Kukaan meistä täällä ei pysty muuttamaan toisten ajotapoja. Autolla tai pyörällä. Siksipä lienee fiksuinta keskittyä omaan ajotapaan ja sen ymmärtämiseen, että muut voivat käyttäytyä järjettömästi / epäloogisesti / sääntöjä rikkoen.
Tuli tosta pyöräilijää sattuu kommentista mieleen eräs tapaus, joks sattui viime kesänä. Olin ajamassa Finlaysoninkatua (yksisuuntainen, kapeahko ja oikeassa reunassa autoja parkissa) ja tapasin naisen ajamassa pyörällä aivan autojen vieressä. Menin vierelle ja sanoin "ei kannata ajaa noin lähellä autoja"
N:"No kun en uskalla ajaa keskemmällä kun autot ohittaa kamalan läheltä."
M:"No mietippäs jos joku avaa auton oven? Voit pahalla säkällä lentää keskelle kaistaa ja jäädä auton alle."
N:"Tota en muuten tullut ajatelleeksi mutta mites ne takaa tulevat autot, kun ohittavat läheltä?"
M:"Tällaisilla kapeammilla kohdilla kannattaa ottaa kaista, kuten teen juuri nyt ajamalla keskellä kaistaa, niin autoilijalle ei jää tilaa ohittaa. Ja matka on aika lyhyt, niin siinä ei autoilija joudu kovin pitkään matelemaan"
N:"Tuo olikin hyvä neuvo kiitos."
M:"Eipä mitään turvallisia kilsoja"
Ainakaan poliisin mielestä kyseisessä ajotavassa ei ole ollut mitään valittamista ja vaikka olisikin ollut tekisin sitä silti.
No mä koitan pitää oikeuksistani kiinni tai valistaa .. kouluttaa sitten auto kerrallaan jos oppii. Esim. tässä yks päivä käänty edestä yks auto kierrätyskeskukseen, olin kyllä itsekkin sinne kääntymässä niin ei reitit kohdannu mutta kysyin kuitenkin että huomasko mua niin sanoi ettei tämä juuri minut ohittanut ja edestä oikealle kevlin jatkeen yli kääntynyt ollut huomannut edes mutta lupasi pitää silmät auki jatkossa
Arvaas onko kaikkien autoilijoiden mielestä oikea paikka 😊
On toki, siitä tulee paljon näyttävämpi koukkaus, jolla taklataan pyöräilijä kivijalkaan. Maantiellä sitten BMW-kuskit voivat heittää oikean takapyörän pientareellle ja sudituttaa - näyttää komealta ja joumapulloissa olevalle vedellekin tule hyvää käyttöä. Kokemusta on jälkimmäisestä ja ensimmäistä on tullut vain katseltua kun jotkut ovat pyöräilleet liian laidassa ja minua päin takaa on ajettu vain punaisissa liikennevaloissa ollessani keskellä kaistaa.
Eilen illalla siinä puoli yhdeksän aikoihin ajelin siinä Kuivasojan koulun kohdalla, missä Kuivasoja alittaa pyörätien, kun etelän suunnasta alkoi kuulua iso möyrinää. Hetken kuluttua joku neropatti tuli vastaan kevarilla arviolta läheltä satasen vauhtia välillä pyörätiellä ja välillä pientareen puolelta oikaisten. Kuivasojan kohdalla pyörätiellä oli haavimassa olleita kalastajia mutta se ei tämän sankarin vauhtia hillinnyt. Tyyppi sentään meni tielle siinä koulun kohdalla, ja jatkoi nähtävästi jonnekin Possakantien suuntaan. Rekisterinumeroa vehkeessä ei tainnut olla enkä olisi ehtinyt sitä vauhdin takia varmaan "tallettamaankaan". Erittäin vaarallisen näköistä touhua.
Autoilija käski minun opetella liikennesääntöjä. Taas... Paikkana Tampere ja risteys oli Kalevan puistotien ja Ilmarinkadun risteys eli tämä
https://goo.gl/lK8E4x
Ajoin Kalevan puistotien viereistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää etelään päin (itäpuolen pyörätie) ja autoilija kääntyi samaiselta kadulta vasemmalle Ilmarinkadulle. Kääntyi siis suoraan eteeni ja näytti minulle keskisormea. Oletin, että hänellä on minulle jotain asiaa, joten lähdin hänen peräänsä ja autoilija yllättäen pysähtyi ja nousi autosta "keskustelemaan" kanssani. Hänen mielestään ajoin punaisia päin. Omasta mielestäni ehdin ajoradalle ennen kuin punaiset syttyivät. Kaiken lisäksi vielä väistin tätä autoilijaa. Kysymys kuuluukin, että ehtikö hän nähdä ja onko edes mahdollista nähdä kevyenliikenteen valojen vaihtuminen punaiseksi autoilijan näkökulmasta. Hänen piti siis nähdä sekä valojen vaihtuminen että minun sijaintini samaan aikaan. Onko mahdollista? Luulen nimittäin, että hän näki valojen olevan punaiset mutta tämä tapahtui siis silloin, kun olin jo ajorataa ylittämässä ja väistämässä kyseistä autoilijaa. Autoilija ei ymmärtänyt, kun yritin selittää, että valot vaihtuivat punaisiksi ollessani ylittämässä katua.
Risteyksestä riippuen autoilija saattaa hyvinkin nähdä, että valot ovat vaihtumassa, esim. siitä että ne muuttuvat autoille keltaiseksi auton ollessa risteyksessä. Silloin yleensä haluaa mielellään pois risteysalueelta, ja jos pyörä on tulla eteen punaisia päin, niin kyllähän se harmittaa.
Jalankulkijavaloissa ei ole keltaisia, joten välillä kuitenkin tulee väistämättä tilanteita, joissa pyörällä ajetaan punaisia päin.
No luultavasti teille palaa vihreät samaan aikaan joka tapauksessa vaikka kevlille vaihtuisi punainen ennen autoja niin ei kaikki mummotkaan nopeasti ehdi alta pois eikä autoilija voi siihen vedota muutenkaan tuossa tilanteessa
Tuommoisessa tilanteessa, kun ylittää ajorataa vilkkuvilla vihreillä, tulee usein kääntyviä autoja tavallista kovemmalla vauhdilla kylkeen, koska autoilija on tietysti painanut lisää kaasua ajoradan valojen näyttäessä keltaista tai punaista. Epäilen, ettei autoilija ole voinut seurata kunnolla suojatien valoja. Kunhan selittelee omaa virhettään muiden syyksi.
Taitaa molemmilla olla hieman heikot eväät kinata. Kyllähän noi jalankulkuvalot vilkkuu aina hetken ja varmaan riskejä ottamaton pyöräilijä pysäyttää vilkkuviin sen sijaan, että vedetään heti vaihtuville punaisille ja parhaimmillaan sitten vielä saadaan se samoilla viimeisillä keltaisilla tai punaisilla oikealle (tai vasemmalle) kääntymässä oleva kotilo konttiin. Kuormurin keulakoristeena ei ole kiva olla - vaikka olisi oikeassa, joka sekin on kyseenalaista kun vilkkuvilla painellaan risteykseen.
Mitä sä oikein selität, että isompaa pitää väistää?? Ja että pyöräilijä olisi ollut tässä väärässä. En nyt ymmärrä / jaa näkemystäsi. Samalla ontuvalla logiikalla lapsi on syyllinen, kun ei ehdi alta pois, kun auto ajaa vanhoilla keltaisilla...
Jossei joku täällä muista, vihreä valo antaa luvan lähteä ylittämään risteävää ajorataa. Sillä ei ole mitään väliä, vaihtuuko valo punaiseksi heti etupyörän laskeuduttua kanttarilta vai ei, joten nimimerkki oppesin spekulaatio "oikeassa olemisen" kyseenalaisuudesta on täysin perusteetonta.
Tuoko kevät lisää sunnuntaipostaajia foorumille vai miksi näitä isomman oikeutta kannavia tapauksia tuntuu olleen viimeaikoina niin paljon?
Välillä tuntuu, että vilkkuvat suojatievalot eivät ainakaan lisää turvallisuutta. Ne laukaisevat monella pyöräilijällä samanlaisen kirin kuin keltaiset valot autoilijoilla.
Eih. Ainakaan minä en kannata mitään isomman oikeuksia, mutta tervettä itsesuojeluvaistoa kyllä. Eli oikeuksista toki kannattaa pitää kiinni ja miksei vaikka tarvitessa käydä keskustelua autoilijoiden kanssa itse kunkin velvollisuuksista, mutta kun pyöräilijä ja auto ottavat yhteen, niin pippa tulee kyllä sille pyöräilijälle. Ei niin vaikeaa ymmärtää, eihän?
Jos en ihan väärin muista tuossa on nuolivihreä lisävalona autoilijoille, olisiko autoilijan harmaakaihi sumentanut näköä ja näkemättä olettanut nuolivalon palavan.
Eli toisin sanoen kannatat isomman oikeuksia. Uskoisin että melko harva on valmis tappamaa toisen ihan vaan siksi kun on isompi. Se on katsos sillä tavalla, että autoilija näkee päätään pyörittämättä lähes kaikki fillaristit, ja päätä liikuttamalla myös ne takaviistosta tulijat.
Omaa havaittavuuttaa voi pyöräilijä parantaa vaatetuksella tai valoilla, ja katsoa, että autoilijalle jää tuossa viimeisessä tapauksessa hetki aikaa reagoida.
Paitsi että muistat: https://goo.gl/maps/YcThdK7izfP2
Oli muuten eilen puutarhakadun pyörätie taas melkoinen parkkialue. Anttilan edessä (leveä suojatie ja rakennustyömaa) jakelu"ammatti"kuski oli kotteronsa lyönyt keskelle pyörätietä suojatien kohdalle ja samalla blokannut siirtymisen väliaikaiselle klv.lle. Ja jos tämä ei riitä, niin tietenkin taksikuski nämä "ammattikuskien" aateliaat oli lykännyt kotteronsa jakeluauton viereen oikealle puolelle (jalkakäytävälle) blokaten vähän lisää tilaa.
No ei siinä 100m eteenpäin seuraava jakeluauto blokkaa pyörätien.
Kiitokset vaan kohteliaisuudesta. Suurta neroutta tuon tajuamiseen ei tosiaan tarvita ja siksi hetkittäin hämmästyttääkin ihmisten into pitää jokaisessa tilanteessa oikeuksistaan härkäpäisestikin kiinni. Ite oon jo pikemminkin vanha käpy kuin jätkä ja ehkä siksi arvostankin tätä elämää aika paljon tarvittaessa väistääkseni liikenteessä väärin toimivaa. Mutta jokainen toimii miten tahtoo - luovutan tästä aiheesta.
Joopa joo, jotkut on niin vailla itsesuojeluvaistoa, että juoksevat myös puukon ja luodin eteen. Mitäpä tuosta, autolla saat tappaa vapaasti.
Pitäisikö nyt selvyyden vuoksi kerrata mitä omista oikeuksista kiinni pitämisellä tarkoitetaan. Uskoisin suurimman osan jakavan tämän käsityksen. Tarkoitus on vain ajaa sillä oletuksella, että kaikki osapuolet noudattavat yhteisiä liikennesääntöjä . Tämä pyritään vielä osoittamaan selkeästi omalla määrätietoisella toiminnalla. Säännöt on tietenkin itse tunnettava. Eivät ne vaikeita ole. Jokainen jättää kuitenkin itselleen sen viimeisen mahdollisuuden väistää. Kukaan ei aja härkäpäisesti rekan alle vain siksi että on oikeassa. Poikkeustilanteissa, kuten esim. ruuhka tai muu häiriö, joustetaan tilanteen mukaan. Tämä siksi, että kenenkään ei tarvitse enää tulla kertomaan, että autoon tormääminen sattu, joten ei kannata pitää kiinni oikeuksistaan. Oikeusksistaan kiinnipitäminen ei tarkoita alle ajoa.
Henkisten vaurioiden syntyminen edellyttäisi henkistä elämää, sitä on esiintynyt useilla ammattiautoilijoilla, jotka ovat olleet osallisena kuolonkolarissa, mutta ilmeisesti jäänyt joillain pyöräilijöilläkin puhelinpylvään tasolle - eikä sitäkään liene vaikea ymmärtää.
Pippa paranee kun äiti puhaltaa siihen, mutta autoilijan päätyminen työkyvyttömyyseläkkeelle on vaikeampaa ja kalliinpaa parantaa.
Olihan puutarhakatu täynnä käveleviä idiootteja, reilut kymmenen ei ihan kantaväestön näköistä kävelijää jolkotteli pyörätiellä. Soittokellokin siinä rytäkässä hajosi ja joutui verpaalisesti käskemään kävelijöitä siirtymään kävelytielle. Ja oli siihen yks linjuri jäänyt odottamaan turisteja(kai) heti työmaan jälkeen ettei vaan olisi liikaa tilaa kulkea. Siirsi kyllä romuaan, kun näytin että hän on "hieman" tien tukkona. Ja yks bemarikuski ei tainnu tykätä (siihen malliin romuaan "revitteli"), kun joutui ajamaan perässä Lapintien siwan kohdalta Tammelan puistokadun puoleen väliin.
Omasta mielestäni kirjoituksen sananmuodot ovat melko suuressa roolissa moneen ongelmaan liikenteessä. En nykyään edes oleta että muut noudattaa kaikkia sääntöjä, sillä tietyissä tilanteissa niitä ei useinkaan noudateta. Tärkeintä vain on ettei aiheuteta vaaratilanteita itselle tai muille, säännöt on vain apuvälineenä ennustettavuudelle. Sääntöjä vain ylikorostetaan ja turhan paljon oletetaan että niitä aina sataprosenttisesti noudatetaan ilman virheitä. Käytännössä kuitenkin me kaikki teemme virheitä, ja sitä olisi hyvä korostaa liikenneopetuksessa sääntöjen pilkuntarkan noudattamisen sijaan. Varmasti jo tunnin sisällä kaupungissa ajaessa olet onnistunut rikkomaan useampaa sääntöä jollakin tasolla, tai vähintään ärsyttämään useita tiellä liikkujia.
Mutta olen kyllä hyvinkin samoilla linjoilla siitä että omalla ajotavalla pitää näyttää omat aikeensa. Jarrutusvaran olen kuitenkin yrittänyt aina jättää, kun auton kylkeen en halua oikeassa ollessaankaan ajaa. Muutaman kerran olen kyllä säikäyttänyt autoilijan, eli jarruttanut juuri ennen auton kylkeä, ja siis osittain opetusmielessä. Onpahan sitten autoilijalla taas kerrottavaa kotona kun 100km/h ajanut fillaristi yhtäkkiä materialisoitui auton kyljen viereen ja sokaisi kirkkalla valollaan kuljettajan. Ehkä kyseinen kuski muistaa hetken aikaa varoa vähän enemmän fillaristeja... enää 9999 paikallista törttöilijäkuskia opetettavana tuon jälkeen.
Tampereella Ratinan sillalla eteläpuolen rinnakkaisella pyörätiellä ja jalkakäytävällä vastaani tuli kolme pyöräilijää. Viimeisenä ajanut pyöräilijä lähti ohittamaan edellään ajavia vasemmalta samaan aikaan, kun itse olin melkein ensimmäisen kohdalla. Tämä ohittaja koukkasi minut nähtyään menosuuntaansa nähden vasempaan reunaan eli sinne jalankulkijoiden puolelle ja minä sitten ajoin näiden vastaantulevien välistä. Oli kyllä kiva ohitus, kun ei yhtään katsota tuleeko vastaantulijoita. Näkyvyys suoralla tiellä ei ainakaan pitäisi olla ongelma ja aurinkokin paistaa sivusta eli ei sekään häiritse näkemistä. Ja bonuksena tilanteessa oli lapsi turvaistuimessa tällä ohittajalla. Ei paljoa arvosteta lapsen turvallisuutta!
Toisaalla kaupungissa tuli pariin otteeseen vastaan rinnakkain ajavia, jotka eivät paljoa väistelleet muita kulkijoita. Ihanan itsekästä ja vaarallista... Jalkakäytäväpyöräilijöitä oli kanssa liikenteessä runsaasti.
Katseen vangitsijoita bongattu!
Saattaa haitata keskittymistä vaan ajamiseen ja liikenteen seuraamiseen.;)
Yksi mitä en ole vielä ymmärtänyt on nämä vastaan kävelevät jotka eivät lainkaan jätä marginaalia fillaristille. Tällä viikolla viimeksi vetänyt parin sentin marginaalilla kun ei kaksi kävelevää ihmistä meinaa leveälle klv:lle mahtua niin että fillaristille jäisi johonkin rakoon sopiva aukko.
Järvenpäässä tänään olin tulossa kohti kävelevää äitiä, jonka kaksi lasta ajoivat appareilla varustetuilla pyörillä. Poika ajeli vähän äitiään edellä ja tytär parikymmentä metriä edellä. Kaukaa näin, että lapset vetävät kelvillä siksakkia, joten n. 50 m ennen kohtaamista kilautin ensimmäisen kerran. Olin kilkuttanut kelloa 4 kertaa siihen mennessä, kun olin enää alle 10 metrin päässä pojasta. Tuo lihava elämäänsä kyllästyneen oloinen äiti ei tehnyt pienintäkään elettä ohjatakseen lapsiaan reunaan ja juuri kun tulin pojan kohdalle hän kurvasikin suoraan eteeni. Jouduin käytännössä pysähtymään ja pyytämään tietä, jolloin pääsin pojasta ohi. Kun pääsin tytön kohdalle sama toistui, eli tyttö kurvasi suoraan eteen, kun olin ohittamassa.
Mikä ihme siinä on, ettei jälkikasvulle edes yritetä opettaa liikenteen perussääntöjä? Meillä oltiin poikien kanssa hyvin tarkkana siitä, että aina pysytään oikeassa reunassa.
Otti niin paljon päähän, että otin suunnan kohti Keravaa. :D
Ratinan työmaalla(tai missään) ei paljon ilmoitella, kun klv katkaistaan työmaantakia, vaan merkit on vasta kohdassa mistä klv on katkaistu.
Usein vastaavissa tilanteissa käy päinvastoin. Isä tai äiti ryhtyy huutamaan murikkamaisella komentoäänellä lapselleen ohjeita, vaikka tämä ajaa ihan siististi laidassa eikä mitään ongelmaa ole.
Suunnan ottaminen kohti Keravaa on useimmissa tilanteissa toki oikea ratkaisu.
Työmatkapyöräilen Vantaajoen rantaa; siellä on kohta, missä ajetaan sillan ali ja samalla väylä kaartuu oikealla. Vastaan tulevilla TMT-kuskilla on tapana oikasta oikean puoleiselle reunalle. Tämän vielä menee, kun tiedän kohdan ja TMT-kuskien tavat, mutta silloin tilanne muutuu jännäksi kun samassa kohdassa minut ohittaa joku TMT-kuski.
Jos tulee TMT-kuskien yhteentörmäys, niin en kyllä jää auttamaan. On ihmiskunnan geeniboolin kannalta parasta, ettei kumpikaan TMT-kuski siirrä geenejään eteen päin.
Ikävä tilanne, mutta ihan ilman sarvia ja hampaita: miten lapset saa pysymään oikeassa reunassa tilanteessa kuin tilanteessa? Omillani (2,5- ja 5-v.) ainakin pyörä lähtee herkästi kääntymään katseen suuntaan, ja muita pyöräilijöitä lapset katselevat kiinnostuneina. Vaikka opastan, keskustelen, ohjeistan ja pyöräilytilanteessa muistutan, en luota siihen että lapset pysyisivät oikeassa reunassa kaikissa tilanteissa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.