Otahan Antti tuubit ensi kesäksi käyttöön, niin päästään ihmettelemään. :)
Printable View
Otahan Antti tuubit ensi kesäksi käyttöön, niin päästään ihmettelemään. :)
Joo, niinhän se on että jonkun täytyy näyttää tietä :) (tai siis vastaavasti hypätä kaivoon)
http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/kevy1.jpg
paul+braze on 9sp
http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/kevy2.jpg
tollasetkin putkahti postiluukusta, vaikkei maastopyöräkamaa ookkaan, keskiön paino 97g
Hienot! Tarttis päästä testaamaan tollasia Paul-vipuja maasturissa... Pystyykö vaikkapa kivikkorytyytyksessä vaihtamaan vaihdetta yhtä hyvin kuin gripparilla? Löytyykö keltään kokemusta aiheeseen liittyen?
Mulla oli tollaset vastaavat, tosin Campan tekemät, maasturissa joskus...80'-luvun lopulla. Siinä 88'.....
Pelaa ne. Tosin kyllä vaihtaminen ja ajaminen yhtäaikaa onstuu paremmin uudemman tyylisillä kilkkeillä...
niin noita braze oneja joutuu sorvaamaan, mutta ne onkin kepeemmät kun barendit
barendit pitäs kyl sopia suoraan noihin paulin kahvoihin
Pistää Red:in TT-vivut, takavaihtajan ja 11-28 pakan? 10s ja sipponen....
Tollanen on mulla ns. käynyt mielessä. Eteen 27-29/40 2x. Rotorin Soikehilla rattailla toi 2x voisi skulata paree viä maastossa kun vääntö on tasaisempi =jaksaa vääntää...
Eikös ne SRAM TT-vivut jotka palauttaa itse keskelle joka vaihteenvaihdon jälkeen olisi kätevät? Tosin niissä taitaa olla sen verran painoa, että ei taida olla oikein WW-materiaalia.
Ne ei kyllä oikei pelaa maasturissa, meinsasin noita tavallisia kuituisia-Red vipuja joita meidän TT-fillareissa on. Ja ne uudet on aika himmeen hintasia....
Oon edelleen aika lailla kuutamolla siitä, mitä noiden Paulien avulla voi rakennella, joten en osaa ottaa kantaa suuntaan enkä toiseen. Mutta jatkakaa keveimmän mahdollisen vaihtoehdon speksailua sillä reunaehdolla, ettei kisakelpoisuus kärsi. Hintaa ei sen sijaan tarvi toistaiseksi murehtia. :)
Tommoset Poolin vivut on varmaan hyvät kisakapineet joo. Singlespeedoissa.
Ei mulla Paulin kiinnikkeitä ole ollut, mutta joskus viilasin ite tommoset möhkälekiinnikkeet. Vivut toimivat loistavasti kunnes toinen kohtasi Tamperelaisen kuusen jyrkässä alamäessä - adapteri säilyi ehjänä.:rolleyes:
http://kotisivu.dnainternet.net/tjok..._Shifters.html
Sitten mulla on alkuperäisistä käytössä Deore XT, Deore ja Suntour XC Prot. 8 pykäläisiä kaikki.
Eikös noi oo sellaiset palauttamattomat vivut... Eli kun vaihdetta vaihdetaan, myös vivun asento vaihtuu, eli se ei palaudu takaisin alkuperäiselle paikalleen. Jos niitä tökkii peukalolla eteenpäin, niin etusormellako ne on sitten kätevä palauttaa takaisinpäin?
Miellyttävän yksinkertaisilta nuo kieltämättä näyttävät. Ja Juhan sivun perusteella pykälistä pääsee halutessaan kokonaan eroon siirtymällä tuohon "kitkamoodiin". Itse ainakin tykkään siitä, että grippareilla etuvaihtajalle löytyy paljon enemmän kuin kolme pykälää.
Joku muistikuva noilla "thumb siftereillä" ajosta on, että käpälä piälle ja vääntö sopivaan suuntaan ranteella horisontaalisesti. Ajo-ote on vaan hiukan huterampi sillä hetkellä....
Samansuuntaisia muistikuvia. Yllättävän hyvä noitakin oli käyttää, ja ekat "nappulavaihteet" oli kyllä monessa mielessä huonompia. Noitten hyvä puoli oli se, että vaihteen sai tosi nopsaan vaihdettua äärilaidasta toiseen. Sittemminhän on kehitys kehittynyt... Kaipa se isoin ongelma noissa on, että peukku pitää nostaa tangon päälle isommalle lehdelle vaihdettaessa, ja sehän on tunnetusti hiukan otb ym hasardi altis hetki.
vaihtamisen takia en ole koskaan kaatunut. Etuvaihtaja on aina kitkamoodissa.
ei palauta. stop.
Johan on kaikilla hataria muistikuvia "thump siftereistä". Noitten takia useampikin jo ottanut kunnolla osumaa? Alamäessä kun tuommoisia alkeellisia vipuja alkaa kopeloimaan, niin henkihän siinä lähtee...
Ei alamäessä vaihdeta, ja sitäpaitsi noi tulee mulla katufiloon: Ja kadullahan kerkee vaihteleen missävaan :)
Se on jokatapauksessa vähän oma moka jos pannuttaa jokapaikassa. Itse jopa kerran pannuttanut koko vuonna vaikka kilometrejä kohta 9000....
Sellainen ajaja joka kaatuilee niin kaatuu vaikka paikallaan, riippumatta millaiset vaihdevivut,renkaat,jousitukset tai painojakauma pyörässä on !
Juha on esimerkki todella teknisesti taitavasta kuskista, joka selviytyy maastossa vaikka olisi millainen pyörä alla. Näin nähtiin mm. 4k pyöräilyssä tänä vuonna.
Mun tulee heiteltyä volttia ehkäpä kerran viikossa. Varsinkin nyt pimeän aikaan umpitutuiltakin poluilta löytyy yllättäviä paikkoja. :) Mutta enpä jaksa uskoa, että noiden peukalovipujen vuoksi volttien määrä lisääntyisi...
Samun, Saken ja Juhan kommentit noiden käytettävyydestä ovat kovin samansuuntaisia kuin joskus muinoin ww-foorumilta lukemani. Ja olishan noilla taas saumat nipistää muutamakymmenen grammaa. Mutta saa nyt nähdä...
Pystyskö tuon peukalovivun asentamaan sillain, että se olis tangon alapuolella? Pystys peukalolla työntämään ja etusormella vetämään ilman, että tarvii otetta vaihtaa.
Toimintasuunta menee nurin niskoin silloin....alkaa oleen jo aika "vasenkätisen" touhua. Samasta syystä tuli Shimpan mtb-sti muinoin.... :D
Noi vivut on kevyet ja käytännössä ikuiset. Tosin ajaminen muuttuu "puali-sinkuloinniksi"...
Vai pitäiskös sen olla tuosta peukalovivusta jatkokehitelmä, missä on tosiaan peukalolla työntö ja etusormella veto... saatana kun kuulostaa tutulta... :rolleyes:
Juu, Shimanon lisäksi (Virvelitehtaan versio on 2-osainen) esim Microschaissella on sellasia tangon alapualisia peukkuvipuja joissa vipu on V-mallinen, painetaan peukulla ja etusormella vedetään toisesta sakarasta. Ei ihan lippulaivamallistoa kylläkään....
:D
Onkos nämä kampien kevennys-setit vielä kierrekeskiöillä? Kuinka ne erilaiset press-fit keskiöt ovat levinneet?
CN:n pro-kuskien pyöräesittelyissä niitä jo näkyy...
toimintasuunnan voi valita takavaihtajaa vaihtamalla. vinkki, rapid rise. stop.
Riippuu kammista:
-Rotor:in keskiöt sopii Shimanoon eli Shimanon Press fit sopineen myös Roottoreihin. BB30 runkoon sopivat adapterilla
-Zipp kampiin sopii yhtäaikaa BB30 ja tavallinen keskiö
-THM:t pystyy sovittamaan myös bb30 ja Spessun systeemiin
Suurin syy niitten levivämiseen lienee että vaihtoehtoja on liian monta ja todellista etua ei juurikaan ole jos vertaa runko/keskiö/kampi pakettia, ei painossa eikä rungon jäykkyydessä.
Mun suosikki olisi tulevaisuuteen BB30. Simppeli, tukeva= sallii 30mm hiilariaksilan ja runkoon ei tule lisäpainoa kuten BB90:ssä. Myös oikiat BB30 kammet teoriassa sippoisemmat ja jäykemmät kun spyderi on suora ja aksila lyhyempi....
Mutta uuttahan pitää aina myydä. :D
Kuvitteleppa miten etuvaihtaja sit pelaa? Siitä tulisi aika hauskaa... :D
Isoriävä etusormella vetämällä päälle?
btw, Posti-Setä kävi ja toi laatikon hiilaria Kanadasta. Rikkinäisen AX-tolpan telakalla ja yhen Yetin osan modaukseen. Taas tarvittais siäniä että keksii kuinka tonkin modin tekee... :D
Aika kätevä jamppa se Kanukki, toi Ax tolppa maksaa yli 400€ jo tällakin puolella vettä ja toi on päreenä kolmesta kohtaa...ei kannata jumittaa tollasia runkoon tai kiristää naama punikkina.
niissä on aika laaja se liikerata reunasta reunaan, että alapuolelta vaihtaminen tuo on näkemän mukaan tuplamurheet
Vipu tangon päälle vaan niin kuin se kuuluu.
Sram Red Paulin adapterilla löytyy arvostelu netistä. Ei oo linkkiä nyt.
http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/kaffat.jpg
tämäkään ei varsinaisesti liity maratoonitäysjoustoon, mutta tuossa nuo paul+ da ysivivut on tangolla kiinni. Tuo tanko slouppaa aika rankasti siinä kohdin mihin ne piti kiinnittää niin piti vähän teipittää siihen alle.
Näyttäisi ihan käyttökelpoiselta myös maasturiin.
Melkoinen rakennelma? Mikä ton käyttötarkoitus on? :D
BTW, Kummat on oikiasti sippoisemmat, THM Claviculat vai Lightning cranks ceramic bb+ carbon spyder? Ajattelin maantiemallia noi aluksi kun on helpompi speksi:
415g:
http://www.lightningbikes.com/Cranks%20of%20Carbon.htm
420g
http://www.thm-carbones.com/produkte...sche_daten.htm
Eli todellissuudessa ne on about saman painoiset?
En tiedä, mutta ainakin Claviculat toimii ja kukkuu ihan mainiosti (mitä nyt pari kuukauden jälkeen piti vaihtaa originaalilaakerit uusiin).
Mutta olisko ZIPPin VumaQuadit vieläkin kepeemmät? En jaksa tarkistaa paljonko esim TA:n rattaat painaa, mutta noi zipit 580 grammaa 50/34 limppujen kera ainakin heidän omien sivujensa mukaan.