Mulla samat fiilikset ja 2.1 RR UST triple nanot renkaina. Aivan ***ka pito märällä kivikossa ja juurakossa. Siis ei pitoa ollenkaan..
pitänee ruveta miettimään jotain muita kohtis keveitä xc-renkuloita. Niin ja tietenkin USTina.
Printable View
Mulla s-works purgatory märän kelin kiekoissa takarenkaana. Takana minusta ihan ässä. ei mee tukkoon ja pitoa riittää ja myös rullaa. Edessä luotan sit muddy mary 2,35 Freerideen trail-seoksellä. Se onkin sit jo kunnon grip-monster. Ei ehkä kevein eikä rullaavin ,mut se pito....
Captain controllin pistin kiertoon.:cool: Liian pienet nappulat ja ilmatila mun makuun.
Takaa Big Betty trailstar seoksella on n. 10h maastoajon jälkeen finaalissa, ehdotuksia mitä tilalle? Onkohan kaikki trailstar seoksesta tehdyt kumit noin haperoita että keskinappulat kuluu silmissä ja reunanappulat katkeilee? Edessä tuntuu kyllä kestävän.
Big Bettyn tilalle Vredesteinin KillerBee - ei irtoo nappulat eikä kuluminen juuri näy.
Eroja noiden TrailStar-kumien kestossa on, pienempi nappula tuntuu kestävän paremmin kulutusta / paikallaan kun isot.
Mulla takakumina HansDampf kestäny ekat 20h ilman mitään näkyvää vauriota - samassa ajassa FA rear oli jo selvästi kärsinyt.
PaceStaristakin tuntuu nappulat repeilevän melkolailla. Muutoin kyllä kestää kulutusta kohtuullisen hyvin. Kyseessä siis 2,4" NN takana. Onkohan Schwalben insinöörit tehny laskelmissaan virheitä uusien seoksien suunnitelussa..? Postissa on BB TrailStarilla tulossa. Pitääkö tässä alkaa vaihtamaan rengasmerkkiä?? :seko:
Minulta löytyy FA trailstar edestä ja pacestar takana ja onhan niissä ihan sormin kosketeltaessa tuntuva ero, mutta taitaa tuo jämäkämpi pacestar olla fiksumpi vaihtoehto takarenkaaksi kestävyytensä puolesta? Schwalben mukaanhan tuossa pacestarissa on medium/medium soft seokset kun taasen trailissa medium soft/soft (keskellä/reunoilla).
Minulla ei ole pacestarissa vielä ainakaan repeämiä havaittavissa, mutta edessä on kyllä jokusia jo ilmestynyt. Reilu 50h noilla on jo tälle kesää ajeltu ajotyylinä epämääräinen AM :).
http://arasola.fi/bb-trailstar.jpg
Siinä takarengas 10h jälkeen. Noi sisemmät ulkonappulat ovat valtaosin murtuneet puoleen väliin, ilmeisesti en kanttaa tarpeeksi syvälle kun ulommat ovat vielä paremmassa kunnossa...
Huhhuh. Eikö tuo nyt menis jo takuuseen?
Aika väsyneeltä näyttää tuo Dropin Big Betty. Itse katsoin omaa Trailstar seoksellista Wicked Will -takarengasta eilisen lenkin jälkeen: Ajoaikaa reilu 10 tuntia ja sekä keski että reunanappulat repeilevät Dropin kuvassa näkyvällä tavalla. Rengas on myös kuluneemman oloinen kuin mitä odotin, joskin ei läheskään yhtä finaalissa kuin yllä oleva Big Betty. Reilu 25h ajettu Muddy Mary (Trailstar) eturenkaana on vielä ok kunnossa, joskin myös sen reunanappulat ovat alkaneet repeillä juuresta. Korkea kuvio yhdistettynä pehmeään Trailstar -seokseen ei näytä kestävän siis muillakaan.
Edellisenä renkaana ollut Black Chili -seoksellinen Rubber Queen kesti huomattavasti enemmän ajoa ennen kuin rengas alkoi näyttämään mitään isompaa kulumisen merkkiä.
Kovempi Pacestar ei ole seos omaan makuun; takarenkaana ollut Muddy Mary lipsui ikävästi märällä ja kostealla. Kulutuskestävyys tosin näytti olevan astetta parempaa Trailstariin verrattuna, joskin kaikki kivikko- ja kalliopätkät tuntuvat syövän molempia seoksia todella nopeaan.
Rähmä vieköön, jos tuo BB TrailStar osoittautuu käytännössä kelvottomaksi. Olis nimittäin speksien puolesta melko optimaalinen rengas mun ajoon. FA on muuten jees, mutta reunanappulat on turhan matalat (mäkitouhuihin).
Ajakaa niitä renkaita vähän sisään ennenkun lähdette räppäämään märkään maastoon.
Esim 30km tietä tekee jo ihmeitä sivunappuloiden kestävyydelle.
Ohhoh. Kuinkas paljon Dropilla sitä jerkkua oikein löytyikään? Ja maastoajon lisäksi asfaltin kinnausta. Paineet nähtävästi mitättömän ja neurettavan välillä? :D
Mun Big Betty trailstar (ei UST versio) oli talven ja alkukesän eturenkaana ja Vuokatin enskakisan viikonlopun (100 km) takana ja melkein parin viikon ajot (10h?) sen jälkeen takana. Rengas on todella hyvässä kunnossa ajoihin nähden, nappulat ei ole pyöristyneet oikeastaan kuin nimeksi.
Joo, mulla on reidet kuin syömäpuikot, eli jerkkua on ainakin yhtä paljon kuin 7 vuotiaalla. :)
Huomasin että edessä samat reunanappulat myös ovat murtuneet, eivät tosin yhtä paljoa. Samoin keskinappuloissa on ruvennut näkymään tuota huokoisuutta jolla tuo takarenkaan haperoituminen taisi alkaa.
edit: ja toi 10h siis maastoa, saman verran myös työmatkaa asfaltilla pk-sykkeellä. Tuntuu että noi hajoaa just kivikossa / juurakossa kun taittuvat
Tuttua tuo trailstarin reunanappuloiden murtuminen. Jopa edessä murtuvat aika äkkiä.
onkos kukaan kokeillut sitä schwalben pehmeintä vert-star seosta?
Tosin muddy maryä köykäisemmissa kumeissa tuo seos ei näytä olevan ees vaihtoehtona.
Lienee alamäkihommiin tarkoitettu ,mut oishan sitä kiva testata ihan traili/enduro ajossa.
Voipi pitoa löytyä.
Oli kyllä positiivinen yllätys ensimmäiset DH vedot pohjoismaissa Wicked Willin 2,5 Vertstar nakeilla. Verrattuna 2,5 super tacky High Rollereihin tuntui, että joka osa-alueella tuli jotakin pientä lisää. Rullasi vähintään yhtä hyvin, kanttauspito bermeissä ihan järkyttävä -> pystyi pitämään huomattavasti matalampia paineita kuin rollerissa, pito myös kivikoissa ja juurakoissa paikoin jopa erinomainen noin matalaksi nappulaksi. Tohon kun märälle kelille kiskasee muddy maryn eteen ja jättää willin taakse niin luultavasti on pitoa "ihan tarpeeksi" lähes joka jannulle.
Pitänee pistää testiin jossain vaiheessa myös succispyörään kun silläkin on tullut tahkottua high rollerilla melko pitkään. Uusi suosikki on löytynyt.
Päätin tilata kokeen vuoksi Spessun Clutch SX renkaat.
WTB Exiwolf 29x2.3 (käytännössä jotain 52-54mm leveät) renkuloilla on pito vähän hukassa märällä. Mitä tilalle, vajaa/noin 800g saisi olla kipale ettei paino hirveästi räjähdä käsille.
Eka lenkki märillä poluilla RQ 2.4" Black Chileillä edessä ja takana, huh huh onpa tuo rengas kyllä kotonaan syksyillä juurakko- ja kivikkopoluilla. Todella iso ero aiemmin alla olleisiin MK 2.4" SS -kumeihin, jotka eivät ihan turhat ole nekään. Meni sellainenkin kivikkopätkä ajamalla mitä ei aiemmin märällä kelillä ole ollut pokkaa edes yrittää :)
Asfaltillakin rullaa yllättävän hyvin ja kuvio on hiljaisempi kuin MK:ssa. Aika raskaaltahan nuo tuntuivat, ohjaustuntumakin on hitaampi. Fillari on melkein 650B noiden kanssa. :P
RQ on kyllä pitoonsa nähden tosi hyvin rullaava kumi, ei meinaa tajuta että on kilon ankkurit alla.
Jännittää miten noi clutchit tulee toimimaan, pitoa märässä tunnutaan kovasti kehuttavan.
Haluaisko joku lainata yhtä 2.4 RQ:sta? Ihan vaan, että voisi testata mahtuu tuollainen pyörimään Spessun takahaarukassa. Epäilys on kova, mutta eipä siinä mtn häviä jos kokeilee.. paitsi ehkä asennuskaljat ;)
http://tapatalk.com/mu/50dfc16a-85bd-cd22.jpg
Mulla jäi takakolmion reunaan 2.4" RQ:n kanssa 1mm tilaa, 2.4" MK:n kanssa sitä oli varmaan 10mm. Toiset tykkää muhkummasta vai miten se menikään... :)
Ei muuten mitään hajua minkä kokoisena tuo kuva tulee kun uploadaa sen suoraan tapatalkilla, mutta kokeillaan...
Itse tilasin samantyyppisillä motiiveilla Nobby Nic 29x2.25:et, täältä. Saas nähdä auttaako vaivaan, mutta painokriteerisi nämä aikakin täyttäisivät (luvattu 650g).
Kuitenkin vaikutti että kaikki jotka on kokeillut noita molempia pitivät clutchista enemmän...
Mut joo, ehkä 50/42 seoksilla ei voi mitenkään saada kovin rullaavia renkaita, erityisesti kun painavat kilon kappale. :D
Vuoden RQ 2.4 ust kauden jälkeen laitoin alle jotain muuta. Eteen MM 2.4 ja taakse BB 2.4. Molemmat 2.4 ust-versioita Trailstar-seoksilla. Eilisen kosteahkon metsä- ja kallioajelun perusteella pito vaikutti olevan kunnossa. Tosin renkaat olivat pakasta vedetyt ilman minkäänlaista sisäänajoa. Paineet edessä ja takana 1.9 bar:ia. MM edessä on sivunappuloidensa ansiosta huomattavasti paremmin ohjautuva kuin RQ. BB takana tuntui pitävän myös hyvin. Trailstar-seos tuntui olevan pehmeämpi ( ainakin keskiosasta ) verrattuna RQ:n Black Chiliin. Ensimmäinen kosketus hiekkatiehen tuntui siltä kun alla olisi ollut Maxxiksen ST-seoksella olevat renkaat. Sen verran tuntui tavaraa tulevan renkaista. Ainakin kulunut RQ rullaa takana paremmin kuin BB näin ensikokemukselta. Mietityttää vaan, että minkälainen ankkuri tuo Vertstar-seos oikein on?. No niitä ei ust-kumeissa taida ollakaan. Kokonsa puolesta molemmat Schwalbet on kuin lampaan tissit verrattuna Continentaleihin.
Onko kenelläkään kokemusta Bontragerin XR1 team issuesta märällä? Kuivalla pitävät metsämaastossa oikein mukavasti ja rullaavat erittäin hyvin. Irtohiekalla lipsuvat. Mudassa tuollainen tiheä ja matala nappula ei takuulla toimi, mutta entä märällä polulla? Voisi kuvitella, että tiheä kuvio puree hyvin kaikkeen ulottuvilla olevaan jos paineet ovat riittävän matalat. Tai sitten ei. :) Mietin vaan, että pitääkö suosilla lähteä ostamaan isompinappulaista rengasta syksyn polkukurvailuun.
On. Periaatteessa kirjoittamasi pitää paikkansa, mutta vaan tiettyyn rajaan asti. Märissä juurakoissa ja kallioilla
nuo(kin) on vallan lystit ajettavat, mut toimivuus edellyttää käyttöä vain takakumina, suht matalaa painetta
sekä renkaan kääntöä nurinpäin eli se rotation-nuoli taakkepäin. Edessä nuo on märällä nou-go, kanttipitoa ei ole.
Pelkkä kumi ei märässä juurakossa tai kivessä vielä tarjoa riittävää pitoa, siksi se nappulan pystysuora kantti
tarvitaan vetopidon turvaamiseksi.
Kuvioltaan vastaavia kumeja ovat Maxxiksen Larsen-TT sekä Kendan Slant-6, jotka molemmat ajavat noissa
ominaisuuksissa ja noin käytettynä tuon bontin ohi.
Jos painoa kuskilla sen verran vähän et arvaa ajella 1.6-1.8barin paineilla tai jopa niiden alle, niin kokeilla
kannattaa. Ellei, niin vähemmällä pääsee kun hankkii isompinappulaisen renkaan.
Kummallinen väite, miksi rengas toimisi ainoastaan tuolla painevälillä kuskin painosta riippumatta? Se ehkää toimii sinulla juuri noilla paineilla, mutta painavampi kuski vaatii kovemmat paineet, että renkaan kontaktipinta on samankokoinen/muotoinen kuin sinulla noilla paineilla.
Ei mahda olla eka kerta tään foorumin historiassa et täällä esitetään kummallisia väitteitä :rolleyes:
Olet oikeassa. Raskaampi kuski tarttee kovemman paineen kun minä et renkaan kontaktipinta on samankokoinen/muotoinen kun mulla.
Mut mulle toi kontaktipinta riittää, raskaalle ei riitä. Se tarttis isomman. Jonka saa vaan kun paineet on pienemmät.
Kuskeja on monenpainoisia, hevimmät painaa tuplasti sen mitä me aliravitut ja katsos kummaa, märissä juurakoissa ja
kivikoissa kun ajellaan niin kummasti ne rengaspaineet vaan tahtoo olla samalla hehtaarilla.
Vähän ristiriitaista stooria. Eihän pinta-ala vaikuta kitkaan.
Toisaalta, mulla on painoa tällä hetkellä karvan alle 90kg, pyörä painaa +16kg ja paineet pyörii siellä 1,6-1,8 haarukassa. Sisäkumilla.
Eli joo, kontaktipinta on varmaan reilumpi kuin sulla, mutta mites noi paineet? "Aliravittu" toki voi olla puhujasta riippuen vaikkapa alle satakiloinen... mitä tarvii painaa että niitä pitäis nostaa?
Rengasrikkoja? En muista koska viimeksi. Tai muistanpas, siitä on kauan. Olikohan -09.
Aarrrgghh - luovutan. Kaima käytti kitka-kortin :)
Tuosta kontaktipinta-alalle osuvien nappuloiden käyttäytymisestä pienemmän tai sit isomman paineen alla vois
teoretisoida loputtomasti, mut itse en nyt jaksa. Päätäkin särkee.
Mut kuten totesit, sun ajomassa on reilu 100kg, mulla reilu 20kg sen alle. Silti meillon approx samat rengaspaineet.
En tiedä millä kumilla ajat, mut väitän et jos laitetaan molemmat alle noi XR1:t niin
a) noilla 1.6 - 1.8bar paineilla minä ajan ja sinä paikkaat kumia
b) jos nostat painetta sellaiseksi että XR1 ei sulla taitu alle ja kestää pidempään kun ekan kovempivauhtisen kivikon,
niin sulla ei juuri pitoa siinä ole
Summa summarum: kevyellä XR1- tyyppisellä xc-kisakumilla ei saa märkäpitoa juurakossa / kivikossa aikaiseksi kun
ne jotka voi käyttää riittävän pientä painetta siinä. Tämä pätee siis meihin tavan kuolevaisiin, ajomies ajaa sit millä tykkää.
Muoks: tässä nimenomaisessa yhteydessä "aliravittu" tarkoitti itseni painoisia ja kevyempiä kuskeja - toi kysymys painon
ja rengaspaineen noston suhteesta on paitsi vaikea myös aika mielenkiintoinen - jos pysytään tässä säikeen aiheessa eli
foorumilaisten ajamisessa märillä juurakoilla ja kivikoilla, niin vois hiukan yksinkertaistettuna väittää et kaikki ajaa alle 2bar
paineilla ja pääosa ~1.5bar paineilla. Isomman massan omaavat tarttevat tuohon tukevampaa ja raskaampaa rengasta, et
muut tarvittavat ominaisuudet täytyy ja kevyillä kuskeilla pelaa paremmin pienemmät kumit.
Sen verran toki tein taustatyötä, että tsekkasin tuon XR1 renkaan leveydet. 2,4" löytyy ja se on oikeastaan kapein (tai 2,35") jolla edes harkitsen ajavani kyseisellä pyörällä.
2,1" xc-nakit löytyy sit jäykkäperästä, mut ei mua sen kanssa kivikko ihmeemmin kiinnosta, vaikka ei niitä sentään kierretä. Siinä paineet lähentelee kahta baria.
Eilen lenkki RQ 2.2 blackchili renkuloilla ja ensimmäinen teko kotiin tullessa oli heivata eturengas pois ja tilalle Muddymary gooleyglue seoksilla. Mittasin rubberqueenin ja kaposet ne reunanappulat on. 54mm ja kyljet 57mm, ei ihme että ohjautuu välillä mihin sattuu, siis kuskissa ei ollut mitään vikaa :). Kulutuskestävyys noissa RQ kumeissa on ollut niin hyvä, että se jo kertoo ettei mistään märänkelin renkaasta ole kysymys.
joo, vastaa se