https://derailleurhanger.com/manufac...r-xlt-2006-08/ Jos on oikea... Alle minuutin haku. Noilla spekseillä sitten voit hakea muualta/Euroopasta halvempaa.
Printable View
https://derailleurhanger.com/manufac...r-xlt-2006-08/ Jos on oikea... Alle minuutin haku. Noilla spekseillä sitten voit hakea muualta/Euroopasta halvempaa.
https://soshanger.com/D44-derailleur-hanger-JAMIS
173 on siis derailleurhanger.comin oma katalooginumero, D44 on korvakevalmistaja Pilon numero ja jos esimerkiksi Marwin luettelosta löytyisi oikea korvake, se on siellä Marwin omalla numerolla:D
PS Tuo korvake näyttää sen verran erikoiselta että toista melkein samanaista tuskin on. Muutenhan näiden kanssa saa olla tarkkana, ellei ole tarkkaa tietoa oikeasta mallista (eli esimerkiksi pyörävalmistajan osanumeroa), sillä erot voivat olla häkellyttävän pieniä, esim. joku kohta on toisessa kovera, toisessa kupera ja kolmannessa ehkä suora...
Noita korvakkeita on aivan liikaa. Olisi ollut joskus hyvä saada edes jonkinlaista standardia. Eiköhän rungonvalmistajat olisivat voineet sopeutua siihen.
Kiitos . Harmi että menee noin haastavaksi löytää oikea …
Mitä tarkoitat? Eikö nuren ehdottama (ja minunkin linkistäni löytyvä) ollutkaan oikea?
https://www.marwi-eu.com/fi/gh.php
https://pilo.co.il/derailleur-hangers-new.html
Näistä, samoin kuin edellisistä, voi hakea oikeaa mm. kiinnitystavan (eli kummalle puolelle dropoutia), ruuvien lukumäärän, sisemmän osan muodon ja sen onko korvakkeen rei'issä kierteitä vai ei perusteella hakea mahdollisesti oikeita - ja sitten vain silmä tarkkana vertaa omaansa kuvaan.
Ja jos ei sittenkään ihan ole varma, voi tehdaä niin kuin kehotetaan eli ottaa kuvan omastaan ja lähettää sen asiantuntijan nähtäväksi.
Hankalaa, kieltämättä, muttei silti toivotonta...
Kyllä tuo nuren ehdottama näyttää oikealta , siinä mielessä menee vaikeaksi, että ei löydy kun muutamasta paikasta tuota korvaketta. Kiitos tuosta linkistä . Tuota marwin sivua olen selannut ja sieltä en ole löytänyt .
Mulla on portuglista muuttopyöränä tuotu soul volcano ja siinä on linkin mukainen korvakko. Onkohan jossain muussa vastaavaa kun tänään piti väännellä korvaketta suoraks niin se on lopun alkua.
https://www.soulcycles.com.br/ganche...o---krakatoa/p
^ Brasilialainen pyörä ja brasiliainen vaihtajankorvake:eek: Voisi sanoa että eksoottisen pyörähankinnan riskit materialisoituivat! Mutta tuleehan paketti Brasiliastakin - tai kirjeenähän korvake tai kaksikin kulkee.
Siis luulisin että joko soulcycles tai gantech https://www.gantechgancheiras.com.br...S~Linha-Polida suostuisi pienenkin kaupan takia vaivaa näkemään ja myymään korvakkeen kaukaiseen ja eksoottiseen Suomeen.
PS Tunnustan oitis etten edes yrittänyt hakea korvaketta Pilon tai Marwin luetteloista. Jos tai kun korvake on uniikki eikä samanlaista löydy tunnetumpien merkkien ja maailmalla yleisempien mallien pyöristä niin ei ole todennäköistä että niitä kannattaisi Israelissa tai Tsekeissä ruveta tekemään.
Näinhän se on. Tuo Marwi oli hyvä vinkki mistä näitä korvakkeita voisi katsella.
Olisko jollakulla jo valmiiksi tieto mitkä laakerit DT:n XD rätsettivapariin?
Moi! 105 takavaihtajan kanssa häikkää, osaisikohan joku auttaa?
Takavaihteet alkoivat tahmata, joten tsekkasin vaijerin kunnon: oli päässyt rispaantumaan vaihtajan päästä. Nipsaisin poikki, sain ujutettua vanhan pään vaihtajasta ulos ja pujottelin uuden vaijerin sisään. Ongelma on, että vaihtajasta ei kuulu naksahdusta pienemmälle vaihteelle (isommalle rattaalle, isosta kahvasta) vaihtaessa. Eli vaijeri kyllä kiristyy isosta kahvasta painaessa, muttei tartu kiinni ja kliksahda paikoilleen, vaan palautuu aina pienimmälle rattaalle. Molemmat vaihtajan kahvat (pienempi ja suurempi) palautuvat normaalisti paikoilleen, mutta minkäänlaista naksahdusta ei kuulu.
Vaihtaja on mallia RS505, eli nestejarrumalli. Vaihtaja toimi moitteettomasti kunnes vanha vaijeri antoi periksi. Täten en jaksa uskoa minkään muun osan antaneen periksi vaijerin vaihdon aikana.
Mikä voi olla vialla? Voiko vaijeri olla jotenkin väärin asennettu, jolloin se ei nappaa johonkin kynteen kiinni? Kyseisessä mallissa vaijerin läpivienti on kylläkin erittäin yksinkertaisen oloinen ja nähdäkseni tein sen oikein. Vai voiko olla että vanhasta vaijerista irtosi joku rihma, joka nyt estää kiinnittymisen? Entä voisiko kyseinen laitos olla niin tahmainen, ettei kynsi enää nappaa kiinni? Auttaisiko tällöin vaihtajan puhdistus CRC:llä / WD40:llä ja voitelu perään? Vai pitäisikö kokeilla jotain ihan muuta? Kuinka itse lähtisit ongelmaa taklaamaan?
Kaikki apu on tervetullutta! :)
Kuinka kireälle kuitukeulan emäputken sisään tuon expanderin uskaltaa kiristää, onko kokemuksia? Googlettamalla löytyy kaikkea 5-8 Nm väliltä.
Tässä linkissä kaveri vetää sen 8 Nm kireyteen mikä kuulostaa aika kovalta. Ja myös ohjainlaakerin hän kiristää momenttiavaimella? Itse olen kiristänyt sormituntumalla, niin että välykset poistuu, ja ihan pikkasen siihen päälle. :) Olisko ehkä 2 -3 Nm maksimissaan.
https://www.youtube.com/watch?v=_R9XwPMw2WA
Expanderin saa kiriä ainakin mun mielestä ihan kunnolla kiinni, jos se on riittävän pitkä ja muutenkin kunnollinen.
Laadukas ohjainlaakerikin kestää aika paljon päittäisvoimia. Itse olen kirinyt käsivaralla niin, ettei ohjaus ainakaan jäykkene yhtään. Sellaisia vanhempia kuulalaakereita ei kyllä kärsi kiriä yhtään liikaa.
Trekissä merkitty 9-10 Nm expanderillle.
Omassa keulassa kävylle annettu momentti oli 8nm eli aika tiukalle niitä voi vetää riippuen kävyn pituudesta ja ohjainputken seinämäpaksuudesta. Toki kannattaa tsekata runkovalmistajan ohjeistus.
Itse ohjainlaakerit on viistokuulalaakereita, jotka kestää hyvin esijännitystä, esim. omassa pyörässä ohjemomentti on 14nm. Hyvä nyrkkisääntö on kiristää sen verran, että ohjaus alkaa tuntua vähän tahmealta ja löysätä siitä hieman (45°-90°). Toki kannattaa referoida ohjekirjaa tässäkin.
Laitetaas tähän ratkaisu jos joku etsii samaa myöhemmin. On kyllä Shitmanon laatu laskenut paljon jos tuollainen purkkaviritys tulee suunnittelusta ulos. Ei tuo jousi tuossa pysy sitten millään. Ajattelin ihan periaatteesta saada tuon toimintaan ja kaivan jostain suurennuslasin ja dremelillä kolo tuohon ulokkeeseen.
https://i.ibb.co/QMqHpBS/Jousi.jpg
Miksiköhän expander täytyy kiristään niin tiukkaan, expander vain säätää ja kiinnitys stemmillä?
^Extralite UltraStar puree tiukasti kiinni ja en vieläkään käsitä miksi pitää kiristää apinan raivolla?
Ne jotka ajaa fillarilla, varsinkin kunnon patikkoa, laittavat pitkän expanderin ja vetävät sen kunnolla kiinni. Tuo tukee kaulaputkea ja estää stemmin luistamisen.
Sit jos tykkää mitata kalavaakalla painoja ja ripustaa pyörän seinälle, niin expanderi kannattaa ottaa pois stemmin asennuksen jälkeen.
^Ja sitten niitä jotka tekevät kompromisseja, jättää expanderin paikalleen ja ajaa! Ihmettelen kylläkin että mihin se stemmivoi valua, ei yli 40v uran aikana moista ilmeentynyt.
Elekää nyt hyvät ihmiset riidelkö, minä vaan kyselin neuvoja että kuinka kireälle sen uskaltaa vetää. Vanhana metalli-miehenä vaan tykkään käsitellä kaikki kuituosia varovasti. Siis jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Ja nyt aamulla kiristin expanderin 7 Nm kireyteen ja sen jälkeen säädin ohjainlaakerin. Niin nyt se expanderi puri hyvin kiinni, eikä lähtenyt luistamaan siellä putken sisällä. Eli ongelma ratkaistu, ja kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. :)
Niin siis sen vuoksi tuo on tärkeä juttu, että pitää tajuta expanderin tehtävä nykyaikaisissa keveissä kuitukeuloissa.
Se tukee kaulaputkea sisältä päin. Tuohon kun stemmin kirii päälle, niin paketti on yhtä puuta ja saa ajaa fillarilla vaikka sinne valtaojaan. Niskat katkeaa ennen mitä kaulaputki pettää.
Itsellä leikkaantui edellisessä pyörässä kaulaputki stemmin alapinnan kohdalta puoliksi poikki, onneksi oli ylämäen väännössä kun tanko antoi periksi.
Tämän jälkeen käyttänyt pitempää expanderia, sellaista joka ulottuu stemmin molempien kiinnityspisteiden alapuolelle. Jos nyt ei muuta tuosta saa, niin mielenrauhaa.
Syytä tuohon en tiedä, saattaa olla yksi edellisvuonna tapahtunut routakuoppaan ajo, josta se lähtenyt pikkuhiljaa kitkuttamaan rikki.
Muutoinkin parina viime vuonna takaisinkutsuja on ollut ainakin Factorilla ja Spessulla kaulaputki/expander syystä ja Canyonilla ja nyt Trekillä ohjaamon osalta. Nämä nyt on paikkoja joissa ei oikein ole suotavaa, että jokin pettää.
Vähän tuntuisi siltä että materiaalivahvuudet ja uudet ohjaamoratkaisut tehty liian pienellä toleranssilla.
Porukka on vaan dorkaa.
Spessun takaisinkutsu johtuu 99% varmuudella siitä, että stemmin ylä- tai alapuolella on ollut kaamea kasa spacereita. Siihen päälle +100kg kuski, jenkit ja routakuoppa. Kaamea korvausvaade on valmiina.
Spessussahan on vakionakin 50mm expanderi, eli oikein asentamalla tuon kanssa ei takuulla olisi ollut ongelmia.
Mutta joo. Onhan siellä kaulaputken sisällä ollut joissain malleissa jo todella pitkään liimattuna alumiininen insertti. Tuo kohta on vaan hazardi alkaa kokeilemaan kevennyksiä.
Niin joo ja osan voisi laittaa levyjarrujen piikkiin. UCI unehti nostaa painolimittiä levyjarrujen tulon jälkeen. Tuon osien kestävyyden vuoksihan se limitti alunperin laitettiin.
Stigmata-omistajien faceryhmässä varoiteltiin myös Eastonin stemmeistä. Niissä on niin iso reikä, että stemmi voi aiheuttaa kurtun kaulaputkeen. En osaa sanoa, kuinka paljon pitää (yli)kiristää, että niin tapahtuu, mutta kuulemma esim. Spessu ja Merida kieltää käyttämästä isoreikäisiä stemmejä kuitukeulojensa kanssa.
Tämä tuli eteen just, kun olin ajatellut, että kokeilen Eastonin flare-tankoa ja kun Zippin stemmin kanssa testatusti kuitutangot mulla joko pyörähtelee tai hajoaa ylikiristämisestä, niin olin aikonut myös stemmin vaihtaa Eastoniin.