Mulla näin:
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._3337115_n.jpg
Printable View
Toi VPR:n look on jotenkin tutunnäköinen :rolleyes:
Aploodit teille tänään liikenteessä olleille, oli aika rouhea sää täytyy myöntää. Tosin enemmän mulle hiki ja ahdistus tuli tänään 1km bussipysäkille kävelystä, kun yleensä pyöräilystä töihin :eek:
Ja tosta Espoon aurauskaluston ulkoiluttamisesta voi olla montaa mieltä. Mä olen jakomielinen sen suhteen, sillä välillä on oltu turhankin tehokkaita ja välillä on ollut auraamatonta pätkää pääväylän rinnalla parikin viikkoa. Pääasia, et pyörä kulkee ja kunto pysyy yllä? :D
Lähdin aamulla töihin tavanomaista myöhemmin. Aurinko oli jo noussut mollottaen kirkkaalta taivaalta, mustit aamukusetettu ja suurin osa aamun työmatkaliikenteestä suoritettu. Väylä oli erittäin hyvässä kunnossa (etenkin verrattuna tiistain tilanteeseen) ja vaatetusta sopivasti noin 15 asteen pakkaselle. Tulipa mieleeni jälleen kerran, miten mukavaa tämä (talvi)pyöräily onkaan. Saa nauttia ulkoilmasta samalla kun hoitaa välttämättömän töihin menon ja kuntokin siinä nosuee tai ainakin pysyy ennallaan. Kyllä pyöräily on ehdottomasti hauskinta mitä voi tehdä pyöräilyhousut jalassa!
Itse tulen Länsiväylän vartta mutta toisesta suunnasta Espooseen ja tuo pätkä on ollu aikalailla poikkeuksetta erinomaisessa kunnossa. (tosin mun työmatka päättyy juuri tuohon Matinkylän kohdalle) Ihan pahimpina myräkkäpäivinä olen pyrkinyt pitämään etäpäiviä, kun sen tietää että aurauskalusto ei ihan kaikkeen taivu. Mutta myräkkäpäivien jälkeisinä päivinä on aina päässyt todella upeaan kuntoon auratuille kevareille. Tiistaina ihastelin autosta vanhan turuntien vierustaa joka oli niiltä osin mitä huomiota kiinnitin hyvin aurattu ainakin kasin jälkeen.
Niin ja pakko hehkuttaa kun eilen pääsi vihdoin ottamaan käyttöön uudet NW Celsius talvikengät ja viikonloppuna alelaarista löydetyn Löfflerin softcell + windstopper talvitrikoot ja jälleen kaksi hankintaa joissa harmittaa vain yksi asia - miksi en ole noita hankkinu aiemmin?! Nuo housut on ihan tajuttoman mukavat lörppien huonosti hengittävien talvihousujen jälkeen mitä olen tähän asti käyttäny. Ihan järkyttävän näköisethän ne on päällä, mutta pitää yrittää ajaa vain pimeän aikaan :p
Talvella on tärkeintä toimivuus, ei ulkonäkö. Kesällä voi sitten panostaa tuohon tyylikkyyteen enemmän.
Omasta mielestäni toimivuus on kyllä ulkonäköä tärkeämpää ympäri vuoden. Tietysti jos siihen toimivuuteen saa yhdistettyä jonkinlaista näyttävyyttä, niin se on aina plussaa.
Joo, kyllä tuota väliä on normaalisti ollut mukava ajella. Tiistaina auraustoiminta sillä osuudella vain epäonnistui täysin, mistä tullaan maksamaan hintaa uudestaan, kun lämpötila seuraavan kerran nousee. Sitä kovettunutta paakkua ei enää saa irti normikalustolla, ja KLV:llä on nyt melkoinen kerros kovaa lunta odottamassa pehmenemistään.
Tänään oli taas hienoa ajella, kun tiet olivat kovia ja rullasi hyvin. :)
Juu mut kun tällainen normi persjalkainen suomalaismies vetäsee trikoot jalkaan, paksumman takin niskaan ja jaloissa on ne parinumeroa liian isot talvikengät niin ainakin tuolla mun puolisolla tuli samantien spontaani repeäminen kun näki yhdistelmän ensimmäistä kertaa :D Kesätrikoisiin tuo on jo tottunu.
Mut puolivitsihän tuo, toimivuus ja mukavuus on toki mullakin etusijalla ja niihin tuli trikoiden myötä reilu parannus. Alkoi vaan kuumottaa se saman sarjan pyöräilytakki joka ei sekään ollu ihan ilmainen :)
Amen. Tosin talvella, kun matkanteko on hitaampaa, näkyy se tyylikkyys/tyylittömyys kauemmin ihmisille...:rolleyes:
Tosta toimivuudesta sen verran, ettei enää kyllä ole mitään asiaa tonne väylille ilman vaippahousuja, teknisiä kerrastoja/paitoja/housuja/sukkia/takkeja jne. Ei vaan pysty ajamaan mitään pätkää ilman, kun on nyt tottunut noihin yo. vaateparsiin.:eek:
Mukavuudenhalu on kasvanut huomattavasti!
Näyttävyys voi olla myös näytettävyyttä: muistelen näin ihanana pakkaspäivänä sitä hikistä heinäkuun hellepäivää, kun vastaan suhasi vanhempi rouvashenkilö bikineissä :cool:
Omat trikooni ovat tällä hetkellä kaapissa talviteloilla, tällä hetkellä ajot sujuvat ihan reisitaskuhousuissa; erityisesti arkikäytössä suurempi määrä taskuja on toiminnallisuuden kannalta suuresti eduksi.
Mutta ilman tuulenpitävää pyöräilytakkiani en ulos lähde, ja jos matka on yhtään pidempi, niin mielellään vain teknistä paitaa sen alle - lyhyen matkan selviää vielä puuvillapaidalla.
Arkipyörästäkin lähtivät flätit vuodenvaihteessa pois lukkopoljinten tieltä, kun totesin että tuollakin pyörällä ajoin ainoastaan Laken mainioilla talvikengillä (jotka ulkonäöllisesti muistuttavat lähinnä jättimäistä mustaa siiraa). Ja oma pyöritysnopeuskin alkaa hiljalleen kasvaa sille tasolle, että flätit eivät enää sovellu.
Saattaa tuo maanantaiaamun työmatka taittua aikas raikkaassa kelissä, -22 :eek:
Yllättävää miten Kehä3:n Kuusikon mäki oli pienentynyt. Kesällä se tuntuu ihan ponnistukselta verrattuna sitä edeltävään tasaiseen, mutta talvella se tasainenkin on sellainen ponnistus, ettei eroa juuri ole.
Minkälaisilla laseilla suojaatte silmänne tosi kovilla pakkasilla? Tavallisten kesäajolasien kanssa alkaa ikävästi vihloa, kun mennään miinuskympin alle. Laskettelulasit olisivat tietty ilmiselvä ratkaisu, mutta nopeasti sovitettuna ne eivät mahdu yhdenkään omistamani pyöräilykypärän alle.
Olin jo tänään vähällä ostaa 3M:n rautakauppa-suojalasit, mutta ne näyttivät niin dorkilta, etten kehdannut.
http://cdn5.us.mydeco.com/product_im...a3bf303c48.jpg
Olisiko sittenkin pitänyt?
Vaihda kypärä samalla, pysyy pää lämpöisenä:
http://mypi.cx/aa.jpg
Juu, aika raikasta oli. Ja rauhallista, mitä nyt yksi lumenkuljetusauto osui vastaan.
Isompi yllätys oli se, että matkamittarini lämpömittarin käyttöliittymä on suunniteltu siten, että alle -20 C asteen olevia lämpötiloja ei näytetä. Ilmeisesti suunnittelijat olivat ajatelleet, että kukaan ei kuitenkaan pyöräile niin kylmässä.
Mitä tulee laseihin, niin itse en ole koskaan käyttänyt mitään erityisiä ajolaseja, vaan pyöräilen normaalit silmälasit päässä.
Todettakoon kuitenkin, että talvipyöräilyssä ei ole mahdollista näyttää liian dorkalta.
LOL, nuo rautakauppalasit olisivat hiukkasen hilpeät :D
Tällaisella rillipäällä on yleensä silmälasit. Pidemmillä lenkeillä on päässä piilarit, enkä käytä niiden kanssa mitään, jollei sitten aurinko muuta sanele. Mun vauhtini on talvella vain puolet kesänopeuksista, joten viima on olennaisesti pienempi. Eilen ajelin muutamia kertoja mäkeä edestakaisin, ja alas tullessa oli kohtalaisesti vauhtia (40 km/h). Siinä pidin välillä aurinkolaseja, mutta en sitten viitsinyt viimeisillä vedoilla, eikä siitä koitunut mitään ongelmia. Yksilöllistähän tuo tarve tietysti on.
Tavallisissa silmälaseissa on ongelmana se, että ajoviima pääsee sinne lasien taakse ja aiheuttaa minulla sen, että kun lähtee ajamaan, ensimmäiset puoli kilometriä vesi valuu silmistä oikein reippaasti. Sitten tilanne rauhoittuu, kunnes on tullut sen verran lämmin, että pysähtyessä vetää rillit huuraan...
Aika viileää oli aamulla, - 26°, kelvillä rauhallista.
"Raikas talvisää" :cool:
Aamun parhaat hörähdykset sain ajatuksesta, kun Rhubarb yhdistäis noi rautakaupan lasit miehekkäisiin viiksiinsä :D Sori. :o
Mä olen sinnitellyt ilman ajolaseja, mikä on ollut todella typerää välillä. Mutta minkäs teet, kun kaikki vähänkään katu-uskottavat urheilulasit tuppaa olemaan liian leveitä mun kuuppaan. Ja varaa ei ole nyt panostaa mihinkään parin sadan Oakleyn ajosettiin...
Mutta tänään Riston sanoin en voinut dorkemmalta (lue hullulta) näyttää talvivarusteissani, kun Malminkartanon kohdalla läpsin kylmettynyttä takalistoani klo 06.50 liikennevaloissa. Mahtoi autoilijoilla olla hauskaa.
Tässä Risto osui totuuden ytimeen! Täällä hoodeilla on näkynyt yksi rautakauppalaseja käyttävä kuski. Piristää aina päiväni nähdessäni em. ilmestyksen. Pääasia, että ajaa. Itse en käytä laseja talvella. Joskus talvilenkeillä, kun taivaalta satanut ilmeisesti nuppineuloja (ainakin tuntuneet kasvoissa niiltä) on käynyt mielessä lasien käytön laajentaminen talvisesonkiin.
Joskus fillarikaverin kanssa naurettiin jo etukäteen ambulanssihenkilökunnan ilmeitä, jos joutuisivat riisumaan onnettomuuteen joutuneen talvipyöräilijän. Voisi normi-ihmiselle oudohkoja asuratkaisuja tulla vastaan päällikerroksen alta:D.
-32C ja pyörällä töihin vajaa 15km... :)
Garmini näytti etelärannikolla -23,5 astetta (matkaa 13km). Muuten meni ok, mut jotain suojainta tarttis hengitysilmaa lämmittämään. Vieläkin aavistuksen ikävä tunne keuhkoissa :/
Laskettelulaseilla meni ihan OK, mitä nyt vähän alle kilsa ennen kohdetta lämpövuoto kasvosuojaimen alta pääs huurustamaan lasit umpeen ja sit oliki kylmä silmien ympäristössä. Tosiaankin ilma oli kylmää mutta tuon vähän alle 30 min pärjäsi vielä, tuskin ajelen niin paljon tällaisilla keleillä että olisi Psolarille tarvetta. Väliasu oli hieman liikaa ja takki olikin perillä märkä sisäpuolelta.
Ihan "normi" keltalinssisillä kakkuloilla tuli tänään 50 minuuttia poljettua.
Ei ole kauheasti ruuhkaa kevyenliikenteen väylillä näin pakkasilla. :)
Oli kyllä vähän jäätävä keli tänä aamuna. Alamäkeenkin piti polkea, sen verran jäykkä meininki. :D
Mitä laseihin tulee, niin 3M:n perussuojalasit ovat ainakin minun weapon of choice talvikelille. Myydään myös Zekler-tuotemerkillä hieman halvempaan hintaan, jos haluaa säästää pari euroa.
http://www.prisma.fi/tuotekuvat//lar...0xl216lcyh.jpg
Kokeilin ite eilen ekaa kertaa jonas.fi:n hengitysmaskia. Se toimi yllättävän hyvin, vaikka on mielestäni huonosti muotoiltavissa (ja muutenki vähän halvan olonen), ja tossa mikä mulla on ei oo kumilenkkiä, itte ompelin siihen ja kauluriin tarran että pysyy edes paikoillaan. Ehdottomasti tarpeellinen väline näillä pakkasilla. Rakenne kuitenkin todella simppeli, meinaan kokeilla tehdä itte paremman jostain jäykästä kankaasta + muotoiltava metallivahvike vaikkapa kahden kangaskerroksen väliin. Oisko vinkkejä mistä kannattaa kysellä semmosta ruostumatonteräsverkkoa?
Fuskaa myös vähä ilmaa nenän vieriltä, juuri sen huonon istuvuuden vuoksi. Tuntu kuitenki ku pakkasta ois ollu vaan muutama aste, vaikka -20 näytti mittari. Oli muutenkin lämpösempi ku samoilla vaatteilla ilman sitä. Laskettelulasit pitäs kyllä hommata, välillä jääty ripset kiinni toisiinsa hetkeksi. Keuhkoissa ei tuntunu ollenkaan pahalta.
Vapaaratas arkipyörästä jääty semi-fixiksi jo alkumatkasta, ja tiputti sitten ketjun kerran enneku huomasin että täytyy sitte polkea koko ajan tai ketju on mutkalla. Pitää huoltaa se tänään.
Aika kirpeä sää oli kyllä aamulla. Olen itse käyttänyt Psolaria alle -15 asteen lämpötiloissa, mutta sen kanssa ei voi käyttää laseja huurtumisongelman takia. Olen huomannut pärjääväni ihan hyvin ilman laseja talvella, kun ei ole mitään lentäviä ötököitä riesana.
Saako noita psolareita enää mistään? Itselläni on, mutta tutut ovat kyselleet.
Huurtumisongelman takia olen hylännyt maskien käytön. Viimeksi yritin tässäkin topicissa mainittua varustelekan neoprenimaskia mutta toiseen linssiin muodostui jääkerros työmatkalla ja muutenkin tuntui ettei sitä voi käyttää alle 30 asteen pakkasilla. Merinobuffi on paksuuteensa nähden uskomattoman lämmin ja riittää ainakin omassa käytössä -27 asteeseen asti suojaamaan posket ja leuan.
Silmien suojaamiseen täytyisi keksiä jotain, sillä normilasit eivät tunnu riittävän kovemmilla pakkasilla. Toimiikohan nuo 3M-lasit silmälasien kanssa?
Ajolasit vahvuuksilla. Mulla on Oakelyn Split jacketit ja linssit näissä on isot ja suojaa silmiä kylmältä ilmalta ja oksan iskuilta. Eilen -17 traililla ja kertaakaan ei huurtuneet ja silmät eivät valuneet vettä.
Eiköhän niillä autoilijoillakin ollut tänä aamuna jonkin verran ongelmia omasta takaa. Myöskään bussipysäkillä pakkasen takia peruuntunutta linja-autoa odottelevia ihmisiä ei taida kauheasti kiinnostaa talvipyöräilijöille naureskelu.
Sitä takaliston kylmettymistä voi pyrkiä vähentämään esimerkiksi hakemalla Biltemasta tällaisen dorkan näköisen viiden euron satulanpäällisen:
http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/27-193_l.jpg
Omalla kohdalla toista talvea käytössä, ja on osoittautunut hyväksi hankinnaksi.
Mul on llu käytössä marraskuusta asti ne Lidlin pyöräilylasit mitä myytiin viime syksynä. Perustelut:
Niissä on sellanen napsauttamalla kiinnitettävä talvilämmityskappale sisäpuolelle. vähän niin kuin laskettelulaseissa, niis tulee pehmusteet kokonaan ympäri silmän.
Kylmä viima ei siis pääse silmiin, eikä lämmin hengitysilmakaan niin helpolla huurusta laseja. Nyt en omista kuvaa niistä, merkki on muistaakseni Crivit tjsp, sama mitä kaikki Lidlin urheilukamat on. Hintaa oli komiat 8e ja aivan varmasti hintansa väärtit!
Edit: Noi:
http://www.lidl.fi/cps/rde/xchg/SID-...ndex_10329.htm
Toissa viikolla irtosi Foxcompista Nokian Extreme-nastarengas hintaan 59 €, ovh. käsittääkseni 99. Okka tosin sanoi olevansa kovassa flunssassa, ehkäpä kuumeen nouseminen on tiputtanut hintaa... :)
tänään on rullannut tosi heikosti alamäessä