lähinnä siinä tapauksessa, jos laukun hihnat hiertävät satulatolppaa jollain tavalla. Kannattaa suojata jollain suojateipillä, sitten ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Sehän roikkuu satulan kiskoista ja se tolpan varteen menevä remmi lähinnä vakauttaa laukun.
Tuollaiset hihnatyyppiset kiinnitykset tuskin on ongelma, mutta mitään metallisia pantoja en laittaisi. Esim satulaputkeen kiinnitettäviä tarakoita.
Hiilikuituohjaustangoissa on jotain kieltoja esim Ortliebin kieltää kiinnikkeensä käytön kuitutangoissa.
Tolpat varmaanki kestävät, varsinkin paksummat materiaaliltaan. Ja normaalisatulat. Koko kuituiset satulat, riippuen millä tapaa tehty. Omassa kuitupenkki ja satula kombossa, peräporkkana täytettynä kuoritakilla ja hanskoilla kovassa tuulessa, aiheutti mukavaa venkoilua satulaan. Ei se hajonnut mutta ei tuollainen kevyt kuitusatula ehkä bikepackingin aluetta olekaan enkä uskaltaisi pidemmälle lähteä.
Ihan vaan uteliaisuutta, monetko kiekot porukalla on per pyörä?
Tästä.vois tehdä ihan oikean kyselyn.
Mulla on maantiepyörään 2 kiekot, xc-pyörään yhdet, trailipyörään ja bikepark-pyörään yhteensä 2 etukiekkoa ja 3 takakiekkoa.
Kahteen pyörään kahdet kumpaankin, mietin vaan että pärjäänkö toisessa vain yhdellä parilla? FlatBarGravelista kyse.
Juuri kasasin gravel käyttöön jäykkis mtb runkoon pyörän ni nyt sitten sai vähennettyä kiekkoja 4->2 kun täpäri ja takajäykkä käyttää samoja napastandardeja.
Kolme maasturia, joissa kaikissa yhteensopivat kiekot (29, Boost, XD, 2,3-2,6" leveät kumit, min. 180mm jarrulevyt) ja graveliin kahdet kiekot, joissa toisilla ns. kurakelin rengastus.
Jack, tuota itsekin mietin ja saa tarvittaessa hankkia jotkin tilalle, paremmat ja kevyemmät...
Ennen oli minullakin tapana pitää ns. varakiekkoja. Mutta eipä niille juuri ole enää tarvetta ollut kun metsässäkin ajelukin on nykyään aika varovaista hissuttelua.
Mutta siis graveliin ja läskiin on vain yhdet kiekot, ja 29" maasturiin kahdet.
Toisaaltaan ei tuollaisista Krysiumeista saa niin paljoa että viitsii välttämättä myydä pois... Kaiketi pitää varalla ilman levyjä ja 28millin maantie renkaat päällä.
Tuohon Flatbariin pidän nuo paremmat kiekkoparit joten 2+2 setillä tod.näk. mennään...
Mitataanko vanteen leveys sisäpuolelta johon rengas tulee vai ulkopinnalta ?
Maastovanteet mitataan sisäpuolelta, tai siis yleensä kaikki vanteet.
Jos puhutaan 25 mm tai 30 mm vanteista, niin kyllä sillä sisäleveyttä yleensä tarkoitetaan.
^Joskus ilmoitetaan sekä/että mitta.
Omassa käytössä 3 fillaria, joista jokaiseen kahdet kiekot. Käyvät keskenään muilta osin ristiin paitsi siltä osin ettei 45mm sorarenkula mene tietenkään maantiepyörään. Eri rengastusta eri tarkoituksiin. 2 paria peruskiekkoa varastossa Shimanon kalusteilla. Ovatkin lähinnä tuon jälkikasvun pyörään. Rouheempaa kumia soralle kesälle ja nastaa talveksi. Nyt taitaa olla alla olevissa kiekoissa slicksiä. Eli tuolla juniorilla on näköjään käytettävissä kolmenlaista settiä.
Nyt lopahti tiedot ja taidot. Vaijerivetoisia levyjarruja on erikseen
maasto ja maantieversiot. Vetosuhde on kaiketi eri, maantieversio
toimii maantiekahvoilla ja maastoversio suoraan tankoon käypäsillä
kahvoilla. Mutta voiko jomminkummin päin käytää ristiin? Mitä tapahtuu,
jos suoratankoiseen laittaa maantie jarrusatulat? Ja onko suoratankoisiin
olemassa erikseen kahvoja molemmille tyypeille?
Syy moiseen epäkristilliseen pohdintaan on vaimolle tuleva uusi
retkipyöräprojekti. Kriteerinä on päästä Norjan vuorilta, Puijolta tai Kolilta
alas täyspakkausten kanssa turvallisesti ja luottavaisin mielin.
Heiveröisillä tytön sormilla kun on rajallinen puristusvoima.
Hydrauliset olisi varmaankin tehokkaammat, mutta reitit kulkevat
joskus kaukana kaikesta ja nestevuodot tai ilmausjutut eivät
onnistu kenttäoloissa, mekaanisille voi paremmin tehdä jotain
perustyökaluilla. Vaan eipä meillä näiden vuosikymmenten aikana
ole ikinä ollut jarruongelmia.
Muuten alkaa palikat olla kasassa, jarruja vielä pähkäilen.
Niin, semmoinen pikkuosa kuin runko vielä puuttuu.
Markku Lehikoinen
Vannejarruille ainakin on 2 eri vetosuhdetta V-jarrut ja Cantilever / normaalit sivuvetojarrut. Molempiin löytyy kahvoja suoraan tankoon.
Olettaisin että noissa mekaanisissa levyjarruissa on samat vetosuhdevaihtoehdot, varma en ole.
mtb ja road oli eri vetosuhteet.
Minä kyllä laittaisin kuitenkin hydrauliset jarrut. Ei mitään järkeä laittaa mekaanisia. Jos suoratankoinen retikipyörä, niin maastopuoleta vaan vähän laadukkaampaa jarrua.
^Hydrauliset laittaisin itsekin. Tässä tapauksessa valitsisin pidemmät kolmensormen kahvat. Esim. nämä: Shimano Deore Trekking BL-T6000 + BR-M6000 Hydraulic Disc Brake - I-Spec II - J-Kit - Set FW + RW - black (bike24.com) Kyseiset on Shimanon J-Kit sarjaa ja valmiiksi jo ilmattu, superhelppo asentaa.
Itse olen Kookan kahvoja käyttänyt cantin, v-jarrujen ja mekaanisten levyjen kanssa ilman kummempia ongelmia mutta kaikki muut tietää paremmin...
Hydrauliset tietysti mutta hyvät mekaaniset suht yhtä tehokkaat, kaikilla jarruilla renkaan saa helposti lukkoon ja mutta sehän ei ole jarruttamisen tarkoitus.
Itseltä nuo Shimanon halpissarjojen jarrut ei saa kummoisiakaan arvosanoja ja tuo asennusvalmius kyseenalaista, koska letkut oikean mittaiset valmiina...?
Näillä saa molemmat vetopituudet ja ovat vielä "tyylikkäätkin"
https://www.bike-discount.de/en/shim...rake-lever-set
Mtb-kahvassa suurempi vetosuhde (eli pienempi vipusuhde eli vähemmän voimaa) kuin maantiekahvassa. Jos mtb-kahvan naittaa maantiejarruun, jarrun liike kasvaa eli ne on helpompi säätää niin, että palat ei laahaa, mutta samalla jarrutusteho pienenee. Jos maantiekahvan naittaa mtb-jarruun saa enemmän tehoa, mutta todennäköisesti jarrut, jotka on mahdottomat säätää niin, että ne ei laahaa.
Sitten on tosiaan noita molempiin käyviä, joissa vetosuhdetta pystyy vaihtamaan, samoin joissain vanhoissa mtb-kahvoissa oli vetosuhteen hienosäätö (esim. paremman pään Avid-kahvat) ja hyvällä tuurilla sellaisten ristiin naittaminen voi onnistua jollain tapaa.
Tuolta selviää tuon Tiagra-kahvan periaate: https://manualzz.com/doc/36405611/sh...ealer-s-manual
Kiitän fiksuista kommenteista, hyviä argumentteja puolin ja toisin.
Tosin olisi ollut helpompaa, jos kaikki olisivat olleet yksimieliseti
jommankumman kannalla. Voinee tulkita myös niin, että kumpikaan
vaihtoehto ei ole ihan älytön. No, pitää nukkua pari yötä ja kypsytellä.
Tuo Zykkelin linkkaama setti olisi samaa sarjaa vaihteiden kanssa.
Letkujen lyhennykset kyllä onnistuu.
Markku Lehikoinen
^
Minä laitoin 10v pojan pyörään shimanon 2 sormikahvat. Ovat mielestäni pienellä kädellä paremmat käyttää, kuin tuo iso vipuvarsi.
Deoren jarrut saa saksasta satasella.
https://www.bike-discount.de/en/shim...sc-brake-set-1
Ja minulla on sähköjäykkäperässä nuo samat ja jarruteho riittää rauhalliseen ajoon ihan hyvin.
Onko vapaarattaassa oleva välys normaalia? Niin ainakin liike sanoi, mutta en oo entisisä pyörisä törmännyt moiseen, mtb napa ja vapaaratas joka konelaakereilla.
Joissain Mavicin navoissa noin on.
Mavicin napa tässäkin kyseessä, unohtui näköjään laittaa