Onkohan X-12 läpiakselin kiinnitys sama kuin ihan perus 12mm läpiakselin?
Printable View
Onkohan X-12 läpiakselin kiinnitys sama kuin ihan perus 12mm läpiakselin?
^Akseleissa ratkaisee pituus ja kierteet...
Alkanut 9v. maasturin vaihteisto (slx sl-660 vaihdinvipu ja XT RD-770 takavaihtaja) kiukuttelamaan pahasti kun vie ulos isommalla pakkasella.
Noin 5-10min ulostulon jälkeen alempi vaihdinvipu (millä nostetaan ratasta ylöspäin fyysisesti isommalle rattaalle) menee "löysäksi" eli sieltä häviää vaste lähes kokonaan ja vaihde ei enään vaihdu. Ylempi vipu (jolla siis lasketaan ketju fyysisesti pienemmälle rattaalle) saattaa tässävaiheessa vielä toimia taikka sitten ei (useammin ei toimi kuin toimii).
Kun tuo pyörän sisälle lämpimän, niin reilun 10min. päästä vaihteet taas toimivat, eli on hyvin selviä että pakkasen/jäätymisen aiheuttamaa, mutta onko nyt sitten syyllinen: Vaihdinvipu, vaihdevaijeri vaiko takavaihtaja? Minkä kimppuun kyseisellä oirekuvauksella kannattaisi ensin lähteä?
^Vika on liipasimessa, jos ei vedä vaijeria.
Tämä itselläkin päällimmäisenä ajatuksena, kun jos vaijeri taikka takavaihtaja jäätyisi, niin silloinhan voisi kuvitella vastus nimenomaan kasvaisi liipasimessa, eikä häviäisi melkein kokonaan, kuten tässä tapauksessa.
Mitäs tuolla liipasimen sisässä on mikä jäätyessään ilmiön aiheuttaa ja onko sille mitään tehtävissä, vaiko uuden liipaisimen hankkiminen (noita paremman tasun shimanon 9s. liipaisimia kun ei tahdo enään juuri mistään löytää).
Edit.
Kun pari videota aiheesta katsoin, niin taitaa hyvinkin tuossa olla se tilanne että tuolla vaihdinvivun sisällä oleva "kynsi" jonka on tarkoitus tarttua rattaan hammastuksiin ei pakkasella jostain syystä sitä jaksa tehdä.
Pitänee avata / puhdistaa /voidella ja katsoa mitä tapahtuu.
Jähmettymistä pakkasella aiheuttaa yleensä kovat rasvat tai kosteus. Ensiapuna voi suihkia aseöljyä tms.
Putsaaminen on hyvä vaihtoehto, näkee samalla muoviosien kunnon.
Onko kompuraa käytössä , jotain spräyölppää suihkii ja ilmapistoolilla sohottelee joka puolelta . Tällä konstilla sain joskus vipuihin lisäaikaa .
142 taitaa olla tuo toinenkin, kun kierre on siellä fillarissa niin sehän ei kait siihen kiekkoon vaikuta. Onkohan tämä ihan loppu vai vielä kilsoja
https://pic.useful.fi/yXcwqTgLT.jpg
Uuteen projektii tuli hankittua Sramin jarrut ja pääsen ekaa kertaa taiteilemaan letkuliitosten kanssa. Sramin ohjeissa käsketään käyttämään DOT-yhteensopivaa tai sen kestävää rasvaa liitoksissa ja Google löytää termillä vain Sramin omia purnukoita. Kelpaisiko mikään geneerinen tavara?
Jos tarkoitat jarruletkun liitoksia, niin en ole koskaan kuullut, että niihin käytettäisiin rasvaa. Minusta vaarana olisi, että sitä rasvaa menisi sinne jarruletkun sisään. Sen sijaan Sdram käyttää esimerkiksi Shimanosta poiketen DOT pohjaista jarrunestettä. Olisiko kyse siitä?
Autotarvike liikkeistä / - korjaamoilta saattaa kysymällä nätisti ,saada pienen määrän rubber grease / jarrurasvaa https://www.google.com/search?client...&bih=643&dpr=1.Tahi autoja rassaavalta kaverilta.
Eihän toi tyyristä ole,mut pieneen tarpeeseen . . .
Itse olen vuosia pelannut Avid jarrujen kanssa, enkä niihin mitään erikoisrasvaa kyllä hommanut. Minusta se DOT neste riitti siihen voiteluun mitä niihin nippojen kierteisiin vähän tarvitsi.
Silikonirasvaa voisi kuulemma kanssa käyttää. Mineraaliöljyähän ne tiivisteet ei kestä, eli tavan vaseliinia ei kannata käyttää.
Sram olikin näköjään kirjoittanut oikein esseen tuosta rasvasta: https://www.sram.com/en/service/arti...rly-DOT-Grease
Tuosta rivien välistä päättelisin että tämä Bilteman jarrusylinterirasva voisi olla aika sopiva korvike: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...6-g-2000017184
Melkoinen esite tosiaan! Mutta tuo linkkiimasi Biltsun rasva vaikuttaa tosiaan varsin sopivalta korvikkeelta. Ja lisättäkööt etten minäkään ole koskaan rasvaa käyttänyt jos jarruletkuja esim ole lyhentänyt ja sitten uudelleen niitä asentanut. En myönnä muistavani että ohjeissa olisi sellaisesta puhuttu edes. Olisinko sitten lyhennellyt vain shimanoja tai katsellut tubesta yleisiä ohjevidoita jotka eivät sitten ehkä olleet sramin virallisia.
Ok, harmi juttu. Itsellä ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt.
Kysyin Tokenin aspasta tuota laakereiden vaihtoa, ja kuulemma ovat vaihdettavaksi tehty. Kuvittelin, että oisivat vastanneet bisnesmielessä, että kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa koko keskiö uuteen vastaavaan.
Itelläkin on gravelissa tuollainen Token. Ei ole kyllä ollut mitään ongelmia. Wheels Mfg on kans yhdessä pyörässä. Laakerien vaihto sellaiseen on ainakin nätti ja alle vartin homma.
Koko hässäkkä, pois lukien laakeri, näytti olevan muovia. Kierteisiin kannattaisi ehkä laittaa jotain lukitetta, että ei löystyisi. Kohdallani tätä asiaa en päässyt testaamaan, koska muovinen hammastus rikkoontui toiselta puolelta, enkä enää halunnut ottaa riskiä, että hajoaisi toiseltakin puolelta, eikä näin ollen saisi edes irroitettua ilman suurempaa voiman käyttöä.
^Onko kyseessä nelikantti tai joku halpis Shimanokeskiö? Jos niin voi olla hankala irroittaa ilman väkivaltaa.
^ei ole. Kannattaisi lukea ne viestit.
^En jaksanut kelata löytääkseni ja muissa en noita muovipaskoja en ole tavannut...
Kommentoida kuitenkin jaksoit…
^Mitä sinä sitten teet? Mielestäni esitin kysymyksen...
^JepJep... Hymyä huuleen!
Takapyörä jumitti työpäivän jälkeen kotiin lähtiessäni n. -7 C pakkasessa. Pienellä polkimen voimankäytöllä kuului naksaus, ja takapyörä vapautui. Napa on Deore irtokuulilla, ja jarrut Deoren nestejarrut. Renkaan ulkopuolella ei ollut mitään estävää.
Järkeilin, että jumittunut jarrumäntä lienee syynä. Olenkohan oikeilla jäljillä? Seuraavana päivänä samoissa olosuhteissa ongelma ei toistunut, vaikka unohdin talutella ennen pysäköintiä.
Itsellä jäätyi muutama talvi sitten takajarru niin kiinni, että se ei lähtenyt pyörimään muuta kuin pienellä kaasutoholla jarrusatulaa ja jarrulevyä lämmittäen. Tämä siis työpäivän aikana, aamulla pyörällä töihin, ja illalla lähtiessä oli aivan jäässä. Eihän tuo vaadi kuin sopivasti loskaa jarrulle ja pakkanen ja pyörä ulkona. Nykyään repussa tuota varten aina pieni kaasutoho, vaikka eipä tuo kauhean usein toistu. Ja tuota ei vapauttanut edes raaka voima. Kyseessä on sähköpyörä (ja joo peukkukaasullinen vehje myös. Täydellä tehollakaan ei tehnyt mitään)
Toki vaikuttaa myös esim jarrustatulan asento, itsellä takajarrun satula on aikalailla horisontaalinen, eli loska jää siihen päälle oikein tehokkaasti. Edessä taas jarrusatula on enemmänkin vertikaalisesti (ei toki aivan pystyssä, mutta niin, ettei siihen jää loskat yhtään samalla tavalla, ero on merkittävä).
^Minun tapauksessani pakkasta oli -7 C ja irtolunta teillä tosi vähän, eli loska ei voi olla syy. Suolattuja teitä ei ollut reitillä, eikä kai noin kylmällä missään.
Lisäys:Kysyin, koska nestelevyjarrut eivät ole oikein ydinosaamisaluettani. Eli jos tämä olisi jokin niille tyypillinen ongelma.
^^Oliskohan vettä kondensoitunut johonkin, ei milloinkaan moista kyllä sattunut...
Ei ole nestejarruille tyypillistä. Vettä on ollut joko levyn ja palojen välissä tai männissä, joka on jäätynyt.
Jarrut lämpiävät jarruttaessa ja pakkaslumikin sulaa helposti vedeksi, joka sitten jäätyy.
Minusta tuollainen jäätyminen on ihan normaalia. Jarrutuksessa levy lämpenee ja sinne sulaa lunta. Jos lämpöä on vähän, levy/palat ei kuivu. Välykset on pienet ja pinnat tasaiset, joten vähäinenkin kosteus voi jäädyttää palan kiinni levyyn.
^Voi olla muttei koskaan niin että Kosania pitäis mukana roudata...
Toki unohtui tuosta aikaisemmasta viestistäni sellainen, että kelveillä käytän takajarrun tilalta käytännössä 99% ajasta moottorijarrutusta, se on tehokas (tällä hetkellä säädetty 2kw tehoon) täysin äänetön kaikilla säillä ja toimii oikein mukavasti. Itsellä voi pyörän näytön napista vaihtaa "kelvi" tai maastoprofiilin. Kelviprofiilissa tuo moottorijarrutus jarruttaa täysin pysähdyksiin asti ja sallii myös takarenkaan mennä lukkoon moottorilla. Tuosta moottorijarrutukseta johtuen takajarrua ei pahemmin käytetä ollenkaan kelveillä, ja moottori taas lämpimänä sulattaa siihen roiskuvan lumen vedeksi, jonka se heittelee esim jarrulle. Jolloin se sitten jäätyy helposti käytön puutteessa.
Maastossa taas asetukset vaihtuu ja moottorijarrutus on enää miedompi, ja se ei jarruta koskaan pysähdyksiin asti. Ja päästää samantien jos rengas menee lukkoon. Maastossa haluan, normaalin jarrutuntuman ja sen, että voi jarruttaa normaalisti levyjarrulla. Maastossa ei siis tule ongelmia kun jarru lämpenee ja sulaa. Kelveillä taas se pysyy käyttämättömänä.
Toki valintoja, mutta tykkään moottorijarrutuksesta niin paljon, että sama kantaa sit sitä pientä kaasutohoa mukana, ja silloin harvoin kun jarru jäätyy täysin umpeen niin saa sen auki helposti. Lisäksi voi samalla sulattaa myös kasetin jäästä, moottori heittää vettä myös sinne, ja varsinkin -15c ja sitä kylmemmissä pakkasissa on aikamoista jäätikköä ne vaihteet joita ei ole juuri hetkeen käytetty. Samoin pinnoissa usein jääpuikkoja kun tosiaan mottiin osuva lumi sulaa vedeksi samantien ja lentää ympäri takapäätä. Tämä oikein korostuu jos ajaa jossain oikein lumisessa paikassa polkuja avaten.
Onko mahdollista komentaa Rival eTap AXS kahvoilla AXS dropperia? Mulle nää sramin axs kahvat niin hepreaa. Eli tarkotuksena tässä kasata mahdollisimman helposti uuttaa gravel laitetaa, jossa olisi hyvät rengastilat (28x2,0"), dropperi ja moderni osasarja (mekaaninen GRX 1x12s tai Sram AXS) ja jäykkä keula.
Oikein missään pyörässä ei ole vakiona dropperia. Canyonin dropperimalleissa on joustokeula, jota en halua. Ajattelin et helpoimalla/halvimmalla pääsisi ostaa AXS osasarjalla ja lisätä siihen AXS dropperi. Uusi keula maksaa jo reilusti ja Shimanon vasemman kahvan vaihto dropperimalliin vaatisi aika paljon työtä (jarrujen ilmaus ja dropperikaapelin veto) ja maksaisi melkein saman verran (kahva 177€ + dropperi ~150-200€) kuin tuo AXS dropperi (~450€)
On mahdollista. Kaikki AXS controllerit menee ristiin kun vaan parittaa tolpan tai vaihtajan kanssa, mutta samaan et taida dropperia ja vaihteita saada. AXS:n kahvat saa valittua vaihtamaan vaikka ja miten, mutta en ole varma saako esim. molempia painamalla ohjattua dropperia, vasemmalla isompi vaihde ja oikealla pienempi. Mulla on omassa gravelissa Rival AXS, jossa vasen vaihtaa pienemmälle ja oikea isommalle, mutta tuplatäppi ei ole käytössä kun ei ole etuvaihtajaa. AXS oli mulle kippurasarveen yksi ns. must have, koska en pidä mekaanisista maantievivuista ja varsinkaan Shimanosta.
Lueskelin että siinä Rival kahvassa pitäs olla joku "special function" nappi jossain mihin vois ohjelmoida toimintoja, noista SRAM:n ohjeista ei oiken selviä missä se on mitä toimintoja siihe sais.
EDIT: ei näköjään oo mahdollista, toimiskohan wireless blippi?
EDI2: Siis ehkä onkin mahdollista...lainaus XPLR dropperin manuaalista:
"If SRAM AXS road shift-brake levers are
assigned to the seatpost in the SRAM AXS
app, to lower the seatpost, press and hold
both shifter paddles simultaneously, and use
your body weight to compress the seatpost.
To raise the seatpost, unweight the saddle,
then press and release both shifter paddles
simultaneously."
Ei tosin tyhjentävästi kerro että voiko ollaa samaan aikaan vaihteet käytössä. Pitää laittaa varmaan SRAM:n tukeen tästä kyssäri.
^ Kyllä mä kuvittelisin vaihteiden että dropperin toimivan varsinkin 1x systeemeissä. Ei ole dropperia itsellä enkä ole hetkeen appia edes aukonut vaikka sinne on useampikin päivitys tullut mutta että jokunen vaihtoehtohan siellä on konffata ja yleisin tuntuu olevan vakiovastaus että oikeasta mennään rattailla pienempää ja vasemmasta lavasta päinvastoin. Yhtäaikaiseen painallukseen voi sitten käsittääkseni sen AXS dropperin pistää. Samaa kieltä kun puhuvat.Blipit ei toimi, tietääkseni mutta pitäis vissiin kattella nuo päivtysrevisiot läpi että onko siellä jotain uutta blipien osalta. Itse kun ajan paljon alaotteelta niin nuo blipit on kyllä mukavat.
Halpis-Altus Shimano RD-M2000-SGS vaihtaja. Meni lerpuksi, ei pidä ketjua enää kireällä. Pystyykö jouselle tekemään mitään vaiko vaihtoon koko hässäkkä?
Ja korjaamisen / kierrättämisen /ekologisuuden tjsp ilosta, ei hinnan...