Toimii. Mulla on ollut vuosia aina talvikaudella muutama lämmitin repussa mukana ja aina on lämmennyt kun on ollut tarvetta. Kattoo vaan, että se pussi missä se lämmitin on sisällä pysyy ehjänä siihen asti kunnes sitä tarvitsee.
Printable View
Noita oli poistossa kesällä, ostin pienen kasan mutta olisi pitänyt enemmän ostaa. En ole vielä kokeillut, joku kikka taitaa olla että jos sen pistää takaisin johonkin ilmatiiviiseen tms niin voisi käyttää toisenkin kerran.
El-Carpa, kyllä pääkaupunkiseudullakin osaa olla kylmää ja kosteaa.
Kertokaas kokeneemmat, kun pidempää maantielenkkiä (yli 1,5h) pakkasella polkiessa alkaa kylmä puskemaan hikoilun jälkeen selkään ja hiukan reisiinkin, niin kannattaako koittaa lähteä ratkomaan asiaa kevyemmällä varustuksella joka vähentäisi hikoilua vai lisäämällä vaatetusta. Alkuun siis aina tulee vilu kun lähtee ulos, mutta kun lämmöt saa päälle, niin hetken on erinomainen olo. Pidemmän päälle tulee aina kuitenkin vilu. Perusvarustuksena vaipattomat paksummat pitkät housut, joissa alla joko vaippakalsarit tai kesäbibsit, verkkopaita, ohuehko merinopaita ja siinä päällä castellin paksu softshell. Tuossa takissa on hieman ohuempi ja hengittävämpi selkä joka voi olla kylmettymisen juurisyy. Olen tuossa päällä pitänyt myös vanhaa, hieman isoksi jäänyttä Castellin muovipussin oloista tuulitakkia, joka hetkeksi parantaa tilannetta, mutta ei sitten hengitä enää ollenkaan. Pyrkisin ideaalitilanteessa siihen että kerroksia olisi mahdollisimman vähän, kun jokainen kerros tuntuu ahdistavan liikkumista lisää.
Olisiko pk-lenkkitehoilla (aika vaikeaa ylläpitää nastoilla ja jäisellät tai lumisella tiellä) siis ideaali talvella lähes tulkoon hikoilun minimointi vai suosiolla vaatetta reilusti päälle ja antaa hien valua. Maastolenkeillä ovastaavaa ongelmaa ei ole ollut kun omat lämmöt pysyvät jatkuvasti kovina ja pysähtyessä voi lattaa suosiolla taukovaatetta päälle.
Älä ainkaan päällimmäiseksi pistä mitään missä on kalvo tai mikä yhtään pitää vettä.
Yksi paras oma setup ainakin metsässä oli sellainen että ensin tekninen merinovillainen alupaita. Sitten oikea villapaita (tai pari riippuen pakkasesta) ja sen päällä tuulen pitävä erittäin ohut juoksutakki missä ei ole mitään kalvoa vaan vain tiheä kudos.
Villa on suhteellisen lämmintä märkänäkin eikä villapaitaan sitoudu niin paljon vettä kuin teknisempiin materaaleihin.
Hyvin on Gore-Tex hengittänyt pakkasilla eikä paita ole ollut sen hikisempi lenkin jälkeen kun kalvottomalla takilla.
Minä olen käyttänyt läpi vuoden Enduran singletrack takkia. Ja pakkasella sen alla Fjällrävenin ohut toppaliivi. Ja paitoja pari kipaletta toki myös.
Vois tietysti testata jotain hengittävääkin. Että huomaanko mitään eroa. :)
Jos takki on lenkin jälkeen märkä tai jäässä niin syyttäisin sitä ettei hengitä tarpeeksi. Itsellä paksu Catellin Transition 2 softshell takki ja se ei oikein sovi mihinkään missä tulee hiki.
GORE-TEX Infinium on hyvin hengittävä päälliskerros talvella. Sitä löytyy usealla eri paksuudella ja pakkasilla toimii paksuin. Itsellä yläkerrassa 0°C alaspäin n. -15°C kieppeille asti alla Sportfulin merinoaluspaita ja takkina Sportful Fiandre Warm Jacket. Siitä kylmempään lisään alle toisen merinopaidan. Takin huono puoli on ihonmyötäisyys kovalla pakkasella, jolloin pitkällä maantielenkillä viima alkaa tuntua vatsan seudulla. Maastossa ei tuota ongelmaa. Housuina Sportful Infinium bibtight ja 0 - -15°C päällä overshortsit. Siitä kylmempään laitan Chiba Softshell housut bibsien päälle.
Tää varustus toimii ajossa. Pidemmille tauoille pitää olla taukotakki erikseen.
Ei pakkasella kalvotakkeja, mielummin jokin edestä viimaa pitävä. Gore ja vastaavat märkien kelien takkeja kun alla korkeintaan jokin ohuehko pitkähihainen.
Viimeksi oli käytössä Lidlin talviajotakki, edestä tuulensuojaus ja takaa hengitti, tuollaisiin -15° oli todella toimiva kun aluspaita ja Polarin ohut fleece alla. Tais kustantaa vajaa 30€ ja muutaman vuoden kesti, talviajossa ihan turhaa brassailla merkkivaatteilla.
Just noin. Minä olen ajellut nyt kovimmat pakkaset takilla josta menee puhallus suht helposti läpi. Alla yksi tekninen ja paksu acliman merinoverkko. Makea fiilis, kun aluspaidat kuivavat hikoamisen jälkeen.
Vähän tullut siihen tulokseen, jotta pakkasilla se hengittävyys on melkein tärkeämpää mitä lauhemmilla keleillä. Sitä lämmittävää ja kastuvaa kerrosta on enemmän. Jos aluspaidat kastuu kunnolla, niin ei oikeasti ole enää kivaa.
Tämä.
Takissa on hyvää myös olla tuuletus vetskareita joiden avulla voi säätää lämmön määrää. Kun alkaa tulla lämmin niin räppänää auki ja matka jatkuu, eikä tarvitse alkaa jumppaamaan välikerroksia pois päältä. Tämä koskee muitakin kuoriasuja, oli niissä kalvoa tai ei.
Toiset saa Gore-Texin toimimaan pakkasilla, toiset ei. Hikoilun määrä ja välikerrokset vaikuttaa lopputulokseen ja siksi näkemyksiä on puolesta-vastaan. Olen käyttänyt Gore-Tex kalvollisia asuja eri tarpeissa ja oppinut toimimaan niiden kanssa, vaatteiden kanssa olen minimalisti eli mahdollisimman vähän valikoimaa kaapissa joten joka kelille ei valita optimaalista kuoriasua vaan paras kompromissi jonka kanssa mennään kaikissa keleissä välikerrosta muuttamalla.
Tästä olen samaa mieltä. Minua alkaa ahdistaa se vaihtoehtojen määrä. Että jos pistänkin tämän paidan, niin pitäisikö sen kanssa olla tämä takki? Tai jos otankin tuon takin, olisko sen kanssa sitten tämä toinen paita? Hmm, nyt on hiukan lämpimämpää kuin viimeksi, mutta toisaalta nyt tuulee enemmän. Ja tätä rataa.
Naulakossa kun roikkuu vain se yksi Enduran takki, niin elämä on paljon helpompaa. :)
Talvella on käytännössä aina päällä samat kamat. Acliman ohut merino, paksuhko fleecepaita ja Enduran singletrack takki. Ja kun pakkanen kiristyy n -15 asti niin lisätään se Fjällrävenin toppaliivi sinne takin alle. Ja hyvin pelasi -24 pakkasilla asti.
Kiitos paljon kommenteista. Pitää lähteä kokeilemaan eri variaatioita. Sain googlailemalla selvitettyä että tuo takkinin on Castellin Mortirolo 3, kun itse pesulapusta tuo ei selviä. Pitää koittaa noilla etupuolen vetskareilla vaikuttaa hengittävyyteen edessä, kun takaa se mielestäni kohtuullisesti hengittää. Ja ehkä hieman paksummalla kerrastolla ilman sitä muovipussitakkia siinä päällä, vaikka mukavasti se lämmin ilma tuossa välissä alkuun pitääkin lämpimänä. Toisaalta voisin koittaa maastopyöräilyssä käyttämääni Patagonian kohtuullisesti hengittävää Dirt roameriakin. Tuo on hupullinen malli, mutta ehkä siihen huppuun ei kuristu talvinopeuksilla.
En itsekään goretexiin oikein uskonut ennen kuin satsasin Arcteryxin goretex-pro kuoreen talviulkoilua varten. Tuo on käsittämättömän kevyt ja oikeasti hengittää, verrattuna vanhaan northfaceeni. Tuosta innostuneena uskalsin sijoittaa myös Assoksen parempaan RS sadetakkiin, jolla silläkin pystyy ihan oikeasti polkemaan oikeasti lenkkiä keväällä, syksyllä ja juhannuskeleissä. Sen ongelma on vain ettei se oikeasti pakkaudu takataskuun. Eikä sen alle mahdu talvikerrastoa. Veikkaan että tämäkin ongelma ratkeaisi satsaamalla Assoksen talvitakkiin, mutta minun talvipyöräilylläni ei oikein viitsisi.
^ Mitä ihmettä teet kesällä sadetakilla? Oma vahva kokemukseen perustuva mielipide että goretex toimii mainiosti ulkoillessa muttei ainakaan reippaassa pyöräilyssä, tietty että jos sähköisellä polkematta niin mikäs siinä...
Kesällä sataa ulkona, sisällä näppiksen ääressä harvoin pääsee kastumaan.
Mortirolo on tosi hyvin hengittävä takki, vastaa mielestäni tuota omaa doubleespressoa, mutta on selvästi kylmempi. Siitä tulee höyry läpi ja kun pinnalla on jääkylmä muovikalvo, niin siihen väliinhän se jää tulee. Jos takki on tarpeeksi iso, niin sopivasti lämmikettä alle. Paksu merinoverkko toimii kylmällä.
Kylmällä maantiellä/kelveillä ei oikein pärjää ilman mitään tuulisuojaa, vaikka vaatetta olisi paljon. Kannattaa laittaa hyvä liivi päälle. Esim castellin perfetto tai vastaava toimii. Vähän paksumpaa kamaa ja tuokin hengittää. Liivin kanssa säätely on kanssa helppoa. Jos aluspaita alkaa kastumaan, niin nopsaan liiviä ja takin sivuvetoketja auki.
Mutta siis tuo Mortiloro vaatii enemmälti lämmintä fleeceä/merinoa alle. Se on aika puhtaasti syystakki.
Koheltaja, höpöhöpö! Tuskin sinäkään niin sokerista että pienessä kesäsateessa sulat. Toisaaltaan, näppiksiäkin saa vedenkestäviä ;-))
Minä en tykkää vesisateesta pätkääkään, en heinäkuussakaan. Käytän sateella sadetakkia vaikka olisi 25 astetta lämmintä. :)
Juu, tulee hiki ja paita kastuu. Mutta se kastuu kehon ylilämmön takia, ei taivaalta tulevan sateen takia. Ja minulle sillä on vissi ero.
^Maku ja yksilöllisyys seikkoja. Jos sade yllättää lenkillä niin itse mielummin kastun kuin hikoilen. Toisaaltaan, en ole muutamaan vuoteen lähtenyt lenkille jos sateenuhka +50%, vanhemmiten tulee mukavuutta rakastavaksi.
^Jokainen tyylillään. Itse en anna sään määrittää ulkona liikkumistani en ainakaan niin että katsoisin sääennustuksista millainen keli on myöhemmin tulossa. Sadeuhka ennustuksia en ole koskaan katsonut. Eikö ulkona liikkuminen mene hankalaksi jos ennustusten perusteella astuu ovesta ulos.
^ Miksi menisi? On muitakin ulkoilumuotoja kuin pyöräily jos et ole huomannut. Sadesäällä voi lähteä kävelemään goretexissä eikä tule lainkaan hiki.
Miksi pitää ihmetellä jonkun valintoja pukeutumiseen? En minäkään kaikkien tekemisiä ymmärrä mutta en tuo sitä esille siitä syystä koska ei ole yhtä ainoaa tapaa tehdä asioita, joskus voi jopa oppia jotain kun menee oman boxin ulkopuolelle. Jos joku kokee sade-, tai GT asun tarpeelliseksi sateella niin se on hänen valinta, samoin ulkoilu tai pyöräily ilman sadekamoja. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa.
Lue viestini uudestaan. En puhunut pyöräilystä vaan ulkoilusta. 50% sateenuhka ei tarkoita sitä että sateella lähdetään ulkoilemaan. En jätä ulkoilematta pyöräilemättä tai kävelemättä sen takia että 3 tunnin päästä on 50% sateenuhka. Ylipäätään en katso sääennustuksia edes kerran viikossa. Minun mielestäni pyöräily ja liikkuminen ulkona menee liian vaikeaksi jos sitä tehdään sääennustusten mukaan. Paitsi jos Pekka Puota jotain sanoo niin se pitää paikkansa.
Kalvojen ominaisuudet voi olla mitä vaan, mutta jos ilman suhteellinen kosteus lähentelee 100% niin kuin meillä usein, niin sinne on vaikea mitään kosteutta lisää punkea. Mutta itse kovasti hikoilevana olen todennut samoin, että kalvottomat mutta tiiviit kankaat ovat parhaita. Saman kertoi aikoinaan urheilukoulun valmentaja oliskos ollut Latviasta, että ovat siirtyneet takaisin old school systeemin.
Tämän ketjun herättämänä testasin pari kertaa tuota hyvin hengittävää hiihtotakkia. Metikössä kaikki meni hyvin, mutta maantiellä tuli kyllä vilu. Lähdin suoraan lenkin jälkeen hakemaan postista pakettia, niin nappasin kotoa tuuliliivin päälle ja repun selkään. Niin siinä tuli hyvä testi maastopyöräilyn ja maantiepyöräilyn vaatetarpeista näin talvella. Kahdeksan astetta oli pakkasta. :)
Fjällrävenin G1000 kesätakki kyllä kaapista löytyy, mutta se on pyhitetty kirkonkylällä käynteihin. Pitäisikö sitä vaikka testata joku kerta. :)
Kovalla ja kuivalla pakkassäällä kannattaa varsinkin pitkillä lenkeillä antaa villalle mahdollisuus. Siis niin, että ylävartalossa on pelkkää villaa. Ajoviima puhaltaa läpi ja alkuun saattaa tuntua vähän viileältä, mutta kun kroppa on lämmennyt, on olo mukava. Hiki haihtuu sitä mukaa pois kun sitä tulee, eikä vaatteet merkittävästi kostu. Suosittelen ainakin kokeilemaan! Omasta kokemuksestani tuo on miellyttävin ratkaisu. Parempi kuin vaikkapa villapaitojen päälle puettu etupuolelta tuulisuojattu ajotakki. Kalvotakki on omasta mielestäni huonoin ratkaisu. Ja toistetaan vielä, että tämä siis nimenomaan kunnon kuivalla pakkassäällä.
No juu.
Tänään sitten pistin Enduran kalvotakin lähteissä päälle. Ja kylläpä tuntui kotoisalta. Jotenkin se täydellinen tuulenpitävyys on mulle tärkeätä.
Oliko joku pyöräteiden kuntoa käsittelevä topic olemassa, vai onko se haihtunut?
Mutta viime viikolla muuten aurattiin ekakerran Tampereen Hankkiolla nuo katujen kävelytiet. Joku teollisuusalueiden hoitoluokka taitaa olla auraus kerran kuukaudessa. :)
Tiekkö tuolla Nekalassa on teollisuusalue ja kaksi rautakauppaa niin hoito on erinomaista sepelimatto vedetään joka päivä vahva kerros ja se Caverion piha on myös ykkösluokkaa.
Yksi köyhempi firma on myös siellä ja siellä on 3 litran sepeli ämpäri riittänyt koko talven :cool:
(vanhan muistin mukaan tää sepelit on vappuna vielä kun ei silloin oo enään kiire)
Palkanmaksaja on sama kuin ennenkin, mutta nyt se komensi mut töihin tuonne Kaukajärven taakse, ja sinne olen ajellut pyörällä töihin. Onneksi nyt aurattiin oikoreitti Kaukajärven yli. :)
Mutta kävelijätkin menee siellä ajoradan puolella kun jalkakäytävät on yhtä lumivallia. Talliosakkeen kohdalla on hyvin aurattu, he varmaan hoitavat sen itse. :)
Katsoin aamulla ikkunasta ulos, että nyt on varmaan fiksumpaa lähteä läskipyörällä töihin.
Olihan se varmaan joo. Silti joutui paita märkänä työntämään pyörää kun avopaikoissa oli tuiskuttanut lunta varmaan 20-30 cm paksuudelta.
Koska halusin käyttää tuota aurattua reittiä Kaukajärven yli. Mitä ei tietenkään nyt oltu aurattu, mutta saipa hienon MTB-seikkailu fiiliksen kun työnsi Dudea lumimyräkässä järven jäällä :)
Yllätävän vähän oli lumikinosta Pirkkala Nekala välillä tänään ja paksu sepelimatto turvaa tien että ei oo tänä talvena tulllut mieleen nastakumit ... tänään oli pikkasen lauhempi keli kun alkuviikosta mutta sen edestä aamulla painoi 8m/sec vastaan
Unohdin sanoa että kylläpä oli läskillä hyvä ajaa nuo huonosti hoidetut tiet. Vähän nostin paineita lenkki-asetuksista, niin se itse ohjaavuuskin katosi täysin.
Mutta oli kyllä mukava, taidan ajaa lopputalven työmatkat läskillä enkä 29":llä.
Tänään muutama kilometri ennen kotia ketju luiskahti kammen ja rungon väliin. En saanut sitä millään takaisin, sillä muinoin alennusmyynnistä ostamassani 3-rattaisessa nelikanttikammessa, jossa nyt on vain 1 ratas Rohloff-napaa varten, on sen verran ulkonevat mummorattaan kiinnikkeet. Päädyin katkaisemaan ketjun mukanani olleella ToPeak-työkalulla. Pahaksi onneksi tappi lähti irti saakka, joten sain sitten taluttaa ja potkulautailla kotiin rasvainen ketju paljaassa kädessä. Vieläkin sormia kihelmöi pakkanen, vaikka siitä on jo useampi tunti aikaa. Kotona onnistuin työntämään saman tapin takaisin ketjuun Rohloff Revolver -työkalun ja kärkipihtien avulla. En olisi uskonut sen olevan mahdollista.
Aika rankka ralvi on ollut tähän asti, työmatkojen lisäksi ei juurikaan lenkkiä ole tullut ajettua. Kylmä ei haittaa niinkään, mutta tiet on niin huonossa kunnossa ettei oikein hotsita lähteä huvikseen ajamaan.
Yksi iso ongelma mulla on talvipyöräilyssä niin sanottu lumisokeus joka haittaa ikävästi hahmottamasta alustan kuntoa. Silmälasit kun on oltava päässä niin ei voi oikein käyttää mitään vaikkapa kellertäviä suojalasejakaan. Mites muut on ratkaisseet ongelmaa tai onko se edes muilla ongelmana ?
Kaiken tämän sohjon, mujun, röpelön ja puuron keskellä kaipasin tasaista ja rullaavaa alustaa. Ja löytyihän sitä! https://youtu.be/X8jKwOdEQ2c